Téma: Az igék csoportosítása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A fosztóképző körüli bonyodalmak
Advertisements

Nagy Istenem, ha nézem a világot, Mit alkotott te szent „Legyen” szavad; Ha látom én sok milljó alkotásod, Kiket vezetsz és táplálsz egymagad.
ALÁRENDELŐ és MELLÉRENDELŐ
Benedek Elek  „a nagy mesemondó”.
VAN AKI… Avagy a MEKDSz téli tábor képekben (Eger)
AZ IGENEVEK.
A mondat szintagmatikus szerkezete
A mondat.
Parajdi István.
A tárgy az a mondatrész, amelyre a cselekvés irányul.
A többszörös összehasonlítás gondolatmenete. Több mint két statisztikai döntés egy vizsgálatban? Mi történik az elsõ fajú hibával, ha két teljesen független.
Gazdi László – mérnök informatikus Bsc. Tipikus viselkedési minták felismerése Bsc. Önálló labor téma Készítette: Gazdi László Konzulens:
A tárgy jelölésének fejlődéstörténete
A digitális számítás elmélete
A tárgyas szószerkezet
Matematika III. előadások MINB083, MILB083
Készítette: Kiss Vilmos 7/A. osztály
A GYŐZTES.
MINŐSÉGJELZŐ mondatelemzési gyakorlás
Az Istenről való beszéd lehetőségei Thomas Mann József és testvérei című regényében.
Az igék Összefoglalás 6. osztály.
Írjátok le helyesen a hibásan írt szavakat!
IGENEVEK.
A nyelv problémája természetes, és mesterséges nyelvek.
HATÁSELEMZÉSEK. LÉTEZÉSÜNK Születése pillanatában talán az ember a legtehetetlenebb élőlény. Ha nem venné körül gondoskodó szeretet, nem maradhatna életben.
Dr. habil. Benczik Vilmos főiskolai tanár, ELTE TÓK
A jelentés.
„Törekedjél inkább igaz lelkületre, életszentségre, hitre, szeretetre, türelemre és szelídségre!” (1 Tim 6, 11).
MOST ILLÉS NAPJAIT ÉLJÜK ÉS HÍRDETJÜK AZ ÚR SZAVÁT MA MÓZES SZOLGÁD NAPJA VIRRADT ÚJRA ÉS IGAZSÁGOD VÉGRE HELYRE ÁLL.
Most Illés napjait éljük,
Nagy Istenem, ha nézem a világot,
Környezetismeret – 2. évfolyam
Környezetismeret ERDŐ
Az anyagok részecskeszerkezete
Az Élet Igéje május Aki szeret engem, azt Atyám is szeretni fogja. S én is szeretni fogom, és kinyilatkoztatom magam neki. ( Jn 14,21)
I. Eltér-e az alany-állítmány viselkedése az alárendelő szintagmáktól? Három helyen azt mondhatjuk, igen, ez a régi elmélet mellett szól. (Oda-vissza kérdezhetőség,
A fejlődésközpontú didaktika alapjai
Az élet igéje Az élet igéje január január.
III. CENTRIFUGÁLIS MŰKÖDÉSEK ZAVARAI összeállította: Pék Győző.
1. ELBESZÉLÉS Összeállította: Nikli Károly
Szintagmatan, mondattan 2.
Add ide szívedet, ne zárd be hát! Vágyva így szól neked égi Atyád. Bárhová mégy szava egyre követ: Bízd magad rám, nekem add a szíved! Add át szíved,
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
187.
Az elemi mozgásminták fejlődése kisgyermekkorban
Gyakorló óra 5/12.
KN Munkatankönyv 3. osztály, 1. kiadás Tankönyv 2. kiadás.
KN 3. Osztály Tankönyv 2. kiadás.
Múlt idők a német nyelvben
A magyar igeragozás kialakulása és története: igei személyragjaink eredet szerinti rétegei.
TANÍTANI… Kinek?Mit? Hogyan ?. Kinek? Egyes szám, harmadik személy…
Dél-Békés Turisztikai Szolgáltató Szociális Szövetkezet Szegedi Balázs Pusztaottlakai turisztikai fejlesztések
A szintagmák (szószerkezetek).
vasárnapi istentisztelet. Énekek Olyan békét, mint a folyó Olyan békét, mint a folyó, Olyan békét kaptam Tőled lelkembe. (2X)
1. A szófajok.
Nagy Istenem, ha nézem a világot, Mit alkotott te szent „Legyen” szavad; Ha látom én sok milljó alkotásod, Kiket vezetsz és táplálsz egymagad.
Református istentisztelet
Bevezetés a nyelvtudományba 3. Nyelvi szintek
Nyelvi szintek-alaktan
Most Illés napjait éljük, és hirdetjük az Úr szavát
Elektronikus szótárhasználat
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal,
Az igemódok.
ÁLLANDÓSULT SZÓKAPCSOLATOK. Nyelvünkben vannak olyan szókapcsolatok, amelyek állandóak, megváltoztathatatlanok. Ezekben nem cserélhetjük fel a szavak.
Mikszáth Kálmán novellái
József Attila: A hetedik
Készítette:Bálint Rita
Az informatika (programozás) oktatásának pedagógiai módszerei
Szófajtan, alaktan ea. Ludányi Zsófia tavasz
3. parancsolat Ne mondd ki hiába Istenednek, az Úrnak a nevét, mert nem hagyja az Úr büntetés nélkül azt, aki hiába mondja ki a nevét! (2Móz 20,7)
Előadás másolata:

Téma: Az igék csoportosítása Magyar nyelv Téma: Az igék csoportosítása 6. évfolyam

Mit fejez ki az ige? Az ige cselekvést, történést, létezést kifejező szó.

Mit jelent ? Cselekvés: akaratunktól függő tevékenység, pl.: ugrál Történés: akaratunktól független esemény, pl.: érik Létezés: létünket vagy nemlétünket fejezi ki, pl.: lesz

Feladat Írd a megfelelő helyre az alábbi igéket! tanul, nincs, elromlik, mesél, ragyog, sárgul, lesz, számol, van, sincsen, szakad, sétál, él, vág, esik, fésülködik, létezik, furulyázik, felejt Cselekvés: Történés: Létezés:

Megoldás cselekvés: tanul, mesél, számol, sétál, vág, fésülködik, furulyázik történés: elromlik, ragyog, sárgul, szakad, esik, felejt létezés: nincs, lesz, van, sincsen, él, létezik

Az igéket csoportosíthatjuk: Az alany szerint A tárgy szerint A cselekvés minősége szerint

Az ige az alany szerint: Cselekvő: a cselekvést az alany végzi, pl.: ír, olvas Műveltető: a cselekvést mással végezteti, pl.: írat, festet, futtat, fésültet Visszaható: a cselekvés visszahat az alanyra, pl.: beíratkozik, törülközik, takaródzik, Ható: a cselekvést az alany elvégezheti, pl.: írhat, festhet Szenvedő: más cselekvését az alany elszenvedi, pl.: megíratik, kerestetik

Feladat Kapcsolj megfelelő képzőket a cselekvő igékhez! műveltető visszaható ható mos ad fésül hallgat

Megoldás cselekvő műveltető visszaható ható mos mosat mosakodik moshat ad adat adakozik adhat fésül fésültet fésülködik fésülhet hallgat hallgattat hallgatózik hallgathat

Az ige a tárgy szerint: Tárgyas: az igéhez kapcsolódhat tárgy, pl.: hoz, varr Tárgyatlan: az igéhez nem kapcsolódhat tárgy, pl.: megy, alszik, síel

A tárgyatlan igék is válhatnak tárgyasakká áll (mit? - ?) állja a szavát (mit? - szavát) ül (mit? - ?) megüli a lovat (mit? - lovat)

Melyik igéhez kapcsolódhat tárgy, melyikhez nem? Feladat Melyik igéhez kapcsolódhat tárgy, melyikhez nem? szánkózik, keres, néz, mosakodik, ül, fest, épít, zúg, jár, vág, tegeződik, visz

Megoldás Tárgyas igék: keres, néz, fest, épít, vág, visz Tárgyatlan igék: szánkózik, mosakodik, ül, zúg, jár

Az ige a cselekvés minősége szerint: Folyamatos: a cselekvés hosszabb ideig tart, pl.: dolgozik, néz Gyakorító: a cselekvés megszakításokkal gyakran ismétlődik, pl.: olvasgat, villog, köhécsel Mozzanatos: a cselekvés rövid ideig tart, egy mozzanatot fejez ki, pl.: csöppen, koppan, pördül Kezdő: a cselekvés kezdetét jelöli, pl.: éled, indul, szólal

Feladat Képezz igéket! cselekvő kezdő szól virít él cselekvő gyakorító keres ad dob gyakorító mozzanatos ropog villog köhécsel

Megoldás cselekvő kezdő szól szólal virít virul él éled cselekvő gyakorító keres keresgél ad adogat dob dobál gyakorító mozzanatos ropog roppan villog villan köhécsel köhint

Mgr. Zács Anna Stampay J. Alapiskola Köbölkút