Régiófinanszírozás Kovács Róbert

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

TERÜLETI SZEMPONTBÓL VERSENYKÉPES ÉS KIEGYENLÍTETT MAGYARORSZÁGÉRT Dr. Kolber István regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős miniszter.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Fejlesztéspolitika a verseny- képesség szolgálatában Dr. Tétényi Tamás Magyar Közgazdasági Társaság Pénzügyi Szakosztályának ügyvezető elnöke A közgazdaságtudomány.
Ifjúságpolitika - A fiatalok, mint erőforrás -
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
Gyulai Tamás elnöki tanácsadó elnöki tanácsadó Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Európai Uniós pályázatok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok December 8. Barák Anita.
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
A megyei tervezés jelenlegi állása, a közeljövő jogszabályi változásai Területfejlesztési, területi tervezési és szakmai koordinációs rendszer kialakítása,
Baranya Megyei Önkormányzat
Varju László, államtitkár NFGM A Regionális Fejlesztési Operatív Program tapasztalatai Tanulságok és következtetések az ÚMFT regionális programjai tükrében.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Mogyorósi Bettina. Az ország kiegyensúlyozott területi fejlődése és a térségei társadalmi-gazdasági, kulturális fejlődésének előmozdítása,
Az évi XCII. törvény (az évi XXI. törvény módosítása)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Településmarketing Marketing a területfejlesztésben!?
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Ugrás az első oldalra ÚJ TERÜLETFEJLESZTÉSI STRATÉGIA október Dr. Lamperth Mónika önkormányzati és területfejlesztési miniszter.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Működőképes-e a területfejlesztés új rendszere Nagyházi György PhD hallgató RGDI - Győr.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
A regionális fejlődés perspektívái a ROP-ok tükrében Dr. Kolber István államtitkárFIT „Régiók félúton” konferencia.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális fejlesztéspolitika régiók nélkül? Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
A területfejlesztés és területpolitika Magyarországon
HELYZETELEMZÉS a Közép-Magyarországi Régió intézményrendszerének kiépüléséről Készítette: dr. Kovács Róbert Magyarország III.
Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
A Strukturális Alapok rendszere, tervezése és végrehajtása.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Pályázatírás módszertana
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Területfejlesztés- Kohéziós politika, Uniós támogatások
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Kormányszóvivői tájékoztató. A fejlesztéspolitika új intézményrendszere Bajnai Gordon fejlesztéspolitikai kormánybiztos július 7.
A regionális politika 1996 után Magyarországon
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Regionális politika. Alapok Kohézió Az uniós politikákkal párhuzamosan Régiós elmaradottságok felszámolása Hosszú távú elképzelések Céljai: –Kiegyensúlyozott.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Regionális gazdaságtan 6.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
Somogy megye Integrált Területi Programjának végrehajtása KAPOSVÁR DECEMBER 11.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Európai Uniós ismeretek
A jövő kérdései: Mi lesz az NFT II.-ben?
Előadás másolata:

Régiófinanszírozás Kovács Róbert

A kurzus  1. blokk A környezet: a közigazgatás rendszere és finanszírozása  2. blokk A területfejlesztés rendszere  3. blokk Az EU területfejlesztési rendszere, finanszírozása

Kötelező irodalom  Vigvári András: Közpénzügyeink, önkormányzati pénzügyek, KJK,  Süli-Zakar István: A terület- és településfejlesztés alapjai, DC, , , 3.6, fejezetek  Rechnitzer J.-Lados M.: A területi stratégiától a monitoringig, DC, , 4. fejezet

Ajánlott irodalom  Horváth Gyula: Európai regionális politika, DC, I., IV-VII. fejezet  Losoncz Miklós: Európai Uniós kihívások és magyar válaszok, Osiris,  Rechnitzer János: Területi stratégiák, DC,  Nemzeti Fejlesztési Terv I-II.  Tegyük sikeressé Magyarországot  Országos Területfejlesztési koncepció

Jogszabályok  XXI/1996. tv. Területfejlesztésről…  LXV/1990. tv. Az önkormányzatokról  XV/1997. tv. A helyi önkormányzatok európai chartájáról

Dolgozat témák 1. Régió: decentralizáció vagy centralizáció 2. Helyi feladatellátás: esélyegyenlőség a hozzáférésben és / vagy versenyképes szolgáltatás 3. Közigazgatás és versenyképesség 4. Régiók Magyarországon 5. A Közép-Magyarországi régióval kapcsolatos dilemmák 6. Megye vagy régió 7. NFT 2: Miben más mint az NFT 1 8. Egy konkrét magyarországi régió fejlesztési programja 9. Változások az EU fejlesztési politikájában 10. Közösségi kezdeményezések: a Leader program

Dolgozatok leadása, értékelése  Prezentációk, leadás a határideje: október 6.  Terjedelem: dolgozat3-5 oldal  prezentáció5-10 perc  Értékelés szempontjai: –Problémaértés:10 pont –Szakirodalom, háttéranyagok felhasználása:10 pont –Artikulált saját vélemény, személyes hozzájárulás:10 pont –Világos szerkezet, átlátható gondolatmenet:10 pont –Kidolgozottság gondossága, helyesírás:10 pont –ÖSSZESEN, MAXIMUMUM:50 pont –+ szóbeli prezentáció+ 5 pont  Osztályzás, ponthatárok: –5-ös % pont –4-es 81-90% pont –3-as 71-80% pont –2-es 51-70% pont –1-es -50%-25 pont

1. blokk: A környezet: a közigazgatás rendszere és finanszírozása  Bevezetés  Közigazgatás és területfejlesztés – fogalmak  Állam és önkormányzatok – elmélet  Helyi feladatellátás és területfejlesztés – hazai gyakorlat

1. Bevezetés  Bemutatkozás  A kurzus szerkezete  A mai nap  Számonkérés

1.1 Koncepció

 Szubszidiaritás  Területfejlesztés  Támogatási rendszerek  Közigazgatás  Vidékfejlesztés  Forrásabszorpciós képesség 1.2 Közigazgatás és területfejlesztés – fogalmak I.

1.3 Állam és önkormányzatok – elmélet  A közösségi szektor közgazdaságtana: –Az állam helye, szerepe, finanszírozási kérdések. –Állami beavatkozás oka, feladatok, –Piaci- és közszolgáltatások, monopóliumok  Közszektor finanszírozása: források, formák  A közigazgatás területi szintje / NUTS-szintek

1.3.1 A javak típusai

1.3.2 A javak természete és a közösségi finanszírozás lehetőségei

Az állam gazdasági funkcióinak mátrixa I.

Az állam gazdasági funkcióinak mátrixa II.

 Szolgáltatásból való kizárás lehetősége  Versengő fogyasztás  Közérdek  Közszolgáltatás  Externáliák  Természetes monopólium Fogalmak II.

Területi statisztikai egységek

A NUTS 1, 2 és 3 területi egységek mérete - lakosságszám

A NUTS 3-as szint (megye) alapján kirajzolódó területi rendszer

Egy főre jutó GDP (vásárlóerő paritáson, 2002)

1.3.5 Helyi feladatellátás és területfejlesztés – hazai gyakorlat A helyi szint autonómiája, mozgástere  Települési önkormányzat és a kistérségi szint  Helyi közfeladatok  Település- és területfejlesztés  Önkormányzati finanszírozás  Helyi fejlesztési források  Pályázás: előnyök, problémák  A tervezés helye az önkormányzati szektorban –Fejlesztési programok és helyi feladatellátás

2. blokk: A területfejlesztés rendszere Magyarországon  Bevezetés – emlékeztető  A területfejlesztés rendszere –Területfejlesztés és közigazgatás –Törvények: a XXI./1996. évi a területfejlesztésről és a CVII./2004. évi a többcélú kistérségi társulásról  Nemzeti fejlesztési terv  Programozás  fejlesztési projektek

2.1 Bevezetés / emlékeztető  Legfontosabb kérdések: –Közigazgatás és területfejlesztés –Kistérség (TcKT) és régió („dekók”) a közigazgatásban –Szubiszidiaritás és hatékonyság: a rendőrség hozzáállása –Feladatok és források: szabadon felhasználható források  Életképes közigazgatási középszint garancia –a hatékonyságra és –az önrendelkezésre

2.2.1 Területfejlesztés I. Mi a területfejlesztés célja?

Mi a területfejlesztés célja? II.  Infrastruktúra fejlesztése  Alapszolgáltatások kiépítése  Felzárkóztatás  Versenyképes térség kialakítása  Komplex programok megalkotása végrehajtása

Regionális egyenlőtlenségek 2003: KMR/ÉM=2,5

A magyarországi kistérségek helyzete Forrás: Faluvégi Albert: A magyar kistérségek fejlettségi különbségei, Területi Statisztika, július nyomán Lemaradó Stagnáló Felzárkózó Fejlődő Dinamikus KSH, 2002

A területfejlesztés szereplői  Kormány  Területfejlesztésért felelős miniszter  Országos Területfejlesztési Tanács  Regionális területfejlesztési tanácsok  Megyei területfejlesztési tanácsok  Kistérségi területfejlesztési tanácsok

Területi szintek NUTS szintek KözigazgatásTerületfejl. NUTS 1 Nagy régió [országos][országos] NUTS 2 Régió- Region. FT NUTS 3 Megye Megyei önk. Megyei FT LAU 1 Kistérség(társulások) Kistérs. FT LAU 2 Település Települési önkormányz. -

Területi egységek

2.2.3 A terület- fejlesztés intézmény- rendszere - diagramm

a Területfejlesztés: szerepek, aktorok – a országos szint I.  Az Országgyűlés: –Elfogadja az Országos Területfejlesztési Koncepciót (35/1998 Ogy.Hat., 6 évre) –Beszámoltatja a Kormányt –Elfogadja a területfejlesztés eszköz- és intézményrendszerének stb. feltételeit, elveit, pénzügyi eszközeit (költségvetés) –Balatoni üdülőkörzet, Budapesti Agglomeráció fejlesztési terveit

Fejlesztéspolitikai Irányító Testület KORMÁNY MINISZTÉRIUMOK A nemzeti fejlesztés intézményrendszere Bajnai Gordon szerepe DÖNTÉS ÁLLÁSFOGLALÁS » ELŐKÉSZÍTÉS » VÉGREHAJTÁS » NEMZETIFEJLESZTÉSIÜGYNÖKSÉG ←← ←← Nemzeti Fejlesztési Tanács Tervezési Operatív Bizottság ←←←←←← Kormánybiztos     Forrás: Bajnai Gordon: A fejlesztéspolitika új intézményrendszere, július 7.

Nemzeti Fejlesztési Tanács Feladata: A kormány stratégiai, társadalmi tanácsadó testületeként értékeli és nyomon követi a fejlesztéspolitikai célok megvalósulását, javaslatot tehet a tervek módosítására a kormánynak. Elnöke a miniszterelnök, alelnöke a FIT alelnöke, tagjai: a regionális fejlesztési tanácsok összesen 7 képviselője, a Gazdasági és Szociális Tanács által delegált 7 személy, a fejlesztéspolitika horizontális céljait képviselő, kiváló szakemberek közül a miniszterelnök által felkért 5 személy Felügyelete: A miniszterelnököt, és a kormányt a Parlament ellenőrzi. A képviselettel rendelkező érdekvédelmi és szakmai testületek tagjai a Tanácsnak. képviselettel rendelkező érdekvédelmi és szakmai testületek tagjai a Tanácsnak. Forrás: Bajnai Gordon: A fejlesztéspolitika új intézményrendszere, július 7.

A Fejlesztéspolitikai Irányító Testület Feladata: Döntéselőkészítő és javaslat tevő testület. Véleményezi az egyes alternatívákat, ajánlásokat fogalmaz meg, koordinálja a döntéselőkészítést. Elnöke a miniszterelnök, alelnöke Magyar Bálint (Társadalmi megújulásért felelős), tagjai: Baja Ferenc (Közszolgáltatások fejlesztése), Burány Sándor (Gazdaság- és közlekedésfejlesztés), Kolber István (Területfejlesztés), Németh Imre (Környezet- és energiaügyi fejlesztés), Bajnai Gordon fejlesztéspolitikai kormánybiztos, állandó meghívottként az államreformért felelős kormánybiztos, Draskovics Tibor Felügyelete: A kormánybiztos az Országgyűlés illetékes szakbizottságának meghívására beszámol a testület tevékenységéről. Forrás: Bajnai Gordon: A fejlesztéspolitika új intézményrendszere, július 7.

A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Nemzeti Fejlesztési Hivatal + Irányító hatóságok = Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Az öt irányító hatóságból 4 kerül az ügynökség szervezetébe (ROP, KIOP,GVOP, HEFOP). Az Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Irányító Hatóság az Európai Bizottság által az új támogatási időszakra meghatározott elvek szerint marad a szaktárca, vagyis az FVM irányítása alatt. Az átalakítások hatása: Nagyobb hatékonyság; kisebb bürokrácia; átláthatóbb, rövidebb döntési út A korábbi NFH létszáma körülbelül 10%-kal csökken, az irányító hatóságokat az eddig azokat felügyelő tárcák már a létszámcsökkentés után adják át. A korábbi NFH létszáma körülbelül 10%-kal csökken, az irányító hatóságokat az eddig azokat felügyelő tárcák már a létszámcsökkentés után adják át. Forrás: Bajnai Gordon: A fejlesztéspolitika új intézményrendszere, július 7.

Az ÖTM 2007 második felében

b Területfejlesztés: szerepek, aktorok – a országos szint II.  A Kormány –Döntéseiben biztosítja a regionális politika érvényesülését –Összehangolja a területfejlesztési célokat, –Dönt a támogatások mértékéről, felhasználási szabályokról –Elősegíti a társulásokat, határmenti együttműködéseket –Információs rendszert működtet –Meghatározza a miniszterek feladatait, koordinál –EU Régiók Bizottságába nemzeti képviselőt jelöl  A szakminiszter –Koncepciókat javaslatokat készít, kiemelt térségek, országos és határon átnyúló tervekben közreműködik –Területfejlesztést szolgáló források decentralizációja –Jogszabály-előkészítés és végrehajtás, kistérségek lehat.

c Területfejlesztés: szerepek, aktorok – a országos szint III.  Az Országos Területfejlesztési Tanács –Feladat: közreműködik a területfejlesztéssel kapcsolatos kormányzati feladatok ellátásában:  Részt vesz a politika kialakításában, végrehajtásában, véleményez, koordinál, értékel –Elnöke: a szakminiszter –Tagok:  Szavazati joggal: –regionális fejlesztési tanácsok elnökei, főpolgármester, 8 miniszter, országos gazdasági kamarák, OÉT munkaadói és munkavállalói képviselője  Tanácskozási joggal és konzultációs jogú tagok –Munkaszervezet: Országos Területfejlesztési H.

Területfejlesztés: szerepek, aktorok – a régiók szintje  Regionális Fejlesztési Tanács –Feladata: A régió fejlesztési koncepciója és programja kidolgozása, monitoring: önkormányzatok, dekók elképzelései, pályázatok, pénzügyi terv, gazdaságfejlesztés koordinációja –Forrásai: központi támogatások, pályázati források, tagok befizetése –Elnöke: –Tagok:  Szavazati joggal: megyei FT elnökei, a miniszter és további 10 képviselője, 3 kistérségi FT képviselő, megyei jogú városok polgármesterei, Regionális Idegenforgalmi Bizottság elnöke, (KMR: Kormány képviselője, Főpolgármester, kerületek képviselői, 3 kistérségi FT képviselő)  Konzultációs és meghívott tagok  (Speciális) Térségi Fejlesztési Tanács –Feladat: megye vagy régióhatárokon átnyúló fejlesztések összehangolása –Elnöke: választott –Tagok: Szavazati joggal: megyei FT elnökei, regionális FT képviselője, 3 kistérségi FT képviselő, Kormány képviselője (Agglomeráció, Balaton esetén), egyéb felkért miniszterek és meghívott tagok –Balatoni, Budapesti Agglomeráció stb.

Területfejlesztés: szerepek, aktorok – megyei szint  A megyei önkormányzat –Véleményez, településekkel egyeztet, kötelező feladatait (oktatás stb.) összehangolja a területfejlesztési tervekkel  A megyei területfejlesztési tanácsok –Feladata:  A megyei területfejlesztési célok összehangolása (Kormány, kistérség, önkormányzatok, gazdasági szervezetek)  Dönt a hatáskörébe utalt pénzeszközök felosztásáról –Elnöke: Megyei Közgyűlés elnöke –Tagok:  Szavazati joggal: megyei jogú városok polgármesterei, a szakminiszter képviselője (speciális jogok: tárgyalt kérdések, más miniszterek felkérése), 3 kistérségi képviselő, FM Hivatal vezetője, Regionális Idegenforgalmi Bizottság képviselője  Konzultációs joggal: társadalmi szervezetek –Munkaszervezet: megyei önkormányzat hivatala

Területfejlesztés: szerepek, aktorok – a kistérségek szintje  A kistérségi fejlesztési tanácsok –Célja:  A kistérségben a területfejlesztési feladatok összehangolása, programok kialakítása, pályázatok készítése,  A megyei és a régiós terv, a kistérségből kiinduló pályázatok véleményezése,  Pénzügyi tervet készít,  Társadalmi-gazdasági-foglalkoztatási válság –Tagok:  Szavazati joggal: polgármesterek  Tanácskozási joggal: kamarák, megyei FT képv., munkaadók, munkavállalók, iparosok, kereskedők, társadalmi-civil szervezetek, megyei közig.hiv, MÁK ter.ig.képv.  Konzultációs joggal: … –Ahol többcélú kistérségi társulás működik az látja el a kistérségi fejlesztési tanács szerepét

A területfejlesztés pénzügyi eszközei  Központi eszközök –Költségvetési előirányzatok –Vállalkozásokat segítő kedvezmények –Kistérségi programokat segítő források  Területfejlesztést külön jogszabályok alapján segítő források –Gazdaság, foglalkoztatás, infrastruktúra fejlesztését szolgáló egyéb források –Minisztériumok költségvetésében területfejlesztést szolgáló források –Elkülönített pénzalapok területfejlesztést szolgáló programjai –Település- és területfejlesztést szolgáló cél- és címzett támogatások  Térségi eszközök –Éves költségvetésben területfejlesztési célokat szolgáló előirányzatok –Önkormányzati támogatások keretében infrastruktúra fejlesztést szolgáló kiegyenlítő források –Térség önkormányzatai számára átadott források, adókedvezmények –Regionális fejlesztési tanácsok hatáskörébe étadott források –Cél- és címzett támogatások meghatározott része –Céljellegű decentralizált források  Területfejlesztés egyéb eszközei –Területfejlesztési célú segélyek –Gazdasági stb szervezetek önkéntes hozzájárulásai

2.3 NFT  Célja: –Hosszú távú: életminőség javítása –Általános cél: egy főre jutó jövedelem növelése, elmaradás csökkentése  Intézkedések: –ROP: modernizáció, kohézió, foglalkoztatás –HEFOP: foglalkoztatás szintje, munkaerő versenyképessége –KIOP: környezeti állapot javítása, infrastruktúra fejlesztése –AVOP: mezőgazdasági modernizáció, hatékonyságnövelés –GVOP: gazdasági-társadalmi szempontból elmaradott térségek, település-részek felzárkózása

2.4.1 Programozás  Helyzetértékelés  Célok, prioritások  Stratégia(i program)  (Operatív) program

2.4.2 A fejlesztési tervek hierarchiája, egymásra épülése

2.4.3 A programozás folyamata az Európa-terv II (NFT 2) esetében

2.4.4 Stratégiai célok és a megvalósítás eszközeinek hozzájárulása

KMR: Átfogó cél  Kiegyensúlyozott  Fenntartható és minőségelvű fejlődés fejlődés  Információs társadalom  Nemzetközi funkció  Kreatív régió

KMR: Konkrét cél  Versenyképesség  Élhető régió  Együttműködés a fejlesztésekben  Versenyképesség  Társadalmi kohézió  Élhető régió

KMR: Beavatkozási területek  Vállalkozások fejlesztése  Emberi erőforrások fejlesztése  Infrastruktúra és környezeti állapot  Vidékfejlesztés  E-régió  Specifikus gazdasági fejlesztések / innováció-orientált  Humán erőforrás fejlesztése  Közszolgáltatások, intézmények rendszere  Minőségi ellátás  Közlekedési rendszer (környezetkímélő)  Kreatív hely

KMR: a programok

3. blokk: Az Európai Unió területfejlesztési rendszere  Intézményrendszer  Fejlesztési politika, célok, prioritások  Kohéziós és strukturális alapok  Költségvetési ciklusok

3.1 A 4 szabadság  Személyek  Áruk  Szolgáltatások  Tőke szabad áramlása

3.1.1 Az EU intézményrendszere és feladatai FunkcióSzervFeladatKépviselet EU-n kívül Eu-i Tanács Döntéshozatal, nem jogi Kormány v. államfők SzabályozóMiniszt.Tan.Szabályok,célokSzakminiszter Végrehajtó Eu-i Bizotts. Döntéselőkész. végrehajtás Tagállamok képviselői Eu-i Parlam Javasl,kvet,vétóVálasztás Javaslatétel Gazd&Szoc Bi. JavaslatokGazd.társ.(222) Régiók Biz. Helyhat.szab-raÖnkorm.deleg. EllenőrzésBíróságJogértelm,-véd. Korm.egyetért (13bíró, 6ügyész) EllenőrzésSzámvevősz. EU kvet.ellenőr. 12tag,EUTanács Vígvári A. Az Európai Unió költségvetése nyomán

3.1.2 EU Bizottsága Regionális Politikai Főigazgatósága szervezete

3.1.3 A regionális politika helye a EU költségevetésében Feladat Mrd. € % % Agrárpolit.220,347,8329,245,6 Strukt. pol. 155,133,7275,033,1 Belpolitika27,66,051,06,8 Külpolitika28,56,249,96,7 Igazgatás22,24,835,64,8 Tartalék6,714,54,80,7 ÖSSZESEN460,4100,0745,5100,0

3.2 Az EU regionális politikája  A EU új regionális politikájának (1988 után) –Az átalakított strukturális politika céljai:  Tényleges gazdasági hatásokat kiváltó eszközökkel való motiválás  Hosszabb távú programokhoz kapcsolódó támogatás  A szereplők között partneri kapcsoltok épüljenek ki (pl. regionális hatóságokkal) –Új szervezési elvei:  Szubszidiaritás  Partnerség  Programozás  Koncentráció és addicionalitás

3.2.1 Felzárkózás és versenyképesség

3.3 Az EU regionális politikájának forrásai  Strukturális alapok –Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERDF/ERFA) –Európai Szociális Alap (ESF/ESzA) –Halászati Orientációs Pénzügyi Eszköz (FIFG/HOPE) –Európai Mezőgazdasági Orientációs és Garanciaalap (EAGGF/EMOGA)  Kohéziós alap

3.3.1 Az 1. és 2. célkitűzés keretében hozzáférhető strukturális források a ban

3.3.2 Interreg IIIA keretében a határokon átnyúló együttmű- ködések

3.3.3 A hazai gyorsforgalmi úthálózat fejlesztése

3.4.1 A EU-25 régiói az egy főre eső GDP átlag 75%-os limitje szerint

3.4.2 Strukturális alapok /3-a ?

3.4.3 Kohéziós politika Európai Bizottság júl.

Az Unió as költségvetése Compensations for Bulgaria and Romania Total Administrative expenditure Citizenship, freedom, security and justice The EU as a global partner Rural development Direct aids and market related expenditure Cohesion and Competitiveness for growth and employment

4. Összegzés  Alapfogalmak  Közigazgatás  Területfejlesztés  EU  Számonkérés