# Közúti ITS projektek értékelésének, költség-haszon elemzésének módszertana 1 Hladon Andrea, Perjés Tamás COWI Magyarország Tanácsadó és Tervező Kft.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
COWI PowerPoint design manual
Advertisements

Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
GreenTech Megújuló Energia Klaszter 1. Konferencia
Projekt általános bemutatása
Elektronikus Fizetés megvalósítása
Újszegedi Rendezvényház Június 29.. CBA módszertani háttér  Diszkontált pénzáram (cash-flow) módszert alkalmazunk.  A felmerülő tételeket fejlesztési.
Projektciklus- menedzsment (PCM)
• országos program vállalatok és intézmények energiahatékonyságának növelésére • védnökök, műszaki tudományos partnerek, gazdasági-társadalmi partnerek.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
Szennyezett területek kármentesítési feladatainak elvégzése – KEOP Projektmenedzsment szempontok KvVM – január 9.
Vagyonértékelés és vagyongazdálkodás összefüggései a víziközműveknél
Támogatási Szerződés előkészítése  az előkészítést a Közreműködő Szervezet és a kedvezményezett programmenedzserei közösen végzik  az előkészítés formanyomtatvány,
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
EKOP Elektronikus levéltár
A TANÁCSADÓ SZEREPE az EU műszaki jogi szabályozásának vállalati alkalmazásában CE jelölés és társai – a.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
DOKUMENTUMKEZELÉS.
Vállalatok pénzügyi folyamatai
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
AZ UNIÓS FEJLESZTÉSEK EX-POST ÉS IDŐKÖZI ÉRTÉKELÉSEI AZ EURÓPAI BIZOTTSÁG ÉS A VISEGRÁDI ORSZÁGOK MEGKÖZELÍTÉSÉBEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSEK EX-POST ÉS IDŐKÖZI.
Európai Uniós támogatásokat kezelő intézményrendszer a környezeti fejlesztésekben Kiss Pál 2007/04/20 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság Környezetvédelmi.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Tájékoztató az ÉÁOP vízrendezési pályázatainak szakmai véleményezéséről.
Minőségmenedzsment 1. előadás
Minőségmenedzsment 2. előadás
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
1 Gazdaság és környezet Előadó: Nagy Tamás. 2 Általános környezetvédelmi kérdések a vállalatoknál A gazdasági, piaci és környezeti körülmények miatt egyre.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Hogy állunk a konvergencia folyamatban? Hamecz István ügyvezető igazgató.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Vállalatok pénzügyi folyamatai
EU-s pályázatok írása és módszertana
Phare ellenőr feladata, szerepe a Programban Karlik Csilla Közbenső Fórum 2002/2003 évi területfejlesztési Phare program Február 1. Debrecen.
Pénzügyi elemzés Tóth Veronika
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Dr. Báger Gusztáv A PPP: az állami és magánszektor együttműködésének tapasztalatai és ellenőrzése.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
Az intelligens közlekedési rendszerek/szolgáltatások rendszerfelépítése, felhasználói igények HITS – Hungarian ITS Framework Architecture Hladon Andrea.
1 A nemzeti ITS rendszer-felépítési terv a magyar úthálózatra, valamint a nemzeti rendszerfelépítések harmonizációja HITS – Hungarian ITS Framework Architecture.
1 CONNECT II.: Fejlesztési koncepció, migrációs út tervezése az ÁAK forgalomirányító központjához Perjés Tamás közlekedési igazgató COWI Magyarország.
BERUHÁZÁSOK A FŐMÉRNÖK SZEMÉVEL „Nyílt nap a beruházásokról” Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara november 27.
Tervezők észrevételei Boda János Dr. Patziger Miklós. MMK.
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
Vállalati környezeti jelentések Zsugyel János PhD Heller Farkas Főiskola.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
CONNECT ”Az ITS rendszerek értékelési irányelveinek előkészítése, Magyarországi szempontok.”
1 HITS avagy segítség intelligens rendszerek tervezéséhez, fejlesztéséhez HITS – Hungarian ITS Framework Architecture Hladon Andrea COWI Mo. Kft
SLA (Service Level Aggrement) alapon történő szolgáltatás fejlesztés a Gazdasági Főigazgatóságon
A tervezési munka előkészítése és folyamata
Projekttervezés, kockázatkezelés, fenntarthatóság
Raiffeisen Energiaszolgáltató Kft. Moha, október. 151 / 8 Természetes megoldások európai színvonalon Energiaültetvények egy lehetséges finanszírozási.
KMOP „ELEKTRONIKUS HELYI KÖZIGAZGATÁSI INFRASTRUKTÚRA FEJLESZTÉSE” TÁRGYÚ FELHÍVÁS KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET: PRO RÉGIÓ ÜGYNÖKSÉG.
Aktuális pályázati lehetőségek Okos Jövő Innovációs Klaszter O KOS J ÖVŐ I NNOVÁCIÓS K LASZTER K LUBEST június 16. NOS Kft.
A tananyag a Gazdasági Versenyhivatal Versenykultúra Központja és a Polányi Károly Alapítvány támogatásával készült Beruházási projektek értékelése Gazdasági.
SMART KÖZLEKEDÉS A FENNTARTHATÓ VÁROSFEJLESZTÉSBEN Buzási Attila Szalmáné Dr. Csete Mária Dr. Németh Bálint
A BKK szerepe a TIDE nemzetközi projektben Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció - finanszírozás - Pécs, november.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Mitől innovatív egy vállalkozás? Nyert a pályázatom! Hogyan tovább? Segítünk a megoldásban!
KDOP Kerékpárforgalmi hálózat fejlesztése.
VISSZATÉRÍTENDŐ TÁMOGATÁS ALKALMAZÁSÁNAK LEHETŐSÉGEI AZ IKOP EGYES BEAVATKOZÁSAI ESETÉBEN IKOP MONITORING BIZOTTSÁG NOVEMBER 12.
A Tisza árvízi szabályozásának közgazdasági elemzése
ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE Költségvetés
Towards an Effective Regional Resource Allocation (TERRA) Zárókonferencia Nagyvárad, március 19. A projekt rövid bemutatása - célok és eredmények.
„Fenntartható” utak K+F bizottság ÁGAZATI K+F TEVÉKENYSÉGET IGÉNYLŐ TÉMÁK   Görgényi Ágnes Colas Hungária Zrt. bizottsági tag.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

# Közúti ITS projektek értékelésének, költség-haszon elemzésének módszertana 1 Hladon Andrea, Perjés Tamás COWI Magyarország Tanácsadó és Tervező Kft.

# Tartalom 1.Bevezetés: az ITS projektek értékelésének szükségessége 2.Az értékelésmenedzsment a teljes életciklusban, Ex-ante és ex-post értékelések hasznai 3.Jellemző hibák az ITS projektek bevezetésénél, és javasolt megoldások 4.Értékelési módszertan gyakorlata, nemzetközi tapasztalatok (IBEC) 5.A CONNECT projektben elért eredmények, a TEMPO/CBA értékelési útmutató ismertetése o TEMPO értékelési útmutató által ajánlott formátum, tartalom o TEMPO indikátor-jegyzék o Költség-haszon elemzés indokoltsága o Uniós, hazai gyakorlat alkalmazása o Példák értékelésekre 2

# 1. Bevezetés: az ITS projektek értékelésének szükségessége A projekt hasznosságáról meg kell győzni a beruházót (támogatót), leendő kezelőt, üzemeltetőt, valamint a közlekedőket. Haszon>Költség  Beszerzési költség függ a megrendelt darabszámtól és a szállítótól  Szoftverköltségek szélsőségesen változóak  Beüzemelés költsége, oktatás, személyreszabás  Harmonizáció az új/meglévő elemekkel  Üzemeltetés költsége  Fejlesztés szükséges az élettartam során  …és az élettartam végét közvetlenül megelőzően  Haszon: csak megfelelő értékelési folyamat eredményeként állapítható meg az egyedi rendszerek valódi hasznossága 3

# 2. Az értékelésmenedzsment a teljes életciklusban Ex-ante és ex-post értékelések hasznai CÉL=EREDMÉNY ha CÉL<>EREDMÉNY-> JAVÍTÁS 4 Előtte vizsgálat szükséges, ha: EU támogatású projekt (közreműködő szervezet/IH számára) Bizonytalan a megvalósítás műszaki változata vagy hasznossága igazolandó(kedvezményezett, felsővezetők számára) Utólagos vizsgálathoz minimum: kezdeti helyzet felmérése Utána vizsgálat szükséges, ha: EU támogatású projekt (min. 5 éves eredménykövetés és jelentési kötelezettség) A beruházó számára kérdés, hogy a projekt Valóban elérte a kívánt célt, elvárt hasznokat; Működése megbízható, megfelelő, és a rendszert tényleg használják; A pénzügyi kereteket hatékonyan és átlátható módon használták fel; A bevezetéshez marketing eszközök támogatására.

# 3./a Jellemző hibák az ITS projektek bevezetésénél, és negatív hatásuk –Túl-, alulspecifikált kiírások -> Magas telepítési költség –Tanulási időszükséglet ignorálása –Fenntartás, üzemeltetési költségek „elspórolása” –Gyors elévülés beállítása, mint a rendszer hibája –Hosszú távú tervezés hiánya –Összehangoltság hiánya, szigetszerű fejlesztések –Közbeszerzések tárgykörének összemosása -> felelősség elvész az alvállalkozói szinten 5

# 3./b Megoldási lehetőségek –Különválasztott közbeszerzés (beton ≠ vezeték) –Gondos tervezés:  Átgondolt beruházások, koncepció kidolgozása már az IVS- ekben,  hosszú távú fejlesztési tervek  HITS használata (Hungarian ITS Framework Architecture – Magyar ITS keretszerkezet) –Megfelelő kontrol melletti bevezetés –Különválasztott mérnöki (ellenőri) tevékenység (útügyi műszaki ellenőr ≠ ITS műszaki ellenőr) –Karbantartás kiszervezése, illetve üzemeltetési költség biztosítása –Előzetes és utólagos értékelések: hasznosság igazolása  TEMPO/CBA értékelési útmutató 6

#  TEN-T első tapasztalatai a VIKING projektben  TEMPO (Trans-European Intelligent Transport Systems) Evaluation Group: a tapasztalatok összegyűjtése  EasyWay mindent átfogó, „esernyő” szabályozás, korábbi értékelések gyűjtőhelye: /EG5: Evaluation Group/TEMPO final evaluation documents (160 db értékelés)  IBEC (GB) International Benefits, Evaluation and Costs WG  RITA (US) Research and Innovative Technology Administration Értékelési módszertan gyakorlata, nemzetközi tapasztalatok (IBEC)

# o TEMPO értékelés útmutató által ajánlott tartalom 8 5./a CONNECT projektben elért eredmények

# o Formátum: 9 5./a CONNECT projektben elért eredmények

# o TEMPO indikátor-jegyzék o Ajánlott indikátorok:  utazási idő, (eljutási idő)  haladási sebesség,  forgalombiztonsági (baleseti) helyzet,  környezetre gyakorolt hatások, és  jármű-üzemköltségek. o Példák értékelésekre 10 5./a CONNECT projektben elért eredmények

# o CBA: Cost Benefit Analysis 11 5./b CONNECT projektben elért eredmények: CBA CBA értékelési útmutató ismertetése o Uniós, hazai gyakorlat alkalmazása kontra ITS jellemzők o Változatelemzés: Költség-haszon elemzés, költség-hatékonyság elemzés és több szempontú értékelés o Pénzügyi elemzés: a projekt pénzügyi teljesítmény mutatóinak értékelése, pénzügyi fenntarthatóság vizsgálata o A közgazdasági költség-haszon elemzés magában foglalja  a pénzügyi költségek összegzését,  a közgazdasági költségek becslését, amelyhez szükségesek –költségvetési (fiskális) kiigazítások, –piaci árról való áttérés elszámoló árra, –externális hatások figyelembe vétele, továbbá  a projekt hasznainak becslését és számszerűsítését,  és a fentiekből közgazdasági teljesítménymutatók számítását.

# Számszerűsíthető (Ft-ban, Euróban kifejezhető) hasznok:  Utazási idő megtakarítás (eljutási idő megtakarítás)  Baleseti kockázat változása  Jármű üzemköltség változása  Környezeti hatások változása (zajterhelés, légszennyezés, éghajlatváltozás) Klasszikus projekt (pl. új út építése): haszon=f(jkm) Klasszikus ITS projekt (pl. forgalomirányítás): haszon=f(sebesség, regularitás) 12 5./b CONNECT projektben elért eredmények: CBA értékelési útmutató

#  Utazási idő megtakarítás 13 5./b CONNECT projektben elért eredmények: CBA értékelési útmutató

#  Baleseti kockázat változása, klasszikus megoldás: (jkm) Az ITS bevezetése csökkenti a balesetek kialakulását, tapasztalati számok alkalmazhatók, példaértékelésekből /b CONNECT projektben elért eredmények: CBA értékelési útmutató Baleseti sérülés, károsodás jellegeFajlagos baleseti érték, 2008 Halálozás303,25 millió Ft/áldozat Súlyos sérülés21,04 millió Ft/sérült Könnyű sérülés1,51 millió Ft/sérült Csak anyagi károsodás0,70 millió Ft/baleset

#  Jármű üzemköltség változása 15 5./b CONNECT projektben elért eredmények: CBA értékelési útmutató

# Környezeti hatások változása:  Zajterhelés  Légszennyezés  Éghajlatváltozás (CO) 16 5./b CONNECT projektben elért eredmények: CBA értékelési útmutató

# Nem számszerűsíthető hasznok általában:  Érzékelt színvonal javulása: –Kiszámíthatóság, folyamatos haladás, lerövidülő várakozás, –Utazás kényelme, színvonala nő, –Javul a közösségi közlekedésről kialakult kép, és városkép, –Utaselégedettség a módválasztást befolyásolja –Informáltság javulása, információáramlás gyorsulása, adatok megbízhatóságának, lefedettségének javulása,  Gazdasági, területfejlesztési hatás,  Könnyebb diszpécseri munka,  A turisták számára könnyebb eligazodást nyújt a fejlett, dinamikus utastájékoztatás… 17 5./b CONNECT projektben elért eredmények: CBA értékelési útmutató

# CBA eredményei: Mikor támogatható egy projekt?  Ha B/C> 1 ld. táblázat)  ENPV pozitív  ERR>társadalmi diszkontráta  Halmozott működési pénzáram pozitív ENPV: gazdasági nettó jelenérték, ERR: gazdasági belső megtérülési ráta 18 5./b CONNECT projektben elért eredmények: CBA értékelési útmutató

# Következtetés: Dogmák feloldása szükséges: –értékelés=csapatmunka –értékelés a kezdetektől –nemzetközi tapasztalatokkal –ha elsőre nem működik, javítások után még megfelelő lehet Javaslat: –Keret elkülönítése értékelésekre –Előkészítés során a HITS alkalmazása (2011: UME), szabványok, integrált megközelítés –CBA készítése szükséges a nagyobb és EU-s projektek előzetes értékeléséhez –TEMPO módszertan és formátum alkalmazása javasolt az ex-ante és ex-post értékelések elvégzésére Folyamatos fejlesztés, következetes számonkérés, adatok elérhetősége Következtetések, ajánlások

# Köszönöm a figyelmet! HITS magyar oldala:  TEMPO értékelések és ajánlások:  További kérdések esetén:   20