A évesek rajzfejlődése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A térábrázolás fejlődése gyermekkorban (1-18 év)
Advertisements

A május 26-i előadás összefoglalója
Paál Ákos rajzfejlődési elmélete
A kisgyermek vizuális gondolkodása
Művészet By: Turi Krisztina.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
A társadalmi környezet hatása a gyermekek fejlődésére
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
Egy motívum változásai különböző életkorokban:
Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban Zakar József MOME, 2008.
Az érettségi rendszer változtatási lehetőségei
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A tér képi megjelenítése 1. rész Geometriai alapok
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
A vizuális nyelv fejlődése a kamaszkorban
Verbális kommunikáció
3. lépés: Fenomenológiai elemzés
DIFFERENCIÁLT MOZGÁSÁBRÁZOLÁS
Térábrázolás különböző életkorokban
Színkezelés különböző életkorokban Sajó Borbála MOME,2008
A nevelés stílusa.
Vizuális kommunikáció bevezetés
A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged
RENESZÁNSZ FESTÉSZET „A festészet az a művészet, amely arányos vonalakkal és a dolgok természetéhez hasonló színekkel, a perspektíva tényét követve oly.
A GIMP képszerkesztő program bemutatása Készítette: Rokonál Zoltán
Matematika a tudományban és a művészetekben
AUTISTA GYERMEKEK RAJZFEJLÔDÉSE
(Posztimpresszionizmus, szimbolizmus, szecesszió)
A RAJZOLÁS A GYERMEK SZÁMÁRA TERMÉSZETES KIFEJEZÉSI ESZKÖZ
Az óvodás korú gyermekek második legkedveltebb időtöltése a rajzolás,
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
TERVEZET.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
A gyermekrajz a 19. század felfedezése
Társas megismerés Automatikus gondolkodás – nem tudatos, nem szándékolt, akaratlan és különösebb erőfeszítés nélküli (2Kor. 4.18) Sémák – mentális struktúrák,
Kárpáti Andrea A VIZUÁLIS TEHETSÉG Kárpáti Andrea
1. SZINT: Kidolgozatlan, differenciálatlan ábra
A 4-6 évesek rajzfejlődése
A 6-10 évesek rajzfejlődése
Bevezetés a gyermekrajz fejlődésének vizsgálatába
A 0-3 évesek rajzfejlődése
A konstruáló képesség fejlődése óvodás korban
Vizuális Narratív Teszt (VNT)
Vizuális kommunikáció kiskamaszkorban
Rajzfejlődés-áttekintés
A 6-10 évesek rajzfejlődése
A 0-3 évesek rajzfejlődése
A 4-6 évesek rajzfejlődése
Bevezetés a gyermekrajz fejlődésének vizsgálatába
Kárpáti Andrea KIEMELKEDÔ VIZUÁLIS KÉPESSÉGEKET MUTATÓ AUTISTA GYERMEKEK RAJZFEJLÔDÉSE Kárpáti Andrea
Múzeumpedagógia Komárom, Múzeumpedagógiáról általában: Pedagógus feladata: - Múzeumlátogató, értő közönség nevelése - környezeti nevelés.
TANÍTÓKÉPZŐ FŐISKOLAI KAR KECSKEMÉTI FŐISKOLA A GYERMEKIRODALOM ÉS A KORTÁRS GYERMEKILLUSZTRÁCIÓK KAPCSOLATA Kovács Hajnalka.
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
a kifejező és az ábrázoló jelleg
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Az olvasóvá nevelés (tév)útjai Jó és rossz példák iskolákból, könyvtárakból Gombos Péter Kaposvári Egyetem április 28.
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Az alapvető kommunikáció
Tehetségfejlesztő munka a Vénkerti Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolában Akkreditált Kiváló Tehetségpont.
A vizuális ábrázolóképességek fejlődése
MÉRÉS ÉS ÉRTÉKELÉS A VIZUÁLIS KULTÚRA TANÍTÁSÁBAN c. konferencia Kádárné Szepesi Ibolya Az általános iskolai értékelés formái, jelene és jövője Eszterházy.
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
Poltrona di Proust | 1978 Alessandro Mendini Fiktusz Lilla.
a kifejező és az ábrázoló jelleg
A Biblia és a képzőművészet
Az óvodás korú gyermekek második legkedveltebb időtöltése a rajzolás,
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
Ki mit tud? december óra 330 terem
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A 12-14 évesek rajzfejlődése „Intellektuális-realista” korszak Kárpáti Andrea karpatian@axelero.hu

12-14 évesek gondolkodása Clauss-Hiebsch (1977): Kategórikus észleléskezdete, jelenségek osztálybasorolása, a látvány rendszerbe helyezése, A gondolkodás ekkor kezd átlépni a konkrét fogalmi szintről az absztrakt gondolkodás szintjére A verbalitás, a fogalmi absztrakció elsorvasztja, illusztratív szerepbe kényszeríti a vizuális kifejezés formáit Nagy László (1905): Analízis különösen intenzív A szintetizálás nem elégséges , s így a magasabb szintű szintézis elmarad A spontán gyermekrajz fejlődése megáll H. Gardner (1980): U alakú görbe - 10-12 évesen „rajzi törés”

A vizuális nyelv kétféle idiómája alakul ki. Az ún A vizuális nyelv kétféle idiómája alakul ki. Az ún. „iskolai” (school art style) és a szabadidős rajzi stílus.

VIKTOR LÖWENFELD a 12-16 évesekről Victor Löwenfeld a serdülés idejére teszi a két fő ábrázolási típus differenciálódását. Optikus és vizuális típusú gyermekek Haptikus vagy motorikus típus Löwenfeld két részre bontja a kamaszkori rajzi fejlődés időszakát Csoport korszak, vagy szemléleti realizmus kora (9-12 életév) Nem „rajzi törés”, hanem nyelvváltás: a gyermekrajz motívumvilágára a kortársak vannak a legnagyobb hatással Erősen megnő a realista ábrázolás Pszeudo-naturalista korszak (12-14 életév) A tér- és mozgásábrázolás jelentősen fjlődik, ám a rajz elveszti spontaneitását, sablonossá válik. Elégedetlenség, a képességek hiányának felismerése

12-14 évesek rajzainak jellemzői Már csak akkor rajzol ha kérik rá. A vizuális-haptikus észlelésért felelős jobb agyfélteke már háttérbe szorul a nyelvi funkciókért felelős bal agyféltekével szemben. A közlés domináns módja ekkor már a beszéd és az írás. A képek funkciója az én-kifejezés helyett egyre inkább a leképezés, ábrázolás. Csökken a grafikus nyelv jelentősége az élmények és indulatok feldolgozásában. A kamaszok rajzai sem alkotójuk, sem felnőtt közönségük számára nem hordoznak már esztétikai (művészeti) értéket.

Az emberábrázolás fejlődése Burt (1921) „fej-láb” emberke: (tadpole figure, azaz ebihal, Kopffüssler, homme tetard)) „vonalséma”: a karokat egy-egy vonal reprezentálja körvonalséma: arc és ruha részleteit is ábrázolja „kevert profil” (two-eyed profil): az orr profilból az arc szemből, mindkét szem látszik teljes profil jelenség szerű ábrázolás: „élethű”, de nem perspektivikus

Az emberalak mozgása mozgásjelzés nélküli figura, „merev mozgású” alak, kimerevített gesztusokkal (7 éves kor alatt a leggyakoribb), izületben mozgó alak, behajlított könyökkel és térddel, mindenütt mozgó alak

Az ember alak mozgásábrázolásának fejlődése (Forrás: Paál, 1977)

Emberrajzok 2-12 éves korig Emberrajzok 2-12 éves korig. (Magyar iparművészeti Egyetem Vizuális Nevelési Gyűjteménye)

Ide egy képet kell beszúrni! „Valaha sokkal jobban rajzoltam, a rajzaim sokkal érdekesebbek voltak. Viszont most háromezerszer jobban megy a perspektíva! (Tíz éves lány, Kay szövegét idézi Gardner, 1980, 143. old) Ide egy képet kell beszúrni!

Kiskamaszok alkotásai: kísérletezés a vizuális nyelv minőségeivel Kiskamaszok alkotásai: kísérletezés a vizuális nyelv minőségeivel. a) textúra- és színtanulmány b) hideg és meleg színekből összeállított geometrikus kompozíció c) Képkiegészítés, folytatás: Cézanne tájképének részletéből tájkép festése. 12-14 éves fiúk és lányok munkái. (Magyar iparművészeti Egyetem Vizuális Nevelési Gyűjteménye)

12-14 évesek rajzainak jellemzői Már ritkán találkozunk grafikus átfordítással. A motívum világ, színpreferencia és a szívesen alkalmazott kompozíciós szerkezetek szempontjából egyre jelentősebb a (szub)kultúra, az emberi környezet szerepe. Az ábrázolás a leképezéstől a megjelölés felé tolódik el. Megjelennek az ábrázolást kiegészítő feliratok is, kedvelt műfaj lesz a képregény.

Rajzi törés vagy nyelvváltás? A rajzfejlődés megtorpanása azonban csak az európai és észak-amerikai kultúrákban általános tapasztalat. Távol-Keleten az arab világban a rajzfejlődés nem áll meg - kamasz csak idiómát (műfajt, technikát, médiumot) vált. Példák a kisgyermekkori ábrázolási tapasztalatok felhasználására kamaszok alkotásain. (Magyar iparművészeti Egyetem Vizuális Nevelési Gyűjteménye)

Rajzi törés vagy nyelvváltás? Székácsné (1971): Családi ösztönzés, hagyományos vizuális kultúra beépülése a mindennapokba fenntartja a rajzolási kedvet. Nem mutatnak visszaesést, elszegényedést a roma gyermekek rajzai sem (pszichorealizmus). Rokoníthatók az expresszionizmus, a szürrealizmus képi, formai világával (Pongrácz és Várnagy, 1996, 17. old.) 1. 2. Két japán „kamaszrajz”; fametszet (manga). 1. Születés 2. Hófútta utca este (Forrás: Székácsné, 1973, 5. és 22. kép)

Roma gyermekek festményei és szőttesei: példák a szubkultúrára jellemző egyéni színvilágra és motívumkincsre. Pongrácz Éva művész-tanár KREATEAM Stúdiójából, Pécs

Gaul és Kárpáti, (1997): Megfelelő fejlesztés mellett a vizuális képességek a kamaszkorban sem hanyatlanak. Ellenkezőleg:lényeges fejlődést mutatnak. Két lap egy projekt-feladatból. (Magyar iparművészeti Egyetem Vizuális Nevelési Gyűjteménye)

(Magyar iparművészeti Egyetem Vizuális Nevelési Gyűjteménye) Expresszív szinkronizációs feladat kiváló megoldásai. 15-16 évesek munkái. (Magyar iparművészeti Egyetem Vizuális Nevelési Gyűjteménye)

A Vizuális Narratív Teszt (VNT) A figura szerkezete: képes útmutató a pontozáshoz A képmező megkoponálása Esztétikai minőség, kreatívitás A témaábrázolás szintje (motívum- és kompozícióválasztás) A motívumok változatossága Expresszivitás (kifejezőerő – a címben választott történet hatásos megjelenítése) A vonalvezetés minősége Textúra Kontrasztok

A vizuális narratív szerkezete A rajz kommunikatív funkcióját emeli ki A narratív szerkezetének megválasztása érzékelteti, mennyire van tisztában a gyermek a kompozíciós típusok jelentéshordozó szerepével. A hat képmezőn megfigyelt kompozíciós típusok közül egy , az egész képregény színvonalát érzékeltető képkockát választunk A tartalom A színkezelés A színkezelés szintje: ötletszerű színhasználattól a tudatos, kifejező színkompozícióig. A színkezelés minősége: árnyalatok, kontrasztok előállításának technikai színvonala

12-14 évesek képregényei A képregény- és rajzfilmkultúra jelen van a gyermekek mindennapjaiban, de nincs jelen vizuális nyelvükben. Realista hangvétel, a mindennapi témák (napirend, iskolai élet, társas szórakozás színhelyei) jellemzők. Az agresszivitás főként a lányok rajzait jellemzi Nem a fantázia hős birodalmában, hanem a mindennapi élet jeleneteiben mutatkozik Jelképek sorává alakítja át a látványt és ezt az absztrakciót teszi papírra, felsorolásszerűen, lineárisan