Rajzfejlődés-áttekintés Kamaszok vizuális nyelve Kárpáti Andrea karpatian@axelero.hu
V. LÖVENFELD: 5. Kamaszkor A két ábrázolási típus differenciálódása Optikus és vizuális típusú gyermekek Haptikus vagy motorikus típus a kamaszkori rajzi fejlődés két korszaka: Csoport korszak, vagy szemléleti realizmus kora (9-12 életév) Nem „rajzi törés”, hanem nyelvváltás: a gyermekrajz motívumvilágára a kortársak vannak a legnagyobb hatással Erősen megnő a realista ábrázolás Pszeudo-naturalista korszak (12-14 életév) A tér- és mozgásábrázolás jelentősen fjlődik, ám a rajz elveszti spontaneitását, sablonossá válik. Elégedetlenség, a képességek hiányának felismerése
HERBERT READ NYOLC KATEGÓRIÁJA A GYERMEK RAJZOK EMPÍRIKUS OSZTÁLYOZÁSÁHOZ ORGANIKUS – a tárgy megjelenését optikai hűséggel követ BELEÉRZŐ – „lírai”, „impresszionisztikus” RITMIKUS – organikus vagy lírai motívumokkal STRUKTURÁLT – geometriai alapformákra redukált HAPTIKUS-kinesztetikus élmények, érzelemgazdag FELSOROLÓ – „mérnöki, nem művészi realizmus” DEKORATÍV – színpompás síkformák díszítmény jellegű ritmikus együttese IMAGINATÍV – „romantikus” és „irodalmi”
A térszemlélet kitüntetett fejlesztési időszaka a kamaszkor. A kamaszok vizuális nyelve a környezet-alakításban, tárgyak, saját test megformá- lásában, díszítésében jelentkezik. A „rajzi törés” valójában nyelvváltás. A rajztanítás paradigma váltása - a környezetkultúra és vizuális kommunikáció térhódítása erre válasz.
A képi szimbólum-alkotás Projekt feladatok Témához választott technika, (multi)média Személyes üzenetek aktuális megformálása leképezés + kifejezés, tervezés, tárgyalkotás Idézetek a „nagyművészetből” integrálva a saját jelképtárba Felnőtt tömegkultúra ironikusan „Rejtjelek” szöveges kiegészítéssel - Documenta X
A vizuális gondolkodás dokumentuma: a munkanapló és portfolió
Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny
„Vizuális napló” – én-szimbolizáció Előnye, hogy a „privát rajzi stílus” és témák (mindennapi élet eseményei, érzések, vágyak, félelmek) kifejezésre juthatnak Művészi és köznapi, konvencionális és egyéni, „iskolás” és privát-játékos technikák és motívumok keveredése. Készen vett füzet vagy saját készítésű könyvecske lapjaira 14 napon keresztül naponta, tetszőleges technikával egy oldal megformálása Cél: kifejezni az arra a napra jellemző hangulatukat, érzéseiket és az őket leginkább foglalkoztató történéseket, gondolatokat. Elején tartalomjegyzék, amelyben a bejegyzések dátumai és a rajzok címei szerepeltek, az utasítás szerint a nézőhöz szóltak: „A címek kapcsolódjanak a nap »képéhez« – így segíthetsz a nézőnek, hogy megértse, amit lát.”
A jelalkotás "Kreatív Gondolkodás Teszt” (TCT, Urban és Jellen) Értékelési szempontok: - képelemek felhasználása - kompozíció - eredeti formák - humor - jelek, szimbólumok, szöveges kiegészítés