Rajzfejlődés-áttekintés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A térábrázolás fejlődése gyermekkorban (1-18 év)
Advertisements

Paál Ákos rajzfejlődési elmélete
Az egészségstílus Szegmentáció és barométer a hatékony egészségügyi kommunikáció támogatásához Szonda Ipsos.
A kisgyermek vizuális gondolkodása
Egy ötlet megvalósítása
Lépések, végrehajtás, portfólió Marksteinné Molnár Julianna
MUNKAKERETEK Az óvodai vizuális nevelés tevékenységeit a következő munkakeretekbe soroljuk I. Természet utáni II. Emlékezet utáni III. Elképzelés utáni.
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban Zakar József MOME, 2008.
Aki tudja, csinálja, aki nem tudja, tanítja, aki tanítani sem tudja…
Az érettségi rendszer változtatási lehetőségei
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A tér képi megjelenítése 1. rész Geometriai alapok
A vizuális nyelv fejlődése a kamaszkorban
Könyvtárhasználati verseny
DIFFERENCIÁLT MOZGÁSÁBRÁZOLÁS
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
Térábrázolás különböző életkorokban
Színkezelés különböző életkorokban Sajó Borbála MOME,2008
Kultúra – nemzet – emlékezet
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Média és Gazdaság, ha a keresztény hit számít NymE-SEK, Szombathely, május 9. Dr. Németh Norbert.
Alkalmazkodás: megfelelő személyi és tárgyi környezet autizmussal élő gyermekek, felnőttek számára Őszi Tamásné gyógypedagógus Autizmus Alapítvány.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
AUTISTA GYERMEKEK RAJZFEJLÔDÉSE
Az óvodás korú gyermekek második legkedveltebb időtöltése a rajzolás,
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
TERVEZET.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
A gyermekrajz a 19. század felfedezése
SZTE BTK Spanyoltanár MA
A tanulás reneszánsza Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
E-portfolió szerepe a menedzsmentben Dr Dombovári Ella-Sójáné Dux Ágnes Gödöllő június 25.
Kárpáti Andrea A VIZUÁLIS TEHETSÉG Kárpáti Andrea
A 4-6 évesek rajzfejlődése
A 6-10 évesek rajzfejlődése
Bevezetés a gyermekrajz fejlődésének vizsgálatába
A 0-3 évesek rajzfejlődése
Vizuális Narratív Teszt (VNT)
Vizuális kommunikáció kiskamaszkorban
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
NÉPMŰVÉSZET ÉS ORVOSI REHABILITÁCIÓ Dr. Pető Zoltán SZTE ÁOK, Neuropsychiátriai Rehabilitációs Osztály S z e g e d.
A évesek rajzfejlődése
TCT-RAJZI TESZT Kárpáti Andrea
A 6-10 évesek rajzfejlődése
A 0-3 évesek rajzfejlődése
A 4-6 évesek rajzfejlődése
Bevezetés a gyermekrajz fejlődésének vizsgálatába
Kárpáti Andrea KIEMELKEDÔ VIZUÁLIS KÉPESSÉGEKET MUTATÓ AUTISTA GYERMEKEK RAJZFEJLÔDÉSE Kárpáti Andrea
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
a kifejező és az ábrázoló jelleg
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Élet az Interneten.
„Walls talk” projekt „Walls talk” projekt Katedra Gimnázium,
A vizuális ábrázolóképességek fejlődése
Golda János: Stílus és korszerűség „kritika” a kritikáról (sokkal inkább néhány gondolat összefüggésben a leírtakkal, mintsem, határozott vélemény és bírálás)
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Tét - TANULÓI ÉLETÚT TÁMOGATÁSA AZ ÓVODÁTÓL A FELSŐOKTATÁSIG a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében Hujber Tamásné kovács Gabriella Kaposvári Klebelsberg.
A Biblia és a képzőművészet
Az óvodás korú gyermekek második legkedveltebb időtöltése a rajzolás,
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
Ki mit tud? december óra 330 terem
IT hálózat biztonság Összeállította: Huszár István
Előadás másolata:

Rajzfejlődés-áttekintés Kamaszok vizuális nyelve Kárpáti Andrea karpatian@axelero.hu

V. LÖVENFELD: 5. Kamaszkor A két ábrázolási típus differenciálódása Optikus és vizuális típusú gyermekek Haptikus vagy motorikus típus a kamaszkori rajzi fejlődés két korszaka: Csoport korszak, vagy szemléleti realizmus kora (9-12 életév) Nem „rajzi törés”, hanem nyelvváltás: a gyermekrajz motívumvilágára a kortársak vannak a legnagyobb hatással Erősen megnő a realista ábrázolás Pszeudo-naturalista korszak (12-14 életév) A tér- és mozgásábrázolás jelentősen fjlődik, ám a rajz elveszti spontaneitását, sablonossá válik. Elégedetlenség, a képességek hiányának felismerése

HERBERT READ NYOLC KATEGÓRIÁJA A GYERMEK RAJZOK EMPÍRIKUS OSZTÁLYOZÁSÁHOZ ORGANIKUS – a tárgy megjelenését optikai hűséggel követ BELEÉRZŐ – „lírai”, „impresszionisztikus” RITMIKUS – organikus vagy lírai motívumokkal STRUKTURÁLT – geometriai alapformákra redukált HAPTIKUS-kinesztetikus élmények, érzelemgazdag FELSOROLÓ – „mérnöki, nem művészi realizmus” DEKORATÍV – színpompás síkformák díszítmény jellegű ritmikus együttese IMAGINATÍV – „romantikus” és „irodalmi”

A térszemlélet kitüntetett fejlesztési időszaka a kamaszkor. A kamaszok vizuális nyelve a környezet-alakításban, tárgyak, saját test megformá- lásában, díszítésében jelentkezik. A „rajzi törés” valójában nyelvváltás. A rajztanítás paradigma váltása - a környezetkultúra és vizuális kommunikáció térhódítása erre válasz.

A képi szimbólum-alkotás Projekt feladatok Témához választott technika, (multi)média Személyes üzenetek aktuális megformálása  leképezés + kifejezés, tervezés, tárgyalkotás Idézetek a „nagyművészetből” integrálva a saját jelképtárba Felnőtt tömegkultúra ironikusan „Rejtjelek” szöveges kiegészítéssel - Documenta X

A vizuális gondolkodás dokumentuma: a munkanapló és portfolió

Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny

„Vizuális napló” – én-szimbolizáció Előnye, hogy a „privát rajzi stílus” és témák (mindennapi élet eseményei, érzések, vágyak, félelmek) kifejezésre juthatnak Művészi és köznapi, konvencionális és egyéni, „iskolás” és privát-játékos technikák és motívumok keveredése. Készen vett füzet vagy saját készítésű könyvecske lapjaira 14 napon keresztül naponta, tetszőleges technikával egy oldal megformálása Cél: kifejezni az arra a napra jellemző hangulatukat, érzéseiket és az őket leginkább foglalkoztató történéseket, gondolatokat. Elején tartalomjegyzék, amelyben a bejegyzések dátumai és a rajzok címei szerepeltek, az utasítás szerint a nézőhöz szóltak: „A címek kapcsolódjanak a nap »képéhez« – így segíthetsz a nézőnek, hogy megértse, amit lát.”

A jelalkotás "Kreatív Gondolkodás Teszt” (TCT, Urban és Jellen) Értékelési szempontok: - képelemek felhasználása - kompozíció - eredeti formák - humor - jelek, szimbólumok, szöveges kiegészítés