A kommunikáció fogalma, folyamata, fajtái

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1. A kommunikáció fogalma, fajtái folyamata
Advertisements

4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
A kommunikáció.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
7. A PR (Public Relations) tevékenység (Propaganda / Nyilvánosság)
Az információszerzés.
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
2. előadás.
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
Információ és közlemény
A kommunikációról általában
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
2. témakör: Az állatok kommunikációja
Marketingkommunikáció
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Kommunikáció.
Közönségkapcsolatok (PR)
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
1950-es évek 1960-as évek 1970-es évek 1980-as évek 1990-es évek
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Az információs társadalom jogi alapkérdései, alapfogalmai
Jogviszony és jogi felelősség
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
19. Tétel Tevékenységünk alapja a kommunikáció
Public Relations eszközök az egészségügyi intézmények szolgálatában
Vezetői Információs Rendszer felépítése
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
A marketingkommunikáció
Operációkutatás eredete
BLK:NEM VERBÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ 1 Nem verbális kommunikáció.
Kérdések a második zh-hoz
Munkaügyi kapcsolatok rendszere Debreceni Egyetem Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar Munkaszociológia április 7.
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
Kommunikáció a szervezetben
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
A marketingkommunikáció
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
MARKETING-KOMMUNIKÁCIÓ
Az éghajlatváltozás kommunikációja a médiában Innováció és kommunikáció III. Megyeri Nóra - Turcsán Edit.
A kommunikáció.
Információ ... Számítógép: Információ:
Az alapvető kommunikáció
Fekete Vivien Galambos Edit
Címlap Bevezetés az információelméletbe Keszei Ernő ELTE Fizikai Kémiai Tanszék
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
Minőségbiztosítási ismeretek
Az információ, mint erőforrás
Kommunikáció.
Vállalkozásmenedzsment I.
Informatikai alapfogalmak
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
Információelmélet 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató- és.
Kommunikáció Boda Klaudia 12.c. Mi a kommunikáció? A kommunikáció tájékoztatás, információk cseréje közlése valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
A kommunikáció tényezői és funkciói
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
INFORMÁCIÓ MENEDZSMENT
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Teamek, kommunikáció.
Bevezetés a nyelvtudományba
A piac és a piacgazdaság
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Kommunikáció típusai.
Előadás másolata:

A kommunikáció fogalma, folyamata, fajtái

Mi a kommunikáció? fogalomértelmezés – többféle megközelítés (nyelvész, informatikus, művész, pszichológus) a szó eredete szerint (latin): communico (ige): közöl, közössé tesz, megoszt communicatio (fn.): közzététel, gondolatok közlése hallgatókkal

Mi a kommunikáció? napjainkban: legáltalánosabb értelemben: Közlemény, összeköttetés (technikai is), kapcsolat, érintkezés szűkebb értelemben: az emberi gondolatok cseréje információátvitel, információcsere valamilyen jelrendszer (pl. nyelv) segítségével tájékoztatás, közlés valamilyen erre szolgáló eszközzel jelrendszer útján (pl. nyelv, gesztusok, média)

A kommunikáció folyamata technikai folyamat, melynek során információátvitel, információcsere történik adás feladó kód üzenet csatorna kód vevő (visszacsatolás)

A kommunikáció folyamata a feladó egy meghatározott kód (jelrendszer) segítségével formába önti (kódolja) az információt (üzenetet), ami egy csatornán keresztül eljut a címzetthez (vevő), aki dekódolja azt. A KOMMUNIKÁCIÓ FOLYAMATÁT ÉS SIKERÉT BÁRMELY TÉNYEZŐ ALAPVETŐEN BEFOLYÁSOLHATJA!

A technikai folyamat elemei feladó (adó): akitől az üzenet származik aki valamilyen információt kíván továbbítani az információtovábbítás érdekében kódolást végez vevő (címzett): akinek a feladó az üzenetet szánja aki a közleményt észleli a kód ismeretében megfejti az üzenetet

A technikai folyamat elemei üzenet (közlemény): maga az információ, amelyet a feladó továbbítani kíván a kódolás eredményeképpen jön létre → jelekből áll tartalmaz tudati képeket, érzelmi és indulati elemeket tükrözi a feladó célját, akaratát, belső állapotát

A technikai folyamat elemei kód megállapodás szerinti jelek rendszere segítségével az információ formába önthető és továbbítható üzenetté válik kódolás az a folyamat, melynek során az információt formába öntjük, „megfogalmazzuk”

A technikai folyamat elemei adás az üzenet eljuttatása a feladótól a vevőig visszacsatolás a vevő reakciója az adó közleményére nem szükségszerű! csatorna az a fizikai közeg, melyen keresztül a közlemény eljut a feladótól a vevőig pl. levegő, telefonvonal, internet

A technikai folyamat elemei környezet az a közeg, ahol a kommunikáció zajlik csatornazaj a kommunikációt zavaró tényezők ideális esetben nem jelenik meg pl. telefonvonal hibája, történelmi idő

A kommunikáció fajtái 1. kommunikáció információelméleti-kibernetikai értelemben: információátadás mindenféle rendszerben 2. Kommunikáció technikai értelemben (technikai kommunikáció): kommunikáció az ember alkotta technikai rendszerekben

A kommunikáció fajtái 3. Biológiai kommunikáció: az élő szervezetek rendszereiben zajló információtovábbítás 3.1. állati kommunikáció: NEM TUDATOS 3.2. emberi kommunikáció: alapja a fogalmi gondolkodás, eszköze a természetes emberi nyelv 4. Társadalmi kommunikáció

Kommunikáció információelméleti-kibernetikai értelemben Információelmélet, kibernetika, rendszerelmélet területe Legáltalánosabb szint Norbert Wiener – kommunikáció kibernetikai modellje kibernetika = mesterséges intelligencia a kifejezés azt mutatja, hogy a visszacsatolás hogyan teszi lehetővé az adatfeldolgozást a fejünkben és a számítógépeinkben Wiener: II. vh. alatt légvédelmi rendszer kifejlesztése → a jövőbeli röppálya kiszámításánál figyelembe veszi a múltbéli adatokat is Wiener visszacsatolás fogalma → kibernetikus tradíció megalapozása

Kommunikáció információelméleti-kibernetikai értelemben Shannon-Weaver-féle modell (kommunikáció matematikai elmélete): információtovábbítás a fogalom legátfogóbb értelmében, függetlenül az információtovábbító és –befogadó, ill. a jel és a kód természetétől Elmélete: a torzításmentes hangtovábbítás technikai problémájának megoldására irányult. Cél: minél nagyobb vonalkapacitás biztosítása minél kisebb torzítás mellett. Az üzenet jelentése vagy annak a hallgatóra gyakorolt hatása nem érdekelte.

Technikai kommunikáció Információátadás az ember alkotta technikai rendszerekben → szabályozott információtovábbítási rend valósul meg Hírközlési rendszerben 3 problémakör: Milyen pontosan vihetők át a hírközlési szimbólumok? → technikai kérdés Az átvitt jelek mennyire pontosan határozzák meg a kívánt jelentést? → szemantikai kérdés A vett jelentés milyen hatékonysággal váltja ki a kívánt tartalmat? → hatékonysági probléma

Biológiai kommunikáció Az élő szervezetek különféle rendszereiben zajló információátadás (nukleinsavak, fehérjék, gének, enzimek, sejtek) Az információ kémiai folyamatok csatornáin, kémiai kódban terjed Biológiai kommunikáció vizsgálata: biológiai zavar problémakörének megértése egyedfejlődés, szaporodás megértése

Állati kommunikáció Állatok közötti kommunikációs kapcsolatok kiterjednek: Táplálékra Élettérre Búvó- és tartózkodási helyre Szaporodásra Ellenséggel szemben tanúsított védelemre Minél fejlettebb a faj, annál differenciáltabb jelzést bocsát ki Magasabb rendű állatoknál a jelzéseket a test mozgásai hozzák létre

Állati kommunikáció Több csatorna egyidejű használata!! Legtipikusabb csatornák: Vokális: sziszegés, morgás, bőgés, madárfütty Vizuális: fényérzékelés (földigiliszta), színérzékelés (madarak, kaméleon), alaki megkülönböztetés, mozgásérzékelés (méhek tánca) Kinezikus (mozgásos): az állatok udvarlása tánccal kifejezett üzenet (kakas sajátos tojó-körbejárása) Szaglási: jellegzetes szagok kibocsátása (mezei poloska, görény az érintésre, közeledésre jellegzetes bűzt áraszt), lazac szaglósejtekkel érzékeli a víz „szagát”, ahol kikelt

Állati kommunikáció Biológiai kötöttség – állati kommunikáció biológiai kódban terjed Állatok jelkészlete viszonylag kisszámú, jelek változatossága kicsi Nem tanult jelzésekben továbbítják az információkat A kód biológiailag meghatározott – a jelzés észlelése feltétlen reflexszerű magatartást vált ki

Emberi kommunikáció Mindig társadalmi szituációban történik Leggyakrabban a közvetlen emberi kommunikációban valósul meg Minden kommunikációban lényeges szerepet játszik: A szituáció A kommunikáló felek közötti viszony A közlés szövegének összefüggésrendszere

Az emberi kommunikáció csoportosítása I. A kommunikációban résztvevő személyek száma szerint: 1. intraperszonális (belső) kommunikáció: pl. tanulás, gondolkodás, lelki folyamatok feldolgozása 2. interperszonális (személyek közötti) kommunikáció: pl. egyének közötti kapcsolatteremtés és annak fenntartása 3. csoportkommunikáció: pl. családi, munkahelyi és más közösségekben 4. tömegkommunikáció: pl. tévé, rádió

Az emberi kommunikáció csoportosítása II. A közlő szándéka szerint: 1. szándékos (tudatos) 2. nem szándékos (ösztönös) III. Az alkalmazott jelrendszer szerint: 1. verbális: a természetes emberi nyelv jelrendszerét használja 2. nem verbális: nyelven kívüli jelrendszert használ (testbeszéd, képzőművészet)

Az emberi kommunikáció csoportosítása IV. A közölt információ természetét és a befogadóra tett hatását tekintve: 1. kognitív (gondolkodásra ható) 2. affektív-emocionális (érzelmekre ható) V. A kommunikáló felek egymáshoz való viszonya szerint: 1. közvetlen (szemtől szembe) 2. közvetett (a feladó és a vevő térben és/vagy időben távol vannak)

Az emberi kommunikáció csoportosítása VI. A kommunikáció iránya szerint: 1. egyoldalú (aszimmetrikus): az adás folyamatos, de nincs visszacsatolás 2. kölcsönös (szimmetrikus): van visszacsatolás, a feladó és a vevő szerepe folyamatosan változik

Üzleti kommunikáció Fogalma: Az üzleti folyamatokban résztvevők, a belső és külső kapcsolatrendszer szereplőinek információközlése, többirányú információcseréje sajátos eszköz, ill. jelrendszer útján

Üzleti kommunikáció Célja: többirányú és többsíkú Az üzleti kommunikáció főbb céljai a vállalat felső vezetésében: A vállalati célok megismertetése és elfogadtatása A tulajdonosokkal A munkavállalókkal Környezettel (érdekszférák, pl. szakszervezet, kamara, pénzintézetek, beszállítók, partnerek, önkormányzatok…) Az erőforrások optimális felhasználása, a jövedelmezőség biztosítása, ill. javítása A közösség javaslatainak, észrevételeinek megismerése Stratégiai és operatív tervek kialakítása, elkészítése során a közösség észrevételeinek, javaslatainak érvényesítése Tervek végrehajtásában a közös akarat érvényre juttatása

Üzleti kommunikáció Az üzleti kommunikáció főbb céljai a munkafolyamatok végzése során: Optimális folyamatkialakítás a vezetés és a szervezeti egységek között Az összehangolt munkavégzés biztosítása A munkafeltételek információinak átvitele, cseréje a munkavállalók között

Üzleti kommunikáció Az üzleti kommunikáció főbb céljai a vállalat és a vállalatot körülvevő környezet kapcsolatában: Kedvező vállalati kép kialakítása Információk szolgáltatása A vállalatról, az egész társadalom és a vállalattal üzleti kapcsolatban állók körében A termékekről, szolgáltatásokról, a vevők és a potenciális vevők számára A vevő vásárlási szándékának előidézése, vásárlási döntéshozatalának elősegítése A vállalattal üzleti kapcsolatban állókkal a feladatvégzés optimális feltételeinek kialakítása

Az üzleti kommunikáció kapcsolatrendszere Általános, minden szervezetben előforduló kapcsolati viszonyok ↓ Csoportosítás: számos szempont szerint lehetséges MI: kapcsolat létrejöttének helye szerint: Szervezeten belül Szervezet és a külvilág között jön létre

Szervezeten belüli tipikus kapcsolatok Két ember közötti kapcsolat pl. 2 munkatárs; vezető - beosztott Munkacsoporton belüli kapcsolatok pl. csoportos munkavégzés körülményei csoporton belüli munkamegosztás (projektmenedzsment, emberi erőforrás menedzsment) A csoport és a kívülálló személyekkel, más csoportokkal, szervezeti egységekkel létesített kapcsolatok pl. csoport kommunikációja a csoportvezetőn keresztül csoport kommunikációja a vezetői lépcsők figyelmen kívül hagyásával (PROBLÉMA!!)

Szervezeten kívüli tipikus kapcsolatok Kapcsolatok a tulajdonosokkal KKV → a tulajdonos a folyamatok aktív résztvevője, funkció ellátása (gazdasági kérdések, marketing, kereskedelem, PR…) Kapcsolatrendszere ugyanaz, mint a vezetőé DE: motiváltsága más!! Kapcsolatok azokkal a személyekkel, szervezetekkel, akik szolgáltatásait igénybe veszi a cég szakértők, tervezők Őrző – védő szolgálat takarítás

Szervezeten kívüli tipikus kapcsolatok Kapcsolatok azokkal a szervezetekkel, személyekkel, akik részére végez a vállalat szolgáltatást, illetve akiknek produktumait eladja Magánszemélynek történő értékesítés Nagy- és kiskereskedelmi hálózatokkal kialakult kapcsolatok Export – import ügyletek A törvényekben előírt kötelezettségek teljesítése során kialakuló kapcsolatok Állami intézményekkel való kapcsolattartás (APEH, TB, Nyugdíjbiztosító)

Szervezeten kívüli tipikus kapcsolatok Társadalmi kapcsolatok Oktatási, gazdasági, tömegkommunikációs szervezetekkel való kapcsolattartás Szponzorálás – társadalmi akciókban való részvétel

A közvetlen emberi kommunikáció helye az üzleti életben Üzleti életben meghatározó a közvetlen emberi kommunikáció → két ember közvetlen kommunikatív kapcsolata, amelyben minden emberi érzékszerv részt vesz

Az üzleti kommunikáció információi Üzleti célú információ (↔ közhasznú információ): Egy szűkebb közösség vagy személy, illetve cég érdekeit szolgálja Az üzleti célú információszolgáltatás célja: Az információkereső egyszerű hozzáféréssel, gyorsan, megbízható információhoz juthasson Az információszolgáltatónak fontos tudnia, hogy kielégítő-e az információ a kérdező számára; igénybe veszik-e a szolgáltatást Pl. zöldszámok – díjmentes információszolgáltatás Honlapok – látogatottság mérése Bankok – díjkalkuláció + kapcsolatfelvétel szakértővel

Az üzleti kommunikáció információi Az üzleti célú információk főbb csoportjai: belső információk, amelyek magukba foglalják A termékekre, szolgáltatásokra, technológiára, Termékszerkezetre, értékesítési csatornára Ár- és jövedelmezőségre vonatkozó információkat a piac szereplőivel, azok termékeivel, szolgáltatásaival kapcsolatos információk Kínálati – keresleti viszonyok A kialakult és folytonosan változó árak információi a piacon érvényesülő, a versenyt befolyásoló közvetett hatások információi

Az üzleti kommunikáció információs rendszere Az üzleti információs rendszer a vállalat környezetére, belső működésére, a vállalat és környezete közötti tranzakciókra vonatkozó információk koordinált és folyamatos begyűjtését, feldolgozását, tárolását és különböző szolgáltatások nyújtását végző személyek, tevékenységek, valamint funkciók ellátását lehetővé tevő hardver- és szoftvereszközök összessége.