A MEGFIGYELÉS Hosszabb-rövidebb ideig tartó észlelés, mely bizonyos hatások okozta jelenségek, folyamatok megfigyelésére ad lehetőséget.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kutatási terv bemutatása: diszkriminációtesztelés a gyakorlatban
Advertisements

Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
Tengeralattjáró győzelmi hírek elmaradása – kilövés
Aki tudja, csinálja, aki nem tudja, tanítja, aki tanítani sem tudja…
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, január 22. Topár József.
Primer és szekunder kutatás
A viselkedés, mint a pszichológia tárgya
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Képességszintek.
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Az információ rögzítése, tárolása, átviteli módjai
Piackutatás.
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VII.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Mintavétel Mintavétel célja: következtetést levonni a –sokaságra vonatkozóan Mintavétel.
5. A mellékelt kép(ek)en egy üzlet elárusítóterét látja. Ön szerint milyen megfigyeléseket végezhetnénk itt el? Milyen módszerekkel egészítené ki az információszerzésnek.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Kutatási terv Az inklúzió fenntarthatóságának vizsgálata az oktatási intézményekben, fókuszba helyezve a hálózati együttműködést, a kreatív alkotó műhelyek.
A kutatás terve Kutatási célok Elemzési egységek Idődimenzió
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Könyvtári teljesítménymérés
IPARÁGAK VÁLTOZÁSA : HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS EVOLUCIONISTA SZEMSZÖGBŐL Bajmócy Zoltán egyetemi adjunktus Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Szervezetfejlesztési Program
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
A kulturális intelligencia
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA III.. A 60-as évek antropológiája E. Wolf: részterületek, terminusválság El ő zmények: 1.Angolszász strukturalista funkcionalizmus.
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
KÉT FÜGGETLEN, ILL. KÉT ÖSSZETARTOZÓ CSOPORT ÖSZEHASONLÍTÁSA
Operációkutatás eredete
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Keretrendszer az egész napos iskola nevelési-oktatási programjának fejlesztéséhez.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Titokzatos vásárlók.
Megfigyelés Irodalom: Falus Iván (200,szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Könyvkiadó, Budapest.
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
TERVEZET.
Tanuló szervezet.
A pszichológia módszerei
Csoportindítás Az első csoportülés megtervezése 0. szakasz - Felkészülés cél meghatározása módszer kiválasztása keretek meghatározása a környezettel való.
Edward Sapir ( ).
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
1 Témafelvetés Tanulásmódszertan 2. kurzusra Papp Endre – Molnár Attila.
KUTATÁS CÉLJA Közoktatás-fejlesztési stratégia megalapozása. Közoktatás-fejlesztési stratégia megalapozása. Első fázisát jelenti ennek a megyék közoktatási.
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
Pszichológiai Ismeretek
Paradigmák mentén tudomány = kvantifikálhatóság? Minden mérhető?
Megfigyelés fogalma A tudományos megfigyelés Céltudatos Tervszerű
A deviancia értelmezési kerete
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Felelősen, egészségesen, biztonságosan
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
Kutatásmódszertani dilemmák
CMMI 1.3 – Verifikáció Készítette: Kis Gergely. Bevezetés A specifikációt, követelményt vetjük össze a kész/készülő termékkel Itt nem vizsgáljuk, hogy.
Marketing információs
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
Interkulturális kommunikáció Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara HR-klub október 24.
PÉNZÜGYI ELEMZÉS 1. előadás PhDr. Antalík Imre SJE GTK szeptember 21.
A problémamegoldás 7 lépéses módszere:
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Komplex természettudományos tantárgy
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 3
Kutatási terv bemutatása: diszkriminációtesztelés a gyakorlatban
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

A MEGFIGYELÉS Hosszabb-rövidebb ideig tartó észlelés, mely bizonyos hatások okozta jelenségek, folyamatok megfigyelésére ad lehetőséget.

A MEGFIGYELÉS Segítségével közvetlen információk szerezhetők Alkalmazható önállóan és más módszerekkel A hétköznapi életben is folytatunk megfigyeléseket, ezek azonban spontán módon zajlanak le. A tudományos megfigyelés ezektől lényegesen különbözik!

A tudományos megfigyelés Jellemzői: Tudatos Fókuszált, céltudatos, koncentrált Szisztematikus – tervszerű és rendszerezett Objektivitásra törekszik

A tudományos megfigyelés jellemzői Tudatos a megfigyelés pontosan meghatározott céllal történik, ami a kutatás különböző szakaszaiban eltérő lehet Fókuszált A lehetséges megfigyelési egységek tudatos meghatározása

A tudományos megfigyelés jellemzői Szisztematikus, tervszerű, rendszerezett konkrét megfigyelési terv szerint végezzük, mely tartalmazza a szempontokat, a lehetőségeket és a technikákat Objektivitás a megfigyelő előzetes elképzelése, állásfoglalása nem befolyásolhatja a megfigyelés eredményeit

A megfigyelés célja Kutatási probléma megfogalmazása – a kutatás célját a megfigyelés nyomán fogalmazzuk meg A hipotézis megfogalmazása – a kutatás célja már megfogalmazódott, de a hipotézis megfogalmazásához újabb információkra van szükség Megfigyelési szempontok kialakítása – előzetes megfigyelés Elemezhető adatok gyűjtése – konkrét szempontok alapján a jelenségek sokoldalú, alapos tanulmányozása

A MÓDSZER KIALAKÍTÁSA Etnográfiai leírások Karosszék-etnológia Boas Kereskedő Katonák Követek Misszionáriusok Karosszék-etnológia Boas Malinowski

A MÓDSZER KIALAKÍTÁSA Az antropológia ismérvei A „kultúra”, mint a kutatás központi eleme Összehasonlító módszer Holista szemlélet Kulturális relativizmus, etnocentrikus szemlélet elvetése Terepmunka, résztvevő megfigyelés

A megfigyelés fázisai: a terep kiválasztása Behatárolás Elérhetőség Módszer alkalmazásának lehetőségei Lehetséges szerepek Előzetes ismeretek Engedélyek

A megfigyelés fázisai: a terepmunka előkészítése Szakirodalom Etikai és jogi kérdések Álcázott vizsgálatok Sztereotípiák felismerése

A megfigyelés fázisai: integráció Fedőtörténet Kapcsolatfelvétel Ajándék Kulcsadatközlő Etnocentrikus gondolkodás elvetése

A megfigyelés fázisai: fókuszpontok meghatározása Térhasználat Szerepek Interakciók Környezet Önreflexió

A megfigyelés 3 típusa – Borsányi László közvetett megfigyelés: - közvetett úton szerzett információk, - az ember fizikai környezetében jelentkező elhasználtság külsődleges nyoma - pl. Átány, temető, lakás, könyvek

A megfigyelés 3 típusa – Borsányi László 2. Feltűnést kerülő megfigyelés: Nem pusztán az egyének, közösségek életének a lenyomatait, tárgyiasult oldalát vizsgálja, hanem a közösség komplex életét, pl. az interakciókat is.

A megfigyelés 3 típusa – Borsányi László 2. Feltűnést kerülő megfigyelés: De: a háttérben maradva! Jelenléte a legminimálisabb mértékben befolyásolja a az eseményeket, azok tőle függetlenül zajlanak. Már a vizsgált közösség tagjai is jelen vannak Pl. az embereken megfigyelhető külsődleges jelek, nonverbális jelek, metakommunikáció, térhasználat, nyelvhasználat megfigyelése

A megfigyelés 3 típusa – Borsányi László 3. Résztvevő megfigyelés A megfigyelő aktívan részt vesz az eseményekben.

A megfigyelő lehetséges szerepei: Gold-féle tipológia egészen részt vevő megfigyelés valódi identitása és célja nem ismert azok előtt, akiket megfigyel igyekszik velük együttműködni, lehetőség szerint követi és elsajátítja a megkívánt szerepeket

A megfigyelő lehetséges szerepei: Gold-féle tipológia 1. egészen részt vevő megfigyelés valódi résztvevő / tetteti, hogy valódi résztvevő  a kívülálló résztvevőnek látja  ismerni kell a viselkedési szabályokat

A megfigyelő lehetséges szerepei: Gold-féle tipológia 1. egészen részt vevő megfigyelés etikai kérdés  megtévesztjük a megfigyeltet cél: megbízhatóbb adatok, természetesebb a megfigyeltek viselkedése  ha tudják, hogy megfigyelik őket, változtatnak a viselkedésükön (kedvezőbb benyomás, negatívumok eltitkolása)

A megfigyelő lehetséges szerepei: Gold-féle tipológia 1. egészen részt vevő megfigyelés De: a kutató részvétele is befolyásolhatja az eseményeket pl. az ő javaslatát követik Bárminek amit tesz/nem tesz, hatása van a megfigyelt jelenségre  HAWTHORNE-hatás

A megfigyelő lehetséges szerepei: Gold-féle tipológia 2. megfigyelőként részt vevő a kutató teljes mértékben részt vesz a csoport cselekvéseiben, de nyíltan vállalja, hogy közben kutatást is végez

A megfigyelő lehetséges szerepei: Gold-féle tipológia 3. Résztvevőként megfigyelő a megfigyeltekkel folyamatos interakcióban áll, de nem tesz úgy, mintha maga is résztvevő volna

A megfigyelő lehetséges szerepei: Gold-féle tipológia 4. egészen megfigyelő egyáltalán nem válik a megfigyelt jelenség részesévé, s nincs interakcióban a megfigyeltekkel nem befolyásolja a szituációt, de cserébe kevésbé mélyrehatóak a megfigyelései

A megfigyelő lehetséges szerepei: Gold-féle tipológia eltérő helyzetek  eltérő szerepek a részvétel folyamatos változása is elképzelhető módszertani és etikai kérdések ellentmondása

Megfigyelési technikák Segítségükkel kiemeljük és rögzítjük a megfigyelés tárgyát képező folyamatokat Fajtái: Kódolás nélküli rögzítés: a látott jelenség saját nyelvi formulákkal való rögzítése Kódolással történő rögzítés: értékelési szempontok alapján történő rögzítés

Kódolás nélküli rögzítés Naplók, feljegyzések: szituáció, folyamat, viselkedés rögzítése, kötetlen feljegyzése Teljes körű jegyzőkönyvezés: a megfigyelt folyamatban tapasztalható minden meg-nyilvánulás rögzítése (teljesség), segítségével összehasonlíthatók a különböző időpontokban, v. személyek által végzett megfigyelések Szelektív jegyzőkönyvezés: a megfigyelt jelenségeknek csak egy adott körét rögzítjük (konkrét jelenségeket konkrét szempontok alapján figyelünk meg)

Kódolással történő rögzítés Rögzítés becslési skálával: meghatározott szempontok alapján felállított skálán helyezzük el a jelenségeket Jelrendszeres és grafikus rögzítés: előre meg-adott szimbólumok segítségével rögzítjük a tapasztaltakat Kategóriarendszeres rögzítés: előre felállított kategóriák előfordulásának rögzítése

Zavaró tényezők a megfigyelésben A szituáció: Előre nem látható események, problémák Az adott pillanatot tudjuk megfigyelni, nem ismerjük az előzményeket A megfigyelő személye: Nem mindenki jó megfigyelő A megfigyelő is ember! (érzelmek, előítéletek) A jó megfigyelő: szimpatikus semlegességet tanúsít a megfigyelt jelenséggel, szituációval kapcsolatban

Zavaró tényezők a megfigyelésben Eszköz A technikai eszközök segítségével sem tudunk mindent rögzíteni (nem láthat egyszerre mindent a kamera – hogy mit lát, rajtunk múlik) Az eszköz jelenléte is zavaró lehet

A megfigyelés lezárása A terep megtartása Elemzés Kontroll Sűrű leírás Publikáció