TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA
Társas kapcsolatok A kapcsolat előfeltételei: a szociális másik észlelése differenciált érzelmek megjelenése Kognitív fejlettség szintje önszabályozás alapszintje
Társas kapcsolatok A társas magatartás szintjei (Mérei): magányos semmittevés magányos semmittevés a csoportban magányos játék mások szemlélése őt szemlélik csoportos semmittevés csoportos magányos játék csoportos szemlélés magányos játék a csoportban
Társas kapcsolatok együttmozgás összeverődés a tárgy körül kollaboráció szereposztásos tevékenység szervezett csoporttevékenység Társas magatartásmódok: (szociális penetrancia) modellnyújtás; parancsolás; kezdeményezés; irányítás; tárgyak megszerzése, megtartása; támadás; közeledés; (variálás; színezés; licitálás; dicsekvés; gyámolítás)
Társas kapcsolatok Önmagamról való tudás: mások vélekedésének visszatükrözése
Az énkép – az önmagamról való tudás Elméletek az énképről James: megismerő én/ megismert én Szintjei: kategóriái: testi leíró társas értékelő anyagi érzelmi szellemi Cooley: tükrözés-elmélet Mead: szerepfelvétel reaktív/spontán- felépített/normatív én Winnicott: gondozó (elég jó, kevésbé jó – fokozatosság; elhanyagolás; erőszakosság) Rogers: énkép – énideál (élményvilág –kongruencia – inkongruencia)
Az énkép – az önmagamról való tudás Az énkép funkciói Az énkép attitűdként való értelmezése Önjellemzés (kognitív komponens) Értékelés (affektív komponens) Viselkedés (konatív komponens) Az énkép az énről való tudásként való értelmezése Leírás – elvárás – előírás Általános énkép Képesség Teljesítmény Társas Szociális énkép Családtagok Kortárscsoport Énbemutatás Magabiztosság Fizikai énkép (képesség, megjelenés)
Az énkép – az önmagamról való tudás Az énkép motivációként való értelmezése Különbségek: Kényszer; szükséglet; ezek eredete, egymáshoz való viszonya Összecsengések: Szükségletek, érzelmek kapcsolata; társas közeg hatása; viselkedésalakító tényező Az énkép kialakulása és fejlődése Csecsemőkor:Testkép;kezdetleges kompetencia;aktív cselekvő; tükör-próba – 1.sz./1.sz. névmás használata Óvodáskor 3-4 év: konkrét tulajdonságok és tevékenységek; mit birtokol (egyesről az általánosra nem tud következtetni) Óvodáskor 5-6 év: szociális, kognitív, sporttal kapcsolatos kompetenciák; egydimenziós gondolkodás, időbeli változás Értékelő, visszajelző személyek