Bevezetés a filozófiába

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A filozófia vizsgatárgy története Világnézetünk alapjaiBevezetés a filozófiába 1990-től bizonytalanság: kötelező - nem kötelező Részt vettünk a nemzetközi.
Advertisements

A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Esztétika.
Donatello és Michelangelo értelmezésében
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
Dr. Barkó Endre: A PEDAGÓGUSKÉPZÉS MAI HELYZETE ÉS TUDOMÁNYELMÉLETI HÁTTERE.
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
375 éves az Egyetem „A természettudományos oktatás és kutatás jelene és jövője” Környezetünk jelene és jövője március 25.
interperszonális személyiség-koncepciója
PLATÓN Kakuk Ádám 12.D.
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
PLATÓN (Kr. e ).
A hellénizmus korának filozófiája (Kr. e Kr. u. 3. sz.)
Ápolásetika.
Világomban minden rendben van
KERESZTÉNYSÉG A KULTÚRÁK VÁLSÁGÁBAN február SEK A vallás és a vele kapcsolatos tárgyak / tudományágak.
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged
A társadalomtudományi kutatás módszerei
Kant és a transzcendentális filozófia
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A MODERN NEVELÉSTUDOMÁNY GYÖKEREI
Az ember egszisztenciális szükségletei és a karakterből eredő, különböző szenvedélyek Erich Fromm.
A fordítás és a fiktív fordítás vizsgálata hermeneutikai szempontból
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék Mi a filozófia?
A 2. ZH eredményei.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
CARL ROGERS
Készítette: Serly Dániel
Scenáriók készítése Dr. Kollár József Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
MI A TUDOMÁNY?. 1.A világegyetem és saját magunk megismerésének egyik legfontosabb útját, a tudományos kutatást mint folyamatot, cselekvést, és társadalmi.
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
Történelemfilozófia Típusok.
„Múzeumandragógiai nevelésfilozófia és mintaprojekt”
Élete ( ) Filozófiája - prekritikai korszak (1750 előtt) - természettudományok - kritikai korszak: - Mit lehet tudnom? - Mit kell tennem? -
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Egyetemek és vágánsok 14/A.
Filozófia Intézet Jelentkezhetnek BA vagy azzal egyenértékű végzettséggel rendelkező Bölcsészek Társadalomtudósok Pszichológusok T ermészettudósok, matematikusok.
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
2. Döntéselméleti irányzatok
Készítette:Kökényesi Márk.   Életének kezdete  Filozófiája  A tudományok felosztása  Etika és utópia  Képek Tartalomjegyzék.
Schopenhauer és Nietzsche a művészetről
Az Élet Igéje szeptember.
Kant ( ) a szépről és a zseniről
Hans-Georg Gadamer ( ) hermeneutikai művészetelmélete
Hegel ( ) művészetfilozófiája
A KOGNITIVIZMUS HATÁSA A SZEMÉLYISÉG TANULMÁNYOZÁSÁRA.
Filozófiatörténet előadások 1I.
A következő kérdések a mai gyerekekre vonatkoznak:  Felkészíti-e az iskola a gyermekeinket a való világra?  Kapnak-e.
Milyen szép a világ Készítette: Süni.
A középkor után A filozófia változása: metafizika helyett az ismeretelmélet a központi diszciplína. Logika: A középkori logika továbbélése: reneszánsz.
BÖLCSESSÉGEK A MISZTÉRIUMBAN.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Bevezetés a filozófiába
Kant ( ) filozófiája.
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
Mi a filozófia?.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Mi a filozófia?.
Előadás másolata:

Bevezetés a filozófiába 2. rész

A filozófiai horizont A filozófia autonóm diszciplína, amelyben a filozófiai tudat kutatja a filozófiai horizontot vertikálisan is, hogy az ember tudomást szerezzen önmagáról. Bertrand Russell (1872-1970) Lucian Blaga (1895-1961) A filozófiai megismerés a tapasztalatot írja le, kritikus, nem vezet megoldáshoz, hanem bizonytalansághoz. Ennek két következménye van: kizáródnak az előítéletek, és törekedünk a bizonyosság megszerzésére.

Az emlékezet állhatatossága A filozófia tárgya Az élet és a világ minden területe lehet a filozófia tárgya. Csoportosítva a legfontosabbak: - metafizika – a világegész - ontológia – a lét - logika – helyes gondolkodás - etika – helyes cselekvés - ismeretelmélet – a megismerés - esztétika – a szép - természetfilozófia - vallásfilozófia - társadalomfilozófia - kultúrfilozófia - történelemfilozófia - államfilozófia - stb. Salvador Dalí (1904-1989) Az emlékezet állhatatossága

A filozófia és szaktudományok A szaktudomány egy adott terület részleteit vizsgálja, míg a filozófia az egészre figyel, ugyanis mindig a lét egyetemes összefüggései a témája. A filozófiához legközelebb a vallás és a művészet állnak: „A filozófia, ha az élet egészét és értelmét igyekszik felfogni, vallásos szemléletté is alakulhat. Másrészt a filozófiai gondolatépítmény tökéletes formája lévén közelíthet közelíthet egy műalkotáshoz…” Hans Joachim Störig Michelangelo: A teremtés

I. Kant: A filozófia kérdései Mit lehet tudnunk? - a kérdés az emberi megismerésre vonatkozik: milyen bizonyos ismeretet szerezhetek a világról Mit kell tennünk? - a kérdés témája az emberi cselekvés: hogyan kell ésszerűen cselekednem, magam, társaim és a társadalom iránt Mit szabad remélnünk? - a kérdés az emberi hitet kutatja, amely olyan terület, amiről kevés bizo- nyosat tudunk, de választ kell keres- sünk, ha értelmet akarunk adni életünknek. Immanuel Kant (1724-1804)