Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb Zoltán közlekedési helyettes államtitkár
Európa: 2009-ben közúti balesetben több mint ember halt meg egyéb kimenetelű baleset emberi tragédia nemzetgazdasági teher 130 milliárd EUR „egy közepes méretű város” SCHVÁB ZOLTÁN KÖZLEKEDÉSÉRT FELELŐS HELYETTES ÁLLAMTITKÁR
2010-ben lezárul a évi program Európai Bizottság július 20-án közzé tette javaslatát: [COM(2010) 389 final] „Fejlődés egy európai közúti közlekedésbiztonsági térség irányába: a 2011–2020. közötti időszak közúti közlekedésbiztonságára vonatkozó politikai irányvonalak” Közúti Közlekedésbiztonsági Cselekvési Program SCHVÁB ZOLTÁN KÖZLEKEDÉSÉRT FELELŐS HELYETTES ÁLLAMTITKÁR
4. Közúti Közlekedésbiztonsági Cselekvési Program Kialakításához szükséges: A 3. Európai Közúti Közlekedésbiztonsági Cselekvési Program Eredményeinek Tapasztalatainak Hatásainak Hatékonyságának értékelő elemzése. SCHVÁB ZOLTÁN KÖZLEKEDÉSÉRT FELELŐS HELYETTES ÁLLAMTITKÁR
3. Közúti Közlekedésbiztonsági Cselekvési Program Stratégiai cél: EU 2010-ig felére csökkenti a közúti balesetek halálos áldozatainak számát 2001-es bázishoz képest. 62 konkrét intézkedés a Járművek Infrastruktúra Közlekedő ember biztonságával kapcsolatban. SCHVÁB ZOLTÁN KÖZLEKEDÉSÉRT FELELŐS HELYETTES ÁLLAMTITKÁR
Tagállami erőfeszítések eredménye SCHVÁB ZOLTÁN KÖZLEKEDÉSÉRT FELELŐS HELYETTES ÁLLAMTITKÁR
Európai közúti közlekedésbiztonsági politika A javasolt intézkedések két legfontosabb alapelve: a közúti közlekedésbiztonság integrált megközelítése szubszidiaritás, arányosság és megosztott felelősség. Kiemelt 3 intézkedési terület: strukturált és koherens együttműködési keret kialakítása a sérülések ellátására és gyors segítségnyújtásra vonatkozó stratégia kidolgozása a védtelen közlekedők biztonságának javítása. SCHVÁB ZOLTÁN KÖZLEKEDÉSÉRT FELELŐS HELYETTES ÁLLAMTITKÁR
4. Közúti Közlekedésbiztonsági Cselekvési Program Célkitűzés: Közúti balesetek halálos áldozatainak számára vonatkozó 50%-os csökkenés elérése 2020-ra a évi szinthez képest. Közös cél érdekében: Saját nemzeti közúti közlekedésbiztonsági stratégia kialakítása Sajátos kiindulási helyzet figyelembe vétele Sajátos igények elemzése Legkedvezőtlenebb területek prioritása SCHVÁB ZOLTÁN KÖZLEKEDÉSÉRT FELELŐS HELYETTES ÁLLAMTITKÁR
4. Közúti Közlekedésbiztonsági Cselekvési Program 7 fő stratégiai célkitűzés: 1.A közlekedésre nevelés és képzés fejlesztése, javítása 2.Jogkövetés növelése a közlekedők körében 3.Biztonságosabb közúti infrastruktúra 4.Biztonságosabb járművek 5.Korszerű technológiák (ITS rendszerek) alkalmazásának támogatása a közúti közlekedésbiztonság javítása érdekében 6.Sürgősségi és után gondozási szolgáltatások fejlesztése 7.Védtelen közlekedők biztonságának javítása. SCHVÁB ZOLTÁN KÖZLEKEDÉSÉRT FELELŐS HELYETTES ÁLLAMTITKÁR
Magyar álláspont évek baleseti helyzete nem indokolja az EU célkitűzésnél enyhébb célkitűzést! A halálos baleseti áldozatok számának 50%-os csökkentését előíró célkitűzést támogattuk. A korábbi hazai közlekedéspolitikai célkitűzés még eltért az EU célkitűzésétől, jelentősen szerényebb volt annál. A mostani programalkotásnál célszerű ezt a közös célokhoz „igazítani”. SCHVÁB ZOLTÁN KÖZLEKEDÉSÉRT FELELŐS HELYETTES ÁLLAMTITKÁR
Magyar álláspont Halálos áldozatok számának alakulása Magyarországon és között SCHVÁB ZOLTÁN KÖZLEKEDÉSÉRT FELELŐS HELYETTES ÁLLAMTITKÁR
Magyar álláspont Cselekvési Program 7 stratégiai célterülete mellett Javasoljuk: A közlekedésre való nevelést: a gyermek nem „kis felnőtt” Az európai tranzitforgalom kezelését kiemelt területként Határokon átnyúló programok Ellenőrzések Nehéz-tehergépjárművek láthatóságát célzó akciók SCHVÁB ZOLTÁN KÖZLEKEDÉSÉRT FELELŐS HELYETTES ÁLLAMTITKÁR
A Minisztérium feladatai A közlekedésért felelős szakminisztérium mindenkori célja: a közlekedés biztonságosabbá tétele a közlekedésben résztvevők megfelelő felkészítése a közlekedésre a közlekedési magatartás fejlesztése Az Európai Unió irányvonalainak szem előtt tartása SCHVÁB ZOLTÁN KÖZLEKEDÉSÉRT FELELŐS HELYETTES ÁLLAMTITKÁR
A Minisztérium feladatai A balesetek túlnyomó része emberi tényezőkre vezethető vissza SCHVÁB ZOLTÁN KÖZLEKEDÉSÉRT FELELŐS HELYETTES ÁLLAMTITKÁR Jármű faktor 11,5 % 0,5% 4,5% 0,05% 28% 6,5% 60% Út és környezet faktor 33% Humán tényező 99,4%
A Minisztérium feladatai A közlekedésért felelős szakminisztérium feladata: Jogszabályi előkészítés: közlekedési szolgáltatásokról, hatósági áruk megállapításáról, az utazási kedvezményekről, a gyorsforgalmi utakról a közlekedés védelméről a közlekedés biztonságáról a gépjárművezető képzésről SCHVÁB ZOLTÁN KÖZLEKEDÉSÉRT FELELŐS HELYETTES ÁLLAMTITKÁR
A Minisztérium feladatai A közlekedésért felelős szakminisztérium feladata: Előkészíti az ágazat új működési, szervezeti és szabályozási koncepcióját szervezi, összehangolja a közlekedési infrastruktúra fejlesztését pályahálózat műszaki állapotának stabilizálása források hatékony felhasználása infrastruktúra-fejlesztési projektek előkészítése SCHVÁB ZOLTÁN KÖZLEKEDÉSÉRT FELELŐS HELYETTES ÁLLAMTITKÁR
A Minisztérium feladatai Közlekedési infrastruktúra SCHVÁB ZOLTÁN KÖZLEKEDÉSÉRT FELELŐS HELYETTES ÁLLAMTITKÁR
A Minisztérium feladatai Valós, indokolt és építő szándékok SCHVÁB ZOLTÁN KÖZLEKEDÉSÉRT FELELŐS HELYETTES ÁLLAMTITKÁR Kutatási témák Közúti közlekedési rendszer biztonságának növelése Jövőbeni feladatok feltérképezése
A Minisztérium feladatai Vezérelv A hazai közlekedési rendszer szervesen illeszkedjen az európai hálózatokba, teljesítve a korábban meghatározott nemzetközi elvárásokat. SCHVÁB ZOLTÁN KÖZLEKEDÉSÉRT FELELŐS HELYETTES ÁLLAMTITKÁR