Stratégiafejlesztés a KÖVI-ben Gondolatok a stratégiai munkacsoport első találkozására 2012. december 10. Lázár László.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Területi koordinációs kapacitások vizsgálata Szepesi Balázs A területfejlesztési értékelések bemutatása – workshop április 2 5.
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Szervezetfejlesztési Program ÁROP Budapest, Károlyi-Csekonics Rezidencia November 12. VÁLTOZÁSKEZELÉS FEJLESZTÉSI MÓDSZERTAN.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
RÉV Projektiroda Hálózat Munkacsoport. Mi az a Hálózat munkacsoport? Hol helyezkedik el, melyik szervezethez köthető? Kik a tagjai? Mi a célja, feladata,
Szervezetfejlesztési Program
© Copyright 2013 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice. Önkéntes oktatói tapasztalatok.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kaposi József főigazgató A pedagógiai szakmai szolgáltatás új rendszerének.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
A MARKETING GYAKORLATA A FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEKBEN Kuráth Gabriella Pécsi Tudományegyetem november 4.
A fejlesztés hatása a szervezetre
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
Debrecen május 29. Prof. Dr. Szabó Ildikó Szocializáció az egyetemi csoportok és csoportkultúrák világában Egyetemi élethelyzetek. Campus-lét a Debreceni.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Családi vállalkozás.
R. S. Kaplan - D. P. Norton: A stratégiaközpontú szervezet
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
Felsőoktatás-kutatás és szakpolitikai hasznosulás Magyarországon Tényeken alapuló (evidence based) szemlélet a felsőoktatásban „Adatalapú döntéshozatal.
Német nyelvtanárok a pedagógiai minősítés küszöbén;
A 2014-ben esedékes Peer Review (szakértői vizsgálat) A Hivatalos Statisztikai Szolgálat tagjainak érintettsége Országos Statisztikai Tanács 
E-portfolió szerepe a menedzsmentben Dr Dombovári Ella-Sójáné Dux Ágnes Gödöllő június 25.
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Minőség menedzsment 6.előadás
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
Oktatási reformok tapasztalatai Pest megyei Tanévnyitó Tanácskozás Augusztus 31. Halász Gábor Országos Közoktatási Intézet.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
1 Mit vártunk, mit kaptunk, mit remélünk ? Összeállította: Kálóczi Katalin projektvezető december 8. EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI.
KUTATÓ KERESTETIK című projekt a Pro Scientia Aranyérmesek Társasága szervezésében, a Nemzeti Tehetség Program támogatásával "A tehetséggondozás területén.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
A KKK-rendszer és az OKKR viszonya a felsőoktatásban
Az NFT tervezési folyamatának nyomon követésére alakult civil munkacsoport Budapest, április 15.
Pedagógus értékelési rendszer
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
A kiemelt projekt eredményei: a módszertani feladatok és a hálózatépítés tükrében Avagy az „emberorientált” hálózat működése a hajléktalan-ellátáson belül.
Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban Horváth Ágnes.
B ALANCED S CORE C ARD BSC Dr. Kovács Árpád Endre SZIE – GTK TATA Kiválósági Központ és Informatikai Intézet (TKI) március 25.
Oktatói és módszertani megújulás a felsőoktatásban Dr. Balázs László főiskolai docens.
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Országos nagykereskedelmi menedzser
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Minőségmenedzsment alapjai szeptember 12.
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Stratégiafejlesztés a KÖVI-ben Gondolatok a stratégiai munkacsoport első találkozására december 10. Lázár László

Az értekezletről Az értekezlet időpontja: december 10. (hétfő) Az értekezlet helyszíne: ELTE PPK Felsőoktatás-menedzsment Intézeti Központ (1075 Budapest, Kazinczy u ) Az értekezlet meghívottjai: Cseh Györgyi, Szabó Mária, Baráth Tibor, Gál Balázs, Halász Gábor, Kovács István Vilmos, Lázár László, Palotás Zoltán, Poór Zoltán

Előzmények „A Közoktatási Vezetőképző Intézet – Holland-Magyar Vezetőképző Program (KÖVI) március 30-án alakult az Eötvös Loránd Tudományegyetem, a Janus Pannonius Tudományegyetem, a József Attila Tudományegyetem, az Országos Közoktatási Intézet (az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet jogelődje), az Amszterdami Egyetem, valamint a Holland - Oktatásügyi Vezetőképző Iskola alapító tagként való részvételével. Az alapítás célja volt, hogy megteremtse a holland-magyar bilaterális program keretében a közoktatási vezetőképzés és vezetésfejlesztés szervezeti/intézményi hátterét; gondoskodjék a terület tudományos megalapozásáról és fejlesztéséről; a piaci igényekkel összhangban lehetővé tegye a képzés folyamatos fenntartását, illetve fejlesztését; mélyítse és erősítse az adott területen a nemzetközi kapcsolatokat.” ( A KÖVI jelenlegi vezetői és vezető testületei az utóbbi időszak tapasztalatai alapján úgy ítélték meg: szükséges a csaknem másfél évtizede alapított szervezet célkitűzéseinek és tevékenységének elemzése, felülvizsgálata és fejlesztő szándékú újragondolása. E szándékokat a versenyképesség megőrzésének és fejlesztésének vágya keltette életre, s elsősorban a KÖVI környezetében megtapasztalható változások, valamint a szervezet működéséről gyűjtött személyes és közvetített tapasztalatok erősítették.

Előzmények augusztus 31-én és szeptember 1-jén a KÖVI vezetői meghívott szakemberekkel Győrben, a Nyugat-magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Karán tartott stratégiai műhelyt. A műhely célja a KÖVI működésének megújításáról szóló diskurzus volt – a tartalmi, módszertani, szervezeti fejlesztésekkel kapcsolatos gondolkodás annak érdekében, hogy a szervezet minél sikeresebben tudjon illeszkedni a hazai és nemzetközi folyamatokhoz. A formális keretek között megvalósuló alkotó gondolkodás szeptember 22-ei oktatói értekezleten folytatódott. (A stratégiával foglalkozó, alkalmi munkacsoport megbeszéléséről szóló összefoglalót lásd mellékelve.) Az oktatói értekezletet intenzív háttérmunka követte. Ennek eredménye lett novemberre a fejlesztő munkacsoport létrehozása, tagjainak felkérése és összehívása, valamint Lázár László munkacsoport-vezető felkérése. A többhónapos előkészítés után december 10-én valósul meg az első stratégiafejlesztő munkaértekezlet.

Az értekezlet célkitűzései A stratégiafejlesztési folyamat meghatározó jellegzetességeinek rögzítése A stratégiafejlesztési folyamat szakaszainak rögzítése (szakaszolás) A stratégiafejlesztési folyamat durva menetrendjének rögzítése (időbeli elköteleződés) A stratégiafejlesztési folyamat első szakasza tevékenységeinek és felelőseinek rögzítése (tevékenység-meghatározás és felelősségvállalás)

A fejlesztési folyamat jellemzői Az érintettekre irányuló tudatos figyelem A KÖVI eredményes (és fenntartható) fejlődése az érintettjei számára megvalósuló értékteremtéstől függ. A teljes stratégiafejlesztési folyamatban fontos a kölcsönös elvárások, igények és hozzájárulások tudatosítása és a működés ennek megfelelő irányítása. A stratégiát nem elég megfogalmazni, le kell bontani, be kell ágyazni a szervezetbe, melynek lényeges feltétele és kísérője az érintettek bevonása. A teljes folyamat során erre törekszünk. Lépcsőzetesség A stratégiafejlesztés nem egyszeri aktus: eredményei fokozatosan állnak elő, teljesednek ki. Az elemzési, a célkijelölési, a tervezési és céllebontási szakasz szervesen összekapcsolódik, egyik sem képzelhető el az előtte állók nélkül. Lényeges, hogy az adott szakaszban megteremtett tudás képezi az alapját a következő szakaszok fejlesztő tevékenységének. Radikális és inkrementális gondolkodás A fejlesztési folyamatban lényeges, hogy egyszerre képviseljük a radikális (gyökeres, merész, kreatív, formabontó) és az inkrementális (múltból építkező, fokozatos, megfontolt, konzervatív) fejlesztési attitűdöt, képessé téve önmagunkat álláspontjaink kifordítására, ellenfénybe állítására.

A fejlesztési folyamat jellemzői A modern hazai és nemzetközi szervezeti-vezetési gondolkodáshoz való illeszkedés A munkacsoport elkötelezetten hisz a közoktatási vezető- és vezetésfejlesztésben. Tudatosan felvállalt kulturális-szakmai küldetéstudattal dolgozik, s ennek során kötelességének tekinti a haladó hazai és nemzetközi tudás stratégiaalkotásba történő becsatornázását, beépítését. Rendszeres (ön)reflexió A fejlesztés együttes tanulás, az együttműködés sajátos, nyitott módja. A folyamat elején nem tudjuk pontosan, mi a „jó”, s hova fogunk megérkezni; a munkát a megfelelő utakra való közös rátalálás jellemzi. A csoport tagjai is fokozatos érnek össze. A fejlesztési folyamatot alakítsuk úgy, hogy a mérföldköveknél reflektálunk arra: mit és hogyan teszünk, miként dolgozunk, jutunk eredményekre, döntésekre – s legyen ez a későbbi stratégialebontás, illetve a szervezeti működés számára is minta. Alázat, őszinteség és nyíltság a csoportos-közösségi kommunikációban A stratégiafejlesztő munkacsoport erős spirituális-morális elkötelezettséggel vág bele a közös tevékenységbe. Ez szűk mezsgyét, rögös utat, de valódibb, mélyebb végeredményt ígér. Sokszínű szaktudás, tapasztalat, meggyőződés találkozik a fejlesztő munkacsoportban, illetve a tagokon keresztül esetlegesen bevont munkatársak révén. Tiszteljük a másik (érvekkel alátámasztott) véleményét, készek vagyunk álláspontunk felülvizsgálatára. A diskurzus során nyíltak és őszinték vagyunk, törekszünk rá, hogy világosan beszéljünk arról, ami szerintünk „van”, illetve amit gondolunk, érzünk.

A fejlesztési folyamat jellemzői Aktív felelősségvállalás a folyamatban A stratégiai fejlesztés elemzést, célok kijelölését, akciók megfogalmazását, tervezést, lebontást és beágyazást jelent – hogy aztán a kezdeményezések életté váljanak a szervezetben. A folyamat minden elemében lényeges a személyes felelősségvállalás: annak átlátható rögzítése, hogy az egyes szakaszokban, feladatoknál név szerint ki mit tesz. A munkacsoport valamennyi tagjának aktívan szerepet kell vállalnia, felelős „bevállalásokat” téve. Tudatos és módszeres kommunikáció az érintettek felé A fejlesztő munkacsoport az egész szervezetért dolgozik. A fenntartók, munkatársaink, a hallgatók, valamennyi külső és belső érintett kíváncsisággal és feszült figyelemmel kíséri nyomon a munkát, rendszeresen igényt tartva kimeneti információkra. Másfelől a stratégia lebontása, szervezeti beágyazása, élővé válása alapvetően múlik a kollégákon – a formálódás során is érteniük kell, mi történik. Erre tudatosan, az érintettekre szabott kommunikációval kell figyelnünk.

A fejlesztési folyamat menetrendje Elemzés – Érintett-térkép alkotása, az érintettekkel kapcsolatos kölcsönös elvárások azonosítása – Külső környezet elemzése – Szervezeti működés elemzése Differenciált célkitűzés – Jövőkép és küldetés szövegezése – A stratégiaalkotás szintjeinek kijelölése – Többdimenziós stratégiai cél- és kontrollrendszer megalkotása Céllebontás és beágyazás – Döntések meghozatala, akciótervezés – Irányítási rendszerbe illesztés, szabályozás Jelmagyarázat a következő oldal ábrájához: W = Workshop(ok), moderált stratégiai munkaértekezlet(ek) T = Háttértanulmány (egyéni, többszerzős) SZM = Szakértői munka (szervezettervezés, szervezetfejlesztés)

Külső környezetünk elemzése Szervezeti működésünk elemzése A KÖVI érintettjeinek elemzése Az elemzés értékelése, a KÖVI jövőképének és küldetésének megfogalmazása Társadalmi- gazdasági tendenciák, premisszák Hazai jogszabályi környezet Nemzetközi szabályozási és ágazati feladat- környezet Hazai ágazati (verseny-) környezet Tárgyiasult és nem tárgyiasult erő- forrásaink Stratégiai kompeten- ciáink Jelenlegi program- és tárgy- portfóliónk Szervezeti struktúránk és folyamataink E L E M Z É S A stratégiaalkotás szintjeinek kijelölése, szintenként többdimenziós stratégiai cél- és kontrollrendszer megalkotása Stratégiai döntések, akciótervezés Struktúra Folyamatok Programok Erőforrások Ösztönzési rendszer CÉLKITŰZÉS CÉLLEBONTÁS Szervezeti beágyazás, szabályozás W W W W TTTT T TT W SZM

Az elemző és célkitűző workshopok módszertanai (vázlatosan) A KÖVI érintettjeinek elemzése – A KÖVI érintett-térképének megalkotása – Az érintettekkel kapcsolatos kölcsönös elvárások összegyűjtése: Az adott érintett mit vár a KÖVI-től? A KÖVI mit vár az adott érintettől? Stratégiai erőforrásaink és kompetenciáink azonosítása – Az értékes, ritka, nehezen (vagy nem) utánozható és beágyazott erőforrások és képességek azonosítása – A versenyképesség erőforrás-alapú elemzése Értékelés, a KÖVI jövőképének és küldetésének megfogalmazása – Az elemzés értékelése – Alapvető értékek és képességek, érintettekhez fűződő viszony, társadalmi szerep, piaci pozíció, tevékenységhalmaz A stratégiaalkotás szintjeinek kijelölése, szintenként többdimenziós stratégiai cél- és kontrollrendszer megalkotása – A szervezeti, az üzletági és a funkcionális stratégiák elkülönítése – A stratégiai célokat és teljesítményt több dimenzióban megfogalmazó, a megvalósulást mérő és értékelő rendszer megalkotása

Feladatok és felelősségvállalás I.: workshopok SzakaszTartalom WS-ok száma DátumHelyszín Elemzés A KÖVI jövőképének és küldetésének elsőszintű megfogalmazása március 1-2. Érintettek és a kölcsönös elvárások elemzése A KÖVI stratégiai erőforrásainak és stratégiai kompetenciáinak azonosítása A háttértanulmányok és az elemzés értékelése, a jövőkép és küldetés véglegesítése Cél- kitűzés A stratégiaalkotás szintjeinek kijelölése; (szintenként) többdimenziós stratégiai cél- és kontrollrendszer megalkotása I. 1 Többdimenziós stratégiai cél- és kontroll- rendszer megalkotása II. 1 Cél- lebontás Döntések, akciótervezés1

Feladatok és felelősségvállalás II.: háttértanulmányok SzakaszTartalomHatáridőFelelős Külső elemzés Társadalmi-gazdasági tendenciák, premisszák február 20.Baráth Tibor Hazai jogszabályi környezet február 20.Palotás Zoltán Nemzetközi szabályozási és ágazati feladat- környezet február 20.Kovács István Vilmos Hazai ágazati (verseny-) környezet február 20.Forrai Dóra Gál Balázs Belső elemzés Tárgyiasult és nem tárgyiasult erőforrásaink február 20.Szabó Mária Lázár László Jelenlegi program- és tárgyportfóliónk február 20.Cseh Györgyi, Poór Zoltán Szervezeti struktúránk és folyamataink február 20.Szabó Mária Lázár László

Kiegészítő mondások A workshop időpontját december 21-ig véglegesítjük. A háttértanulmányok tartalomjegyzékeit december 31., hétfőig mindenki elküldi a címre. Halász Gábor külön nem lesz felelőse tanulmánynak, ezzel szemben valamennyi tartalomjegyzéket átnézi, a tanulmányok társalkotójává válik. Kivi létrehozott egy GroupSpaces csoportot, elérhető az alábbi linken: notification&utm_campaign=group-member-added&utm_term=group-notification Dóriék elkészítik az értekezlet jegyzőkönyvét. Ha bármi van, írunk egymásnak.