INFOKOMMUNIKÁCIÓS TECHNOLÓGIA = VERSENYKÉPESSÉG

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BUDAPEST Budapest Fejlesztési Pólus BUDAPEST INNOPOLISZ Program Benedek Zsolt november 15.
Advertisements

Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
MTA Regionális Kutatások Központja Innovatív szolgáltatások hatása a területi fejlődésre Nagy Gábor, geográfus, CSc. MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet,
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
LOGISZTIKAI OKTATÓK TANÁCSKOZÁSA MISKOLCTAPOLCA 2002 MÁJUS 31 NÉMON ZOLTÁN GAZDASÁGI MINISZTÉRIUM KUTATÁS-FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁSOK A SZÉCHENYI TERVBEN.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
1 A hírközlés szerepe a nemzetgazdaságban – új célok Vitaindító Vasváriné dr. Menyhárt Éva.
1 Versenyképesség alakulása a határ mentén MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Grosz András tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
GINOP 3. Infokommunikációs fejlesztések prioritás
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Stratégiai tervezés.
Közigazgatási technológia
RTM kínálatának alakítása
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
Dr. Bakonyi Péter helyettes államtitkár Az információs társadalom kialakításának kiemelt feladatai Agrárinformatikai Fórum Budapest, 2003.
Kisvállalkozások alkalmazkodás és versenyképesség Kállay László GKM.
A postai képzés lehetséges irányai a felnőttképzésben és a szakképzésben április 5. Előadó: Szűts Ildikó Humánerőforrás vezérigazgató helyettes.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
1Magyar Közgazdasági Társaság Előadó: Magyari László Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Budapest, november 6. A MAGYAR NEMZETGAZDASÁGI.
44. MKT Vándorgyűlés , Nyíregyháza 1 „MAGYAR HELYTEREMTÉS EURÓPÁBAN” Informatika a modern magyar gazdaságért avagy a GKM teendői.
| június 27. | MKT vándorgyűlés E-kormányzat és versenyképesség Dr. Paál Péter MKT Informatikai Szakosztály Vezérigazgató, IBM Magyarország.
TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR projekt 1 A NÖVEKEDÉS ÉS A VERSENYKÉPESSÉG REÁLGAZDASÁGI TÉNYEZŐI Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
A vidéki tér sikertényezői
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
1 Szellemi tőke szerepe a tudástársadalom korszakában
Az EEM helye a menedzsmentben
A jelenlegi válság és a reálszféra Chikán Attila egyetemi tanár, igazgató Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézet Versenyképesség Kutató.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Magyar KKV-k sikerei és együttműködései a globális IT iparban
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Elemezze cége innovációs potenciálját! ‘800 európai vállalkozás mint összehasonlítási alap’
9 tézis a jövő településfejlesztéséhez Kistérségek fejlettségi rangsora.
Szélessávú tervek és akciók
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
Versenyképesség MTA-MEH projekt Vértes András.
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Az innovációs folyamatok rendszere, és a decentralizált pályázati források Brunda Gusztáv innovációs menedzser szakközgazdász
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
Az Európai Unió Információs-társadalom politikája
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
Előadás másolata:

INFOKOMMUNIKÁCIÓS TECHNOLÓGIA = VERSENYKÉPESSÉG INFO SAVARIA 2006 Kovács Zoltán, elnök Informatikai Vállalkozások Szövetsége 2006. április 6

Tartalom A gazdaság helyzete, SWOT elemzése Az IKT szektor szerepe a nemzetgazdaságban Az IKT szektor ”enabler” szerepe a társadalmi és gazdasági fejlődésben

A magyar nemzetgazdaság és a hazai vállalkozások helyzete 3 átmenet határozza meg helyzetünket: Átállás, egy modern szerkezetű, nyitott gazdaságra magántulajdonú, jelentős magyarországi hozzáadott értékkel bíró vállalkozások számosságában és GDP arányosan erőteljesen KKV központú Alkalmazkodás az európai / globális versenyhez kereslet és kínálat is globális versenytársak fejlettebbek, jobban „ellátottak” a versenyhez piac (kereslet), tőke (hitel is), termelékenység Ipari termelésről > szolgáltatás, tudás-alapú gazdaság elvesztett költség-alapú versenyképesség (textil, gépgyártás) lehetőség: nyugat-európai vállalatok kiszervezése, regionális központjai (üzleti funkciók, kutatás-fejlesztés)

A nemzetgazdaság SWOT elemzése Erősségek Gyengeség Lehetőségek Veszélyek külföldi tőke bizalma (forint, FDI) közepesen erős GDP (regionális viszonylatban) jól növekvő, nyitott, javarészt privatizált, többnyire exportvezérelt gazdaság, a alacsony inflációval és munkanélküliséggel tudásalapú gazdaságban a hagyományosan erős magyar kutatók és vezetők előnyt jelentenek, a felsőoktatás és a kutatás-fejlesztés szakmai színvonal jelentős hagyományokkal bír (Neumann, Kemény, Simonyi, Gróf – csak a számítástechnikában!) geo-stratégiai pozíciónk

A nemzetgazdaság SWOT elemzése Erősségek Gyengeség Lehetőségek Veszélyek túlköltekező és túladóztató állam - nagy ellátó rendszerek reformja elmaradt hibás gazdaságpolitika az elmúlt 5 évben: termelékenység növekedést meghaladó reálbér növekedés elégtelen versenypiaci struktúra: magyar vállalkozások gyengék, nem ők az export motorja – gazdaság szerkezete elmaradott infrastruktúra (fizikai, virtuális) elmaradott technológia és szemlélet terén (vállalkozás, társadalom) komoly lemaradás a fejlettebb gazdaságokhoz képes: tudásgazdaság, információs társadalom innováció és kutatás-fejlesztés jelentős hátrány, gyenge vállalati részvétel gazdaságban a szolgáltató és a tudásgazdaság szektorai gyengék korrupció és gyenge tőzsde

A nemzetgazdaság SWOT elemzése Erősségek Gyengeségek Lehetőségek Veszélyek költségelőny (munkabér), megfelelő fókusz esetén komoly volumenű, alacsony, közepes hozzá-adott értékű FDI a szolgáltatás és a tudásgazdaság szektoraiban IKT-ban hagyományok, sikerek > mind a nemzetgazdaságnak, mind az EU-nak fejlődésének motorja NFT II – 8e mrd Ft befektetés technológiában, szervezeti modellben, sourcing-ban „átugorhatjuk” a fejlettebb gazdaságokat (modemes internet > szélessáv, lsd még GSM) tudásalapú gazdaság vállalkozásai (IKT, biotech, nanotech) magyar termékek, szolgáltatások piacában komoly potenciálok vannak (lsd Szentkirályi, Colorfront, pl)

A nemzetgazdaság SWOT elemzése Erősségek Gyengeség Lehetőségek Veszélyek versenyképes vállalkozások hiánya, további kiszorulás, még akár a hazai piacról is romló gazdasági egyensúly, az állami beavatkozás eszközeinek alacsony hatásfoka (szerkezet, társadalom) humán és fizikai tőke: komoly beruházások hiányában lemaradást okoz   versenyképesség romlik (gazdaság, társadalom) alacsony politikai morál > konszenzusra (fejlesztési koncepció) kicsi az esély közigazgatás (központi, helyi), ellátási rendszerek (nyugdíj, betegellátás) súlya alatt nem képes a gazdaság fejlődésre magas importhányad > óvatosan lehet engedni a magánfogyasztást és a vállalati fogyasztást növekedését

Az IKT szektor szerepe a nemzetgazdaságban

1 2 Magyarország versenyképességének növelése A hazai IKT szektor fejlesztéséből a gazdaság, az állam-, közigazgatás és a társadalom is profitál IKT szektor kettős szerepe a nemzetgazdaságban 1 2 IKT mint szektor IKT mint „enabler” Az IKT szektor IT, távközlési és professzionális IT szolgáltató vállalkozások révén számos tekintetben járul hozzá a nemzetgazdaság fejlődéséhez A szektor „enabler” szerepkörben a gazdaság, állam, közigazgatás és a társadalom szintjén Képesség / Igény Tartalom / Alkalmazás Eszköz / Infrastruktúra Jelentős hozzájárulása van a GDP-hez Magas foglalkoztatási kört biztosít Humán és fizikai tőke minőségének javítása Magyarország versenyképességének növelése

IKT szektor Magyarországon Az IKT szektor a hazai hozzáadott érték teremtés és a foglalkoztatás területén jelentős nemzetgazdasági tényező IKT szektor Magyarországon GDP arányos IKT költés, 2004 (%) Tudás-intenzív foglalkoztatási kör aránya, 2004 (%) 4,7 5,76 5,86 5,43 3,3 3,4 Forrás: Eurostat Forrás: Eurostat Európai összehasonlításban is kiemelkedő szerepe van az IKT szektornak Magyarországon mind foglalkoztatási szempontból, mind gazdasági hatásában

IKT szektor – SWOT elemzés A szektor mai jellemzői meghatározzák a jövőbeni lehetőségeket és egyben kihívásokat IKT szektor – SWOT elemzés Erősségek Gyengeségek Jelentős és dinamikusan fejlődő hazai IKT-termelő szektor Multinacionális vállalatok Magyarországra telepített K+F központjai Erős és innovatív hazai mobil és Internet szolgáltatók Hazai IT szakemberek száma, speciális informatikai oktatás szintje IKT forráshiány, tőkeellátottság Foglalkoztatottak arányában alacsony hozzáadott érték Alacsony hazai IKT felhasználás Jogvédelmi problémák a szoftverpiacon Gyenge nemzetközi jelenlét Lehetőségek Veszélyek Növekszik az IKT ismeretek értéke, nő az IT szakemberek iránti igény Jelenleg is alakulóban van az IKT szereplőket érintő szabályozás Modernizációs elképzelések az állam és közigazgatásban Hazai „réstermékek”, szolgáltatások iránti külföldi igény Kormányzati programok összehangolatlansága további forráshiányhoz vezet Gazdasági növekedés megtorpanása Bérköltségek konvergenciája tovább csökkenti versenyképességünket A hazai piac mérete, a kritikus tömeg hiánya

Tőkevonzóerő, hitelellátottság Hazai felhasználás élénkítése Szektor fejlesztése: vállalkozások hatékonyságnövelése, hitellehetőségek bővítése, a hazai felhasználás és az export élénkítés révén képzelhető el IKT szektor stratégia SWOT Hatékonyságnövelés Tőkevonzóerő, hitelellátottság Megfelelő szaktudással rendelkező szakember utánpótlás biztosítása Menedzsment ismeretek és használatának erősítése az IKT kis és középvállalkozások szintjén IKT értékesítési csatornák és marketing fejlesztése Innovációk erősítése, ösztönzése Hálózatiasodás elősegítése Lobby tevékenység az adó és járulékterhek csökkentésére Lobby az állami szerepvállalásért a tudás-intenzív szektorok hitellehetőségeinek bővítésére (hitelgarancia stb.) Nemzetközi marketing a hazai IKT szektor megismertetésére Az EU támogatások maximális IKT oldalú kihasználása Tőzsdei megjelenések ösztönzése, elősegítése Minőségbiztosítási módszertanok használata, minősítések megszerzésének támogatása Hazai felhasználás élénkítése Exportélénkítés Külföldön bevált info-kommunikációs megoldások honosítása Hazai vállalkozások IKT tudatosságának növelése Világszínvonalú hazai szolgáltatások kialakítása IKT jellegű innovációk hasznosítása Lobby a piaci fejlődést hátráltató szabályozási hiányosságok mielőbbi rendezéséért (pl.: elektronikus aláírás, hitelesítés) Nemzetközi szintéren is versenyképes hazai fejlesztésű réspiaci megoldások, termékek, szolgáltatások erősítése Hazai szolgáltatások nemzetközi piacosítása Külföldi terjeszkedéshez szükséges ismeretek elérhetővé tétele az IKT szektor vállalatai számára (tanácsadás) Lobby nemzetközi terjeszkedés elősegítésére finanszírozási megoldások kialakításáért

IKT szektor legfontosabb kihívásai (1/4) Versenyképességünk, hatékonyságunk növelése az egyik legfontosabb feladatunk, hogy helyt tudjunk állni az európai piacokon IKT szektor legfontosabb kihívásai (1/4) Hatékonyság növelés Stratégia Munkatermelékenység az átlaghoz képest, 2003 (%) 130 Megfelelő szaktudással rendelkező szakember utánpótlás biztosítása Menedzsment ismeretek és használatának erősítése az IKT kis és középvállalkozások szintjén IKT értékesítési csatornák és marketing fejlesztése Innovációk erősítése, ösztönzése Hálózatiasodás elősegítése Lobby tevékenység az adó és járulékterhek csökkentésére 176,4 86 70,8 Kis és közepes vállalatok Nagyvállatok Forrás: OFK A kis és középvállalati kör hatékonyságban jelentősen elmaradnak, miközben foglalkoztatásban betöltött szerepük jelentős A hazai adó és járulékterhek nem kedvezőek a tudás-intenzív szektorok számára

IKT szektor legfontosabb kihívásai (2/4) A szektor jövőbeli növekedéséhez elengedhetetlen a szektorba áramló tőkebefektetések folyamatos biztosítása IKT szektor legfontosabb kihívásai (2/4) Tőkevonzóerő Stratégia Kockázati tőkebefektetés a GDP százalékában, 2004 (%) Lobby az állami szerepvállalásért a tudás-intenzív szektorok hitellehetőségeinek bővítésére (hitelgarancia stb.) Nemzetközi marketing a hazai IKT szektor megismertetésére Az EU támogatások maximális IKT oldalú kihasználása Tőzsdei megjelenések ösztönzése, elősegítése Minőségbiztosítási módszertanok használatának ösztönzése, minősítések megszerzésének támogatása 0,11 0,03 Forrás: Eurostat Az IKT KKV-k tőkehiánnyal küzdenek, a hazai hitelintézetek a szellemi tulajdont nem ismerik el fedezetként Kevés IKT szektorbeli cég reprezentálja magát a tőzsdén A külföldi tőkebefektetések elmaradnak az elvárttól

Az IKT szektor növekedéséhez a hazai felvevőképesség javítása elengedhetetlen IKT szektor legfontosabb kihívásai (3/4) Hazai felvevőképesség élénkítése Stratégia Külföldön bevált info-kommunikációs megoldások honosítása Hazai vállalkozások IKT tudatosságának növelése Világszínvonalú hazai szolgáltatások kialakítása IKT jellegű innovációk hasznosítása Lobby a piaci fejlődést hátráltató szabályozási hiányosságok mielőbbi rendezéséért (pl.: elektronikus aláírás, hitelesítés) Lobby az NFT célokat támogató, az IKT szektor „enabler” szerepét erősítő támogatások tekintetében (pl.: adójóváírás) Vállalati és lakossági Internet használat, 2004 (%) 90 89 78 Vállalatok 41 38 21 Lakosság Forrás: Eurostat Magyarország az eEurope összehasonlításban az utolsó helyen áll Mind a vállalati, mind az állam- és közigazgatási szektor IKT használata elmarad az EU átlagtól

IKT szektor legfontosabb kihívásai (4/4) A szűkös hazai piac mellett az export élénkítés segítheti a hazai IKT vállalkozások növekedését IKT szektor legfontosabb kihívásai (4/4) Export élénkítés Stratégia High-tech export arány, 2004 (%) 29,9 29,3 Nemzetközi szintéren is versenyképes hazai fejlesztésű réspiaci megoldások, termékek, szolgáltatások erősítése Hazai szolgáltatások nemzetközi piacosítása Külföldi terjeszkedéshez szükséges ismeretek elérhetővé tétele az IKT szektor vállalatai számára (tanácsadás) Lobby nemzetközi terjeszkedés elősegítésére finanszírozási megoldások kialakításáért 21,7 17,2 17,8 Forrás: Eurostat Finanszírozási problémák a külföldi terjeszkedéssel kapcsolatosan (hazai értékesítés nem képes finanszírozni a külföldi terjeszkedést) Hiányos tudás a külföldi piaci viszonyokról

Az IKT szektor ”enabler” szerepe a társadalmi és gazdasági fejlődésben

Az NFT célkitűzéseinek teljesítésében az IKT szektor jelentős szerepet képes vállalni IKT szektor NFT-ben betöltött „enabler” szerepe Állam > Szemléletváltás Szolgáltató állam, mely példamutató mind hatékonyság és modernizáció terén A nemzeti fejlesztési terv megvalósításában az IKT szektor a versenyképesség, innováció, termelékenység esélykiegyenlítés és infrastruktúra területén tud segíteni   Nemzeti fejlesztési politika irányelvei Gazdaság > Fókuszváltás Elsősorban szolgáltató szektorra és tudásgazdaságra orientált vállalkozások, melyek nemzetközi összehasonlításban is versenyképesek, innovatívak és hatékonyak Társadalom > Kultúraváltás Piacképes, versenyző, tudatos , felkészült, digitálisan érett, tudás-centrikus egyének részesei egy nyitott és szolidáritást biztosító társadalom kialakításának

Elmaradásaink az EU-val szemben Jelenleg még számos tekintetben elmaradunk az EU államoktól IKT felhasználásban Elmaradásaink az EU-val szemben Kormányzati szolgáltatások on-line elérhetősége, 2004 (%) Technológiai végzősök aránya, 2004 (%) 42 13,1 12,2 15 4,8 Forrás: Eurostat Forrás: Eurostat Kormányzati szolgáltatások IKT támogatása nem megoldott Az IKT szakember utánpótlás csak alacsony szinten biztosított E-Kormányzati szolgáltatások vállalati igénybevétele, 2004 (%) Vállalati és lakossági Internet használat, 2004 (%) 52 90 89 49 78 35 41 38 21 Forrás: Eurostat Forrás: Eurostat eKormányzati megoldások nem terjedtek el eléggé Vállalati és lakossági KT felhasználás nem kielégítő

IKT szerepe a Gazdaságban – SWOT elemzés Az IKT felhasználás a gazdasági szereplők esetében nagymértékben múlik az iparági sajátosságok és a vállalkozások tőkeereje szerint IKT szerepe a Gazdaságban – SWOT elemzés Erősségek Gyengeségek Magas Internet-lefedettség a vállalati szektorban Rendelkezésre álló state-of-the-art IKT megoldások a gazdasági szereplők számára KKV-k lemaradása az hozzáférések, PC ellátottság és IKT alkalmazás felhasználás terén Alacsony távmunka foglalkoztatás, távoktatás hiánya Vállalati IT oktatás szintje alacsony Hálózati együttműködések hiánya Alacsony rendszerintegráltság On-line kereskedelem, piacterek használata még nem terjedt el Lehetőségek Veszélyek Iparági tartalmak a gazdaság IKT tudatosságát növelhetik A technológiai fejlődés új IKT megoldások, alkalmazások használatát alapozzák meg Létrehozott inkubátorházak, innovációs parkok segítenek a felzárkóztatásában Nem ösztönző gazdasági környezet az innovatív, tudásalapú iparágak számára Tovább nő a KKV-k hátránya Kis piac nem teremti meg a feltételét kritikus tömeg eléréséhez és ezzel egyes IKT megoldások nem indulnak el itthon (piacterek, ASP modell stb.)

Az NFT részeként kiemelten kezelendő az IKT szektor felkészültségének illetve az alacsony IKT felhasználás növelése Fejlesztési prioritások - Gazdaság Fejlesztési prioritások IKT stratégia Relatíve előrehaladott Kiemelt terület Képzés, képesség hiányos IT készség fejlesztés Távmunka, távokt. támogatása Elektronikus aláírás Technológiai park Alkalmazás, tartalom eÜzleti megoldások On-line gazdaság IKT alkalmazásai Termelő és folyamatirányító rendszerek IKT szektor felkészültsége Inkubátor házak Üzleti digitális tartalom KKV szoftverek Infrastruktúra Infokom eszközök Vállalati IT szolgáltatások IKT hozzáférési lehetőségeinek bővítése (KKV IKT felzárkóztatás) Vállalati IT megoldások Vállalati távközlési megoldások „State of the art” IKT Távközlési hálózatok fejlett nincs jelentős EU-hoz képest az adott IKT felhasználás elmaradása

IKT szerepe az Államigazgatásban– SWOT elemzés Az IKT felhasználás terén az állam példamutató működéssel kell, hogy élen járjon IKT szerepe az Államigazgatásban– SWOT elemzés Erősségek Gyengeségek Magas Internet lefedettség Szélessávú lefedettség magas aránya Közel teljes PC ellátottság Önkormányzati honlapok és elektronikus szolgáltatásaik alacsony száma és minősége Elektronikus közigazgatási szolgáltatások hiánya Belső folyamatok (adminisztráció) IKT támogatottsága alacsony Intézmények közötti alacsony tranzakciós szint Lehetőségek Veszélyek Rendelkezésre álló IKT megoldások révén modernizációs lehetőségek az állam egész működésében Igény jelenléte az elektronikus közigazgatási szolgáltatások iránt Állam költség-hatékony működésének megteremtése Az államigazgatás átfogó struktúrája nem teszi lehetővé a széleskörű kompatíbilis IKT alkalmazások bevezetését Az állam nem képes példát mutatni költség-hatékonyság terén Az elektronikus aláírás, azonosítás körüli szabályozási hiányosságok tovább hátráltatják az e-közigazgatási szolgáltatások bevezetését

Az NFT részeként kiemelten kezelendő az állam működésének hatékonyság növelése Fejlesztési prioritások - Államigazgatás Fejlesztési prioritások IKT stratégia Relatíve előrehaladott Kiemelt terület Képzés, képesség hiányos IT készség fejlesztés Távmunka, távoktatás eGovernment megoldások Alkalmazás, tartalom Közigazgatás korszerűsítését, szolgáltatások modernizációját segítő IKT megoldások Interaktív információcserét és tranzakciót megvalósító megoldások Közháló, EKG Intézmények közötti információs rendszerek IKT szektor felkészültsége Önkormányzati IKT megoldások Önkormányzatok szélessávú ellátottsága Önkormányzati Internetes tartalmak Infrastruktúra fejlett Közigazgatás hozzáférési hálózata nincs jelentős EU-hoz képest az adott IKT felhasználás elmaradása

IKT szerepe az Egészségügyben– SWOT elemzés Az IKT térnyerése az egészségügyben elősegíti a sikeres intézményi reformok végrehajtását is IKT szerepe az Egészségügyben– SWOT elemzés Erősségek Gyengeségek Háziorvosok PC és Internet használata Kórházak, szakellátó intézmények Internet hozzáférése biztosított Alacsony intézmények közötti elektronikus tranzakciós szint Töredezett, szigetszerű egészségügyi szoftvermegoldások Egészségügyi intézmények alacsony IKT eszköz ellátottsága Nagy ellátó intézmények (TB, Nyugdíj) papír alapú működése Lehetőségek Veszélyek Rendelkezésre álló alapvető IKT alkalmazások révén modernizációs lehetőségek, melyek növelik az intézményi folyamatok elektronizáltságát Központi, nagy ellátó intézmények elektronikus alapinfrastruktúrájának a kialakítása Az intézményi reformok elhúzódása elodázza az IKT alkalmazások és felhasználásuk térnyerését A szigetszerű megoldások nem képesek alapját képezni egy integrált eEgészségügy kialakításának

Az IKT térnyerése az egészségügyben elősegíti a sikeres intézményi reformok végrehajtását is Fejlesztési prioritások - Egészségügy 2 Fejlesztési prioritások IKT stratégia Relatíve előrehaladott Kiemelt terület Képzés, képesség hiányos IT készség fejlesztés Alkalmazás, tartalom Elektronikus TB illetve Nyugdíj információs rendszer Interaktív információcserét és tranzakciót megvalósító megoldások az egyén és az ellátórendszerek között Egészségügyi digitális tartalmak fejlesztése IKT szektor felkészültsége Kórházi információs rendszerek Intézményi alapinfrastruktúra Egészségügyi digitális tartalom Elektronikus intézményi kommunikáció SuliNet Internet ellátottság Infrastruktúra fejlett Intézményi alap info- kommunikációs eszközellátottságának biztosítása nincs jelentős EU-hoz képest az adott IKT felhasználás elmaradása

IKT szerepe az Oktatásban– SWOT elemzés Az oktatás területén elengedhetetlen a további IKT fejlesztések támogatása, hisz a jövő információs társadalmának kialakítása a tét IKT szerepe az Oktatásban– SWOT elemzés Erősségek Gyengeségek Közoktatás PC ellátottsága Oktatási intézmények Internet ellátottsága Meglévő akadémiai hálózat Sulinet program eredményei eLearning megoldások még nem terjedtek el Elavult szakági szakképzéseink vannak Nincs megfelelő tartalom és alkalmazás a meglévő hálózati infrastruktúra kihasználására Lehetőségek Veszélyek Szorosabb együttműködés az IKT vállalkozások, felső oktatási és kutató intézmények között javítják a szakági képzések minőségét Fejlesztések az elmaradott térségek IKT ismereteinek felzárkóztatására Meglévő oktatási és kutatási tartalmak digitalizálása Infrastruktúra kiépítése megtörténik ugyan de a használatot serkentő tartalmak, alkalmazások nem terjednek el

A NFT részeként kiemelten kezelendő az IKT szektor felkészültségének illetve az alacsony IKT felhasználás növelése Fejlesztési prioritások - Oktatás 2 Fejlesztési prioritások IKT stratégia IKT stratégia Relatíve előrehaladott Kiemelt terület Képzés, képesség hiányos IT szakképzés IT képzés része a közoktatásnak Alkalmazás, tartalom eLearning alkalmazások eLearning alkalmazások elterjesztése Digitális oktatási tartalmak kialakítása IKT szektor felkészültsége Kutatói publikációk adatbázisa Közkönyvtárak digitalizálása NIIF SuliNet IT szakember képzés Infrastruktúra Oktatási alap info- kommunikációs infrastruktúra kibővítése Nemzeti Alaptantervet támogató tartalmak fejlett nincs jelentős EU-hoz képest az adott IKT felhasználás elmaradása

IKT szerepe a társadalom és az egyén szintjén– SWOT elemzés Mind társadalmi, mind egyéni szinten az IKT tudatos felhasználás a hosszútávú versenyelőny kiépítését segíti IKT szerepe a társadalom és az egyén szintjén– SWOT elemzés Erősségek Gyengeségek SuliNet programnak köszönhetően erős IT készségfejlesztés a közoktatásban Erős infrastruktúra fejlesztés a szolgáltatók által Az IT szakismeret elismertsége társadalmi szinten Regionális különbségek a hozzáférések elérhetőségében Magyar nyelvű digitális tartalmak alacsony aránya PC ellátottság alacsony és gátat szab az Internet terjedésének a háztartásokban Alacsony szélessávú penetráció Elektronikus tranzakciók használata nem terjedt el Magas digitális írástudatlanság On-line kiskereskedelem nem indult be Lehetőségek Veszélyek Infrastruktúra fejlődésével új közösségek számára nyílnak meg a kapcsolattartás lehetőségei Hazai tartalomfejlesztés a hozzáférési szint emelésének mozgatórugója lehet Relatíve drága hozzáférés és drága eszközök nem teszik lehetővé a gyors fezárkózást Tovább nő a digitális szakadék

A NFT részeként kiemelten kezelendő az IKT szektor felkészültségének, illetve az alacsony IKT felhasználás növelése Fejlesztési prioritások - Társadalom 2 Fejlesztési prioritások IKT stratégia Relatíve előrehaladott Kiemelt terület Képzés, képesség hiányos Speciális digitális tartalom IT ismeretek bővítése Kultúrális digitális tartalom Digitális képzés Alkalmazás, tartalom Dinamikus, interaktív hazai tartalmak Közösségi pontok IKT szektor felkészültsége Távmunka Szélessávú hozzáférések Infrastruktúra Alapvető info-kommunikációs infrastrukturális feltételek biztosítása elérhető áron fejlett nincs jelentős EU-hoz képest az adott IKT felhasználás elmaradása

Az Információs Társadalom fejlesztését önálló operatív programként érdemes kezelni Információs társadalom fejlesztését célzó programjavaslatok IKT szektorfejlesztési program Info-kommunikációs kutatás-fejlesztési és innovációs programok Szélessávú hozzáférés program Információs Társadalom Fejlesztése, mint önálló Operatív Program Hazai vállalkozások IKT modernizációja Digitális tartalom fejlesztés Elektronikus közigazgatási program Egészségügy, Társadalombiztosítás és Nyugdíjrendszer modernizációja Közigazgatás modernizációja Oktatás modernizációja

Köszönöm a figyelmet.