Felnőttképzési bázisközpontok és hálózat fejlesztése projekt K o d o l á n y i János Főiskola
Előzetes tudásszint mérés rendszertípus
FELTÉTELEZÉSEINK 1 az előzetes tudásszint mérésének gyakorlata kezdeti stádiumban van többnyire a formális úton szerzett tudás igazolását kérik, bemeneti feltételként a tanulás informális színterein szerzett tapasztalat, készség, értékrend és attitűd kevés esetben tárgya a mérésnek
FELTÉTELEZÉSEINK 2 a tudás mérésének célja elsősorban a tudás-hiányok feltárása – a korrekció, és homogén csoportok kialakítása érdekében ritkábban a képzés kimeneti követelményeivel való összevetésben a tudás-többlet mérése – idő és pénzkímélés, gyorsabb megfelelés a munkaerőpiacon DE! Vannak jó példák!
A helyzetelemzés Mit vizsgáltunk? előzetes tudásszint mérés gyakorlatát a fejlesztési elképzeléseket a hallgatók és a képzők érdekeit módszertani, jogi, szervezési, pénzügyi környezetet
Mit tapasztaltunk? 27 megkérdezett – 19 válaszadó előzetes tudásszint mérés módját rögzítő szabályzat: 60% felelős személyek
Az előzetés tudásszint mérés eszközei felmérő teszt szóbeli feladatsor gyakorlati alkalmazás portfoliók projekt értékelés leggyakoribbak: nyelvi képzések, informatikai képzések esetén
A mérés eredményeinek alkalmazása 1 csoportba sorolás felzárkóztatás kiegészítő tanfolyam óraszám változtatás felmentés órák, modulok alól oktatási módszerek módosítása képzés tartalmának módosítása (téma csökkentés – bővítés) tanárcsere, kiegészítő előadások
A mérés eredményeinek alkalmazása 2 nem önálló felnőttképzési szolgáltatás csak a szolgáltató rendszer egy elemeként működhet
Javaslatok alapvetés: azt mérjük amit tud a kimeneti követelmények tükrében a formális és nem formális úton szerzett tudás a képzés tartalmától függően arányosan kerüljön beszámításra kompetenciákat reálisan mérő mérési rendszer kialakítása: egyéni képzési programok felkínálása
„Jó gyakorlat” Székesfehérvári Regionális Képző Központ ETFE néven meghirdetett rendszere Magyar Népfőiskolai Társaság, Kristályvölgy Egyesület előzetes tudásszint mérésére kialakított eszközei. A nemzetközi gyakorlatban alkalmazott mérési és oktatási modellek – APL, PLAR, RPL, stb. rejtett jó gyakorlat - jó tanár
Vállalások adatbank részeként jó gyakorlat közzététele szakértői anyagok gyűjtése, közzététele ingyenes részvétel a konzorcium tagjainak KJF kapcsolódó képzésein: - felnőttoktatási szakértő képzés moduljai - pedagógiai értékelés képzés moduljai - felnőttoktatási szabadegyetem