Magyarország és a magyar EU elnökség a víz védelmében

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Nemzeti Környezetügyi Intézet Nyugat-dunántúli Kirendeltség
Advertisements

A FOLYÓ, AMI ÖSSZEKÖT …. Gergely Erzsébet.
A Duna-Tisza közi hátság vízgazdálkodás-fejlesztése a fenntartható vízügyi politika alapelvei szerint Dr. Madarassy László c. docens BME Vízépítési és.
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
Társadalom bevonás a vízgyűjtő- gazdálkodási tervezésbe Ereifej Laurice és Vári Anna Öko Zrt. vezette konzorcium VKI fórumok, április ÖKO.
A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Területfejlesztési Koncepció és a Területfejlesztési Stratégiai Program megújítása Szolnok, február 2. Jász-Nagykun-Szolnok.
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
Vízgazdálkodás- Duna stratégia
Nemzeti cselekvési terv
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
A területi vízgazdálkodási tervek készítéséhez (vizeink minősítése érdekében) végzett laboratóriumi mérésekből levonható következtetések Krímer Tibor.
A víz mint magyar EU-elnökségi prioritás
Gyermekszegénység – uniós prioritások és a magyar elnökség lehetőségei.
Népfőiskola a helyi tudás megtöbbszörözésére, a településfejlesztés eszközeként Lakitelek, március 26. Lakitelek, március 26.
A Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia végrehajtása - nemzetközi folyamatok és hazai feladatok - MeH-MTA Klímafórum május 28.
TELEPÜLÉSI KÖRNYEZETVÉDELMI
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Hidrológiai monitoringrendszerek
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
Tájékoztató a területfejlesztésért felelős főigazgatók üléséről Drahos Zsuzsanna Budapest, április 7.
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Vízkárelhárítási főosztályvezető
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
A 2011-es magyar elnökség területfejlesztési feladatai – stratégiák és felkészülés dr. Szaló Péter területfejlesztési és építésügyi szakállamtitkár 2009.
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
A magyar vidékfejlesztés és mezőgazdaság jövője Európában Konferencia 2011.május 24. Javaslatok az EU vízpolitikájának integrálására a Nemzeti Vidékstratégia.
TELEPÜLÉSI VÍZGAZDÁLKODÁS ÉS VÍZMINŐSÉGVÉDELEM (BMEEOVK AKM2)
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
 EU szabályozás Vízvédelem.
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Lovas Attila igazgatóKÖTIVIZIG Duna térségi programalkotó tanácskozás, Érd, június 07.
Miskolc, március 20. Az Európai Unió Víz Keretirányelvének végrehajtását szolgáló KEOP A sz. Vízgyűjtő- gazdálkodási tervezési projekt bemutatása.
Duna menti Városok Együttműködési Fóruma Duna térségi programalkotó tanácskozás A Duna Menti Városok együttműködésének aktuális feladatai, javasolt cselekvési.
A 21. század energiapolitikai kérdései és hazai válaszai: a „Magyarország energiapolitikája ” című stratégia és a lezajlott társadalmi-szakmai.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
A hágai ítélet végrehajtásával kapcsolatos tárgyalások jelenlegi helyzete Dr. Kovács György, CSc, főtanácsadó, a Bős-Nagymarosi Tárcaközi Bizottság titkára.
Érd, június 7. Tájékoztató az EUSDR előrehaladásáról (A vizek minőségének javítása és fenntartása) Dr. Perger László.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
DUNA STRATÉGIA … Szilvássy István, Magyar Település- és Területfejlesztők Szövetsége Nagymegyer, október 19.
A víz hiánya és többlete, mint potenciális veszélyforrás Nemzetközi tudományos-szakmai konferencia Nemzetközi tudományos-szakmai konferencia
Nemzetközi folyamatok a globális vízgazdálkodás terén Baranyai Gábor Igazságügyi Minisztérium.
Globalizáció és környezeti problémák
Nemzetközi feladatok Kovács Péter
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATÁNAK ELŐZMÉNYEI A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA SZAKMAI FÓRUM A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV.
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA TERÜLETI FÓRUM A 2. VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV Gulyás Zoltán osztályvezető Észak-magyarországi Vízügyi.
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
A határtérség.
2081 Piliscsaba, Wesselényi Miklós u. 10.
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA szakmai FÓRUM
Annex VI: Examples of the national research programme supporting drought management 2. Nemzeti Aszálykonzultáció Budapest, október 16. Bihari Zita.
A RÁBA-HANSÁG Fórum (Győr,
Előadás másolata:

Magyarország és a magyar EU elnökség a víz védelmében Dr. Kling István vízügyekért felelős helyettes Államtitkár „Vízminőséget veszélyeztető tevékenységek visszaszorítása” Budapest, 2011. február 01.

A VILÁG EGY FŐRE JUTÓ VÍZKÉSZLETE Sárga szín: a víz elérhetősége évi szinten kevesebb mint 1000 m3/fő The demand-supply chain may be broken occasionally, periodically or in several cases permanently. We talk on water stress when the demand is higher than the resources available for local users. Figure According to international experiences, when the annual per capita renewable fresh water availability is less than 1 700 m3, countries faces water stress. Below 1 000 m3 there are negative economic consequences and human health suffers as well. In water stress situation there is a growing conflict among users competing for water, declining standards of reliability and service, harvest failures and food insecurity. About one third of world’s population is living in countries suffering from high or moderate water stress. According to estimations by 2020 this share is doubling, two-third of the world’s population will live at water stressed areas. As the stress is becoming more distributed geographically, tensions among local communities, regions and countries, stakeholders and different users may intensify. Concerns about water security is growing.

A víz okozta és a vizet érintő jelentős problémák Terrible floods in 2002, 2004, 2006 Excessive Nutrients and organic pollution coming from agricultural run off and insufficient wastewater treatment Hazardous substances (Cadmium, Lead, Mercury, Atrazine, DDT) from industries, accidental pollution Over 80 % of the Danube is regulated (700 dams along the Danube and its main tributaries) Árvizek, aszályok Táp- és szervesanyag szennyezés Veszélyes anyag szennyezés Hidro-morfológiai változások

A Világban mindenütt felismerték, hogy a víz stratégiai jelentőségű erőforrás Szerepe társadalmi, környezeti és gazdasági szempontból felértékelődött. A vízkészletek védelme és integrált szemléletű hasznosítása a fenntartható fejlődés kulcsfontosságú tényezője lett. Magyarország számára a vízkészletek védelmében a nemzetközi együttműködés kiemelt stratégiai kérdés.

Magyarország felszíni vizeink 95-97 %-a külföldi eredetű 7 szomszédos ország, alvízi, felvízi helyzet 6

Elnökségi prioritások beazonosítása Az EU elnökségi időszakra való felkészülés kezdete óta Magyarország számára kiemelt témakörként került beazonosításra a vízkészletek védelme, az integrált, fenntartható vízgazdálkodás. A közös spanyol-belga-magyar trió program is megjelölte a vízpolitika kiemelt prioritását.

Elnökségi prioritások beazonosítása Európa vízkészleteinek minőségére és mennyiségére az éghajlatváltozás, mint korunk egyik legmarkánsabb környezeti-társadalmi jelensége a jövőben várhatóan egyre jelentősebb befolyással lesz. Európában is a víz stratégiai szerepe a gazdaság minden területén és mindennapjainkban vitathatatlan.

… és bősége jellemzi, amely egyformán okozhat károkat. A víz mennyiségi viszonyait az egyenlőtlen eloszlás miatt, időnként annak hiánya… … és bősége jellemzi, amely egyformán okozhat károkat.

Az EU vízpolitikájának célkitűzései Az EU vízpolitikájának célkitűzéseit és végrehajtási keretét elsősorban az ún. Víz Keretirányelv adja meg. E szerint a 2009 végig elkészített vízgyűjtő-gazdálkodási tervek alapján a tagállamoknak 2012-ben kell megkezdeniük azon intézkedések végrehajtását, amelyek szükségesek a vizek ún. jó állapotának eléréséhez, melynek határideje 2015 vége.

A víz keretirányelv a vízzel kapcsolatos európai jog összefoglaló „törvénye”. Az Európai Parlament és Tanács 2000/60/EK sz. irányelve „Az európai közösségi intézkedések kereteinek meghatározásáról a víz-politika területén (Water Framework Directive „WFD” - Víz Keretirányelv „VKI”)

EU Víz Keretirányelv 2000. december 22. Integrálja az EU országok elmúlt 25 éves tapasztalatát EU Víz Keretirányelv 2000. december 22. Veszélyes anyagok kibocsátása Települési szennyvíz-elhelyezés Ivóvíz irányelv Fürdővíz szabvány Mezőgazd. nitrátszennyezés elleni védelem Árvíz irányelv Természet-védelem (NATURA 2000) Felszín alatti vizek védelme

felszíni vizek: jó ökológiai állapot jó kémiai állapot Új, általános célkitűzés: a vizek jó állapotának elérése 2015-ig felszíni vizek: jó ökológiai állapot jó kémiai állapot felszín alatti vizek: jó mennyiségi állapot jó kémiai állapot Mindezek biztosítják, hogy a VÍZ, mint az ember létfeltétele és természeti erőforrás, megőrizhető legyen a jövő nemzedékek számára

A vizek állapotát érintő intézkedési programok Alapintézkedések: Nitrát akcióprogram Szennyvíz program - Önkormányzatok Ivóvízminőség-javító program - Önkormányzatok Szennyezés-csökkentési programok IPPC irányelv Natura 2000 Kiegészítő intézkedések: Ivóvízbázis védelmi program – Önkormányzatok Dombvidéki tározós program Meder rehabilitációs program Belvíz-elvezetés – Önkormányzatok ……..

A VKI végrehajtásának menete Társadalmi részvétel (14. cikk) Környezeti célok (4. cikk) Monitoring programok (8. cikk) Hiányfelmérés Intézkedési programok (11. cikk) VGT kidolgozása (13. cikk, VII mell.) 2009 2012 2013 2015 2006 2004 Állapotfelmérés, előzetes értékelés (5. és 6. cikk) VGT megújítása JVK felül-vizsgálat Jelentés a megvalósításról (15. cikk) Kiértékelés Előkészítés Intézkedési program megvalósítás

A vízpolitika jövőjének alakítása az EU Bizottságban Igazodva a Víz Keretirányelv fenti végrehajtási menetrendjéhez, az Európai Bizottság várhatóan 2012-ben teszi közzé átfogó, az EU vízstratégiájára vonatkozó dokumentumát („Blue-print for the EU’s Waters”). A „Blue-print” előkészítése során érdekünk az EU politikába ágyazott magyar szempontok megjelenítése.

A vízpolitika jövőjének alakítása az EU Bizottságban- „Blue-print” Az EU Bizottság Környezetvédelmi Igazgatósága 2012.-ig tehát egy átfogó jellegű felmérést folytat az EU vízpolitikája területén, különös tekintettel a következő három területre: a VKI-hez kapcsolódóan a tagországok által készített vízgyűjtő-gazdálkodási tervek áttekintő értékelése, az aszály és vízhiány kezelésére vonatkozó tagállami stratégiák, intézkedések áttekintése, a vízkészletek sérülékenységének vizsgálata a klímaváltozással és más emberi tevékenység okozta terhelések hatásával összefüggésben.

Vízpolitika - A magyar EU elnökségi időszak prioritási területei A magyar vízpolitika szándéka: a magyar szempontból (is) fontos vízgazdálkodási szempontok becsatornázása az EU politikákba, amely tanácsi következtetések (Council Conclusions) formájában hozzájárulhat a Bizottság „Blue-print” áttekintési folyamatának komplexebbé tételéhez. A jelenleg futó, elsősorban az éghajlatváltozás témaköréhez kapcsolódó témák mentén új szempontként kívánjuk megjeleníteni a következőket:

Vízpolitika - A magyar EU elnökségi időszak prioritási területei Az éghajlatváltozás és vízpolitika Ökológiai vízigények, ökológiai szolgáltatások Nemzetközi együttműködés

1. Éghajlatváltozás és vízpolitika A szélsőséges (extrém) vízügyi jelenségek integrált szempontú kezelése (aszály, árvíz, belvíz, csapadékeloszlás egyenetlenségei). A Tanács felkérné a Bizottságot, hogy a „Blue-print” keretei között tárja fel azokat a megoldásokat, amelyek elősegítik ezen jelenségek egységes vízügyi és más szektorokban történő (területfejlesztés, közlekedés, mezőgazdaság, stb.) integrált kezelését;

1. Éghajlatváltozás és vízpolitika Tekintettel arra, hogy a növekvő szélsőséges események egyre nagyobb károkat okoznak, még az optimális kockázat-kezelési módszerek alkalmazása esetén is, javasoljuk az EU Szolidaritási Alap hatékonyságának áttekintését és mérlegelni ennek során egy kárenyhítési alap létrehozásának lehetőségét.

2. A víz és az ökoszisztéma szolgáltatások Javasoljuk a Bizottságnak, hogy a vizekkel való integrált gazdálkodás szellemében a „Blue-print” keretei között tegye hangsúlyosabbá a vizek által nyújtott ökológiai szolgáltatások megjelenítését, beleértve ezek nemzetközi, határon átnyúló aspektusait is.

3. Nemzetközi és EU-n belüli együttműködés Fel kívánjuk hívni a figyelmet a tagállamok közötti és a nem tagállamokkal való kooperáció fontosságára, elsősorban a pozitív példák, ezen belül a Duna Védelmi Nemzetközi Bizottságon (ICPRD) és az ENSZ EGB-n (stb.) belüli sikeres tevékenységére;

3. Nemzetközi és EU-n belüli együttműködés Fel kívánjuk hívni a Bizottságot, hogy tekintse át a víz keretirányelv szerinti nemzetközi együttműködési tapasztalatait, különös tekintettel a két és többoldalú vízügyi egyeztetési mechanizmusok megerősítésének szempontjára.

3. Nemzetközi és EU-n belüli együttműködés Ugyancsak kellő figyelmet kívánunk fordítani elnöki hatáskörünk keretein belül az EU vízügyi külkapcsolataira egyúttal hangsúlyt helyezve a vízügyi lehetőségek feltárására is Magyarország nemzetközi fejlesztési támogatási tevékenységében.

A magyar EU elnökség fő célkitűzése tehát: A kihívás évei: 2004. május 1.- EU csatlakozás 2011. január 1.- EU elnökség A magyar EU elnökség fő célkitűzése tehát: A fenti témákban a magyar törekvés orientációs vita lefolytatása a „Blue-printhez” való tanácsi hozzájárulás főbb irányairól a 2011. március 23-24-i informális környezetvédelmi tanácsülésen, melyet tudományos-szakmai rendezvényekkel kívánunk megalapozni. A miniszteri vita eredményeinek tükrében a következtetések elfogadására a 2011. júniusi környezetvédelmi tanácsülésen kerülne sor. .

A magyar EU elnökség törekvése Fentieken túlmenően az elnökségi időszak további prioritása a vízgazdálkodási szempontok integrálásának elősegítése más közösségi politikákba, különösen az Unió Fenntartható Fejlődés Stratégiája megújításába, az új pénzügyi támogatási időszakra vonatkozó Közös Mezőgazdasági Politika és a Kohéziós Politika kialakításába.

Tervezett programok a magyar EU-elnökség alatt Időpont Esemény 2011. február 8-10. ENSZ-EGB vizes workshop 2011. március 14. Környezetvédelmi Tanács ülése (Brüsszel) 2011. március 22. Víz Világnapja rendezvények 2011. március 23-25. „Európa vizeink jövője” tudományos konferencia (MTA) 2011. március 24-26. Környezetvédelmi Tanács Informális ülése (Gödöllő) 2011. március 30-április1. EU VKI workshop és munkacsoport ülések (klíma, árvíz, aszály) 2011. május 25-27. EU Víz és Tengerigazgatói ülés 2011. június 17.

Duna Régió Stratégia A magyar elnökséghez szorosan kapcsolódó kiemelt jelentőségű esemény, hogy 2011 első félévben fogja az Európai Tanács elfogadni a Duna Régió Stratégiát, melynek egyik fő pillére a természeti környezet védelme és ezen belül is a vízvédelem. Elnökségünk vízügyi tematikája szorosan illeszkedik az EU Duna Régió Stratégia kapcsán kialakított magyar állásponthoz és törekvésekhez is, amely további lehetőséget ad a vízpolitika témakörének fókuszba állítására.

Duna Régió Stratégia Hazánk elkötelezett az EU Duna Régió Stratégia magyar elnökségi félév alatti véglegesítése mellett, és mint tagállam fontos szerepet kíván játszani annak végrehajtási folyamatában, kiemelt figyelmet fordít a vízpolitikával kapcsolatos prioritási területek nemzetközi szintű koordinációjára.

A Dunastratégia akciótervének felépítése Nemzetpolitika érvényesítése   A.)Kapcsolatok a Duna régióban 1.A mobilitás fejlesztése és az intermodalitás 2.A megújuló energiaforrások, fenntartható energiatermelés 3.A kultúra és a turizmus támogatása, emberek közötti kapcsolatok B.)Környezetvédelem a Duna régióban 4. A vizek minőségének helyreállítása, védelme 5. Környezeti kockázatok kezelése 6. A biológiai sokféleség megőrzése, a táj, levegő és a talaj C.)A Duna régió jólétének biztosítása 7. A tudás alapú társadalom kiépítése, kutatás, információ, technológia 8. A vállalkozások versenyképességének támogatása 9. Az emberi erőforrások fejlesztése, szakképzés támogatása D.)A Duna régió megerősítése 10. Együttműködéshez szükséges intézményi kapacitás kiépítése 11. Biztonság, a szervezett bűnözéssel szembeni közös fellépés Nemzetpolitika érvényesítése

Duna Régió Stratégia Magyarország az általa fontosnak ítélt témákban, mint tagállam jelezte koordinációs szándékát mind az illetékes EU Bizottság, mind a Stratégiában területileg érintett országok fele. Az ezzel kapcsolatos feladatok szerves részét fogják képezni az elnökségi időszak vízpolitikai napirendjének, egyúttal további lehetőséget fognak teremteni a hazai szakmapolitikai érdekek kétoldalú és többoldalú nemzetközi szintű képviseletének, érvényesítésének.

4. A vizek minőségének helyreállítása, védelme Intézkedések Duna vízgyűjtő-gazdálkodási terv végrehajtása Részvízgyűjtő-szintű együttműködés megerősítése 5. Környezeti kockázatok kezelése Intézkedések A Duna-medence, mint nemzetközi vízgyűjtő szintjén koordinált árvízi kockázatkezelési tervek kidolgozása és elfogadása A Duna menti országok közötti operatív együttműködés megerősítése A vizes árterek reaktiválása, természetvédelmi és árvízvédelmi szerepének erősítése

Az Európai Unió egyik kiemelt célja az egyes országok gazdasági versenyhátrányának felszámolása, ehhez Magyarország számára a Duna Stratégia adja az egyik lehetőséget. A Bizottság részéről elfogadott közös tagállami koordináció a környezetvédelem területén: a vízminőség helyreállítása és fenntartása (HU-SK), a környezeti kockázatok kezelése (HU-RO).

DRS és a Tisza vízgyűjtő Magyarország számára rendkívül fontos a Tisza vízgyűjtőjén az összehangolt vízgyűjtő-gazdálkodási terv megvalósítása. Ugyanis Magyarország vízgazdálkodási problémáinak 70%-a a Tisza-völgyben lép fel. Kiemelt cél a Duna Stratégián belül Állandó Tisza vízgyűjtő bizottság létrehozása és üzemeltetése. Az ICPDR Tisza Group-ot korábban a Duna Védelmi Nemzetközi Bizottság hozta létre és lehetővé teszi az összehangolt vízkárelhárítást és vízkészlet gazdálkodást. (2011-ben Ukrajna adja az elnökséget és magyar kérésre Kárpátalján lesz a tavaszi Tisza Group ülés.)

Vízkárelhárítás a Tisza-völgyben

Köszönöm a figyelmet