Tájékoztatás a polgármesterek katasztrófavédelmi feladatairól

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

A polgári védelmi szervezetek megalakítása, alkalmazásának időszakai, szabályai Jogszabályi háttér § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről (Pv.
Az esemény vagy eseménysorozat katasztrófává minősítése Jogszabályi háttér § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről.
A nemzeti védekezés időszakai
A évi Borsod-Abaúj-Zemplén megyei árvíz logisztikai tapasztalati
katasztrófa-veszélyeztetettsége Dr. Tóth Ferenc tű. dandártábornok
Békés Megyei Államigazgatási Kollégium ülése
Békés Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság
Kirendeltség-vezetői munka elmélete és gyakorlata Dr. Hornyacsek Júlia.
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
Lakosságvédelmi intézkedések katasztrófaveszély időszakában
Bevetésirányítási Terv és a polgári védelmi kötelezettség alapján beosztott polgári védelmi szervezetek mozgósításának szabályozása Vendégek köszöntése,
Az Önkéntes Tűzoltó Egyesületek szerepe
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
Lakosságfelkészítési feladatok „Minden állampolgárnak, illetve személynek joga van arra, hogy megismerje a környezetében lévő katasztrófaveszélyt, elsajátítsa.
A környezetvédelem intézményrendszere
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
A civil lakosság kapcsolódási, önkéntes szerepvállalásának lehetőségei
Budapest, Szervezeti sajátosságok Tevékenység Elvárások BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság.
A gazdaság védelmi felkészítése
Tűz-, polgári védelmi és katasztrófavédelmi igazgatás
A kitelepítés időszakának feladatai
A kitelepítés, kimenekítés, befogadás, visszatelepítés általános és speciális feladatai Magyarországon „Hallgatók a tudomány szolgálatában” Tudományos.
A VESZÉLYHELYZETEK SZABÁLYOZOTTSÁGA
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
Nyíregyháza Kolozsvár Tiszabecs Záhony Ungvár SZLOVÁKIA (9% )
ÖNKÉNTESEK BEVONÁSA A KATASZTRÓFÁK ELLENI VÉDEKEZÉSBE
LAKOSSÁGVÉDELMI TERVEZÉS ÉS SZERVEZÉS – AKTUALITÁSOK
Győr-Moson-Sopron Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság KÉSZEN AVÉSZBEN KÉSZEN AVÉSZBEN A viharokra történő felkészülés Győr-Moson-Sopron megyében Előadó:
A polgári védelem jogszabályi korszerűsítése a közigazgatási reform tükrében Előadó : Dr. Varga Imre mk. pv. ezredes PhD. főosztályvezető OKF Minősített.
A VESZÉLYHELYZET KEZELÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI
A vörösiszap katasztrófa: a KKB Operatív Törzs szerepe, tapasztalatai
Közösségi Veszélyhelyzet-kezelő Csoportok. A Közösségi Veszélyhelyzet-kezelő Csoportok olyan meglévő közösségekből, támogató szervezet segítségével szervezett.
A megyei védelmi igazgatás helye és szerepe
BÉKÉS MEGYEI KATASZTRÓFAVÉDELMI IGAZGATÓSÁG
Békés Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság
Új kihívások a katasztrófavédelemben
Kibertér-biztonság és iparbiztonság Kossa György tű. dandártábornok
Katasztrófavédelem a védelmi igazgatás rendszerében
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Ajánlás a felkészítések (gyakorlás, munkaműhely) tartalmára és módszerére A gyakorlat bemutatása A gyakorlat célja az etilén termékvezetékek sérülése következtében.
Az önkormányzat lakosságvédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §196/1996. (XII. 22.) Korm. rendelet a mentésben való részvétel szabályairól, a polgári.
Óvóhelyi védelem Jogszabályi háttér
Polgári védelmi kötelezettség, mentesség
A kitelepítés, kimenekítés, befogadás, visszatelepítés
Katasztrófavédelem válaszai a globális klímaváltozás
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
A polgármester katasztrófavédelmi (polgári védelmi, tűzvédelmi) feladatai Jogszabályi háttér évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
: Készült: Közbiztonsági referensek felkészítésére Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság A polgármester elsőfokú polgári védelmi.
KÖZBIZTONSÁGI REFERENSEK
A katasztrófák elleni védekezés rendszere
Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság 2012.
Közbiztonsági referens intézménye, rendeltetése, feladatköre
A katasztrófavédelem szerepe, feladatai
Válságkezelő rendszere
Dr. Farkas Klára r. őrnagy
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
A VÁLTOZÓ ÉGHAJLATTAL ÖSSZEFÜGGŐ PROBLÉMÁK BEMUTATÁSA ( KATASZTRÓFAVÉDELEM K ÁRPÁT - MEDENCE )
A tűz-, a polgári- és a katasztrófavédelem kérdései Hoffmann Imre tű. ddtbk. Hatósági Főigazgató-helyettes.
biztonsági főigazgató
Dr. Hornyacsek Júlia őrnagy
A katasztrófavédelem és a vis maior események Zelei László tű. alezredes polgári védelmi felügyelő 20/
KATASZTRÓFAVÉDELEM.
Előadás másolata:

Tájékoztatás a polgármesterek katasztrófavédelmi feladatairól Czomba Péter tű. alezredes igazgató Tatabánya

2009-2010 - A katasztrófák éve? Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Az elmúlt időszakban megnőtt a lakosságot, az anyagi javakat és a környezetet veszélyeztető természeti és civilizációs katasztrófák száma, nehezebben áttekinthetővé váltak a veszélyforrások és a katasztrófák kialakulásához vezető okok.

A kétirányú társadalmi elvárás Mentésben közreműködő szervek összehangolt; szakszerű tevékenysége. Társadalom, lakosság önvédelmi képesség erősítése; tájékoztatás; felkészítés. Ennek következményeként egyre erőteljesebb, két irányba mutató társadalmi elvárás alakult ki: egyrészt, hogy a bekövetkezett eseményeket összehangolt, szakszerű tevékenységgel végezzék az erre hivatott szervek és szervezetek, másrészt, hogy a társadalom tagjai az önvédelmi készséget kialakító és erősítő tájékoztatáshoz és felkészítéshez jussanak. Ez indokolja, hogy egyre átgondoltabban foglalkozzunk a lakosság felkészítésének lehetőségeivel annak érdekében, hogy a szakmai profizmuson túl erősítsük a közösségi részvételt a veszélyhelyzetek megelőzésében és azok elhárításában. Ehhez nélkülözhetetlen az Önök megszólítása. Célunk kettős: részben az, hogy felkészítéseinken információt kapjanak a reálisan előforduló veszélyhelyzetekről és az újonnan felmerülő kihívásokról, megismerkedjenek a várható intézkedésekkel, a hatósági tevékenységgel. Továbbá, hogy olyan elméleti és gyakorlati útmutatót adjunk polgármestereink kezébe, amellyel magabiztosabban nézhetnek szembe a veszélyhelyzetek okozta kihívásokkal.

A katasztrófavédelem feladatrendszere Megelőzés Beavatkozás Helyreállítás A katasztrófavédelem feladatrendszere hármas tagozódást mutat – egyformán súlyos területek a megelőzés, a beavatkozás és a helyreállítás fázisai. A megelőzés feladatrendszerében kiemelt szerepet tölt be a lakosságfelkészítés. Törvényi felhatalmazás alapján végezzük ezt a munkát, célcsoportjaink között szerepel a közigazgatási vezetők, polgármesterek köre is. A polgármesterekhez delegált feladatok ellátásához nélkülözhetetlen, hogy tevékenységükhöz a katasztrófavédelem részéről megkapják a veszélyhelyzetek elhárításához szükséges összes információt és segítséget. A polgármesterek katasztrófavédelemmel összefüggő feladatai is az említett hármas tagozódást mutatják. A katasztrófavédelmi törvény felsorolja, a végrehajtásáról szóló kormány rendelet pedig tovább részletezi ezeket a feladatokat.

A polgármesterek feladatrendszere I. A felkészülés, megelőzés időszakában: települések veszélyeztetettségének felmérése; veszélyelhárítási tervek elkészítése; pv. szervezetek megalakítása, felkészítése; beosztó határozatok elkészítése; védekezéshez szükséges logisztikai feladatok megszervezése; befogadóhelyek kijelölése; közreműködés a lakosság, a közigazgatási vezetők felkészítésében; riasztó- és tájékoztató eszközök működőképességének biztosítása; ügyeleti rendszer feltételeinek megteremtése (riasztás). A polgármester a felkészülés és a megelőzés időszakában vizsgálatokat folytat a katasztrófahelyzetekre vonatkozóan, majd elkészíti az azok megelőzésével kapcsolatos terveket. Ellenőrzi és értékeli a települési és munkahelyi polgári védelmi szervezetek felkészültségét, és erről tájékoztatja a helyi védelmi bizottság elnökét. Gondoskodik a rendelkezésre álló és hatáskörébe tartozó riasztó- és tájékoztató eszközök működőképességének fenntartásáról és a működtetéséhez szükséges személyi és technikai feltételek biztosításáról. Együttműködés keretében a hadkiegészítő parancsnoksággal kijelöli a védekezéshez szükséges technikai eszközöket, objektumokat és igénybevételre tervezett szolgáltatásokat.

A polgármesterek feladatrendszere II. A beavatkozás, védekezés időszakában: védekezési, mentési feladatok irányítása, végrehajtása; lakosság riasztása, tájékoztatása; pv. szervezetek alkalmazása; beavatkozó szervezetek, lakosság ellátásának megszervezése; kitelepítés, befogadás megszervezése; együttműködés a pv. kirendeltség-vezetővel, védelmi bizottsággal; településsel kapcsolatos adatszolgáltatás; kapcsolattartás (védekező erők, karitatív szervezetek); azonnali intézkedések bevezetése (elzárkóztatás, kimenekítés); bekövetkező események minősítése. A beavatkozás és védekezés időszakában a helyi védelmi bizottság közreműködésével szervezi és irányítja a település védekezési feladatait, szükség esetén kezdeményezi a polgári védelmi szervezetek alkalmazását. Emellett gondoskodik a védekezésben részt vevő erők ellátásáról, együttműködik az illetékességi területén működő szervekkel és szervezetekkel, szükség esetén igénybe veszi a katasztrófavédelmi tervében szereplő és kijelölt technikai eszközöket. Értesíti más települések polgármestereit, amennyiben a katasztrófa őket is veszélyeztetheti. Folyamatosan adatokat szolgáltat a helyi védelmi bizottság részére, közvetlenül irányítja a helyi védelmi bizottság elnöke által meghatározott mentési feladatok végrehajtását, kezdeményezi a település katasztrófa sújtotta területté nyilvánítását.

A polgármesterek feladatrendszere III. A helyreállítás időszakában: közreműködés a károk felmérésében; helyreállítási feladatok koordinálása; helyreállításhoz szükséges erő-eszközök igénybevétele; humanitárius segély-elosztás feltételeinek biztosítása; halaszthatatlan intézkedések megtétele (kegyeleti gondoskodás); lakosság alapvető ellátásának biztosítása (ellátás, mentesítés). A polgármester a helyreállítás időszakában a Kormány döntésének megfelelően szervezi és irányítja a katasztrófa által okozott károk felmérését, javaslatot tesz a megyei védelmi bizottság elnökének a helyreállítás ütemére és a fontossági sorrendre. Irányítja a részére meghatározott helyreállítási feladatok végrehajtását, szervezi és irányítja a helyi erők által végzett helyreállítási tevékenységet. Irányítja a helyreállításhoz szükséges rendelkezésre álló anyagok, eszközök és munkaerő igénybevételét, felhasználását, a humanitárius segélyek elosztását és ellenőrzi a helyreállítási feladatok végrehajtását.

A polgármesterek felkészítése II. A felkészítés témakörei: jogszabályi kötelezettségek ismertetése; települések pv. besorolásának szabályai; megelőzési, beavatkozási, helyreállítási feladatok bemutatása; pv. szervezetek megalakításának szabályai; pv. szervezetek működtetésének előírásai; lakosságvédelmi feladatok ismertetése (riasztás, kitelepítés). A felkészítés témakörei: Jogszabályi kötelezettségek, Az önkormányzat és a polgármester katasztrófavédelmi megelőzési, beavatkozási, helyreállítási/újjáépítési feladatai, polgári védelmi, tűzvédelmi felelőssége, lakosságvédelmi kötelezettségei, A települések polgári védelmi besorolásának szabályai.

A polgármesterek felkészítése III. A felkészítés témakörei: lakosság pv. kötelezettségének, mentességének ismertetése; kitelepítés, kimenekítés, befogadás, visszatelepítés szabályai; óvóhelyi védelem szabályai; lakosság felkészítésének és riasztásának szabályai; irányítási, vezetési ismeretek. Polgári védelmi kötelezettség, -mentesség. A polgári védelmi szervezetek működtetésének előírásai. Esemény vagy eseménysorozat katasztrófává minősítése. A kitelepítés, kimenekítés, befogadás, visszatelepítés, az óvóhelyi védelem szabályai. Irányítási, vezetési ismeretek. Kiemelt téma: a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai

A közigazgatásban dolgozók felkészítése fővárosi, megyei védelmi bizottsági elnökök - felelős: OKF; helyi védelmi bizottságok vezetői - felelős: igazgatóságok; polgármesterek - felelős: igazgatóságok, kirendeltségek; közigazgatási vezetők - felelős: igazgatóságok; jegyzők - felelős: igazgatóságok. Önkormányzati választásokat követő differenciált felkészítés: Az általános katasztrófavédelmi ismereteken kívül a helyi sajátosságokra adaptálható útmutatókat is kapnak a polgármesterek. Az önkormányzati választásokat követően minden polgármester felkészítésben részesül: - A fővárosi (megyei) védelmi bizottsági elnököknek a Belügyminisztérium, illetve a BM OKF szervez felkészítő tanácskozást röviddel a választások után. - A helyi védelmi bizottságok vezetőinek, az önkormányzatok polgármestereinek a felkészítése a Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóságokon keresztül történik az OKF által készített Ajánlás és tematika alapján. Évente egy alkalommal tájékoztató konferenciát szerveznek, majd a lehetőségek és igények függvényében, eseményhez kötődően munkaműhelyeket, védelmi gyakorlatokat, bemutatókat tartanak. - A polgári védelmi kirendeltségek és irodák a helyi szinten beszámolókkal, tájékoztató, felkészítő előadásokkal járulnak hozzá a polgármesterek katasztrófavédelmi felkészültségének naprakészen tartásához. A területi államigazgatási feladatot ellátó szervek vezetői, valamint a helyi jegyzők részére az illetékes megyei katasztrófavédelmi igazgatóság vezetője által kezdeményezett és a megyei közigazgatási hivatal vezetője által jóváhagyott témában az államigazgatási kollégiumok, jegyzői klubok keretén belül kerülnek a tájékoztató előadások megtartására.

Kormány-előterjesztés a katasztrófavédelmi rendszer korszerűsítéséről CÉL: a katasztrófavédelmi rendszer javítása, fejlesztése az alábbi területeken: veszélyes anyagok; lakosságvédelem erősítése; képzett védelmi referens intézménye; biztosítók eljárási szabályai; polgári védelem szerepének erősítése; önkéntes mentőszervezetek; nemzetközi elvárások; megelőző időszak jogintézménye. Kormány előterjesztés készült a katasztrófavédelmi rendszer javításáról és fejlesztéséről, mely figyelembe veszi a korunk támasztotta újabb elvárásokat is. Első fejezetében szerepel a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni hatékonyabb védekezés kialakítása, a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védelem erősítése. Második legfontosabb elemként szerepel az előterjesztésben - ami az itt ülőket is érinti - a lakosságvédelem erősítése. Ez magában foglalja a lakosságtájékoztatást, riasztás és a katasztrófavédelmi gyakorlatok rendjének szabályozását. Katasztrófahelyzetben veszélyeztetett terület elhagyásának, valamint az oda történő belépés korlátozásának szabályozását, az állami-önkormányzati tartalékszállás rendszerének kialakítását, a magántulajdonú ingatlanok óvóhelyként való használatát. A helyi önkormányzatok védelmi igazgatási feladatainak támogatására bevezetni tervezzük a képzett védelmi referens intézményét. Célunk továbbá a biztosítók adatszolgáltatási és gyorsított eljárási szabályainak meghatározása, valamint az állami kárenyhítés elveinek, eljárási szabályainak kialakítása, egy állami biztosítási rendszer kialakítása. Feladatunknak tekintjük a polgári védelem szerepének erősítését, a polgári védelmi szervezetek alkalmazásának fejlesztését. És itt is fontos szerep jut az Önök tevékenységének: a polgári védelmi szervezetek fejlesztése, a települések polgári védelmi besorolásának és védelmi követelményeinek megújítása kapcsán. Szervezetünk dolgozik a Katasztrófavédelmi Szabályzat létrehozásán, a polgári védelmi hatósági és szakhatósági jogkörök bővítésén. Ugyanakkor megfogalmazódott az is, hogy a hatósági jogkörök maradjanak a polgármestereknél, illetve a megyei közgyűlés elnökeinél. Törekszünk arra, hogy megtörténjen a szabálysértési, büntető- és büntetőeljárási szabályok kialakítása a veszélyhelyzetet megelőző időszaki és a veszélyhelyzeti időszakban a polgári védelmi kötelezettség tekintetében, a bűncselekmény gyorsabb elbírálása érdekében. Szükségesnek tartjuk az önkéntes mentőszervezetek védekezésbe történő bevonásának, illetve támogatásának szabályozását. A nemzetközi elvárásoknak való megfelelés érdekében dolgozunk a NATO polgári veszélyhelyzeti tervezéssel és az európai uniós polgári védelmi mechanizmussal összefüggő hazai szabályozás kialakításán. A NATO és az EU vonatkozásában egyaránt meg kell teremteni a nemzetközi segítségnyújtásban való aktívabb magyar részvétel lehetőségeit. Az EU vonatkozásában a Lisszaboni Szerződés értelmében meg kell teremteni a nemzetközi humanitárius segítségnyújtás sürgősségi szakaszában való részvételünk lehetőségeit, kapacitásait és szabályait, az EU Monitoring és Információs Központjával való kapcsolattartást, valamint a hazai katasztrófák esetén nyújtott nemzetközi segítségnyújtás fogadásának feltételeit, körülményeit és szabályait. Az EU Kritikus Infrastruktúra Védelmével (KIV) kapcsolatos koncepciója alapján a Magyar Köztársaság kialakította a KIV-re vonatkozó nemzeti programját, mely három célt fogalmaz meg: megelőzés, védelem; felkészülés, jelzés; üzemfolytonosság; (pl. energiaellátás, közlekedés) A kormány előterjesztésben javaslattal élünk a katasztrófák elleni védekezés hatékonyabbá tételével és a finanszírozással összefüggő kérdések megoldására. Ki szeretnénk alakítani a veszélyhelyzetet megelőző időszak jogintézményét, amely lehetőséget biztosítana arra, hogy az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság főigazgatója, vagy más állami vezető jogszabályban meghatározott szervezeti és egyéb korlátok és garanciális szabályok között dönthessen a szükséges megelőző intézkedésekről, az előfinanszírozásról, az erő-eszközök átcsoportosításáról, a polgári védelmi szervezetek mozgósításról, az állami tartalékkészletek felhasználásáról, átmeneti irányítási szabályok bevezetéséről, a védekezésre készülők állami, felügyeleti ellenőrzéséről. További elképzeléseink vannak a kihirdetett veszélyhelyzeti intézkedések tartalmi és a finanszírozási normatíváinak bővítésével, a katasztrófa sújtotta területté nyilvánítás rendjének kialakításával, a katasztrófavédelmi célelőirányzat létrehozásával és a katasztrófavédelmi hozzájárulás bevezetésével kapcsolatban. Tisztelt Polgármester Hölgyek és Urak! A felsoroltakból látható, hogy munkatársaink egy része azon dolgozik, hogy a katasztrófavédelmi rendszer megújítására vonatkozó elképzeléseink minél előbb bekerüljenek a gyakorlatba. Állományunk egy másik része jelenleg is komoly erőfeszítéseket tesz a vörösiszap okozta károk felszámolására. A kormánybiztos úr irányításával már megkezdődött a helyreállítás folyamata. A kolontári katasztrófa kissé háttérbe szorította, de a katasztrófavédelem közreműködésével még mindig tartanak a nyári árvíz helyreállítási munkálatai is.

Egymást segítve vehetjük fel a harcot a különböző veszélyhelyzetekkel! Bízom abban, hogy polgármesterként - az Önökre bízott lakosság élet- és vagyonbiztonságának megóvása iránt érzett felelősség tudatában - a továbbiakban is egymást segítve vehetjük fel a harcot a veszélyhelyzetekkel.

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Köszönöm megtisztelő figyelmüket!