A tanári szerep Neveléselmélet
A pedagógus tulajdonságai
A jó tanár - diák kapcsolat átláthatóság függés egymástól törődés elkülönülés az igények kölcsönös kielégítése Más életkor, más tanár-ideál („anya”, „játszótárs”, „vezető”, „mester”, „kolléga”) Kettős normarendszer - a fiatalok és felnőttek számára (elfelejtjük a madarak nyelvét- Travers)
8 hiedelem a tanári szerepről (Robert Gordon) 1. Sosem veszíti el hidegvérét, nem mutat heves érzelmeket . 2. Nincsenek nemi, faji, vallási előítéletei 4 3. Nincs kedvence, mindenkit egyformán elfogad 4. Izgalmas, szabad, ösztönző, mégis nyugodt és rendezett légkör 6. .3.
8 hiedelem a tanári szerepről (Gordon,folytatás) 5. Következetes: nem változik, nem feledékeny, nem részrehajló 6. 6. Nem hangulatember, nem hibázik 7.7. Mindig tudja a helyes választ, tudása mindig nagyobb, mint diákjaié 8.Támogatja tanártársait, velük „egységfrontot” alkot a diákok előtt
Két tanári stílus 1. Döntés Teljesítmény fegyelem Étékelés Hierarchia demokratikus irányítás autokratikus irányítás Döntés a nevelő javasol -a tanulók részt vesznek a döntésben a nevelő diktál tanulói beleszólás minimális Teljesítmény fegyelem A nevelő távollétében, hosszú távon is jó Csak rövid távon jó Étékelés Tárgyilagos, Pozitív elemek hangsúlyozása Szubjektív, személyeskedő Főleg kritika Hierarchia Decentralizált Változó rangsor Centralizált, hierarchikus, merev
Két tanári stílus 2. CSOPORT-MAGATARTÁS NEVELŐ-GYEREK VISZONY demokratikus irányítás autokratikus irányítás CSOPORT-MAGATARTÁS sok kontaktus folyamatos fejlődés jó kooperáció -"mi" csoport csekély kooperáció bizonytalanság rivalizálás izoláció NEVELŐ-GYEREK VISZONY oldott, bizalmas, barátságos, kooperatív kvázi egyenrangú partnerek kétoldalú kontaktus függő, merev, távolságtartó, humor nélküli kevéssé kooperatív felnőtt kezdeményez kontaktust -
Nevelői magatartásmódok (KOZÉKI Béla, 1975) 1. harmonikus - nyílt, rugalmas, következetes, biztonságos - aktív, jó önkontrollú személyiség 2. liberális - szeretetteljes, elfogadó -külső kontroll gyenge gátlástalan személyiség 3. ambiciózus meleg, irányító - autokratizmus, drill kudarckerülő 4. túlvédő „ gumiketrec” sündisznó-reakció”, passzivitás egyenrangú partner szeretethiány, kevés empátia
Nevelői magatartásmódok (KOZÉKI Béla, 1975) 5. hideg, demokratikus egyenrangú partner szeretethiány, kevés empátia 6. elhanyagoló szeretet és védelem nélkül küzdelem a frusztrációkkal 7. drilles megfélemlítés, parancs szolgalelkű 8. diszharmonikus nevelési tehetetlenség, bűntudat, érzelmi hullámzás neurotikus személyiség
Az osztályfőnök adminisztratív feladatai 1. OSZTÁLYADMINISZTRÁCIÓ 1.1. Tanmenet készítés 1.2. Osztálynapló vezetése 1.3. Bizonyítványok, anyakönyv kitöltése 2. NYILVÁNTARTÁSOK 2.1.Veszélyeztetett tanulók nyilvántartása, szociális juttatások 2.2. Igazolatlan mulasztások 2.3.Továbbtanulási, statisztikai lapok kitöltése
Az osztályfőnök egyéb feladatai 1. 3. EGYÉB FELADATOK 3.1. Névsorok, feljegyzések családlátogatásról, hospitálásról 3.2. Tanulók iskolán kívüli tevékenységének szervezése: kirándulás, múzeum, színház stb. 3.3. Beszámolók készítése 3.5. Jegyzőkönyvek készítése 3.6 Vizsgák lebonyolítása 3.7. Jutalmak 3.8. Jellemzések
Az osztályfőnök egyéb feladatai 2.: Kapcsolattartás 1. Szülői értekezlet tájékoztató, információ jellegű vita jellegű Témái: tanulmányi kérdések a tanulók munkafegyelme, magatartása közös programok szervezése az iskola házirendje a pályaválasztás, továbbtanulás szakkörökről, előkészítők tanulmányi kirándulás, egyéb programok
Szülői értekezlet fajtái Az iskola munkatervében: évente 2 - 3 alkalommal osztály szülői értekezlet Réteg szülői értekezlet: 7-8. osztályosok: pályaválasztás 1. osztályosok Táborozók szüleinek Találkozás a családdal: Családlátogatás Fogadóóra: szülők számára: egyéni, részletes információ, a tanároknak: pedagógiai konzultáció a szülőkkel