ESÉLYTEREMTÉS AZ OKTATÁSI INFORMATIKA ESZKÖZEIVEL Kárpáti Andrea, ELTE TTK, Multimédiapedagógiai Központ hu hu
Rossz szociális helyzetűek Nyelvi és faji kisebbségek Földrajzilag „kirekesztettek” Pedagógiai okokból „kirekesztettek” Mentális és fizikai fogyatékkal élők Ki számít hátrányos helyzetűnek az oktatási informatika szempontjából?
A szegregáció és a pedagógiai szolgáltatások minőségromlása Tanárok túlterhelése Teljesítmény- követelmények leszállítása A tanulók motivációjának leromlása A problémás gyerekek össze- sűrítése Tanulással szembehelyezkedő kortárscsoporti szubkultúra kialakulása A bérek nem igazodnak tanárok nagyobb munkaterheléséhez. Ez reálértékben devalválja a tanári béreket Tanári kontraszelekció Kertesi Gábor előadása, Oktatási és Gyermekesély Kerekasztal, 2008
A szegregáció akadály => deszegregáció, integráció Ha a deszegregáció nem működik: erős bérkompenzáció (Hanushek – Rivkin (JHR), %) Szabad iskolaválasztás következményeinek levonása => intézményi reformok Iskolafenntartói körzetek: az ingázási távolságokon belüli körzetek Egységes felelősség a minőségi pedagógusi szolgáltatás biztosítása Hogyan juthat el a jó minőségű tanári szolgáltatás a legrászorultabb gyerekekhez? Kertesi Gábor előadása, Oktatási és Gyermekesély Kerekasztal, 2008
Forrás: McKinsey jelentés, 2007
Forrás: McKinsey jelentés, Letölthető magyar nyelven innen:
Az UNESCO esélyegyenlőségi programjai Az UNESCO esélyegyenlőségi programjai Keresőszó: Inclusion
Inkluzív oktatás, fogyatékkal élők képzése: indikátorok
Oktatási esélyegyenlőség és oktatáspolitika: 16 ország összehasonlítása - UNESCO tanulmánykötet A könyv letölthető innen:
Tanárképzés: kompetenciafejlesztés az inkluzív oktatás érdekében az inkluzív oktatás érdekében
2. évf. 5. évf. 11 Eredményes és kevésbé eredményes tanárok hatása a tanulói teljesítményekre ( paneladatok,Tennessee állam, ) Kertesi Gábor előadása, Oktatási és Gyermekesély Kerekasztal, 2008 (McKinsey Jelentés, 2007).
A tanári képességeket mérő teszteredmények hatása a diákok körzetszintű matematikai teszteredményeinek átlagára, keresztmetszetben, Texas állam 70 iskolakörzetében, 1986-ban évfolyamonként (Forrás: Ferguson (1998)
UNESCO Tanszékek Hálózata ELTE TTK, UNESCO Információtechnológiai és Pedagógiai Központ
OECD – CERI kutatás: „IKT és az oktatás minősége” Az OECD országokban az infrastruktúra és a diákok tudása nem kulcstényezője a reformoknak A tanárok attitűdjei, motivációja és képességei a döntők A reform-orientált „él-iskolák” és magasan képzett oktatók járnak élen az IKT alkalmazásban is Magyarországon viszont az iskolák IKT infrastruktúrája „trójai falóként” működik Információs és kommunikációs technológiák, (IKT), mint a korszerű pedagógia hordozói
Kutatási eredmények az IKT oktatási hatásáról (Aviram és Tami, 2004) A tanulási teljesítmény-különbségek csökkennek a jó és rossz szociális helyzetű diákok között, ha növeljük az IKT- hozzáférést otthon és az iskolában Az IKT-módszerek legtöbbje egyénre szabható, ezért egyéni képességfejlesztéssel, célzottan javíthatók az eredmények Akkor is teljesítmény-növekedéshez vezet az IKT eszközök használata, ha alacsony minőségűek a tananyagok. Az IKT használat színvonala a pedagógiai munkától függ
Esettanulmányok 14 országból Meta-elemzések: IEA, PISA and SITES felmérések IKT vonatkozásai Hátrányos helyzetű tanulók és IKT-val segített fejlesztés: áttekintő tanulmány OECD, „Promoting Equity Through ICT in Education” Szeminárium, Budapest, 2003
Esélyek és problémák PIRLS Reading Comprehension Study: gyakori IKT használók helyesebben olvasnak és jobban értik a szöveget (Pelgrum, 2003) IEA-SITES2: a számítógéppel segített tanulás legnagyobb nyertesei a hátrányos helyzetű tanulók és a rossz tanulási képességekkel rendelkezők(Kozma, 2003) TIMMS Matematika 1995: IKT-t használó tanárok módszerei diákközpontúak - diákjaik viszont rosszabbul teljesítenek a tesztekben, mint a frontálisan oktatóké! (Pelgrum és Plomb, 2002)
OECD Esélyegyenlőség és Oktatási Informatika Program: Roma Oktatási informatikai Projekt: Cél: a tanulási képességek és motiváció IKT eszközökkel történő növelésével 10 Borsod-Abauj-Zemplen megyei általános iskola diákjait továbbtanuláshoz segíteni Az iskolákban legalább 50% a roma tanulók aránya IKT-val gazdagított tantárgyak: anyanyelv, matematika fizika, kémia + emelt szintű informatika
8 tantárgy Projekt-munka Matematika és vizuális versenyek Iskola-közi kapcsolatok: Levelezés, cserelátogatás
Az induktív gondolkodás fejlődése az előtesztben és az utótesztben
A kombinatív képesség fejlődése az előtesztben és az utótesztben
Az olvasási képességek fejlődése az előtesztben és az utótesztben
Az induktív gondolkodás fejlődése az előtesztben osztályok szintjén
A kombinatív gondolkodás fejlődése az előtesztben osztályok szintjén
Olvasási képességek fejlődése az előtesztben osztályok szintjén
Az induktív gondolkodás fejlődése az előtesztben és az utótesztben osztályok szintjén: gyakorisági eloszlás 87% 62%
A kombinatív gondolkodás az előtesztben és az utótesztben osztályok szintjén: gyakorisági eloszlás 52% 27%
Az olvasási képesség fejlődése az előtesztben és az utótesztben osztályok szintjén: gyakorisági eloszlás 82% 41%
Gamma-értékek – a kutatás hatása KépességekGamma Spontán fejlődés Fejl. program becsült hatása Induktív gondolk. 0,900,380,52 Kombinatív0,720,100,62 Olvasás0,79--
Nemi különbségek a használat színvonalában nincsenek A használati minták mások Az oktatási módszerek viszont nem azonos mértékben alkalmasak a fiú és lány tanulók motiválására és fejlesztésére
Összevont tanulócsoportos iskolák fejlesztése az oktatási informatika eszközeivel IKT-vel segített képességfejlesztés: Kommunikációs képességek: verbális, vizuális Önálló tanulási képesség Matematika: kombinatív és logikai képesség Szociális kompetencia NEMED: Network of Multigrade Schools in Education,
Magyar NEMED iskolák, 2006/2007
ELTE TÁTK, Szociológus hallgatók fotókiállítása NEMED iskolákról
Kép, nyelv, zene, matematika, 1/ 4 RITMUS
Kép, nyelv, zene, matematika, 2 / 4 ELLENTÉTEK
Kép, nyelv, zene, matematika, 3 / 4 SOROZATOK
Kép, nyelv, zene, matematika, 4 / 4 VÁLTOZATOK
Magyar honlapok: LEARNING RESOURCE EXCHANGE (LRE): európai digitális tananyag adatbázis SOURCE EXCHANGE