„Felsőfokú szakképzés lehetőségei a STRATOSZHOZ tartozó tagvállalatoknál” Ea.: Dr.Szeri István Stratosz Dél-alföldi régióvezető szeptember 28.
A7 FSZ képzés szakrendszere horizontális metszet Számtalan képzési terület (agrár,, társadalom tudományok, informatika, jog, nemzetvédelem, gazdaság, műszaki, sport, művészet, stb). ~ Felmenő ág az alapképzések felé(pl. közgazdász, mérnök stb.- szakirányonként eltérő számban. Több mint 100 alapszak felé lehet menni (néhány szakon még további szakirányok, specializációk jelennek meg.) kb. 400 mesterszak már akkreditálva van
A képzési szerkezet vertikális metszet Alap (B): zömmel 180 vagy * (gyakorlati) – ritkán 210 vagy 240 kredit. Mester (M): zömmel 120, ritkán 90, néhány manager szakon csak 60 kredit. B+M: minimum 300 kr. kell (nincs kivétel!) PhD fokozat: formálisan 180 kredit (oktatásra és kutatásra (3 éves állami ösztöndíjjal) + disszertáció és védés.
Specialitások Felsőfokú szakképzés (hasonló az amerikai community college-hoz): 120 kredit. Ebből egy alapszak 30 vagy 60 kreditet elismer. Nem ad klasszikus felsőfokú végzettséget! +30* kredit: gyakorlati félév több Bachelor alapszak. Ez automatikus bennmaradást is jelenthet a képzésben 12 félévet finanszíroz az állam Ebbe bőven belefér a,6 félév BSC, és a 4 félév MSC is!
Alapképzés (6-8 félév) Mesterképzés (2-5 félév) A piramis Főiskolát végzettek
Az arányok Bachelor: 100% ~ állami fin./év [~ ktsg.térít.] M: 35% Munkaerő- piac ~65% M.p. PhD: 3% F.f.szk. ~ M.p M.p. Főiskolát végzettek ? %
Finanszírozás A képzésben: hallgatók száma × normatíva Finansz. csoport Alap- képzés Mester- képzés PhDképzésFelsőf.szakk %175%250%100% 2.150%262%375%150% 3.225%400%---225% + kutatás + működés. Épülhet-e erre stratégia?
Félúton Aligha! Miért? Az érettségizett diákok 65 %-a diplomát akar! Mindenki a felsőoktatásba menekül! Miért? Nincsenek munkahelyek, a felsőoktatás finanszírozása átmeneti biztonságot ad! Végzés után? 35%-ék mehet Mester szakra. Ma sincs kihasználva teljesen. A z alapszakokon nincs szakképesítés,így a munkaerőpiac nem tudja azonosítani!
További problémák: 1.A szerényebb képességűek is alapszakot végeznek,pedig a szakképzésben lett volna a helyük! 2.A szakképzési rendszerbe csak a maradék elven jut diák! 3.Az alapszakot végzettek elfoglalják a szakmunkások helyeit a munkahelyeken! 4.Ez azért is probléma mert, nincs szakképesítésük és a képzésük néhány szakirányt kivéve nem volt gyakorlat- orientált!
A kimenet Bologna kívánalom: a diplomákat fogad a munka- erőpiac (Nálunk nincsenek külön academic és professional irányultságú szakok.) Erre lenne a felsőfokú szakképzés,melyet ig fel sem tudtak tölteni. Most kezdik felismerni a munkahelyek, hogy az alapszakot végzetteknek kell a szakképesítés! Az várható, hogy visszafordítják Őket a felsőfokú szakképzés felé! Ez már munka mellett fog menni(távokt.lev.okt)
Problémák A munkaerőpiac eddig nem vett, nem vesz részt a kimeneti követelmények megfogalmazásában. Itt az idő, hogy hallassuk a hangunkat(MAB,FAT) Az egyetemek a jelenleg az alapképzésnél is 5 év anyagát próbálják bezsúfolni az alapképzés 3 évébe. Kimarad a gyakorlat képzés! Ezt csak a duális képzés FSZ-re és BSC-re való kiterjesztésével lehet megoldani! Munkahelyek és felsőfokú intézmények együttműködése kell! Ehhez szervező erő kell! Ez lehetne a STRATOSZ legalábbis az általa megkívánt szakképesítések terén!
Kihívások Szükséges tehát az FSZ képzés „népszerűsítése” - a felvételizők (és szüleik) körében, - a felsőoktatásban és - a munkaerőpiacon egyaránt. STRATOSZNAK be kell lépnie a felsőoktatási intézmények élesedő versenyébe, de úgy, hogy bizonyos intézményeket(szakképzési igény szerint) protekcionál! (Autós,forgalmi,logisztikai,gazdasági egyéb műszaki szakirányokban) Küzdeni kell közösen – hazai és külföldi(EU) forrásokért? Őket szakképzési hj.-al támogatni kell!
Egyes tagvállalatok ezt a munkát megkezdték. Volán”tiszt képzés” (forgalmi,műszaki,gazdasági) állami felsőfokú szakképzési akkreditációs anyaga elkészült a Volán Humán Oktatási Zrt. jóvoltából Ez a szervező erő kevés, kell hozzá a STRATOSZ!