A verbális, nonverbális- és metakommunikáció

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1. A kommunikáció fogalma, fajtái folyamata
Advertisements

Kommunikáció szeminárium, Gyergyószentmiklós, július
A testbeszéd többet árul el minden szónál
Dr. habil. Benczik Vilmos főiskolai tanár, ELTE TÓK
A kommunikáció.
A testbeszéd.
Mi az a tárgyalástechnika?
A kommunikációról általában
Kommunikációs stratégiák
Picasso: Festival Mondial HUNGART ©
Kommunikáció- nyilvánosság- részvétel
Verbális és non-verbális kommunikáció
Kommunikáció Bürotika 1. előadás A kommunikáció fogalma
A VEZETŐI KOMMUNIKÁCIÓS HATÉKONYSÁG
Kommunikáció.
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
Szororigén pszichikus ártalmak
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
A marketingkommunikáció
Családi kommunikáció - A patológia melegágya -
KONZULTÁCIÓS TECHNIKÁK
PEDAGÓGIAI KOMMUNIKÁCIÓ
A kommunikáció A FORRÁS v. ADÓ, aki küldi az információt, aki pedig fogadja az a célszemély, a NYELŐ v. VEVŐ. Az üzenet  a kommunikáció tárgya ( amiről.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK 1.A MENEDZSMENTRŐL ÁLTALÁBAN - KÖZÉPPONTBAN: AZ EMBER 2.A CSOPORTOK MŰKÖDÉSE 3.KOMMUNIKÁCIÓ 4.MOTIVÁCIÓ 5.VEZETÉSI.
A marketingkommunikáció
Kommunikáció és tömegkommunikáció
Kommunikáció 4. Bemutató
A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
Kommunikációs gyakorlatok
Könyvtári protokoll Fodor Péter előadása október 6.
Kommunikáció a Vincés Családban Készítette: Sz ű cs Péter.
Elégedett ügyfél – sikeres üzlet Terjesztési konferencia Disicimus Üzleti Akadémia 2004.május 28.
MARKETING-KOMMUNIKÁCIÓ
A kommunikációra alapozó elméletek
Az alapvető kommunikáció
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
Kommunikáció szerepe a kapcsolattartásban
Vigyázat: minden üzenet!
Szociálpszichológia 2. Illés Anikó. A kommunikáció folyamata Feladó Üzenet Vevő Csatorna Kód Kontextus.
PBKIK Ny. sz.: ; AL-1313, Piacsek László Zoltán A kommunikáció folyamata Készítette: Piacsek László Zoltán.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
Piros Orr Bohócdoktorok Alapítvány
A kommunikáció tényezői és funkciói
METAKOMMUNIKÁCIÓ Vigyázat: minden üzenet!!!. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja,
Kommunikáció és tömegkommunikáció. Sorold fel a kommunikáció közvetett formáit!  Audiovizuális  Vizuális  Auditív.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
A kommunikáció A FORRÁS v. ADÓ, aki küldi az információt, aki pedig fogadja az a célszemély, a NYELŐ v. VEVŐ. Az üzenet  a kommunikáció tárgya ( amiről.
Lelkivezetés elmélete
A KOMMUNIKÁCIÓ FUNKCIÓI A SZERVEZETBEN
A testbeszéd többet árul el minden szónál A gesztikuláció titkai 1.
METAKOMMUNIKÁCIÓ. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja, hanem az, aki „veszi”.
Kommunikáció és tömegkommunikáció. Sorold fel a kommunikáció közvetett formáit!  Audiovizuális  Vizuális  Auditív.
Könyvtári protokoll. Kommunikáció Folyamat, amelyben az egyén információt továbbit azzal a céllal, hogy más egyént befolyásoljon. Folyamat, amelyben.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
A testbeszéd többet árul el minden szónál A gesztikuláció titkai 1.
Kommunikáció típusai.
A nonverbális kommunikáció. A kommunikáció eloszlása Forrás: C3%A1ci%C3%B3&dcr=0&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ah.
SZERVEZETI KOMMUNIKÁCIÓ, TÁRGYALÁSI TECHNIKÁK
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
A KOMMUNIKÁCIÓ ELMÉLETE ÉS GYAKORLATA
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Kommunikációs gyakorlatok Koncz Katalin egyetemi tanár
Szabó Krisztina & Szemere Alexandra
Előadás másolata:

A verbális, nonverbális- és metakommunikáció Szerepe a tárgyalások során

társadalmi kódrendszer – kulturális termék – funkciója: Verbális kommunikáció társadalmi kódrendszer – kulturális termék – funkciója: információ közlése belső tartalmak kifejezése (érzelem, attitűd) mások cselekedeteinek befolyásolása Vokális kommunikáció hangsúly, hanghordozás, beszédtempó, hangszín… Nonverbális kommunikáció mimika, tekintet, gesztusok, testtartás, térközszabályozás

Információátadás Visszacsatolás csatorna csatorna közlő befogadó dekódolás kódolás csatorna üzenet 2 üzenet 1 befogadó közlő kódolás dekódolás csatorna üzenet 4 üzenet 3 Visszacsatolás

Dekódolás: verbális csatorna – 7% Metakommunikáció: vokális jelzések – 38% nonverbális jelzések - 55% Metakommunikáció: rejtett, mögöttes jelentést hordoz (meta - görög: között, után, mögött) minden csatornában jelentkező, finom, rejtett és bonyolult, szavakban nehezen megfogalmazható kódrendszer

Hamburgi kommunikációs modell: (Friedeman Schulz von Thun; Karl Bühler) Kifejező, felszólító, ábrázoló funkció (egyének feletti, közötti tárgyi vonatkozások, tényállások bemutatása) Palo Alto-i - Stanfordi iskola: (Bateson) Metakommunikáció: a nem szándékos – indirekt kommunikáció a közlés tartalmát egy magasabb logikai szinten, másfajta kódban minősíti. Tartalmi és kapcsolati oldal. Ez utóbbi határozza meg a tartalmit.

„Négyfülű modell” (hamburgi): Tárgyi - tartalmi szint: információ közlése – „mit?” Kapcsolati szint: milyen sajátosságok szabályozzák a kapcsolatokat – „hogyan?” Önkifejezési szint: énbemutatás (kongruencia, autentikusság) Felszólító szint: tudatos vagy tudattalan befolyásolás, meggyőzés, manipuláció, nevelés, oktatás… - „miért?”

Amiről információt adok – tartalmi szint: tárgyilagosság, egyszerűség, tagoltság, tömörség, érdeklődés keltése, fenntartása Amit magamról közlök – önkifejezés: önértékelés, önérvényesítés, imponálási technikák (érett-e a személyiség?) Kapcsolati oldal – „szívhez szóló üzenetek”: értékelési, irányítási dimenzió

Irányítás (magas kontroll) autoriter stílus patriarchális-gondolkozó stílus Leértékelés Értékelés laissez-faire stílus Leértékelés Partneri-szociálintegratív stílus Döntések átengedése (alacsony kontroll)

A visszacsatolás: Valamit észlelni Valamit értelmezni Valamit érezni

A non verbális kommunikáció eszközei Mimika (arckifejezések) Tekintet (szemkapcsolat) Vokális kommunikáció Mozgásos kommunikáció Testbeszéd (gesztusok,testtartás) Térköz (személyes tér, távolságtartás baráti : 50-150 cm, üzleti : 120-350 cm) Kulturális szignálok Érintés Csend

Az aktív hallgatás A hallgató feladatai a hallgatás során beleélés a beszélő helyzetébe a tartalom és érzelem figyelése a megértés ellenőrzése visszajelzések a beszélő számára Az aktív hallgatást gátló tényezők ellenséges beállítódás valamelyik fél részéről a megváltozás kockázata zavaró, ellenséges kijelentések pozitív beállítódás saját magunkra figyelés

Kézgesztusok – archoz illesztve (hazugság, titkolózás, elhallgatás) Szájőrzés Orrérintés Szemdörzsölés Füldörzsölés Nyakvakarás Gallérhúzogatás Ujj a szájban Arc- és állgesztusok Állsimogatás

Összeszedett testhelyzet Testtartás változásai Testtartások Összeszedett testhelyzet Testtartás változásai Közös testtartások a csoportban

Kéz- és kargesztusok Tenyér összedörgölése Összekulcsolt kezek A „toronysisak” Kéz-, kar- és csuklómarkolás Hüvelykujj-felmutatás

Ültetési rend „tanácsadó” helyzet „kompetitív” helyzet „kooperatív” helyzet

Konfrontatív és sarokpozíciók Artúr király koncepciója 1 2 8 3 7 4 6 Artúr király koncepciója 5

Irodalom Buda B. (1988): A közvetlen emberi kommunikáció törvényszerűségei. Tömegkomm. Kutatóközpont, Bp. Griffin, E. (2001): Bevezetés a kommunikációelméletbe. Harmat Kiadó, Bp. Pease, Allen – Barbara: Testbeszéd enciklopédia Qualliam, Susan (2004): Testbeszéd. Varázsládika Kiadó, Bp. Thiel, Erhard (1997): A testbeszéd többet árul el minden szónál. Magyar Könyvklub, Bp. Tannen, D. (2001): Miért értjük félre egymást? Kapcsolataink a beszélgetési stílusunkon állnak vagy buknak. Tinta Kiadó, Bp.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!