„Digitális erőd – információkereső kalandjáték a reneszánsz témakörében ” Készítette: Tóth Krisztina
A program célja: a különféle tantárgyak tudásanyagának beillesztése, elmélyítése és együttes felhasználása; a csoportmunkára való felkészítés, a fontosabb kompetenciák, mint eszközhasználat, digitális írástudás, kommunikációs képességek, problémamegoldás és szövegértés fejlesztése; előadói képesség fejlesztése; önálló tanulási technika elsajátítása; könyvtári és internetes források önálló használata.
A kipróbálás – helyszíne, az intézmény jellege Várpalota ( Budapesttől 90 km-re, két patinás megyeszékhely, Székesfehérvár és Veszprém között félúton fekszik, a Bakony lábainál, a Balatontól alig 30 km-re.)
A település főbb jellemzői: - két részből áll - Várpalota és Inota, - lakossága fő, (a népesség száma folyamatosan csökken), - magas munkanélküliség aktív korú népesség fő, nyilvántartott munkanélküli 1298 fő, tartós munkanélküli 211 fő, relatív munkanélküliség 9% A kipróbálás – helyszíne, az intézmény jellege
- a munkavállalók jelentős része más városokban vállal munkát, - a városi munkáltatók száma kicsi, többségük kis- és középvállalkozás, - a felsőfokú végzettségűek aránya alacsony, - a korábbi jelentős iparágak megszűntek A kipróbálás – helyszíne, az intézmény jellege
Helyszín: Szindbád Nonprofit Kft. – Krúdy Gyula Városi Könyvtár Az intézmény jellege: nyilvános könyvtár A program időpontja: április A kipróbálás – helyszíne, az intézmény jellege
A kipróbálás célcsoportja A résztvevők kora: 15 – 17 év Nem szerinti megoszlása: 5 lány, 4 fiú A csoport összetétele: normál (SNI, hátrányos helyzetű, cigány nem volt) - oktatási intézmény(ek), illetve együttműködés a pedagógusokkal: Faller Jenő Szakképző Iskola és Kollégium Czeher Ildikó történelem tanár és Molnár Ferenc iskolai könyvtáros
A feladat megoldásához szükséges előismeretek a következők: internetes kereső használata adatbázisok használata böngészőprogramok weboldalon belül való keresési lehetőségének ismerete küldés melléklettel képek mentése és tárolás az internetről könyvtári katalógus használata wikipedia használata
A modul elvégzése után a tanuló önálló alkalmazás szintjén -tudja használni a könyvtár állományát, -tudja használni az internetes forrásokat, -pontosan ügyel a jegyzetelés technikájára, legyen képes csoportmunkára, felismerés szintjén ismerje a reneszánsz kor neves személyiségeit, tudjon megjelölni és keresni olyan internetes forrásokat, melyek a reneszánsz korra fókuszálnak, tudja a megszerzett ismereteket különböző formában reprezentálni, tudását tudja önállóan ellenőrizni.
A mintaprogram kipróbálásának eredménye, tapasztalatai Hozzáállás: a kezdeti lelkesedés után „lelombozódás” volt tapasztalható a jelentkezés és a játék folyamán is Megvalósíthatóság: jól megvalósítható program Testreszabás: a feladatok tételes átnézése után nem jelenthet gondot és még segítség is van hozzá Változtatások: a játékidő lerövidítése végett szétbontanám a feladatokat, vagy többfordulósra tervezném Javaslatok: ne legyen 1 órásnál hosszabb egy-egy alkalom