Lelki egészségfejlesztés gyermekkorban “Many things can wait. The child cannot. Now is the time His blood is being formed, His bones are being made, His mind is being developed. To him, we cannot say tomorrow, His name is today.” Gabriela Mistral (Chile) „Sokminden várhat. De a gyermek nem tud. Ha itt van az idő Elindul a vérképzése, Kialakulnak a csontjai, Tudata is fejlődésnek indul. Neki nem mondhatjuk, hogy holnap, Az ő neve: MA” Lelki egészségfejlesztés gyermekkorban Dr. Vetró Ágnes SZTE ÁOK Gyermekklinika Gyermekpszichiátriai Osztály
A gyermek lelki fejlődését befolyásoló rendszerek Makrorendszerek Domináns hiedelmek, nézetek, törvények Exorendszerek Iskolaszék, helyi ipar, önkormányzat, tömegkommunikáció, szülő munkahelye Egyház Gyerek felnőtt Mezorendszerek Iskola, otthon, egyház, lakókörnyezet, kortárscsoport egymásra hatása Otthon Gyerek-szülő Lakókörnyezet Gyerek-kortárs Makrorendszerek Iskola Gyerek-tanár Mikrorendszerek A gyermek naponta megfordul benne
Atlas WHO 2005 C H I L D A N D A D O L E S C E N T M E N T A L H E A L T H R E S O U R C E S G L O B A L C O N C E R N S : I M P L I C A T I O N S F O R T H E F U T U R E
Az Atlas megállapításai Az epidemiológiai adatok azt mutatják, hogy világszerte a gyermek és serdülőkori mentálhigiénés zavarok előfordulása 20 % körül van, s ezen állapotok kb. 4-5 %-a olyan súlyos, hogy klinikai kezelést igényelne. (WHR, 2001) Kessler és mtsai (2005) kutatása szerint az élet során előforduló mentális betegségek fele 14 éves kor előtt kezdődik. A gazdaságilag erős országokban a gyermek- és ifjúságpszichiátriai hálózatok iránti igény a populáció 5-20 % -át érinti. Ez lenne a kívánatos a legszegényebb országok számára is. Levav és mtsai (2004 megállapították), hogy a vizsgált 36 európai országban ( az európai országok 70,5 %-a) a GYIP ellátással való lefedettség, és annak minősége általában rosszabb, mint a felnőtt populáció esetében. Még a gazdaságilag erős országokban is megvan ez az ellátások közötti szakadék
A gyermek-serdülő mentálhigiénés nemzeti programok hiánya A mentális egészség Atlas – 2005 (WHO, 2005) kimutatta, hogy Európában az országok 23%-ában nincs specifikus mentálhigiénés program gyermek- és serdülőkorúak számára. Magyarországon is a „Gyermekegészségügyi” a „LEGOP” a „Nemzeti drogstratégia” keretében alprogram, de A „sok bába közt elvész a gyerek”
Az Atlas megállapításai Az európai országok kevesebb, mint 1/3-ában található olyan intézményi vagy kormányzati entitás, akinek az ország gyermek mentálhigiénés ellátása fölötti általános felelősséget kellene viselni. A tipikus az, hogy a különböző fiatalkori mentálhigiénés ellátásokat - nem is feltétlenül ezen a néven – különböző mértékben az oktatási, a szociális és az egészségügyi minisztériumok támogatják, és köztük csekély, vagy egyáltalán nincs kooperáció.
Az Atlas megállapításai A gyermek-serdülő mentálhigiénés ellátás gátjai Széttagoltság és kommunikáció hiánya a területek között Személyi és tárgyi feltételek hiánya (pénz) Stigma Ellátás megközelítése (mobil gyermek mentálhigiénés ellátás) Tömegkommunikáció: a pontos MH diagnosztizálás és kezelés előnyeiről Nemzeti gyermek mentálhigiénés programok hiánya Olyan gyermek mentálhigiénés projectek hiánya, melyek a jó klinikai gyakorlat alapján szerveződnek, és országszerte elterjeszthetők, megvalósíthatók, nem ad hoc jellegűek, hanem fenntarthatók.
Gyermek- és ifjúsági mentálhigiénés hálózat résztvevő területei Oktatási rendszer Szociális rendszer Egészségügyi rendszer Civil szervezetek Spirituális rendszer Igazságügyi rendszer Gyermek- és ifjúsági mentálhigiénés hálózat
Oktatási rendszer Intézmények Szereplők Óvoda Általános iskola Középiskola Felsőoktatás Speciális iskolák Speciális osztályok Eltérő nevelési igény Tanulási képességet vizsgáló bizottságok Nevelési tanácsadók Krízis telefon szolgálat Szereplők Pedagógusok Gyógypedagógusok Iskolaorvosok, védőnők Iskola-, klinikai szakpszichológusok Szociális munkások Gyermekpszichiáterek Elsődleges prevenció MH programok
Szociális rendszer másodlagos prevenció Szakellátás (Családból kiemeltek ellátása) Csecsemőotthonok Eü. Gyermekotthonok Területi gyermekvédelmi szakszolgálat (Szakértői Bizottság) Nevelőszülői befogadás Intézeti befogadás Speciális nevelőszülői befogadás Speciális intézeti befogadás ápolók, nevelők, nevelőszülők, pszichológusok, GYIP szakorvosok Alapellátás (családon belüli segítségnyújtás) Gyermekjóléti szolgálat/központ Pszichoszociális veszélyeztetettek ellátásának koordinálása (szociális munka, mediáció, családterápia, jogi , pszichológiai segítség Családok átmeneti otthonai Gyermekek átmeneti otthonai (0-18 év) Helyettes szülői hálózat Krízis szállók Családsegítő szolgálat: anyagi rászorultság mentén, nem veszélyeztetettség mentén (szociális munka, mediáció, családterápia, jogi,pszichológiai segítség) Drog/alkohol ellátás Hajléktalan ellátás Fogyatékosok nappali intézete Családvédelmi szolgálat (védőnők) Bölcsödék
Egészségügyi rendszer Terápia, harmadlagos prevenció Intézetek Egyetemi GYIP klinikák, tanszékek (sajnos hazánkban egy sincs!) Egyetemi integrált GYIP osztályok Önálló GYIP Kórház (Vadaskert) Kórházak önálló/integrált GYIP osztályai Gyermekpszichiátriai Gondozók hálózata (megyékben) GYIP szakrendelők, magánrendelők Szereplők GYIP szakorvosok Pedagógusok Klinikai Gyermek szakpszichológusok Szociális munkások Gyógypedagógusok Pszichoterápeuták Foglalkoztató terápeuták Szakápolók, ápolók
A gyermek-mentálhigiéniai ellátás szereplői csaknem minden területen ugyanazok a szakmák, (sokszor ugyanazok a személyek) csak eltérő arányban Egészségügy GYIP szakorvosok Pedagógusok Gyermek szakpszichológusok Szociális munkások Gyógypedagógusok Pszichoterápeuták Foglalkoztató terápeuták Szakápolók, ápolók Szülők Gyerekek Oktatásügy Oktatásügy Szociális ügyek Oktatásügy Egészségügy Egészségügy
Gyermek- és Ifjúsági Mentálhigiénés Koordináció létrehozása Szociális terület Egészségügy Oktatásügy Egyházak Civil szervezetek (betegségspecifikusak) Gyermek és ifjúsági Mentálhigiénés Koordináló Központ Igazságügy GY-I Mentálhigiénés program kidolgozása, GY-I MH projektek kiválasztása, disszeminációja, finanszírozása
MH Projekt javaslatok gyűjtése***** Olweus bullying prevenciós program Viselkedéskezelés Akadémiája Gordon módszer M.o-n a SE evészavar Sorsfonó-Élmény Színház Szuicid prevenciós programok (Balázs Judit) Negrea Vídia resztoratív technikája Kodály módszer
Köszönöm a figyelmüket Sok sikert a munkacsoportokban az ötcsillagos projektek felé vezető úton! ***** Köszönöm a figyelmüket