Szabó-Bartha Anett Szabó-Bartha Anett A KRÓNIKUS BETEGSÉGGEL VALÓ MEGKÜZDÉS VIZSGÁLATA A BETEGSÉG-REPREZENTÁCIÓ JELENSÉGÉN KERESZTÜL Debreceni Egyetem.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A depresszió előfordulása a családorvosi gyakorlatban
Advertisements

A Szegeden tanuló külföldi középiskolások egészségi állapota
Az egészségstílus Szegmentáció és barométer a hatékony egészségügyi kommunikáció támogatásához Szonda Ipsos.
Az onkológiai betegek pszicho-szociális szükségleteinek felmérése
Egy összetett érzelem empirikus vizsgálata avagy a féltékenység, mint a mindenkit megigéző „zöldszemű szörny” Magyar Edit, Lévai Edit Pécsi Tudományegyetem.
Mentálhigiéné, kiemeltképp a depresszió
Egészségpszichológiai konzultációs szolgálat orvostanhallgatók számára
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Európai Betegjogi Karta. Európai Betegjogi „Karta” Célja: A betegek tizennégy jogának proklamációja, alapvető jogok gyakorlati megvalósíthatóságát szolgálják.
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
Szociális munka az onkológiában
Megküzdés és hatékonyság Rohánszky Magda Konkolÿ Thege Barna Tűzmadár Alapítvány október 12.
Dr.Vámosi Péter Szent Rókus Kórház Szemészeti osztály
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
TNS Hoffmann 1 Rádiós hallgatottsági eredmények május – július – a RAME tagjaira vonatkozó eredmények.
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Semmelweis Egyetem ÁOK Családorvosi Tanszék
Veseelégtelen betegek pszicho-szociális problémái
Ápolási tevékenységünk központja a beteg SE ÁOK I.sz.Sebészeti Klinika Budapest Mollnár Enikő Zina.
Neveléstudományi doktori iskola A tapasztalatok hatása a pedagógusok szakmai életútjára (Nádasi Mária – Hunyady Györgyné) Speciálkollégium november.
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
A régió kapacitásának bemutatása
Kettőnél több csoport vizsgálata és kísérlet tervezés Makara B. Gábor MTA KOKI.
Kontinuitás és változás
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet A LEADER PROGRAM MINT HELYI PARTNERSÉG KÉRDÉSEI MAGYARORSZÁGON.
A politikai képviselettel és a bal-jobb dimenzióval kapcsolatok attitűdök Enyedi Zsolt (CEU) Részvétel és demokrácia, Politikai Viselkedés Szakosztály,
Az objektív tápláltsági állapot, a szubjektív testkép és a kortárs bántalmazásban való érintettség vizsgálata országosan reprezentatív adatokon Várnai.
Nők egészsége - védőnők egészsége Nők egészsége – védőnők egészsége Bózsváriné Ferencz Irén és Cieslarné Nádasdi Katalin védőnő Kőbányai.
VII.NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS AUGUSZTUS 25–28.
Az Országos Alapellátási Intézet sajtótájékoztatója a magyar egészségügyi helyzet javításáról július 15.
NEPHROLOGIAI KÉPZÉS – CSALÁDORVOS REZIDENSEK SZÁMÁRA
Magatartástudományi Intézet
Csabai Márta* és Molnár Péter** *MTA Pszichológiai Kutatóintézet;
Máténé Pusztai Annamária* Gődény Anna**
Tapasztalatok az orvosi szociológia oktatásával a Semmelweis Egyetemen
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Éntudat – identitástudat - énkép
Neuropszichológiai vizsgálatok az igazságügyi pszichológiai gyakorlatban Pataky Ilona December 2.
Egyéni állapot, válasz a külvilág változásaira
Statisztikai módszerek áttekintése módszerválasztási tanácsok Makara Gábor.
AZ ORVOSHOZ FORDULÁS FOLYAMATA
EGÉSZSÉGMAGATARTÁS Egészségmagatartásnak nevezünk minden olyan tevékenységet, amelyet egy önmagát egészségesnek tartó személy vagy preventív céllal végez,
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
Puszta Sándor: Rendeltetés „Amit kigondoltál vidd tovább, ami lettél vállald, de soha ne feledd ami még lehetnél.” - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati.
A hippokratészi eskü értelmezése
Kissné Bencze Katalin Nemzeti Erőforrás Minisztérium június 18.
A VIII. kerületi drogszcénában végzett szükséglet felmérő vizsgálat eredményei Rácz József, Márványkövi Ferenc és Melles Katalin MTA Pszichológiai Kutatóintézet.
Egészségi állapot és öngyilkosság kapcsolata serdülőkorúaknál 2001/2, OKTK pályázat dr. Hajnal Ágnes, Susánszky Éva.
Autonómia és felelősségvállalás
ISO GONDOLKODÁS ELÉGEDETT-E A BETEG?  DR.TAKÁCS EMERENCIA.
Mindennapi veszteségeink
Sajátos képzési igényű hallgatók számára nyújtott szociális szolgáltatások a Szegedi Tudományegyetemen Horváth Hajnalka SZTE ETSZK IV. évf. Szociális munka.
Megküzdési stratégiák a szegénység mint krízis estén
MKRT Közgyűlés 2014 Velence
Öngyilkosság és időjárás összefüggése Magyarországon
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Betegközpontú innováció a gyógyszeriparban
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
Prof. Dr. Szabó Lajos c. egyetemi tanár ELTE Társadalomtudományi Kar Szociális Munka Tanszék.
ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN konferencia előadás október 4. Dr. Ranschburg Ágnes
Szociálpszichológia 3. Illés Anikó. Benyomáskeltés Eddig a benyomások alakulásáról Most: Reklám Becsapás Befolyásolás Stratégia Színház...
A FELSŐ-TISZA VIDÉKI LAKOSSÁG SEBEZHETŐSÉGE: ÁRVÍZI ÉS ÉGHAJLATVÁLTOZÁSI KOCKÁZATOK Vári Anna - Tamás Pál - Ferencz Zoltán MTA Szociológiai Kutatóintézet.
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
MagneB6 – a stressz vizsgálata egy multinacionális vállalatnál
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
2. előadás Viszonyszámok típusai
Előadás másolata:

Szabó-Bartha Anett Szabó-Bartha Anett A KRÓNIKUS BETEGSÉGGEL VALÓ MEGKÜZDÉS VIZSGÁLATA A BETEGSÉG-REPREZENTÁCIÓ JELENSÉGÉN KERESZTÜL Debreceni Egyetem Orvos- és Egészségügyi Centrum Népegészségügyi Kar Magatartástudományi Intézet Magatartástudományi Napok – Szeged, június 5-6.

ÖNSZABÁLYOZÁSI-MODELL ÖNSZABÁLYOZÁSI-MODELL (Leventhal és mtsai, 1980)BETEGSÉG-REPREZENTÁCIÓ Identitás Időbeli lefolyás Ok Következmény Kontroll 1. szakasz Értelmezés Értelmezés 2. Szakasz Megküzdés Megküzdés 3. SzakaszÉrtékelés Hatékony volt-e a megküzdés? Érzelmi válasz Pl.: szorongás, depresszió, düh Betegséghez való alkalmazkodás Pl.: Mentális egészség alakulása Fizikai állapot alakulása Szociális működés

VIZSGÁLAT KIINDULÓPONTJA BETEGSÉG-REPREZENTÁCIÓ BETEGHOZZÁTARTOZÓ MÁSIK VÉLEKEDÉSÉRE VONATKOZÓ PERCEPCIÓ TÁRSAS TÁMASZ BETEGSÉG IDŐTARTAMA BETEGSÉG IDŐTARTAMA (min.: 4 hó, max.: 49 év; átlag: 6,9 év)

VIZSGÁLATI MÓDSZER BETEGSÉG-PERCEPCIÓ KÉRDŐÍV Illness Perception Questionnaire – IPQ-R (Weinman és mtsai, 1996) Betegség-identitás 1. Betegség-identitás (igaz-nem igaz) Idői lefolyás(akut/kr.) 2. Idői lefolyás(akut/kr.) Idői lefolyás(ciklikus) Idői lefolyás(ciklikus) Következmény Következmény Személyes kontroll Személyes kontroll Likert-típusú ötfokú skála Gyógyíthatóság Gyógyíthatóság Érzelmi reprezentáció Betegség megértés Ok 3. Ok Likert-típusú ötfokú skála

VIZSGÁLATI MÓDSZER A. A beteg betegség- reprezentációja B. A beteg vélekedése partnere betegség- reprezentációjáról C. A partner betegség- reprezentációja D. A partner vélekedése a beteg betegség- reprezentációjáról ÉSZLELT KÜLÖNBSÉG TÉNYLEGES KÜLÖNBSÉG ÉSZLELÉS PONTOSSÁGA

VIZSGÁLATI MINTA Nő: 29 fő Férfi: 18 fő Nő: 12 fő Férfi: 30 fő Nő: 15 fő Férfi: 18 fő Nő: 6 fő Férfi: 8 fő Nő: 13 fő Férfi: 5 fő 1. ábra A betegek nem és betegség-típus szerinti megoszlása

EREDMÉNYEK 1. Észlelt különbség 1.a Beteg által észlelt különbség 1.b Partner által észlelt különbség

EREDMÉNYEK 2. Tényleges különbség 2. Házastársak betegség-reprezentációja közti tényleges eltérések alakulása személyes kontroll (P= 0,001); gyógyíthatóság (P= 0,019); betegség-koherencia (P= 0,000)

EREDMÉNYEK 3. Észlelés pontossága 3.a Beteg észlelésének pontossága idői lefolyás (akut/krónikus) (P= 0,029) betegség-koherencia (P= 0,003) 3.b Partner észlelésének pontossága gyógyíthatóság (P= 0,04) személyes kontroll (P= 0,002) betegség-koherencia (P= 0,000)

ÖSSZEFOGLALÁS TÉNYLEGES ELTÉRÉSEK ÉSZLELT KÜLÖNBSÉG PERCEPCIÓ PONTOSSÁGA IDŐ ELTELTÉVEL FOKOZÓDÓ KÜLÖNBSÉGEK BETEG MAXIMALIZÁLÓ ATTITŰDJE PARTNER MINIMALIZÁLÓ ATTITŰDJE „Kifáradási folyamat” Egyensúlyi tendencia

KÖVETKEZTETÉSEK 1. Betegség-reprezentációkat célzó intervenciók kidolgozása kidolgozása 2. Pár- és családterápiák alkalmazása 3. Önsegítő csoport – családsegítő csoportok Multiple family group therapy Betegséggel kapcsolatos vélekedések megosztásának képessége Betegséggel kapcsolatos vélekedések megosztásának képessége Gyógyítási-gyógyulási folyamat

Köszönöm a figyelmet!