1 éves tárgy Mindegyik félév 5 előadás 10 szeminárium Számonkérés:

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MUNKAHELYI MENTÁLHIGIÉNÉ BIZTOSITÁSA PSZICHOLÓGIAI ESZKÖZÖKKEL A SZOCIÁLIS ELLÁTÁSBAN DOLGOZÓK SZÁMÁRA Krekó Kata klinikai szakpszichológus Fővárosi Önkormányzat.
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Csecsemő és Gyermekgyógyászati Szakmai Kollégiumi ülés
Rendszerszemléletű megközelítés az iskolai agresszió megelőzésében és kezelésében November 30. Ódry Színpad.
 A pedagógiai munkát segítő feladatok jogszabályi környezetének ambivalenciája: • A nevelési és oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. MKM rendelet.
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
A külföldi továbbképzések módszertana, menedzsmentje, hasznosítása ( BI 2000 és BioGIS 2005 projektek) A Leonardo program mint a szakmai tanár(tovább)képzés.
Szegedi Magatartástudományi Napok, jún. 5-6.
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Rehabilitáció és dementia
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
Egészségpszichológiai konzultációs szolgálat orvostanhallgatók számára
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Az orvosi szociológia oktatása a Szegedi Tudományegyetemen
Eredmények és kételyek az iskolai agresszió megelőzésében Agressziókezelés a fővárosi fenntartású oktatási-, nevelési intézményekben október 6. NÉMETH.
Orvosi antropológia program
A mentálhigénés képzés hatása a sepsiszentgyörgyi Családsegítő Központ működésére 1.A CS. S. K. rövid bemutatása: ben jött létre a FAMTERRA alapítvány.
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Dr. Harangozó Judit Orvos-koordinátor Ébredések Alapítvány
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
Andragógia MA Debreceni Egyetem Tudományegyetemi Karok Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományok Intézete.
A PSZICHOSZOMATIKUS ORVOSLÁS JELENE,
Igazságügyi pszichológia
GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGPOLITIKA – JÓ képzettséget és JÓ munkát minden gyermeknek, mire felnő! Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika Tanszék Czibere.
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Depresszió Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet.
Pszichoterápia Dr. Berghammer Rita SE Magatartástudományi Intézet
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Munkahelyi stressz és kiégés a rendőrség személyi állománya körében.
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET TÁMOP /1-2F MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET A MENTORTANÁROK TEVÉKENYSÉGE JANUÁR
Magatartástudományi Intézet
Dr. Pikó Bettina SZTE ÁOK Magatartástudományi Csoport, Szeged
Az Orvosi Antropológia oktatása a Pécsi Tudományegyetemen
Csabai Márta* és Molnár Péter** *MTA Pszichológiai Kutatóintézet;
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Óvoda-, és iskolapszichológia Magyarországon
A lelki egészség védelme az iskolában
Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó.
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
A Veszprém megyei pszichiátriai ellátó rendszer ismertetése
Pedagógiai hét 18. kerület PIHGY Iskolasegítő munkacsoport
TÁMOP A-13/ A váltóműszakosok problémája 1.
Családbarát közintézmények Kopp Mária MD, PhD Kopp Mária MD, PhD Semmelweis Egyetem, Magatartástudományi Intézet Semmelweis Egyetem, Magatartástudományi.
MEDIÁTOROK GYAKORLATORIENTÁLT KÉPZÉSE
Iskolapszichológus protokoll – vitapontok, dilemmák és megoldási javaslatok 2. N. Kollár Katalin és Martonné Tamás Márta március 22.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
1 Gyermekvédelmi képzések a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskolán.
„FIGYELJÜNK EGYMÁSRA!” KOMPLEX MEGELŐZŐ, EGÉSZSÉG ÉS KOMPETENCIA FEJLESZTŐ MODELL PROGRAM a Szent József Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban Berényi.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
Idősek az idősekért Győrben
A szexuális abúzus és a lelki elakadások kapcsolatának vizsgálata
Szociális terület képzési rendszerének tervezett módosításai
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
Közoktatási vezető II. félév
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Az orvosi pszichológia oktatásának 15 éve - Semmelweis Egyetem, Budapest Kopp Mária, Szumszka Irena 1 éves tárgy Mindegyik félév 5 előadás 10 szeminárium Számonkérés: Első félév gyakorlati jegy. Összetevői: zárthelyi (max 70 pont), órai munka (max. 30pont ). Zárthely struktúrája : tesztkérdések, rövid fogalmi meghatározások,rövid témák kifejtése, egy hosszabb téma kifejtése. Második félév: kollokvium Ez a Kurrikulum reform alapjan változni fog 3 év mulva: Egy félévben heti 3 óra

Választható témák A diákok Neptun-on keresztül jelentkezhettek az általuk választott csoportba Személyiségzavarok Érzelmeink és a szívünk (szív- érrendszeri betegség háttértényezői). Krónikus fájdalom biopszichológiai aspektusból Szorongásos  és pszichoszomatikus zavarok pszichoterápiája Az orvos szerepe a gyermek-psychoterápia indikációjában. Személyiségzavarok  gyermekkorban. Nevelési tanácsadás és családterápia. Holisztikus szemlélet az orvoslásban. Az orvos szocializációja. Pszichoterápiás módszerek A gyermekkori bántalmazás hatása az egészségkarrierre – bántalmazott gyermekek megjelenése az orvosi gyakorlatban Nemi különbségek pszichológiai háttértényezői Alvás, álom, intelligencia

Súlyosan beteg gyermekek és családjaik egyéni és/vagy csoportos pszichés vezetése (esetbemutatásokon keresztül) Evészavarok: anorexia és bulimia nervosa Pszichoszomatikus történések gyermekkorban. Prevenciós lehetőségek. Orvosi pszichológiai szemlélet a szülészetben és a nőgyógyászatban Pszichoszomatikus zavarok Alvászavarok és terápiájuk Szorongásos zavarok és terápiájuk A személyközpontú pszichoterápia gyakorlata. Szorongás, félelem, relaxáció A malignus betegségben szenvedő gyermekek és szüleik  pszichológiai gondozása.A halálfélelem összetevői. A gyermek haláltudata. A halálos megbetegedés stádiumai. A beteg és a hozzátartozók magatartása

Gyakorlatok tematikája I félév Észlelés, emlékezet, figyelem Motiváció, érzelmek , szorongás, agresszió Gondolkodás, intelligencia , tudatállapotok, alvás A személyiség fogalma, személyiségfejlődés, fontosabb személyiségelméletek Személyiségtesztek , a személyiség vizsgálatának fontosabb módszerei (esetelemzés), az általános orvosi gyakorlatban használható orvosi pszichológiai tünetlisták Zárthelyi, megbeszélés Gyakorlatorientált, esetismertetéseken, esetmegbeszélésen keresztül

II félév Az orvos-beteg kapcsolat elméleti és gyakorlati kérdései. Betegekkel és oktató betegekkel az exploráció és orvos-beteg kommunikáció gyakorlása (problem based learning). Az orvos-beteg kapcsolat nehéz helyzetei, a kiégési szindróma. A haldoklás és gyász. Bálint csoport Áttekintés a föbb pszichoszomatikus kórképekről, tünetképződésről Főbb pszichoterápiás irányzatok Választott téma megbeszélése, áttekintés (3 gyakorlat) Gyakorkorlatorientált, betegbemutatás, esetmegbeszélés, önálló munka

Oktató betegek bevonása 1994-től együttműködés a Maastrichti Egyetemmel Probléma központú oktatás- orvos-beteg találkozás Oktató betegek képzése- skriptek Értékelési szempontok Nem a diagnózis, hanem a kommunikáció tanítása a cél

pszichoszomatikus orvoslás, pszichoterápiás módszerek alapjait, Orvosi pszichológia tankönyv, (Szerk: Kopp Mária, Berghammer Rita) Medicina Alapvető cél volt, hogy az orvosi pszichológiát közelítsük az orvostanhallgatók egyéb ismereteihez, kapcsolódási pontok bemutatása, pszichofiziológiai, élettani alapokra építve mutassa be a személyiséglélektan, fejlődéslélektan, egészséglélektan, pszichoszomatikus orvoslás, pszichoterápiás módszerek alapjait, valamint az orvossá válás folyamatát és az orvos-beteg kapcsolat fejlesztésének lehetőségeit.

Oktatott hallgatók száma MEDICAL PSYCHOLOGY Oktatott hallgatók száma 2005/2006: 161 2006/2007: 138 2007/2008: 111

Az oktatott tárgyak és az oktatók Dr.Harmatta János 1993: az intézeti német nyelvű oktatás megalapozója,oktatója ÁOK II. évf. orvosi pszichológia - 1.szemeszter (15-15) : koll. 2.szemeszter: szociológia ea (15) pszichol. gyak. (15) Pszichol.szigorlat, Szociol.szigorlat Hallgatói létszám növekedése, 11 csoport, kb.180-200 fő III.év- németországi helyek, kis létszám marad III.évf. bioetika, koll. , 1 szemeszter IV. évf. Pszichoszomatika, kötelezően választható FOK- kis létszám; felmentések elbírálásának problémái IV.évf. orvosi pszichológia, koll., 1 szemeszter IV. évf.orvosi szociológia, koll., 1 szemeszter IV.évf. bioetika,koll.,1 szemeszter

Reggeli agytorna bemutatkozások

Az orvosi pszichológia oktatásának célja (Saját szubjektív véleményem) (Kopp Mária): „Annak idején azért jelentkeztem az orvosegyetemre, mert azt reméltem, hogy itt érthetek meg a legtöbbet az emberről. Aztán hat év alatt kiderült, hogy az embernek nincs személyisége, érzelmei, gondolatai, legalábbis ezekről semmit nem hallottunk. Amikor megkérdeztem, hogy a kutya és az ember hipertóniája között mi a különbség, csodálkozva és tanácstalanul néztek rám a tanáraim.  Már akkor úgy gondoltam, hogy el kellene érnünk, hogy az orvos és a beteg személyisége visszanyerje méltó és tudományosan megalapozott helyét az orvoslásban. Azt remélem, hogy az orvosi pszichológia mai tananyaga és az oktatók szemlélete ebben segít a hallgatóknak. Ha megértik, hogy egy pszichoterápiás kezelés vagy egy örömteli kapcsolat milyen utakon vezethet kimutatható agyi és szervezeti változásokhoz, már képesek lehetnek „orvos gyógyszerré” válni.”

Amit fontosnak tart.... Dr.Purebl György

Megelőző programok Stresszkezelő tréning Munkahelyi stresszkezelő tréning Munkaerőpiaci esélynövelő tréning Rövid asszertivitási tréning Egészségügyi kockázatkezelő tréning Tréning szív-érrendszeri betegségekben szenvedőknek

Ambulancia tevékenység kapcsolódása az orvosi pszichológiához Gyakorlati szemlélet Betegek bemutatása Kompetencia, hitelesség Széles körű posztgraduális oktatás Részvétel egyes szakmai kollégiumok protokolljainak kidolgozásában (pszichiátriai, klinikai pszichológiai) PMK-ben 8 szerző

Meta üzenetek A test és lélek a mindennapi gyakorlatban sem választható szét Magasabb rendű idegműködések egzakt kapcsolata a pszichológiai funkciókkal A pszichológiai készségfejlesztés tanulható és tanítható A magatartástudományok alkalmazása a közvetlen siker/anyagi haszon orientált ágazatokban (pl. üzleti életben, ergonómiában) kb. 30%-os A szomatikus medicinában és a pedagógiában jóval alacsonyabb. Miért?

Amit fontosnak tart..... Dr.Szumska Irena

Család, civil szervezetek I995 óta NOE- Nagycsaládosok Országos Szövetsége- (Purebl György, Fóris Nóra) vezetők képzése Kommunikáció, Csoport vezetés Tárgyalási technikák Konfliktuskezelés, probléma megoldás Határontúli NOE szervezetek vezetőinek továbbképzése

2001 óta Otthon Segítünk Szolgálat létrehozása (Benkő Ágóta, Purebl Gyuri, Lajtai Lacy)- a szolgálat preventív jellegű A szervezőképzés protokolljának kidolgozása (140 óra) , amely a következő célokat szolgálja: A segítő foglalkozáshoz szükséges készségek elsajátítása – családközpontú megközelítésben, a szervezet működtetéséhez szükséges szakmai és menedzsment készségek elsajátítása, a szervezők képessé tétele önkéntesek képzésére (a Home-Start UK kidolgozott önkéntes képző protokollja alapján). Rendszeres (havonta) szupervízió, esetmegbeszélés, továbbképzések, évente egyszer új szervezőképző tanfolyam, szervezők kiválasztása

Amit fontosnak tart..... Dr.Berghammer Rita

Az önsegítő könyvek pszichés haszna 1. Információközlés: a kontroll érzése 2. Egyetemlegesség érzése 3. Reménysugalmazás: van segítség 4. Kognitív átstrukturálás: a katasztrófa-minősítést változtatja meg 5. Depresszió esetén a tanult tehetetlenség ellen hat

Tanácsok betegeknek Pszichoterápia izomrelaxáció és légzéskontroll elemi imagináció (szép tárgy, természeti kép) gondolatstop és a negatív gondolat helyettesítése pozitívval kellemes tevékenységek beiktatása a napirendbe ne szégyelljen segítséget kérni! Pszichoterápia -különböző szemléletű terapeuták módszerei, -a beteg élménye a terápiában, -várható eredmények

Amit még fontosnak tart..... Dr.Hajnal Ágnes

Igazságügyi szakértői tevékenység Iü.Minisztérium által kinevezett szakértő, szakértői igazolvány, kötelező továbbképzés, kötelező kamarai tagság Magyar nyelvű szakirodalom alig van Igazságügyi klinikai pszichológia szakvizsga, szakképzés Szakmai protokoll kidolgozása, módszertani szabályozás kidolgozása PPKE: gyakorlatfeldolgozó szeminárium igazságügyi program keretében a pszichológus alapképzésben unalmas téli szombatokon

Kijelölt szakértő, Iü. Orvostani Intézet –korábban külső mts. Kirendelő hatóság: bíróságok, rendőrség, gyámhatóságok- magánszemélyek felkérését nem vállalom Polgári perek (kártérítési perek-pszichés kár; gyermekelhelyezési perek, örökbefogadás és felbontása, kötelező katonai szolgálat megtagadása a rendszerváltás időszakában) Büntetőügyekből csak az áldozat vizsgálatát vállalom (pl. igazmondás, szavahihetőség)

Hogy miért csinálom? sok szakmailag érdekes ügy szakmai próbatétel- pl. érzelmi kívülállást, objektivitást igényel; a vizsgálat kötelező jellegéből adódó problémákkal való megküzdés nehézségei írásba kell foglalni, igen jelentős felelősséget kell vállalni, sok álmatlan éjszakát lehet eltölteni a vívódással, mert emberek sorsa függ a véleménytől a pszichológia-pszichiátria legkülönbözőbb területeiről származó ismeretek ötvözését kívánja, rendszeres agytorna oktatásban felhasználható esetek tömege

Amit fontosnak tart..... Dr.Léder Rózsa

Kutatási területek Az asthma br. pszichoszomatikája -gyermekkor-prevenció - az iskola, mint ágens Gyermekbántalmazás -pszichésen bántalmazottak megjelenése az orvosi gyakorlatban; gyermek-gyermek bántalm.; családon belüli erőszak (Szolnok) Gyermekkori szorongások „álruhában” - tanulási zavarok - iskolai problémák - depresszió - suicidium gyermekkorban Családi státusz és egészség (élettársak) Apák egészségvédő szerepe Középiskolások egészségmutatói Megküzdési stratégiák ( imádság; művészeti tevékenység.) Gyermekrajzok (serdülő fiúk apa nélküli helyzetben) EAAD

Betegellátás (Ambulancia) Krízisintervenció Felnőtt: szoc. fóbia, szorongások, pánik serdülők: identitás krízisek gyermek: tanulási zavarok (felsőoktatás is), iskolafóbia, különböző szomatizációk, bántalmazott gyermekek online - tanácsadás

Egyéb tevékenységek Pszichológiai kultúra terjesztése: képzések, továbbképzések (pedag.; SOTE-okt.; ...) média (szakértés) MPT Etikai Bizottság Orsz.Iskolapszichológiai Módszertani Bázis: alapító tag, szupervizor, szakértés Együttműködés: ( ifj.véd.) ORFK ifj.Bűnmegel, Szolnok Főisk, Szolnok V.és M Rk, Főv. ÁNTSZ; gyermekorvosok, pedagógusok

Amit fontosnak tart..... Rigó Péter

Tolerancianövelő gondolatok az intelligencia tárgyköréből Környezeti vagy genetikai okokkal magyarázható az amerikai fehérek és feketék intelligencia-eloszlása közötti 15 IQ-pontos különbség?

A genetikai magyarázat Teljesen más szelekciós elv alapján kerültek Amerikába fehérek – a leginkább vállalkozó szelleműek, vélhetően a legtehetségesebbek, a legintelligensebbek, a legkreatívabbak feketék – tisztán testi szempontok szerint szelektálva, rabszolgának

A környezeti elvű magyarázat Jelentős szociális különbségek vannak fehérek és feketék között szinte minden olyan környezeti tényező szempontjából, amelyről tudjuk, hogy befolyásolja az intelligenciát táplálkozás (már intrauterin korban!) környezeti ingergazdagság oktatás

A g faktor inkább az általános butaság faktora a különféle képességtesztek eredményei sokkal magasabb korrelációt mutatnak az alacsonyabb IQ övezetben, mint a magasban a g faktor az alacsony IQ övezetben sokkal markánsabban jelenik meg, mint a magasban a butaság egyféle, a tehetség nagyon sokféle lehet