LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József
LB feladata? n Intézményi önértékelés – LB értékelés n Objektív megítélés? n Minősítés? Tényekkel alátámasztott bizonyítékok gyűjtése és értékelése az intézmény, kar működéséről: n Megfelel-e a törvényi, jogszabályi előírásoknak n Minőségbiztosítási rendszer működése n Intézményi önértékelés megállapításainak valóság tartalma, megerősítése vagy módosítása
LB vizsgálat alapelvei n Etikus magatartás n Valósághű beszámolás n Függetlenség n Bizonyítékokon alapuló megközelítés n Bizalom légköre n Segítés, támogatás n Folyamat centrikus értékelés
Információ gyűjtés módszerei n Dokumentum elemzés n Interjú n Tevékenységek megfigyelése
LB vizsgálat nLátogató bizottsági vizsgálat – mintavétel nAlap a felkészüléshez: uönértékelési jelentés uhonlap uegyéb „piaci” információk nMintavétel fókuszainak meghatározása, szerep és feladat megosztás nTapasztalatok közbenső megosztása, előzetes tervek szükség esetén történő módosítása
LB vizsgálat n Tervezett – spontán elemek n Vizsgálat légköre n Intézmény/kar vezetés közreműködése, bevonása
LB vizsgálat Eltérő módszerek alkalmazása. Megfelelőség gondok esetén – OKM, MAB – szívós,minden elemre kiterjedő vizsgálat, elemzés: pontos tények, adatok Minőségbiztosítási rendszer, intézményi működés fejlesztési lehetőségei esetén – intézmény/kar – következő LB – lényeges elemek, eltérések, lehetőségek jelzése
LB jelentés I. Akkreditálandó egységenként F Intézmény, kar 1. Akkreditációs javaslat: u akkreditálható (A) nincs olyan súlyos hiányosság, amely 8 évnél rövidebb periódusú LB vizsgálatot igényel u nem akkreditálható (NA)
LB jelentés 2. Az akkreditációs javaslat rövid!!! indoklása u erősségek u fejlesztendő területek rövid összefoglalása
LB jelentés 3. A felsőoktatási intézmény a működési engedélyében feltüntetett képzési, illetve tudományterületen, képzési szinteken rendelkezik-e a szükséges feltételekkel? személyi, tárgyi és pénzügyi erőforrások múlt – jelen – jövő
LB jelentés II. Minőségértékelés (ENQA irányelvek szerint):intézmény-kar ????? u Minőségpolitika, stratégia és minőségügyi eljárások u Programok indítása, követése és rendszeres belső értékelése u A hallgatók értékelése u Az oktatók minőségének biztosítása u Tanulástámogatás,eszközök és hallgatói szolgáltatások u Belső információs rendszer u Nyilvánosság
LB jelentés III. Minőségbiztosítási rendszer értékelése: u rendszer u szervezeti háttér u PDCA – RADAR u modell
LB jelentés IV. Képzési áganként annak megítélése, hogy a képzési ághoz sorolt szakok profilja által meghatározott tudományágakban milyen szintű képzésre képes az intézmény (kar) felsőfokú szakképzés alapképzés mesterképzés szakirányú továbbképzés doktori képzés
LB jelentés V. Az új típusú alapszakokon folyó képzések értékelése VI. Az intézmény/kar további működésére vonatkozó LB megjegyzések, javaslatok