Akkreditációs aktualitások Bazsa György, a MAB elnöke A Magyar Rektori Konferencia ülése Pécs, 2008. június 25.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Alapképzések kreditjeinek elismerése a mesterképzésben - a TTK-s megfontolások Dr. Varga Zsuzsa OKT egyetemi docens SZTE-TTIK.
Advertisements

 Szociális alapú ösztöndíj kifizetésére: Rendszeres Szociális Ösztöndíj, Rendkívüli Szociális Ösztöndíj, Alaptámogatás, Szakmai Gyakorlati Ösztöndíj,
A MAB állásfoglalása a doktori iskolák ügyében Bazsa György, a MAB elnöke A Magyar Rektori Konferencia egyetemi tagozatának ülése Budapest, május.
Érettségi utáni továbbtanulási lehetőségek
A felsőoktatási felvételi eljárás
A magyar felsőoktatási akkreditációs helyzete, tervek Bazsa György, a MAB elnöke Felsőoktatási és Tudományos Tanács Mezőkövesd, június 16.
Felsőoktatási felvételi tájékoztató
Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
Egy sokkarú mérleg Bazsa György a MAB elnöke Magyar Szociológiai Társaság Oktatásszociológiai szakosztály Budapest, március 18.
ÁTALAKULÓ FELSŐOKTATÁS Bevezetés a szociológiába WJLF ÁSZM I. évf. nappali tagozat.
Oktatás, kutatás és fejlesztés a PPKE BTK-n Cser András PhD habil. tudományos és kutatási dékánhelyettes.
Dr. Sztachó-Pekáry István A főiskolák jövője a kétszintű képzési rendszerben FELSŐOKTATÁS NYILVÁNOSSÁGA KONFERENCIA NOVEMBER 4-7.
A mesterképzések létesítésének és indításának helyzete a műszaki szakterületen Sima Dezső MFRFK, november 3.
ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar, tanárképzés az ELTE-n
Természettudományok és műszaki tudományok területén végzett diplomások száma a éve korcsoportban 1000 főre számolva 2010-re az EU-ban 15 %-os növekedést.
Tanárképzés : modellváltás a Bologna folyamatban „Apu, hogy megy be?” (Egyszerű kérdések – világos válaszok kellenek.) Bazsa György az FTT elnöke OM, Budapest,
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
Környezettudományi MSc A Szegedi Tudományegyetemen.
Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kar Nyílt Nap december 18. Tanulmányi és Információs Központ: Kongresszusi terem.
Bazsa György a MAB elnöke Aktuális feladatok a doktori képzés és fokozat, a doktori iskolák ügyében Az Országos Doktori Tanács ülése Budapest, április.
A MAB szerepe a Bologna- folyamatban. Hogy fed át két piramis? Bazsa György, a MAB elnöke Kecskemét, május 28.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Mesterképzés az EKF-en
1 Munkatársi képzések a Debreceni Egyetemen HEFOP / /1.0 A képzési programmal és annak megvalósításával kapcsolatos akkreditációs.
Szakma és hivatás Kihívások és válaszok a közoktatásban és a pedagógusképzésben Budapest 2009 október 8. Átalakuló felsőoktatás: A Bologna folyamat 10.
A megújuló tanárképzés
Képzések a pécsi bölcsészkaron
A mesterképzések lehetőségei a Bologna- rendszerben.
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
Bevezető előadás az I. éves PhD. hallgatóknak Budapest, szeptember 29. Solymosi József egyetemi tanár, az MTA Doktora az MTA Doktora ZRÍNYI MIKLÓS.
A ZRÍNYI MIKLÓS NEMZETVÉDELMI EGYETEM - A MAGYAR FELSŐOKTATÁS INTEGRÁNS RÉSZE 1 MPV előadás.
Bölcsész mesterképzések – kitörési pontok és az akkreditációs folyamat tanulságai Dr. Brenner Koloman ELTE BTK dékáni megbízott.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
Bologna Hungaricum - Perspektíva Hungaricum? Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Akkreditációs aktualitások Bazsa György, a MAB elnöke Eötvös József Főiskola, Baja, szeptember 16.
Akkreditációs aktualitások Bazsa György, a MAB elnöke MRK plénum Budapest, november 9.
A doktori iskolák törvényi megfelelésének értékelése Új doktori iskolák akkreditációja Tapasztalatok és feladatok Bazsa György, a MAB elnöke A Magyar Rektori.
A MAB működése: elvek és gyakorlat Bazsa György a MAB elnöke MAB szakértői fórum Budapesti Corvinus Egyetem szeptember 25.
Mesterszakok Dr. Bazsa György, a MAB elnöke → Listák FTT ülés – október 10.
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
Nemzeti Közszolgálati Egyetem
Minek a minősége? Kérdések és felvetések - kijelentések helyett Bazsa György, a MAB elnöke Budapest, október 16.
AZ ÚJ FELSŐOKTATÁSI TÖRVÉNY - MINŐSÉGFEJLESZTÉS, MINŐSÉGHITELESÍTÉS.
Doktori iskolák akkreditációja Bazsa György, a MAB elnöke Országos Doktori Tanács ülése Debrecen, december 12.
A MAB főbb tevékenységei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság Minőségügyi tájékoztató,
Ismét: „Tennünk is kell valamit!” Bazsa György, a MAB elnöke A felsőoktatásban folyó többciklusú képzés első tapasztalatai OKM – NFKK konferencia Budapest,
„Felsőfokú szakképzés lehetőségei a STRATOSZHOZ tartozó tagvállalatoknál” Ea.: Dr.Szeri István Stratosz Dél-alföldi régióvezető szeptember 28.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés Oktáv Ráció Munkakultúra – szakképzési modellek Hajdúszoboszló február 3-5.
Tájékoztató az egyéni tanrend összeállításához a 11. (12.) évfolyamra a 2012/2013. tanévben.
Átmenet az osztatlan és a kétlépcsős képzés szakjai között A BME-VIK példája 1. Zoltai József egyetemi docens, Dékáni Hivatalvezető BME-VIK.
Jankovits László egyetemi docens PTE BTK
Doktori iskolák akkreditációja Bazsa György, a MAB elnöke Az Országos Doktori Tanács ülése Debrecen, december 12.
Tanárképzés a Debreceni Egyetemen Prof. Dr. Gaál István Prof. Dr. Gaál István TEK oktatási és tanárképzésielnökhelyettes
A felsőoktatási képesítési keret tervezete és megvalósulása Magyarországon Derényi András.
EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
Minek a minősége? Kérdések és válaszok Bazsa György, a MAB elnöke Nyugat-magyarországi Egyetem Minőségbiztosítási munkaértekezlete Győr, december.
Képzések, szakirányok, felvételi lehetőségek
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
A Bologna-folyamat második ciklusa Gaál Zoltán, Molnár Károly, Sima Dezső FFK, dec. 2-3.
SZTE Egyetemi Tavasz TÁJÉKOZTATÓ A KÉTCIKLUSÚ KÉPZÉSRŐL Dr. Szendrei Mária Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézete.
Az Országos Képesítési Keretrendszer hatása a képzési és kimeneti követelményekre a felsőoktatásban Temesi József, egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
A Felsőoktatási Regisztrációs Központ és a felsőoktatás Bakonyi László, főigazgató.
ÉRETTSÉGI VIZSGA A XÁNTUSBAN A XÁNTUSBAN Fehérvizi Judit közismereti igazgató helyettes.
Kari tájékoztató Bölcsészettudományi Kar Debreceni Egyetem
Tájékoztató az egyéni tanrend összeállításához a 11. évfolyamra
Bartáné Kustár Katalin tanulmányi osztályvezető
Előadás másolata:

Akkreditációs aktualitások Bazsa György, a MAB elnöke A Magyar Rektori Konferencia ülése Pécs, június 25.

Aktualitások – szeptember 1. jegyében  Szakos ügyek Alapszak indítások (+ 2-3 létesítés) Mesterszak létesítések (szakirány, MTT) Mesterszak indítások (tanári mesterszak)  Doktori iskolák akkreditációja (doktori fórum)  Egyetemi tanári pályázatok véleményezése  Intézményi és párhuzamos szak-akkreditációk  Működési aktualitások: információk kiszivárgása a MAB működés belső nehézségei  Tisztázatlan jogi helyzetek

Alapképzés Beér- kezett IgenNem Storno+ vissza Folya- matban Létesítés (kkk) Indítás

Mesterképzés Beér- kezett IgenNem Storno+ vissza Folya- matban Létesítés (kkk) Indítás

Doktori iskolákban értékeltünk törzstag-jelöltet IGEN fő61 % feltételesen 475 fő20 % NEM 439 fő19 % 160 működő DI-t és 8 új DI-t IGEN 45 DI27 % feltételesen 104 DI62 % NEM 19 DI11 % Az értékelések mélysége, minősége nem egyenletes, olykor felületes, de összességében most vállalható azzal, hogy 2009-ben következesek leszünk. 62 reklamáció érkezett – ez kb. 3%.

Merre vittük mi Bolognát? Fő- is- ko- lai sza- kok E g y e t e m i sza- kok Alapszakok M szakok, szakirányok PhD Szakir. tovább- képzés ?

Hallgató /év /Szak = / FOI PhD / „1.000” → 6000 témavez. M / 400 = 400 / 20 = 20 A / 150 = 300 / 10 = 30 hallg/év/szak/FOI

Minőség Mennyiség →

Érték Érdek →

Alkalmaz- hatóság Specia- lizáció → Magyar Tanácsadó Testület ( ):

Egyetemi tanári pályázatok: 2007 és 2008 Érkezett 166 ill. 134 pályázat véleményezésre (ebből DSc 43, támogatást kapott 40) 23 orvos, 15 agrár, 11 művészeti, 8-8 hadtudomány, történelem, pedagógia-pszichológia IgenNemIgen % Képzési ági bizottságok963871,6 Doktori Bizottság914367,9 MAB Plénum924268,7

Az intézményi és a párhuzamos szak-akkreditációt elkülönítve folytatjuk 2008/09: Intézményi: BME, SZE, ZMNE, LFZE, MIE, MKE, SZFE, DRHE, EHE, OR-ZSE, DF, EKF, RTF, BKTF, KJF Párhuzamos szak-akkreditációk: informatika és a művészeti szakok.

A MAB működésének néhány problémája: szeptember 1! – mesterszakok indítása „kiszivár(o)g(tat)ások” – elszaporodtak, élesedtek túlterheltség – olykor nem elég alapos és nem következetes a MAB véleménye vigyáznunk kell a MAB (szakvéleményekben megtestesülő) hitelére és tekintélyére

Tisztázatlan jogi helyzetek: karalapítás: kormányrendelet vs. MAB szerep szakirány: a szú a magyar felsőoktatásban (vajon az orvosok, fogorvosok, gyógyszerészek, jogászok miért nem szakirányoznak?) 3 legutóbbi példa: Mediterrán tanulmányok: balkán, ibéró-amerikai, iszlám, latin mediterránum szakirányokkal Barokk tanulmányok: angol, francia, lelkiségtörténet, magyar irodalom, magyar történelem, művészet- történet, német, neolatin, olasz, spanyol, szlovák szakirányokkal Terminológus: szakreferens, szaklektor, igazgatási terminológus szakirányokkal

Egyszer gondoljuk újra végig felsőoktatásunkat:  intézményrendszer  a többciklusú képzési szerkezet szakstruktúrája szakirányok elburjánzása academic and professional degrees?  a felvételi követelmények alap-, ill. mester- és PhD képzésben  a kreditrendszer működése, hatásai  a tömeg- és elitképzés viszonya és módszerei  a learning outcomes felfogása és előkészítése  a „stake holders”, a munkaerőpiac szempontjai  az intézményi minőségbiztosítás ESG alapon