Teljesítménymérés és értékelés Szellőné Fábián Mária
A teljesítménymérés fontossága A könyvtár tevékenységének hatékonysága szempontjából A fenntartó szempontjából A használó szempontjából Teljesítménymutatók és a minőség Döntéstámogatás Teljesítményvizsgálat és a munkatársak teljesítményének értékelése
Amit a teljesítményértékeléshez tudni kell A rendelkezésre álló pénzügyi forrásokat és azok felosztását Rendelkezésre álló eszközök és források fel- használását A végzett munka minőségét A végzett munka hatékonyságát A felmerülő költségeket A tényleges piaci igényeket A produktivitást
Terminológia Statisztika és mutatók Normák, célok és teljesítménymutatók
A teljesítménymérés előfeltételei A) Stratégiai tervezés: 1. A stratégiai célok meghatározása 6. A célok/forráselosztások áttekintése 2. A célok elérését segítő szolgáltatások meghatározása 5. A teljesítmények és célok összehasonlítása 3. A források elosztása a szolgáltatások között 4. A szolgáltatások teljesítményének értékelése teljesítménymutatók használatával
B) Küldetésnyilatkozat: A fenntartó küldetésnyilatkozata A saját intézmény küldetésnyilatkozata
A teljesítménymutatók típusai A teljesítménymutatók a könyvtári önérté- kelést szolgálják Felhasználhatók: ugyanabban a könyvtárban különböző időpontokban nyújtott teljesítmé- nyek összehasonlítására; különböző könyv- tárak összehasonlítására Fogalmi modell: inputok outputok eredmények
A fogalmi modell különböző elemei egymással bizonyos összefüggésben működnek, a leg- különfélébb módokon lehet összehasonlítani őket.
Hatékonyságmutatók Működési teljesítménymutatók Gazdaságossági mutatók Piaci térfoglalás mutatói Eredményességi mutatók Költséghatékonysági mutatók
A teljesítménymutatók jellegzetességei Meg kell felelniük bizonyos kritériumoknak: Relevancia Segítőkészség Érvényesség Megbízhatóság Takarékosság
A teljesítménymutatók alkalmazása MSZ 11620: 2000 Információ és dokumentáció. Könyvtári teljesítménymutatók Adatgyűjtés Adatok rendszerezése Adatok elemzése Eredmények bemutatása
Egyes könyvtártípusoknál ajánlott teljesítménymutatók Egyetemi könyvtárak Közművelődési könyvtárak
Összefoglalás A teljesítménymérés, a teljesítménymutatók használata nem statisztika Sokkal több annál, bár tartalmazza a statisz- tikát is Statisztikai adatokra - az eddigieknél mélyebb merítésű, másként rendezett sta-tisztikai adatokra – épül Minőségbiztosítást megalapozó technika
Fogalmak Célközönség Szolgálandó közönség
Irodalom MSZ ISO 11620 Információ és dokumentáció Könyvtári teljesítménymutatók Módszertani útmutató a könyvtári teljesít- ménymutatók alkalmazásához. NKÖM 2002
Feladat Egy adott könyvtár teljesítménymérést és értékelést kíván végezni: könyvtárközi kölcsönzés feldolgozás kölcsönzés Milyen adatokat gyűjtene össze a kiválasztott területek teljesítménymutatóinak kidolgozá- sához?