Az adatok értékelése A főiskolai könyvtárról kialakult kép összegezve.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A PÁLYAKÖVETÉSI KUTATÁSOK MÓDSZERTANI SAJÁTOSSÁGAI KABAI IMRE ZSIGMOND KIRÁLY FŐISKOLA TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KUTATÓKÖZPONT (ZSKF TKK) DPR Szakmai Nap 2009.
Advertisements

A MATARKA használata a Nyíregyházi Főiskolán Pillanatképek egy tájékoztató könyvtáros életéből. Nyíregyházi Főiskola Központi KönyvtárHatvani István.
Modern múzeum = modern könyvtár? május 14. Dr. Bereczki Ibolya Szabadtéri Néprajzi Múzeum
E URÓPAI D OKUMENTÁCIÓS K ÖZPONTOK. Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) hálózatát az Európai Bizottság hozta.
E-LEARNING ÁLTAL TÁMOGATOTT KÖNYVTÁRI MUNKAFOLYAMATOK
SZTE KLEBELSBERG KÖNYVTÁR Különgyűjtemények Zenei és Audio-vizuális Dokumentumok Gyűjteménye Nagy Anita SZTE Klebelsberg Könyvtár november 20.
Rendszertervezés GIMP.
Kórházi könyvtárak MOKSZ elnökségi értekezlet Budapest, szeptember 19. dr. Kührner Éva PhD.
Debrecen, Markó Tamás informatikai főig.h., PTE Egyetemi Könyvtár 1 „Két úr szolgája” Az épülő pécsi Tudásközpont informatikai rendszere.
A használók fizetési hajlandósága – tapintatos kommunikáció a térítéses információszolgáltatás irányába Czupi Gyula, Halis István Városi Könyvtár, Nagykanizsa.
Az iskolai könyvtár állománya
Alap és járulékos szolgáltatások A dokumentumok és szolgáltatások rendelkezésre bocsátásának formái és eszközei.
Dr. Hermann Csaba, Töreki Andrea, Dr. Dávid Gyula
A MARKETING GYAKORLATA A FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEKBEN Kuráth Gabriella Pécsi Tudományegyetem november 4.
MOKSZ és a Semmelweis Egyetem kari / tanszéki könyvtáros értekezlet, Korszerű könyvtári szolgáltatások tanszéki, klinikai vetülete Áncsán Gizella.
Helyzetfelmérés Helyzetfelmérés elemzése, értékelése
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
Az Óbudai Egyetem Könyvtárának bemutatója lib.uni-obuda.hu 2011.szeptember.
Könyvtári teljesítménymérés
BLK Könyvtármenedzsment III. 1. előadás 1 Könyvtármenedzsment III. Szolgáltatások szervezése.
SZOLGÁLTATÁSOK A különféle könyvtár típusok
Titokzatos vásárlók.
Kedves Elsőéves Hallgató!
Controlling a gyakorlatban
Szakkönyvtári teljesítménymérés Hegyközi Ilona - Fazokas Eszter Székesfehérvár május 8.
A könyvtár, mint közösségi tér. Tények a VPG könyvtáráról A könyvtár állománya: dokumentum Tartós tankönyvek:4 000 Periodikák :
A könyvtár, mint közösségi tér. Tények a VPG könyvtáráról A könyvtár állománya: dokumentum Tartós tankönyvek:4 000 Periodikák :
A DEENK szervezete, munkafolyamatai
Programtesztelés. Hibák keletkezésének okai nem egyértelmű vagy hiányos kommunikáció fejlesztés közben maga a szoftver bonyolultsága programozói (kódolási)
A könyvtárak rendje Hozzáférhetőség szempontjából a könyvtárakban megkülönböztethetünk zárt raktárat és szabadpolcos tárolást. A zárt raktárhoz csak a.
KIEGÉSZÍTŐ KÖNYVTÁRI SZOLGÁLTATÁSOK MINDAZ, AMI KÍVÜL ESIK AZ ALAPSZOLGÁLTATÁSOK FOGALMÁN.
TÉRÍTÉSES INFORMÁCIÓS SZOLGÁLTATÁSOK = TISZ. JÓ TUDNI… 1. Miért működtetjük a TISZ-t? 2. Miért számítunk fel költségeket?
A benchmarking módszer alapján kidolgozott könyvtári teljesítménymérési mutatórendszer alkalmazásának tapasztalatai az érdi és a gödöllői városi könyvtárban.
Beszélgessünk a MOL Könyvtáráról Készítette: Kaposi Józsefné és munkatársai október 25.
Készítette: Zombory Andrea Kommunikáció az egyetemen
Használói elégedettség vizsgálata és eredményei egy gazdasági szakkönyvtárban Könyvtári minőségfejlesztés 21 workshop december. 8. ELTE Egyetemi.
1 Bemutatkozik a K21 Kulcsfontosságú folyamatok (4) munkacsoportja EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT.
2010. október 21. III. FELSŐOKTATÁSI MARKETING KONFERENCIA 1 A felsőoktatási marketing folyamatok minőségügyi támogatása Koczor Zoltán - Gáti József –
Az olvasó hallgató Olvasásszociológiai felmérés a Debreceni Egyetemen Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem ONK 2010.
Jól-lét a médiában. A kutatásban részt vett: Magas presztízs Életkor 0-24 órás munka (a túlmunka normális) - Jellemző a menedzserszűrés Rossz vélemény.
A Társadalomtudományi Kar Kari Könyvtára. Magunkról Jóllehet a Társadalomtudományi Kar egyike a Egyetem legfiatalabb karainak, könyvtárának története.
Könyvtárak.
Gazdasági informatikus - Szövegszerkesztés 1 A munka véglegesítése, nyomtatás.
Az Óbudai Egyetem előfizetett adatbázisai szeptember.
Az Óbudai Egyetem Könyvtárának bemutatója lib.uni-obuda.hu szeptember.
A MAGISZ online kommunikációjának áttekintése MAGISZ-közgyűlés Budapest, Pitlik,
2015.május 14.. A kérdőív elkészítésének a célja A szoftvert használók mindennapos problémáinak bemutatása A jelenlegi helyzet javítása a felmérés alapján.
Az iskolai könyvtárakban végzett szakfelügyelet tanulságai Gondolatébresztő április
2003. május 21. ÜZLETMENETFOLYTONOSSÁG ÉS KATASZTRÓFA ELHÁRÍTÁS TERVEZÉSE Jakab Péter igazgató Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. Bankbiztonság.
Folyóiratok gyarapítási stratégiája az egyházi könyvtárakban Sárospatak,
Tittel Pál Könyvtár és Médiacentrum
Tendenciák a felsőoktatási könyvtári szolgáltatások területén március 10. Batiz Judit szolgáltatásvezető 1.
1 Általános tudnivalók Balthazár Zsolt főiskolai adjunktus Természettudományi Tanszék Természetismeret és környezetvédelem elmélet és gyakorlat.
A zöld közbeszerzés lépései Kovács László, beszerzési igazgató, az „Év Beszerzési Menedzsere” 2012-ben.
A Baptista Teológiai Akadémia Könyvtára Készítette: Szűcs Ildikó 2006.
Az Orvosi Könyvtártól az Egészségügyi Szakkönyvtárig A nyilvános könyvtárrá válás útja.
Minőségmenedzsment alapjai Minőségmenedzsment alapjai November 27. Dénes Rita.
Könyvtártípusok és funkcióik. Könyvtár dokumentumtár információtár.
A Z Ó BUDAI E GYETEM K ÖNYVTÁRÁNAK BEMUTATÓJA lib.uni-obuda.hu 2016.
Könyvtárhasználati ismeretek BSC A TF könyvtárának bemutatása Tájékoztatási segédletek Weboldal használata Salamin Krisztina
A TEXTLIB kistérségi modul használatának tapasztalatai Továbbképzés Deák Ferenc Megyei Könyvtár
„Útban a Minősített Könyvtár cím felé” Gödöllő, 2016.szeptember.28
Takáts Béla A teljesítménymérés szolgálatába állított könyvtári statisztika a minőségbiztosításban Takáts Béla
Kovács Gergely Péter Az egyed-kapcsolat modell
Gyorsjelentés a városi könyvtárakról
Munkanapló – Beiratkozási napló
Az Orvosi Könyvtártól az Egészségügyi Szakkönyvtárig
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
MAGYAR IGAZSÁGÜGYI AKADÉMIA JOGI SZAKKÖNYVTÁRA
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
Előadás másolata:

Az adatok értékelése A főiskolai könyvtárról kialakult kép összegezve

Pozitívum viszonylag nagy állomány viszonylag nagy állomány nagy hallgatói létszám nagy hallgatói létszám sok helybeni használat sok helybeni használat sok könyvtárközi kölcsönzés sok könyvtárközi kölcsönzés reprográfiai lehetőség reprográfiai lehetőség jól képzett, elhivatott könyvtárosok jól képzett, elhivatott könyvtárosok

Negatívum nincs önálló költségvetés nincs önálló költségvetés a hallgatók beiratkozási aránya alacsony a hallgatók beiratkozási aránya alacsony kevés az olvasótermi férőhely kevés az olvasótermi férőhely kevés a nyitvatartási idő kevés a nyitvatartási idő nincs számítástechnikai háttér nincs számítástechnikai háttér kevés a könyvtári munkatárs kevés a könyvtári munkatárs kicsi az alapterület kicsi az alapterület nincs használható katalógus nincs használható katalógus nincsenek szakmai kapcsolatok nincsenek szakmai kapcsolatok

FMEA hibamód, - hatás elemzés (R)= P x S x D (R)= P x S x D A vizsgálat során a hibákhoz súlyszámokat rendelünk, és ezekből számítjuk ki a jellemző értéket, a kockázatot (R). A vizsgálat során a hibákhoz súlyszámokat rendelünk, és ezekből számítjuk ki a jellemző értéket, a kockázatot (R). A hiba súlya (S): 1= hiba, 2= súlyos hiba, 3= nagyon súlyos hiba A hiba súlya (S): 1= hiba, 2= súlyos hiba, 3= nagyon súlyos hiba Valószínűsége (P): 1= ritkán fordul elő, 2= előfordul, 3= gyakran előfordul Valószínűsége (P): 1= ritkán fordul elő, 2= előfordul, 3= gyakran előfordul Szembetűnősége (D): 1= nehezen fedezhető fel, 2= szembetűnő, 3= igen szembetűnő Szembetűnősége (D): 1= nehezen fedezhető fel, 2= szembetűnő, 3= igen szembetűnő

FMEA hibamód, hibahatás elemzés Problémák A hiba SúlyaValószínűségeSzembetűnőségeKockázata Az állományhasználhat atlan Nincsenek szakmai kapcsolatok 2112 Rossz informatikai háttér 2228

Ishikawa – (halszálka, ok-okozati) diagram

Adatlapos rögzítés (1 hónap)

Pareto-elemzés (meghatározott probléma egyes okainak százalékarányait vizsgálja)

Pareto-elemzés „Nem található dokumentumok” „Nem található dokumentumok” „Katalógusok hiánya” „Katalógusok hiánya” „Az állomány rossz összetétele” „Az állomány rossz összetétele” „Olvasótermi helyek” „Olvasótermi helyek” „Nyitvatartási idő” „Nyitvatartási idő” „Túlterhelt dolgozók” „Túlterhelt dolgozók” „Olvasók tájékozatlansága” „Olvasók tájékozatlansága” „Ismeretlenek a könyvtár lehetőségei” „Ismeretlenek a könyvtár lehetőségei”

Az állomány rossz összetételének vizsgálata

Zsákutcák minimalizálása, független költségvetés elkülönítése Eredmény: Eredmény: Növekedő olvasói forgalom Növekedő olvasói forgalom Létszámbővítés szükségessége / Teljesítménymérés, - értékelés módszere Létszámbővítés szükségessége / Teljesítménymérés, - értékelés módszere

Kölcsönző könyvtáros munkája Igények: Igények: a dokumentum visszahozása - adminisztráció; a dokumentum visszahozása - adminisztráció; a dokumentum kölcsönzése - tanácsadás, katalógushasználat, a dokumentum megkeresése, adminisztráció; a dokumentum kölcsönzése - tanácsadás, katalógushasználat, a dokumentum megkeresése, adminisztráció; dokumentumkérés helybeni használatra - tanácsadás, katalógushasználat, a dokumentum megkeresése; dokumentumkérés helybeni használatra - tanácsadás, katalógushasználat, a dokumentum megkeresése; információkérés - információforrások használata; információkérés - információforrások használata; irodalomkeresés - bibliográfiák, adatbázisok használata, kutatás. irodalomkeresés - bibliográfiák, adatbázisok használata, kutatás.

Minimális, maximális, optimális olvasószám Az alsó határ: 320 olvasó/hó - egy olvasóra fél órát szánva. A felső határ: 960 olvasó/hó - egy olvasóra 10 percet szánva. Az optimális olvasószám: 640 olvasó/hó - egy olvasóra 15 percet szánva. Az alsó határ: 320 olvasó/hó - egy olvasóra fél órát szánva. A felső határ: 960 olvasó/hó - egy olvasóra 10 percet szánva. Az optimális olvasószám: 640 olvasó/hó - egy olvasóra 15 percet szánva. Ez az idő felöleli az adminisztrációt, a tanácsadást, és a dokumentum megkeresését, visszarakását is. Ez az idő felöleli az adminisztrációt, a tanácsadást, és a dokumentum megkeresését, visszarakását is.

Kontroll-diagramm, ellenőrző lap

Kell-e TQM a könyvtárba? „A TQM módszer - mint azt a gyakorlat igazolta - nagy segítség a mindennapi munkában. Az elmúlt időszakban látványos sikereket értünk el segítségével főiskolai könyvtárunk rendbetételénél, amit fenntartónk is meglepődve vett tudomásul. Rendkívül jól használhatók a TQM ismertetett módszerei a fenntartó meggyőzésére is, mert nem elég állandóan csak azt hajtogatni, hogy kevés a pénz, a dolgozó, a férőhely stb. Többet elérhetünk azáltal, ha néha egy-egy látványos diagrammal, táblázattal tarkított vizsgálati eredményt teszünk le az asztalra. Az írás címében feltett kérdésre a válasz tehát csak igen lehet.” „A TQM módszer - mint azt a gyakorlat igazolta - nagy segítség a mindennapi munkában. Az elmúlt időszakban látványos sikereket értünk el segítségével főiskolai könyvtárunk rendbetételénél, amit fenntartónk is meglepődve vett tudomásul. Rendkívül jól használhatók a TQM ismertetett módszerei a fenntartó meggyőzésére is, mert nem elég állandóan csak azt hajtogatni, hogy kevés a pénz, a dolgozó, a férőhely stb. Többet elérhetünk azáltal, ha néha egy-egy látványos diagrammal, táblázattal tarkított vizsgálati eredményt teszünk le az asztalra. Az írás címében feltett kérdésre a válasz tehát csak igen lehet.” Kührner Éva DOTE Egészségügyi Főiskolai Kar könyvtára, Nyíregyháza Kührner Éva DOTE Egészségügyi Főiskolai Kar könyvtára, Nyíregyháza

Köszönjük a figyelmet! Köszönjük a figyelmet! Pécs Szadai Erika, Grünvald Alexandra