„Határok nélküli partnerség” konferencia Menetrendalapú pályafelújítás a MÁV Zrt.-nél Pál László pályaműködtetési és üzletfejlesztési általános vezérigazgató-helyettes Salgótarján-Eresztvény, 2013. október 4.
Menetrend alapú pályafelújítás Korszerű infrastruktúra-fejlesztés tervezési eljárás, mely kiindulási alapja a jövőbeli menetrendi struktúra; A tervezési eljárás során meghatározásra kerülnek a jelenlegi infrastrukturális hiányosságok; Az infrastruktúra-fejlesztés tervezése során elsődleges cél a szűk keresztmetszetek feloldása a minőségi javulás érdekében. Figyelembe veendő igények: Személyszállítást érintő igények Árufuvarozás hatékonyságát elősegítő igények
Elvárások a személyszállítás részéről Budapest – Szob országhatár (Budapest -) Vác vonalszakasz kétvágányú, villamosított, 120 km/h pályasebesség; Vác – Szob országhatár vonalszakasz kétvágányú, villamosított; 100 km/h pályasebesség; Vác állomásra 30 percenkénti eljutási lehetőség; Szob állomásra szintén 30 percenkénti eljutási lehetőség.
Elvárások a személyszállítás részéről Hatvan – Somoskőújfalu országhatár Hatvan – Somoskőújfalu országhatár egyvágányú, villamosított, 100 km/h pályasebesség. Somoskőújfalu állomásra óránkénti eljutási lehetőség.
Menetrend alapú pályafelújítás lassúmenetek számának csökkentése Városligeti ívben 1800 vm hosszon 40 km/h-ról 80 km/h pályasebesség elérése szeptember 15-től. 120a vonalon FKG szabályozás után 21 000 vm hosszon állt helyre a pályasebesség. Nagymaros-Szob állomásközben 1600 vm hosszon szűnt meg a sárelöntés miatti 20 km/h sebességkorlátozás, a 100 km/h pályasebesség elérése szeptember 15-től. Vác-Verőce állomásköz bal vágányán 3 év után újraindult a forgalom, jelenleg 40 km/h technológiai lassúmenettel, a pályasebesség elérése az utómunkák függvénye, október végéig várható. Az 1.vonalon több helyszínen összesen 4000 vm lassúmenet szűnt meg az outsourcing és saját munkák haladása révén.
Elvárások az árufuvarozás részéről Rail Freight Corridor 7 Prága - Bécs / Pozsony-Budapest — Bukarest - Constanța — Vidin – Szófia – Theszaloniki - Athén
Elvárások az árufuvarozás részéről Rail Freight Corridor 7 A Szob – Štúrovo határátmenet a 7-es sz. vasúti korridoron fekszik. A 913/2010/EU rendelet szerinti főbb elvárások: Megfelelő irányítási struktúra létrehozása Végrehajtási terv elkészítése Rendszeres konzultáció a lehetséges kérelmezőkkel Beruházások összehangolása, ütemterv Kapacitás-korlátozó tevékenységek összehangolása (vágányzárak) Egyablakos ügyintézési rendszer bevezetése (Corridor OSS) Prioritási szabályok meghatározása Üzemzavar esetére eljárás kidolgozása Vasúttársaságokon túl egyéb kérelmezők fogadása Információk biztosítása
Elvárások az árufuvarozás részéről Rail Freight Corridor 7 Az árufuvarozási korridorok technikai minimum követelményei: - Teljes hosszban kétvágányú - A kiemelt forgalmat lebonyolító szakaszokon további (három vagy több) vágányokkal rendelkezik - Villamosított - Legalább 120 km/h sebességre alkalmas - 22,5 tonna tengelyterheléssel rendelkező vágányok - Az ETCS és GSM-R forgalomirányítási rendszerek kiépítése
Elkészült, és folyamatban lévő fejlesztések Rail Freight Corridor 7 Elkészült beruházás: Szajol(bez) - Gyoma(bez) pálya és biztosítóberendezés átépítés Folyamatban lévő és tervezett fejlesztések
Hiányzó, fejlesztendő kapcsolatok Fejlesztendő kapcsolat Komárom – Révkomárom /Komárno/ A meglévő, de ténylegesen személyforgalomban nem üzemelő kapcsolatban a forgalom ismételt felvétele javíthatja a kapcsolatot Székesfehérvár, Mór, Kisbér, Komárom és Révkomárom, Érsekújvár, valamint Dunaszerdahely, illetve Dorog, Esztergom és Révkomárom, Érsekújvár, valamint Dunaszerdahely között; Cél: A személyforgalom ismételt felvétele.
Hiányzó, fejlesztendő kapcsolatok Fejlesztendő kapcsolat Szob – Párkány /Štúrovo/ A meglévő, de ténylegesen személyforgalomban „csökkentett” üzemmódban működő kapcsolatban a forgalom fejlesztése javíthatja a kapcsolatot Budapest, Vác és Párkány, Érsekújvár között; A szolgáltatás javítása csökkentheti a térség periféria helyzetét, növeli a munkaerő mobilitását, csökkentve a munkanélküliséget. Cél: A személyforgalom javítása, Érsekújvár bevonása a budapesti elővárosi forgalomba.
Hiányzó, fejlesztendő kapcsolatok Fejlesztendő kapcsolat Ipoly-menti vasút: Ipolyság /Šahy/ - Drégelypalánk – Balassagyarmat – Ipolytarnóc – Kalonda /Kalonda/ - Losonc /Lučenec/ A hiányzó Ipolyság – Drégelypalánk és a meglévő, de ténylegesen személyforgalomban nem működő Ipolytarnóc – Losonc kapcsolatban a forgalom felvétele virtuálisan egyesítheti az egykori Nógrád megyét; A szolgáltatás beindítása csökkentheti a térség periféria helyzetét, növeli a munkaerő mobilitását, csökkentve a munkanélküliséget. Cél: A hiányzó kapcsolat újjáépítése, a személyforgalom felvétele a teljes Ipoly-menti vonalon.
Hiányzó, fejlesztendő kapcsolatok Fejlesztendő kapcsolat Malé Straciny / Nógrádszakál – Ipolytarnóc / Lučenec vonalszakasz „passage” jellegű vasútvonal: 1951. március 23-án kelt államközi egyezmény rendelkezik a „passage” forgalomról, amely biztosítja szlovákiai vállalkozó vasúti társaságok számára az Ipolytarnóc oh. – Nógrádszakál oh. vonalszakaszon történő közlekedést; Egyidejűleg kizárjuk más, a MÁV Zrt. hálózatán közlekedő vállalkozó vasúti társaságok nemzetközi forgalmú közlekedését; A vonal fenntartási költségeinek megoszlása nem tisztázott. Cél: az Ipolytarnóc oh. – Nógrádszakál oh. vonalszakasz „passage” jellege feloldásra kerüljön, lehetővé téve annak nyílt hozzáférésű pályaszakasszá nyilvántartását.
Hiányzó, fejlesztendő kapcsolatok Fejlesztendő kapcsolat Malé Straciny / Nógrádszakál – Ipolytarnóc / Lučenec vonalszakasz „passage” jelleg feloldásának előnyei: UIC határokon keresztül nyílt hozzáférésű vasúti közlekedés biztosítása; Egyértelmű felelősségi és felügyeleti viszonyok; Tisztázott tulajdoni viszonyok; Egyértelmű kapacitáselosztás.
Hiányzó, fejlesztendő kapcsolatok Fejlesztendő kapcsolat Somoskőújfalu – Fülek /Fiľakovo/ A meglévő, de ténylegesen személyforgalomban nem működő kapcsolat ismételt beindítása virtuálisan egyesítheti az egykori Nógrád megyét; A Bátonyterenye – Salgótaján – Somoskőújfalu – Fülek – Losonc vonalszakaszon tervezett helyiérdekű jellegű kapcsolat beindítása csökkentheti a térség periféria helyzetét, növeli a munkaerő mobilitását, csökkentve a munkanélküliséget. Cél: A személyforgalom javítása, a térségi helyiérdekű forgalom beindítása.
Hiányzó, fejlesztendő kapcsolatok Fejlesztendő kapcsolat Bánréve – Sajólénártfalva /Lenartove/ A meglévő, de ténylegesen személyforgalomban nem működő kapcsolat ismételt beindítása csökkentheti a térség periféria helyzetét, növeli a munkaerő mobilitását, csökkentve a munkanélküliséget. Cél: A személyforgalom javítása, a térségi helyiérdekű forgalom beindítása.
Hiányzó, fejlesztendő kapcsolatok Fejlesztendő kapcsolat Tornanádaska - Turňa nad Bodvou határátmenet megnyitása: A határmenti települések infrastruktúrájának fejlesztése; Összeköttetés Miskolc és Kassa között Szepsin keresztül; Térség turisztikai fellendülése; a Bódva-völgyi társadalmi, gazdasági kapcsolatok erősítése Kőbánya forgalom az US Steel részére.
Hiányzó, fejlesztendő kapcsolatok Fejlesztendő kapcsolat Hidasnémeti – Hernádcsány /Cana/ A meglévő, de ténylegesen személyforgalomban „csökkentett” üzemmódban működő kapcsolatban a forgalom fejlesztése javíthatja a kapcsolatot a régióban Miskolc és Kassa, nagyobb kitekintésben pedig Budapest – Miskolc – Kassa – Eperjes – Krakkó között; A szolgáltatás javítása csökkentheti a térség periféria helyzetét, növeli a munkaerő mobilitását, csökkentve a munkanélküliséget. Cél: A személyforgalom javítása.
Hiányzó, fejlesztendő kapcsolatok Fejlesztendő kapcsolat Sátoraljaújhely – Kisújhely /Slovenské Nové Mesto/ A meglévő, de ténylegesen személyforgalomban nem működő kapcsolatban a forgalom felvétele virtuálisan egyesítheti az egykori Zemplén megyét; A szolgáltatás felélesztése csökkentheti a térség periféria helyzetét, növeli a munkaerő mobilitását, csökkentve a munkanélküliséget;. Cél: A személyforgalom javítása.
Hiányzó, fejlesztendő kapcsolatok Fejlesztendő kapcsolat Bodrogszerdahely /Sterda nad Bodrogom/ – Sátoraljaújhely A meglévő, de ténylegesen nem működő kapcsolat helyreállításával – az érintett vasúttársaságok ésszerű együttműködésével, egymás érdekeit (is) figyelembe vevő munkamegosztásával, összehangolt fejlesztési stratégiájával – mintegy 80 km-rel csökkenhetne az ukrán és az osztrák határ közötti vasúti útvonal hossza a Csap – Ágcsernyő – Sátoraljaújhely – Miskolc – Aszód – Vác – Párkány – Pozsony – Bécs nyomvonalon.
Köszönöm figyelmüket!