A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút újjászervezése az első világháború után.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Infrastruktúrafejlesztés a magyar-szlovén határszakaszon
Advertisements

Fémkereskedelem szabályozása
RCH, mint karbantartásért felelős szervezet (ECM) kapcsolatrendszere
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
ERA A vasútvállalatokra vonatkozó kötelező üzemeltetési szabályok a hazai vasúti hálózatra vonatkozóan.
Az ÉARFÜ NONPROFIT KFT - szerkezete, felépítése, a színes mozaik.
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A lions hazai szervezetének megújulása a Civil törvény kapcsán.
Foglalkoztatói nyugdíj
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
Az I. Világháború Békekötések.
A mesterképzések létesítésének és indításának helyzete a műszaki szakterületen Sima Dezső MFRFK, november 3.
AZ ŐSZIRÓZSÁS FORRADALOM
ELNÖKI BESZÁMOLÓ A ÉVI KÖZGYŰLÉSEN Rechnitzer János MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG.
A Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió helye a Kárpát-medencében és gazdasági jellemzői Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár HUNGARY, SZTE JGYTFK Sopron,
A vasúti ágazatot érintő aktuális szabályozási feladatok
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Előadó: Dr. habil. Lakatos László ny. okl. mk. vezérőrnagy
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Kelet-és KözépEurópa politika története a 20. században
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
Folie 1 Ausztria mint gazdasági telephely Európai üzleti tevékenységének kiindulópontja Birgit Reiter-Braunwieser ABA-Invest in Austria Sopron, Februar.
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
Kereskedelmi jog I. VII. Előadás Egyes társasági formák Az egyesülés.
Sopron, a hűség városa.
Készítette: Tóth Barnabás GYSEV Kontrolling
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
Budapest, szeptember A villamos energia közszolgáltatás helyzete és szerepe Magyarországon Fő kérdések, aktualitások 2.
Electricity network in Europe Berlin, március 21.
EURÓPAI ÜZEMI TANÁCSOK KONFERENCIÁJA 2009 Budapest, november 17. ÜZEMI TANÁCSOK TÁRSASÁGI SZINTŰ EGYÜTTMŰKÖDÉSI FÓRUMA.
Kormányszóvivői tájékoztató A vasút reformja. Kormányszóvivői tájékoztató 1.VASÚTI TÖRVÉNY –A Kormány augusztusban elfogadta a vasúti stratégiát (Baross-program).
Állami és önkormányzati vállalatok átláthatósága - a FŐTÁV Zrt. esetében Budapest, április 28.
Vasútszabályozási Osztály
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
Tananyag -koncepció. Célcsoport – céltevékenység Középiskolai tanulók A projekt keretein belül 1 -1 e-learning tananyagcsomagot.
Rövidtávú feladatok A tankönyvírás – e-learning anyag összeállítása.
REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI TANÁCS RENDKÍVÜLI ÜLÉS Sopron
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
Az európai és hazai vasúti szabályozás aktuális kérdései
Földes Ádám A Paksi Atomerőmű és az információszabadság egy fejlődő demokráciában.
A háború és következményei Magyarországon
Aktuális jogszabályváltozások a szénhidrogén kutatás és termelés vonatkozásában Utasiné dr. Győri Andrea Közigazgatási tanácsadó Utasiné dr. Győri Andrea.
Hol ér véget a selyem út? A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. KÖZ- ÉS VÁNDORGYŰLÉSE Révkomárom, november 24–25. Selye János Egyetem.
Az i. Világháború hatása Szegedre
A Magyar Hidrológiai Társaság Soproni Területi Szervezetének munkája (2005)
Az őszirózsás forradalom
Győr – Moson – Sopron Győr – Moson – Sopron megye területi változási.
Kovács Ákos A megépült Ipoly-hidakhoz vezető utak felújítása,
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
  1867-től gazdasági fellendülés figyelhető meg  Malmok alapítása  Állattenyésztés jelentősége nő (sertés, szarvasmarha)  Vasúti közlekedés lehetősége.
A Líceum rövid története
ELNÖKI BESZÁMOLÓ A ÉVI KÖZGYŰLÉSEN Rechnitzer János MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG.
„Információvédelem menedzselése VIII. Szakmai Fórum Budapest, november 19. Aktualitások az információvédelemben Tarján Gábor ügyvezető igazgató.
40/2006. (VI. 26.) GKM rendelet BIZTONSÁGI JELENTÉS & ÉVES BESZÁMOLÓ.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
A Magyar Hidrológiai Társaság Soproni Területi Szervezetének munkája (2007)
Dr. Bói Loránd Üzletágvezető KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Közlekedéstudományi Üzletág Közszolgáltatások pályáztatási rendszere a közúti.
„Menetrend” Kórházi – Klinikai Területi Szervezet megalakulására vonatkozó speciális és általános szabályok időrendben.
A felsőoktatási felvételi eljárás
Minisztériumok, központi közigazgatás
Tagok fő 89 fő 100 fő 101 fő 103 fő.
Cégalapítás Ukrajnában
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) tervezete
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
Közbeszerzési szabályok változása és
A vasúti járművek karbantartását, javítását és időszakos vizsgálatát végző műhelyeket érintően tervezett jogszabályi változások dr. Erb Szilvia főosztályvezető.
Előadás másolata:

A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút újjászervezése az első világháború után. Varga Gábor PTE-BTK PhD-hallgató Témavezető: Dr. Majdán János Az előadás a GYSEV Zrt. támogatásával valósult meg.

Előzmények - Bécs-Gloggnitz Vasúttársaság (Wien-Gloggnitzer Bahn): 1847. augusztus 20: Bécsújhely-Sopron - Cs. Kir. Szab. Osztrák Államvasút (k. k. priv. Staatseisenbahn-Gesellschaft) 1856: Győr-Újszőny; 1857: Pécs-Mohács - Cs. Kir. Szab. Déli Vaspálya Társaság (k. k. priv. Südbahn-Gesellschaft) 1860: Újszőny-Székesfehérvár; 1861: Buda-Nagykanizsa; 1865:Sopron-Szombathely-Nagykanizsa; 1868: Pécs-Barcs

A vállalat alapítása Több előengedély közül báró Erlanger Viktor előmunkálati engedélye valósult meg a Győr-Csorna-Kapuvár-Nagycenk-Sopron-Ebenfurt vonalon (1872. XXVII. Tc.) Állami kamatgaranciát nem, de 30 évig jövedelemadó,- bélyeg és illetékmentességet kapott. Részvénytársaság megalakulása: 1875. február 1. Budapest Győr-Sopron pályaszakasz megnyitása: 1876. november 1. Sopron-Ebenfurt pályaszakasz megnyitása: 1879. október 28.

III. Szervezeti és Működési Szabályzat Fontos dokumentumok I. Engedély okmány 1872 október 15. XXVII. Tc. II. Alapszabályok 1876. július 28. III. Szervezeti és Működési Szabályzat

Az ekkor kialakult vezetőségi szerkezet a mai napig megmaradt. Indoklás Szerkezeti változások 1918-1923 - Ausztria-Magyarország – dualizmus - Ausztria és Magyarország – két ország Az ekkor kialakult vezetőségi szerkezet a mai napig megmaradt.

Társasági szervezet a dualizmus idején Vezérigazgatóság – Budapest Közgyűlés (általában az évente – múlt évi mérleg) Igazgatóság (8-25 tagból áll, 3 évre, magyar többségű) Felügyelő bizottság (4 tag, évente választják) Bevételellenőrség 1875-79 (1877-79: Győrben) Főfelügyelőség 1876-1879 (1880-tól: Sopron) Üzletigazgatóság – Sopron Általános igazgatási osztály Pénzügyi Osztály Forgalmi – Kereskedelmi Osztály Műszaki Osztály → Pályafenntartási és Vontatási Osztály Gépészeti (vontatási és műhelyi) Osztály Kereskedelmi Osztály Bevételellenőrség

1918 után… 1919. Szeptember 10. Saint-German-en-Laye-i béke 1920. Június 4. Trianoni béke Nyugat-magyarország: Sopron, Moson, Vas vármegyék nyugati, németek által lakott területei az Osztrák Köztársasághoz kerülnek.

Kronológia 1921. Október 11-13: Velencei jegyzék 1921. Augusztus 28 és szeptember 8: 1 és 2. ágfalvi csata 1921. Október 4. Prónay Pál – Lajtabánság kikiáltása 1921. Október 11-13: Velencei jegyzék → Soproni népszavazás 1921. Október 20: „2. királypuccs” – IV. Károly „…amennyiben Sopron, Magyarországhoz kerülne, minden vasúti előnyt biztosítani kell Ausztriának.” 1921. December 14-17. Soproni népszavazás

Társasági szervezet változásai 1923 után Vezérigazgatóság – Budapest Üzletigazgatóság – Sopron Üzletvezetőség Bécsi fióktelep Eisenstadt-i Fióktelep 1923. március 1. (1933-tól Wulkaprodersdorf-ban) Előbb mint az osztrák koncessziós belépés (1923. július 7.)

„A Társaság engedélyokiratába a felségterületéhez tartozó vonalrészekre vonatkozóan az Osztrák Köztársaság az 1923. július 7. napján kelt, 387. számú hirdetményével - az eredeti engedélyokirat rendelkezéseit változatlanul hagyva - belépett.” (GYSEV-SZMSZ 2012.04.24.)

1923. július 7: az osztrák Szövetségi Kereskedelmi és Közlekedési Minisztérium 387/1923 sz. rendelete a GYSEV osztrák üzemének koncessziójáról Ebenfurt és Baumgarten között (386/1923 sz. rendelet: A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút által üzemeltetett Fertővidéki Helyi Érdekű Vasút osztrák üzemének koncessziójáról Pamhagen és Neusiedler am See között)

Bécsi Fióktelep az Osztrák Köztársaság jogszabályainak a hatálya alatt álló intézmény vezetője felel a fióktelepek teljes üzletmenetéért, Ausztriában állandó ausztriai tartózkodási hellyel kell rendelkeznie A Közgyűlés nevezi ki, és az osztrák üzemrészt érintő ügyekben általános utasítási joggal rendelkezik - Bécsi Fióktelep vezetőjének akadályoztatása esetén feladatait a Wulkaprodersdorfi Fióktelep vezető látja el. A Wulkaprodersdorfi Fióktelep vezetője az üzemvezető feladatait is ellátja. A Bécsi Fióktelep által kezelt vagyonnal kapcsolatos döntésekhez a Bécsi Fióktelep vezetőjének egyetértése szükséges. - Jogi és szervezeti formája is fióktelep, a társaság osztrák székhelyének minősül.

az Ausztria területén működő fióktelepek osztrák jognak és biztonsági követelményeknek megfelelő működnek A Bécsi Fióktelepvezető irányítása alatt működik a Wulkaprodersdorfi fióktelep - A bécsi Fióktelep vezetője alá tartozik minden, az osztrák üzemben dolgozó munkavállaló.

A Wulkaprodersdori Fióktelep vezetője a Bécsi Fióktelep vezetőjének helyettese. A Wulkaprodersdorfi Fióktelepvezetőnek együttdöntési joga van az üzletágvezetőkkel az Ausztria területén végzett üzleti tevékenységekkel kapcsolatban. - A wulkaprodersdorfi és bécsi fióktelep vezetője általános utasítási joggal rendelkezik kizárólagosan az osztrák üzemrészt érintő vasúti ügyekben A Wulkaprodersdorfi Fióktelepvezető és a felelős üzemvezető (Betriebsleiter) székhelye. - Az osztrák jog hatálya alatt működik.

2. Betriebsarchiv – Wulkaprodersdorf Kutatási nehézségek A kutatáshoz szükséges források döntő többsége Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt. kezelésében lévő ún. nem nyilvános levéltárakban található: 1. Üzemtörténeti Gyűjtemény – Sopron 2. Betriebsarchiv – Wulkaprodersdorf Ezen archívumok nem hivatalosan működnek, az anyagok rendszerezése minimális, azok is kezdetlegesek Sok forrás itt sem található, így a személyes kapcsolatokon keresztül lehet azokat előhívni a társaság jelenlegi vezetőségén keresztül (Vezérigazgatósági Titkárság - SZMSZ)

Köszönöm a figyelmet!