Új utak? Új eszközök? Új kihívások?
A világ valamennyi országa – oktatáspolitika, oktatásfejlesztés Minőségi oktatás minden fiatalnak: kihívások, trendek és perspektívák (középfokú oktatás – fejlett világ elöregedése) Következmény: heterogén populáció - differenciálást, egyéniesítést igényel - a meglévő struktúrák egyszerű mennyiségi bővítése elképzelhetetlen Egymástól való tanulás – tartalmi viták Tanulás élethosszig (LLL) Genf, szeptember Inernational Conference on Education - ICE
Minden fiatal számára biztosítani kell a minőségi középfokú oktatást és képzést A múltból öröklött rendszerek reformja Az oktatási rendszeren kívüli partnerekkel való hatékony együttműködés és szövetség Viszonyulás az újabb kihíváshoz
LLL nem azt jelenti, hogy kellően hosszú idő alatt sikerre vihetjük a „mindent megtanítani” elvet Új életminőséget, magatartást, tanulási kultúrát jelent Az LLL során iránytűt kap a tanítvány Alapgondolata a tanulás megtanulása. A tanítvány azt tanulja meg, hogyan lehet birtokba venni az ismereteket
A tanulást is tanulni kell a jövő munkavállalójának
„A” kategória: a szervi rendellenességen alapuló fogyatékosságból adódó „B” kategória: a nem szervi rendellenességen alapuló tanulási nehézségekből fakadó szükségletek „C” kategória: olyan speciális szükségletek, melyek alapja valamilyen társadalmi, kulturális vagy nyelvi jellemző (például kisebbségek vagy bevándorlók.). (OECD - Special Needs..., 2000)
Néhány napos alkalmazkodás után bekapcsolódik a szervezetbe Rendelkezik az adott szakmai ismeretekkel Tudja alkalmazni a tudását, készségeit, képességeit Rutinszerűen egy csapat tagjaként értéket hoz létre Kitartás, rendszeresség, megbízhatóság, együttműködésre törekvés jellemzi Mit vár a munkáltató a munkavállalótól?
A magyar társadalomban o A megkérdezetteknek 22 %-a várja el, hogy a sérült ember dolgozzon, o 34 %-uk nem alkalmazna fogyatékos embert munkavállalóként, és nem is lát sok esélyt arra, hogy a fogyatékossággal élőket foglalkoztassák. Forrás: Erőforrás alapítvány United Way Magyarország anyaga
Tanulási folyamatok egyéniesítése - portfólió – diagnosztika, prevenció – kivitelezések, visszacsatolások Az életvezetéshez, pályairányításhoz szükséges tanácsadás, támogatás a munkaerő-piaci aktív szerepvállaláshoz A szülő bevonása a folyamatba Szakmai és szakmaközi együttműködések serkentése, (az intézmény, a gyermekvédelem, a szociális intézményhálózat, a szülői szervezetek, a család)
Az életvezetéshez, pályairányításhoz szükséges tanácsadás, támogatás a munkaerő-piaci aktív szerepvállaláshoz
TANÁCSADÁS: Információs tanácsadás Orientációs tanácsadás Döntés-előkészítő tanácsadás Segítő, realizáló tanácsadás
0,75%
Az ismeretek és a kompetenciák viszonya MaHolnapHolnapután
Elvárja a papírt és a gyakorlati tudást Döntésének alapja belső információk, „megbízható forrás” figyelembevétele Kapcsolatépítés
Melyik szakma mit ígér? öt-tíz perces videofilm a szakmákról Milyen szakma érdekelheti? Munkakör elemzések Milyen lehetőségek, esélyek vannak? Járjunk nyitott szemmel…
Élet-munka tervezés Felkészülés a többszöri váltásra Az igények, vágyak felmérése csatornázása Önállóság alakítása Felkészítés az élet és munkaszerepekre Információ-lelőhely Utógondozás
Be kell mutatni, mit tud a leendő dolgozó! Végzettség (papír) Eddig végzett tevékenységek listája… PORTFÓLIÓ Minden olyan tevékenység, ami a leendő munkához szükséges készségeit, képességeit és gyakorlatait tartalmazza (dátum, minőség, referencia személy megjelölésével)
Kapcsolati háló kiépítése Munkaadók, munkáltatók Önkormányzatok (törvényi kötelezettségek) Pályázatok (lehetőségek, források…) Álláskereső klub az iskolában 5 %
(Állami Foglalkoztatási Szolgálat) (Szigony Munkaközvetítő (Nemz. Pályainformációs Közp.) (honlap-gyűjtemény) (pályaorientációs projekt)
Vonzó programok a fogyatékossággal élők számára? Vonzó és jövőt ígérő képző, szakképző és foglalkoztatási rendszer?
Jótékonykodás helyett esélyegyenlőség Vonzó és jövőt ígérő képző, szakképző és foglalkoztatási rendszer
Középiskolás mozgáskorlátozott diák