Fékberendezések II Tárcsafékek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ajánlások.
Advertisements

a sebesség mértékegysége
Gondolkozzunk és számoljunk!
Fékberendezések VI Légfékek III, Retarder
1. Hány darab vészfék kar van elhelyezve a járműben?
Megvalósítás lehetőségei. Kiss Béla MÁV ZRt. VMMSZK
A BIZTONSÁGTECHNIKA ALAPJAI
Mechanikai munka munka erő elmozdulás (út) a munka mértékegysége m m
A vonat csomagtartójához hosszú fonalat erősítettünk
Fékberendezések III Légfékek I
Barkácsolás a repülésben Avagy a karbantartás sajátosságai a kisgépes repülésben Szilágyi Endre Balesetvizsgáló Repülési Főosztály.
ÚJ. A tél a legnagyobb igénybevételt jelentő évszak TÉLI Összetett Bármi előfordulhat: NYÁRI Viszonylag egyszerű Csak ez fordul elő: Nedves út HóJég Száraz.
GÉPIPARI AUTOMATIZÁLÁS II.
Volumetrikus szivattyúk
A folyadékok nyomása.
Járművek és mobil gépek II. Lánctalpas haladóművek
Készítette: Kálna Gabriella
RFID labor az Intézetünkben
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
KISÉRLETI FIZIKA III HŐTAN
Rögvest kezdünk gsz_08.
Alváz- és karosszériaszerkezetek
Fékberendezések IV Légfékek I
Fékberendezések II tárcsafékek
A FOLYAMATOK AUTOMATIKUS ELLENŐRZÉSE Készítette: Varga István VEGYÉSZETI-ÉLELMISZERIPARI KÖZÉPISKOLA CSÓKA
Agrár-környezetvédelmi Modul Vízgazdálkodási ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
HIDRAULIKA.
Üzemi viszonyok (hidraulikus felvonók)
A szervezet energiaforgalma
GÉPIPARI AUTOMATIZÁLÁS II.
DIÁKKONFERENCIA 10.A Miskolc, június 5.
Fékberendezések VI Légfékek III, Retarder
GÉPJÁRMŰVEK ERŐÁTVITELI BERENDEZÉSEI
A folyadékok tulajdonságainak felhasználása
Az idegrendszer mozgató működése
Erőtan Az erő fogalma Az erő a testek kölcsönös egymásra hatása.
Zajmérés, zajcsökkentés
Fékberendezések I csoportosítás, dobfékek
A bemutatót összeállította: Fogarasi József, Petrik Lajos SZKI, 2011
Forrasztás.
hajtások funkció: energia átvitele és átalakítása mozgatáshoz
INtelligens KADCpcsoló család
Vezérlés Ha a szakasz modellezhető csupa kétállapotú jellel, akkor mindig alkalmazható vezérlés. Lehet analóg jellemző (nyomás, szint, stb.), de a modellhez.
Az áramlástan szerepe az autóbusz karosszéria tervezésében Dr
Szervopneumatika.
Nyomás, nyomóerő és nyomott felület kiszámítása
Az erőtörvények Koncsor Klaudia 9.a.
Dobfékek.
HŐTAN 4. KÉSZÍTETTE: SZOMBATI EDIT
A súrlódás és közegellenállás
A geometriai magasságmérés
A nyomás 1 Newton/m2 = 1 Pascal.
Fékberendezések II Tárcsafékek
IV Előadás Emelőgépek elemei
Villamos leválasztók.
Tengelykapcsoló Segédlet a Járműszerkezetek I. tantárgyhoz
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Hajtások.
Összefoglalás: A testek nyomása
Cikloid hajtómű tervezése CAD Alkalmazásom 2. Mechatronika BSc szak
Fékberendezések II Tárcsafékek
Járművillamosság-elektronika
Tesztlap Teszt megkezdése.
Kapacitív közelítéskapcsolók
A nyomás 1 Newton/m2 = 1 Pascal.
A NYOMÁS.
Számítógépes modellezés és tervezés I.
Általános szabályok-targonca
Alváz- és karosszériaszerkezetek
1.3. Hipotézisvizsgálat, statisztikai próbák
a sebesség mértékegysége
Előadás másolata:

Fékberendezések II Tárcsafékek

A tárcsafék olyan mechanikus fékrendszer, ahol a kerékkel együtt forgó tárcsát az alvázhoz rögzített féknyeregben található fékpofák képesek lassítani. A tárcsaféket működtetheti: Tokos huzal (bowden) elsősorban kerékpárokon, motorkerékpárokon Hidraulikus szerkezet elsősorban személyautókon Pneumatikus szerkezet elsősorban teherautókon, autóbuszokon

Kis és közepes teljesítményű személyautókon az első kerekek fékezésére; Nagy teljesítményű személyautókon mind a négy keréken Nagy igénybevételű kerékpárokon (downhill), ahol a magasabb árat elfogadhatóvá teszi a nagy teljesítmény, és a talajtól való nagy távolság; Teherautókon autóbuszokon, sűrített levegős működtetéssel.

Előnyei A tárcsafék előnyei a dobfékekhez képest: érzékenysége kicsi és megközelítően állandó értékű, ismételt fékezéskor a hatásossága kevésbé csökken, hőhatásra nem deformálódik, hőelvezetése jobb, öntisztító, a kismértékű fékhézag folytán, a fékkésedelem kisebb gyártás tekintetében egyszerűbb, a fékbetétek ellenőrzése egyszerűbb automatikus után állítás

a szabadon forgó tárcsa miatt jelentősen nagyobb energia felemésztésére képes, kisebb tömeg mellett (A nyomóerő nagyobb lehet, alakváltozás veszélye nélkül.) Az örvényáramú fékkel ellentétben alkalmas a kerekek állóra fékezésére

A súrlódó felület alakja szerint lehet dobfék, vagy tárcsafék

Feszítő szorítás tárcsaféken

Előnyei A tárcsafék előnyei a dobfékekhez képest: érzékenysége kicsi és megközelítően állandó értékű, ismételt fékezéskor a hatásossága kevésbé csökken, hőhatásra nem deformálódik, hőelvezetése jobb, öntisztító, a kismértékű fékhézag folytán, a fékkésedelem kisebb gyártás tekintetében egyszerűbb, a fékbetétek ellenőrzése egyszerűbb automatikus utánállítás

Hátrányai A tárcsafék hátrányai a dobfékekhez képest: nagy pedálerőre van szükség, mivel belsőáttéte kicsi, szervo rásegítőt igényel, rögzítőfékként csak körülményesen alkalmazható, az ébredő nagyobb hőmérséklet miatt, magasabb forráspontú fékfolyadékkal üzemeltethető, nagyobb nyomástűrésű betétanyagot igényel, a súrlódó felületek közé könnyebben jut nedvesség, szennyeződésre érzékeny, üzemi nyomása: 50-80 bar gyorsabb kopás, rövidebb szervizintervallum,

A tárcsafék nyugalmi állapotban A tárcsafék fékezéskor A tárcsafék fékezés kezdetén

Axiálisan eltolható kengyel veszi körül a féktárcsa egy részét Axiálisan eltolható kengyel veszi körül a féktárcsa egy részét. Egy dugattyú nyomja csak a fékbetétet a tárcsára. A másik betétet a reakcióerõ az eltolható kengyellel nyomja a tárcsára. Kisebb helyigény. Rögzített kengyel veszi körül a féktárcsa egy részét. A fékbetéteket mindkét oldalról dugattyúk nyomják a féktárcsára. Nagy helyigény.

A belső áttétel Az érzékenység

Continental Teves Carbon-Keramik-Scheibe Hybrid-Bremsscheibe

Scania