GÉPJÁRMŰVEK AKTÍV ÉS PASSZÍV BIZTONSÁGI RENDSZEREI

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Évszakváltás a közlekedésben
Advertisements

OBJEKTÍV FELELÖSSÉG- ZÉRÓ TOLERANCIA
A műszaki hibák szerepe a közúti balesetekben Az EU hatástanulmányának eredményei.
1. Hány darab vészfék kar van elhelyezve a járműben?
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
Munkavédelmi világnap-2014.április 28.
Partnerek vagyunk az úton László János Magyar Kerékpárosklub.
Közúti közlekedési előéleti PONTRENDSZER (2000. évi 128
Digitális diesel elektronika Digitális / motor elektronika Műszerfal Légzsákrendszer Biztonsági és szatelit modulok Blokkolásgátló rendszerek Bord.
Közlekedési balesetek okairól, statisztikai adatokkal, tanulságokkal
TIN week – Budapest, October/ Házi feladat, Győri esettanulmány: Győr,Kodály Zoltán u – Ifjúság körút csomópontja Készítette: Sümegi Péter & Szabó.
Szerzők: Finszter Ferenc, Tóth Zoltán,
 H ol?  Kiemelt kockázatú objektumokban.  Milyen eszközökkel?  Speciális felderítő eszközök használatával.  Levélvizsgáló berendezés  Röntgensugaras.
Biztonsági kihívások a gyorsforgalmi úthálózaton Jákli Zoltán műszaki vezérigazgató-helyettes ÁAK zrt.
BALATONAKARATTYA – BALATONKENESE ÁLLOMÁSOK KÖZÖTT – AZ AS380 JELŰ FÉNYSOROMPÓNÁL – AZ 1972 SZÁMÚ VONAT ÜTKÖZÉSE SZEMÉLYGÉPKOCSIVAL KBSZ SZAKMAI NAPOK -
Kormányzás Segédlet a Járműszerkezetek tantárgyhoz
Kormányzás Segédlet a Járműszerkezetek tantárgyhoz
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
Veszélyelemzés és a Kritikus Szabályozási Pontok meghatározása
Csík Zoltán Elektrikus T
Levegőtisztaság-védelem 3. előadás Természetes és antropogén eredetű légszennyezők. Pont-,vonal-, diffúz források.
Rendészeti feladatok a kerékpárosok közlekedésbiztonsága érdekében
Vízi közlekedési balesetek sajátosságai a Szegedi Őrs működési területén.
Munkaszervezési ismeretek
Az oktatási segédanyagokhoz szükséges ismeretanyag összeállítását a megyei rendőr-főkapitányság bűnmegelőzési osztálya gerontológiai szakemberek bevonásával.
Munkahelyi egészség és biztonság
Munkahelyi egészség és biztonság
Erőtan Az erő fogalma Az erő a testek kölcsönös egymásra hatása.
Érintésvédelem Készítette: Szántó Bálint.
(A balesetmegelőzés fontossága)
KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI INTÉZET Nonprofit Kft.
Az emberi tényező a közlekedésbiztonságban előadó: dr. Sárdi Erika, elnök.
„Közös ügyünk a biztonságos vasúti átjáró” Konferencia Bükfürdő, június KTE Vas Megyei Területi és Soproni Városi Szervezet KTE Közlekedésbiztonsági.
A bemutatót összeállította: Fogarasi József, Petrik Lajos SZKI, 2011
A fáradtság szerepe a közúti közlekedési balesetekben – az M70 példája
Óberling József r. ezredes
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
Intelligens közúti kereszteződés
Nemzetközi és hazai előírások az e-jármű tervezésekor és jármű átalakításkor Németh Erika
Az áramlástan szerepe az autóbusz karosszéria tervezésében Dr
Korabeli baleset – újszerű rekonstrukció Dr. Melegh Gábor Vida Gábor Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
SZIMULÁCIÓ A BIZTONSÁGÉRT
ACTIA ® : Know How Megfelel az EU 3821/85 szabvány 1B mellékletének* Az EU szabvány szerint a digitális tachográf augusztustól, a 3,5 tonnát meghaladó.
Ellenőrzés, karbantartás, felülvizsgálat
A munkával való elégedettség
„Erős pillérek – Javuló közlekedésbiztonság” Budapest, október 20. Horváth Zsolt Csaba elnök Az NKH szerepe a Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramban.
KÖBE. Ahol a balesetmegelőzés is KÖTELEZŐ. Tudatos Vezetők Klubja.
A közlekedésbiztonság évtizede A közlekedési balesetekből származó tragédiák 50%-a megelőzhető lenne, ha legalább a következő 5 szabályt betartanánk.
163 SÉRÜLTELLÁTÁS DEBRECEN MENTŐÁLLOMÁS
BALESETI MECHANIZMUSOK
Megbízhatóság és biztonság tervezése
Közúti és Vasúti Járművek Tanszék. A ciklusidők meghatározása az elhasználódás folyamata alapján Az elhasználódás folyamata alapján kialakított ciklusrendhez.
ESP Szilágyi András, WSX87Z.
Gyorsulás, lassulás. Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út
Szakmai továbbképzés Közlekedési Tagozat sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon 1 Budapest, szeptember 14.
Berta Tamás, k özpontvezető Tóth Viktória, projektkoordinátor Közlekedésbiztonsági Központ KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. A közlekedési.
Fontos változások a személygépkocsival díj ellenében végzett
7. előadás Gépkocsi vizsgálati műveletek fogalma, fajtái és módszerei.
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
ÜDVÖZLÜNK A VÁLLALKOZÓI FÓRUMON!
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
Acél tartószerkezetek tervezése az új Eurocode szabványsorozat szerint
Innovatív közlekedésbiztonsági eszközök
A 37-es és a 37A jelzésű villamos vonalán – menet az Élessarok felé – a Hidegkuti Nándor Stadion megállóhelynél található szánszerkezettel… a.) a megállóhelytől.
Autós - Motoros Iskola, Kiskőrös, Martini u. 1
Közlekedési ismeretek
Készítette: Rácz Zoltán Bicsak Péter
Előadás másolata:

GÉPJÁRMŰVEK AKTÍV ÉS PASSZÍV BIZTONSÁGI RENDSZEREI GÉPJÁRMŰ SZAKÉRTŐI ISMERETEK ELŐADÁS Szabó József Zoltán főisk. adjunktus

A közúti biztonság napjainkban A motorizáció fejlődésének velejárójaként növekedett a forgalomban a balesetek száma és súlyossága is. Egy 1990-ben elvégzett felmérés szerint a közlekedési balesetek több mint 65%-a következett be emberi mulasztás vagy figyelmetlenség miatt. Míg a balesetek csak kb. 15-20%-áért a jármű meghibásodása volt a felelős, a fennálló hányadot a környezeti hatások okozták. Ebből is látható, hogy a biztonság érdekében le kell csökkenteni az emberi tényező szerepét. E cél megvalósításához hathatós segítséget nyújtanak a gépjárműben alkalmazott biztonsági berendezések.

A jármű balesetek természete szerint 8 veszélyes helyzet kölönböztethető meg: Szembe haladó járművek összeütközése Azonos irányba haladó járművek összeütközése Keresztirányba haladó járművek összeütközése Álló járműnek ütközés Szilárd tárgynak ütközés Kifarolás, az úttest elhagyása Felborulás Egyéb

A balesetet előidéző okok : A járművezető hibája (figyelmetlensége) Nem megfelelő sebesség alkalmazása Előzési szabályok be nem tartása Elsőbbség meg nem adás Hirtelen irányváltoztatás, bekanyarodás Megállási kötelezettség elmulasztása Világítási szabályok megsértése Egyéb hibák (pl. mobil használat, úthiba, gyalogosok hibája, figyelmetlensége, utasok, állatok, okozta figyelem elvonás)

A közúti biztonság rendszere A közúti biztonság fokozásának célja a gépjármű-vekkel történő személy- és áruszállítás lehető legbiztonságosabb lebonyolítása. A gépjár-művek helyváltoztatásának befolyásoló tényezői: az irányító szerepét betöltő ember, a helyváltoztatás eszközéül szolgáló jármű a jármű mozgását lehetővé tevő pálya (külön fólia)

A gépjárművek műszaki biztonságával szemben kettős követelményt támasztunk : A gépjárműnek olyan kialakításúnak kell lennie, hogy csökkentse a baleset előfordulásának valószínűségét, kritikus helyzetben segítse a vezetőt a helyzet megoldásában, műszaki megoldásainál fogva működjön az ember akaratának megfelelően. E képességek összessége adja a gépjármű aktív vagy más néven primer biztonságát.

A legnagyobb műszaki biztonságra való törekvés ellenére is előfordulnak balesetek (pl. emberi mulasztás vagy figyelmetlenségek következtében). Emiatt a gépjármű kialakítása során gondoskodni kell arról, hogy baleset során - amikor a gépjármű vezetője és utasai csak passzív résztvevői az eseményeknek - a személyek sérülése a lehető legkisebb legyen. Azok a szerkezeti megoldások, amelyek ezt a követelményt kielégítik a passzív biztonság, vagy más néven szekunder biztonság fogalomkörébe tartoznak

AZ AKTÍV BIZTONSÁG ELEMEI : a szervofék, a fékerőszabályzó, a többkörös fékrendszer, a szervokormány, az utastér fűtése-hűtése, szellőzése, a szélvédő pára- és fagymentesítő, az ablakmosó és törlő (elől-hátul), a fényszóró törlő, a visszapillantótükör a gépkocsi mindkét oldalán, a tökéletesebb világító- és fényjelző berendezések, a blokkolásgátló (ABS), a kipörgésgátló (ASR) a menetdinamikai szabályzórendszer (ESP), stb.

A vezető helyének kialakítása. Az aktív biztonság fontos tényezője a vezető helyének olyan kialakítása, hogy az a vezetőnek kényelmes elhelyezkedést, jó kilátást, fárasztó mozdulatoktól mentes vezetést biztosítson. Ennek érdekében a vezető környezetét ún. ergonómiai szempontok alapján tervezik meg, mint például: a vezetőülést és a kezelőszerveket.

Lassítóképesség, fékezés : A fékberendezés az egyik legfontosabb biztonsági elem. A fékezési rendszerek megbízhatóságának két lényeges összetevője: a működésbiztonság és a fékezés hatásossága. A fékezés hatásosságát a tárcsafékek, szervóhatású dobfékek fékrásegítővel, a terheléstől függő dinamikus fékerőszabályozóval és blokkolásgátló (ABS) berendezésekkel növelik

Látási viszonyok : Ezen a gépjárművezető látási viszonyait és a gépkocsi láthatóságát értjük. A vezető látási viszonyait az ablakok és tükrök kialakítása, valamint az alkalmazott fényszórók, ködlámpák befolyásolják. A gépjármű láthatóságát a gépjármű színe és csillogó felületei, a beépített fényforrások és fényvisszaverő elemek határozzák meg.

A gépkocsi dinamikai tulajdonságai: - a jó gyorsulóképesség, megfelelő teljesít-mény tartalék (előzések biztonságos elvégzése), - megfelelő karosszériaforma (oldal-széllel szembeni érzéketlenség miatt) kedvező tömegelosztás, - úttartás, menetstabilitás, biztonságos útfekvés

A gépjármű irányítása, kormányozhatósága: - a kormányzásnak könnyűnek kell lennie, de nagyobb elkormányzáshoz arányosan nagyobb elkormányzási erő tartozik az útegyenetlenségekből származó rez-gések nem adódhatnak át a kormánykerékre.

A passzív biztonság elemei A külső biztonság körébe tartoznak azok a megoldások, amelyek a balesetet szenvedett járműben ülők számára a túléléshez szükséges védett teret biztosítják, (az utastér szilárdsága) a közlekedés más résztvevőinek veszélyeztetését (a jármű agresszivitását), valamint a jármű ütközése során ható lassulást csökkentik. Ezen a ponton a külső és a belső biztonság egymással kapcsolatba hozható.

A passzív biztonság elemei A belső biztonság mindazon tényezők összességén értendő, amelyek a járműben ülő személyek járművön belüli sérülésének megakadályozása szempontjából lényegesek. Ilyenek például az utasokra ható, főképp lassulásból eredő terhelések csökkentésére szolgáló utasvisszatartó eszközök, az utasok lehetséges felütközési helyeinek megfelelő energiaelnyelő kialakítása. A belső biztonság kérdéseinek vizsgálatához elengedhetetlen az ember különböző terhelésekkel szembeni tűrőképességének ismerete.

Utasvédelem Túlélési tér biztosítása Tető és tetőtartó elemek, illetve védőkeretek szilárdsága (felborulás esetére). A vázszerkezet ütközési szilárdsága: - frontális és ferde ütközés esetére hátulról ütközés esetére, - oldalról ütközés esetére. Ajtó, ajtózárak, sarokpántok szilárdsága

A passzív biztonsági berendezések a következők: az energiaelnyelő lökhárító (elől-hátul), az energiaelnyelő karosszériaelemek, a tetőszerkezet merevítése, a magszerű utastér kialakítása (megerősített cella), a fejtámasszal ellátott biztonsági ülések, a párnázott műszerfal, a süllyesztett ajtózárak és fogantyúk, a biztonsági szélvédőüveg, az ütésre elmozduló kormányoszlop, az aszimmetrikus világítás (fényszóró), a hárompontos biztonsági öv, az ütésre felfúvódó légpárna (légzsák) stb

Utasvédelem Belső kialakítás Biztonsági övek, gyermekvédő berendezések, egyéb utasvisszatartó rendszerek. Fejtámaszok, légzsák Párnázott, energiaelnyelő képességű ülések, az ülések optimális rögzítése. Vezető környezetének kialakítása: - műszerek - kapcsolók - kormányműködtető berendezések. Belső burkolatok Nagyobb deformációs munka felvételére alkalmas és biztonsági üvegek alkalmazása. Kapaszkodók

Partnervédelem Gyalogosok védelme A közlekedésben résztvevő többi jármű védelme Agresszivitás Kiálló szerelvények (pl. vonóhorog, stb.) Gyalogosok védelme Burkoló felületek kialakítása Kiálló díszek, szerelvények (pl. visszapillantó tükrök, antenna, stb.) Esetleges gyalogos védő berendezések