„Erős Pillérek – Javuló Közlekedésbiztonság”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
OBJEKTÍV FELELÖSSÉG- ZÉRÓ TOLERANCIA
Advertisements

Felnőttképzés az új OKJ rendszerében
A KÖZLEKEDÉSRENDÉSZET LEHETŐSÉGEI NAPJAINKBAN
Ügyességfejlesztés az alsótagozatban
Humán rendszerek, közszféra
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Hogyan járulhat hozzá a Rendőrség a közúti közlekedésbiztonság további javításához? Budapest, november 30.
Szakértői tanácsok az akkreditációs ellenőrzéshez
Közlekedési balesetek okairól, statisztikai adatokkal, tanulságokkal
Bári I. A tervezés és a folyamatok újraszabályozása.
 H ol?  Kiemelt kockázatú objektumokban.  Milyen eszközökkel?  Speciális felderítő eszközök használatával.  Levélvizsgáló berendezés  Röntgensugaras.
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
1 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. Dr. Holló Péter az MTA.
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
A SZAKMAI VIZSGA A diaképek az NSZFI munkatársai által készítet tájékoztató anyagok felhasználásával készültek. Budapest, december 8.
A Vasúti vizsgaközpont. 49 /2004. EK, ,. 59 /2007. EK. ,
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
Az európai közösségi jog általános rendszere szerinti elismerés Oktatási Hivatal Magyar Ekvivalencia és Információs Központ Budapest, november 10.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Felkészülés a „Könyvtári minőségfejlesztés 21.” bevezetésére Skaliczki Judit 2002.
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
VII. Nevelésügyi Kongresszus VII. Szekció Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás A közoktatás finanszírozása nem önkormányzati fenntartók esetében.
Köszöntöm a GÉMOSZ Közgyűlés résztvevőit! Központi Közlekedési Felügyelet Közúti Jármű Felügyelet Köszöntöm a GÉMOSZ Közgyűlés résztvevőit! Mihalek Miklós.
Újabb lépés az „e közigazgatás” jegyében: KÖKIR
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Évzáró értekezlet 2006 Minőségbiztosítás Önértékelés 2006 mérés.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Hatósági feladatok a járművezető-képzésben
2008. március 12. A FIATAL GÉPJÁRMŰVEZETŐK OKTATÁSÁNAK FELÜLVIZSGÁLATA Különös tekintettel a többszintű képzésre Kedves Miklós tudományos segédmunkatárs.
Az országos közúthálózat legfontosabb biztonsági kérdései Dr. Lányi Péter Közlekedési Infrastruktúra Főosztály október 20.
Az emberi tényező a közlekedésbiztonságban előadó: dr. Sárdi Erika, elnök.
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
SÉRÜLÉKENY BIZTONSÁG Közlekedéstudomány a közlekedésbiztonság szolgálatában „KÖZLEKEDÉSI SÉRÜLÉSEK” KONFERENCIA Budapest, szeptember 26. Előadó :
„Közös ügyünk a biztonságos vasúti átjáró” Konferencia Bükfürdő, június KTE Vas Megyei Területi és Soproni Városi Szervezet KTE Közlekedésbiztonsági.
A Vasúti vizsgaközpont
1 Óberling József r. ezredes rendőrségi főtanácsos ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője I-IV. hónap közlekedési baleseti statisztikája, valamint.
Óberling József r. ezredes
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
Kézdi Árpád Államháztartási Szabályozási Főosztály
A közúti közlekedésbiztonság alakulása Magyarországon;
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
NAK, Szakképzési Igazgatóság
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Nemzetközi és hazai előírások az e-jármű tervezésekor és jármű átalakításkor Németh Erika
Jogalkotás-jogkövetés, ahogy az ügyvéd látja
Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során
Az emberi tényező a közúti közlekedés biztonság alapja. A közúti forgalomban részt vevő személy a legfontosabb ‒ és egyben a leggyengébb ‒ láncszem a.
SZIMULÁCIÓ A BIZTONSÁGÉRT
A közlekedési szabályok megtartása rendőri szemmel
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Ellenőrzés, karbantartás, felülvizsgálat
„Erős pillérek – Javuló közlekedésbiztonság” Budapest, október 20. Horváth Zsolt Csaba elnök Az NKH szerepe a Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramban.
Vezetés? Technika? vezetéstechnika Driving Camp Hungarywww.drivingcamp.hu.
KÖBE. Ahol a balesetmegelőzés is KÖTELEZŐ. Tudatos Vezetők Klubja.
Gyorsulás, lassulás. Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út
Molnár Attila Károly H9QG5B HATÓSÁGI JELLEGŰ KÉPZÉSEK A gépjárművezető-képzés.
Berta Tamás, k özpontvezető Tóth Viktória, projektkoordinátor Közlekedésbiztonsági Központ KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. A közlekedési.
Dr. Bói Loránd Üzletágvezető KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Közlekedéstudományi Üzletág Közszolgáltatások pályáztatási rendszere a közúti.
VASÚTI VIZSGAKÖZPONT KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Vasúti Vizsgaközpont Novák László igazgató.
Budapest, március 24. A húsvéti ünnepi időszak rendőri feladatai Óberling József r. ezredes rendőrségi főtanácsos ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály.
Gazdik Judit Ápolásfejlesztő, intézményi szakoktató
Busexpo A közforgalmú közlekedés hazai trendjei
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
A problémafeltárás technikái
Hungarian Testing Board
Előadás másolata:

„Erős Pillérek – Javuló Közlekedésbiztonság” Közlekedésbiztonsági konferencia A gépjárművezető képzés jelentősége a közúti közlekedésbiztonság szempontjából Dr. Juhász János KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. tudományos főmunkatárs e-mail:juhasz.janos@kti.hu

Balesetek okozók szerinti aránya, 2008 [forrás: KSH] A személyi sérüléses közúti közlekedési balesetek jellemzői: Balesetek okozók szerinti aránya, 2008 [forrás: KSH] A balesetet okozók közel kétharmada (64%) személygépkocsi vezető és közel egytizede (9%) tehergépkocsi vezető. A személyi sérüléses közúti közlekedési balesetek okozóinak több mint négyötöd része (82%) része részt vett gépjárművezető képzésen.

A személyi sérüléses közúti közlekedési balesetek jellemzői: Szabályszegésre visszavezethető okok aránya közel 60%. A sebesség helytelen megválasztása 28%. A járművezetők hibájából bekövetkezett személyi sérüléses közúti közlekedési balesetek okai, 2008 [forrás: KSH] A sebesség helytelen megválasztásából bekövetkezett baleseteknél a közlekedés környezeti viszonyaihoz nem megfelelő alkalmazkodás aránya 97%. A járművezetők hibájából bekövetkezett személyi sérüléses közúti közlekedési baleseteknél a sebesség nem megfelelő megválasztása, 2008 [forrás: KSH]

A személyi sérüléses közúti közlekedési balesetek jellemzői: A gépjárművezetők által előidézett balesetek fő okainak aránya a vezetési gyakorlat szerint, 2008 [forrás: KSH] A 2 évnél rövidebb vezetési gyakorlattal rendelkező járművezetők által okozott személyi sérüléses közúti közlekedési baleseteknél legnagyobb arányban (>40%) a sebesség helytelen megválasztása fordul elő, amely nagyságrendileg megegyezik az összes szabályszegő magatartásból fakadó balesetek arányával. A 10 évnél több gyakorlattal rendelkező járművezetők esetén a balesetek közel kétharmada szabályszegésből adódik.

Gépjárművezető képzés A gépjárművezető képzés feladatai: Gépjárművezető képzés A közlekedés szabályainak, azok alkalmazásának elsajátítása A járművezetés képességének, készségének elsajátítása Biztonságos közlekedés A helyes közlekedési magatartás elsajátítása

A gépjárművezetői vizsgák száma, 2008 [forrás: NKH] Vizsgázók száma és az eredményesség mutatószámai: A gépjárművezetői vizsgák száma, 2008 [forrás: NKH] A gépjárművezetők számára 2008. évben 469436 vizsgát tartottak, amelyből 167433 elméleti, 152116 gyakorlati valamint 149887 forgalmi vizsga volt. A vizsgák jelentős többsége (73%-a) a „B” kategóriás személygépkocsi jogosítvány megszerzésére, 15%-a motorkerékpár és 5%-a „C” kategóriás tehergépkocsi vezetői engedély megszerzésére irányult.

Az eredményes gépjárművezető vizsgák aránya, 2008 [forrás: NKH] Vizsgázók száma és az eredményesség mutatószámai: Az eredményes gépjárművezető vizsgák aránya, 2008 [forrás: NKH] A 2008. év adatai alapján az átlagos eredményességi arány 83%, a járműkezelési vizsga eredményessége átlagosan 91%, az elméleti vizsga átlagosan 76% és a forgalmi vizsga átlagosan 81%. A „B” kategória esetén azonban az eredmény lényegesen kisebb, az átlag mindössze 68%. A vizsgaeredmények átlagától való legnagyobb eltérés a forgalmi vizsgánál tapasztalható, a sikeres vizsgák aránya mindössze 55%.

Hatóságok Képzési helyek Gépjárművezetők A közlekedésbiztonságot befolyásoló gépjárműképzéssel kapcsolatos szereplők: Hatóságok Képzési helyek Gépjárművezetők

Hatósági feladatok: Problémák: Közlekedési szabályok megalkotása Képzés követelmények meghatározása Képzési helyek felügyelete, ellenőrzése Vizsgáztatás Közúti közlekedés ellenőrzése Problémák: Közlekedési szabályok: egyértelműség, közérthetőség hiánya, szakmai hibák Képzés követelmények: oktatási színvonal, személyi- és tárgyi feltételek rendszeres ellenőrzésének hiánya Vizsgáztatás: egységes és korrekt vizsgáztatás Közúti ellenőrzés: a szabálysértés büntetésének elkerülhetetlensége

Képzési helyek: Problémák: Közlekedési szabályok oktatása Járműkezelés megtanítása Közlekedési magatartás elsajátíttatása Problémák: Általánosan: oktatói állomány szakmai felkészültségének, motivációjának hiányosságai cél a bevétel maximalizálás, nem az ismeretek hatékony átadása piaci verseny hatása: kiadások csökkentése, árverseny Közlekedési szabályok oktatása: vizsgára készítenek fel, nem magyarázzák, indokolják a szabályokat Járművezetés: alacsony színvonalú oktatás csak vizsgára felkészítés, vizsgaútvonalak bejárása Közlekedési magatartás: minimális óraszámok elégtelensége, az óraszám elszámolás szabálytalanságai kevés közlekedési szituáció gyakorlása egységes szemlélet hiánya személyes példamutatás hiányosságai

Gépjárművezetők: Problémák: Közlekedési szabályok megismerése és betartása Járműkezelés ismeretének megtanulása, begyakorlása Közlekedési magatartás elsajátítása és gyakorlati alkalmazása Problémák: Általánosan: cél a minél olcsóbb és gyorsabb jogosítványszerzés, nem az ismeretek elsajátítása Közlekedési szabályok oktatása: vizsgára készülnek fel, nem értik a szabályokat, így nem alkalmazzák megfelelően Járműkezelés: minimális óraszámok elégtelensége az óraszám elszámolás szabálytalanságait elfogadják kevés közlekedési szituáció gyakorlása csak vizsgára, vizsgafeladatokra készülnek Közlekedési magatartás: a közlekedés többi szereplői részéről a személyes példamutatás hiányosságai az oktatás után átveszik a hibás magatartási mintákat hibásan mérik fel a saját képességeiket, önértékelési hibák

Javaslatok Hatóság: Képzés: Kétlépcsős oktatás lehetséges bevezetésének megvizsgálása KRESZ: Szakmailag megalapozott, közérthető, egyértelmű megfogalmazásokkal új KRESZ készítése a jelenlegi módosítások helyett Széleskörű tájékoztató akciók a módosításokat követően Akciók a közlekedési szabályismeretek frissítésére Ellenőrzések: Ellenőrzés gyakoriság fokozása, automatikus mérőeszközök Következetes végrehajtás, szankciók elkerülhetetlensége Pontrendszer tekintélyének visszaállítása Egységes joggyakorlat

Javaslatok Képzési helyek: Oktatási módszerek korszerűsítése: Vezetéstechnikai tréningek Szimulátorok alkalmazása Képzés: Személyi feltételek javítása Jogszabályok betartása

Vezetéstechnikai tréningpályák: A vezetéstechnikai pályán a gépjárművezetők biztonságos körülmények között tapasztalhatják meg a tapadási tényező lecsökkenésekor bekövetkező változásokat a járművek menetdinamikai és stabilitási tulajdonságaiban, valamint lehetőségük van különböző járműkezelési és közlekedésbiztonsági feladat elvégzésére. Célja a fizikai törvényszerűségek megismertetése, a határok érzékelése. NEM az elhárítás begyakorlása, mert az a járművezető nagyobb kockázatvállalásához vezethet.

A Q & Car Kft. szimulátora Szimulátorok: alacsony kiépítettségű rendszerek: nagyméretű monitor, általában 40°-os látómező, a valóságoshoz hasonló kezelőszervek, kormány és pedálok vagy a működtetésük hasonló az eredetihez, az út és a táj nem a valóságos, a vezetett jármű kitalált úton közlekedik, a járműben érezhető erőhatások és mozgások nem szimuláltak, a különféle vezetési helyzetek előredefiniált esetek; közepes kiépítettségű rendszerek: lehetővé teszik a különféle időjárási körülmények, a látótávolság változásainak megfigyelését, a különböző járműkategóriák, a gyalogosok eltérő mozgásának figyelembe vételét, a látótér általában 120°-os, a hanghatások realisztikusak, azonban a járműben érezhető erőhatások és mozgások csak jellegre hasonlítanak az eredetiekhez, nagyságukban eltérnek; A Q & Car Kft. szimulátora magas kiépítettségű rendszerek: a közúti forgalom és a környezeti hatások modellezésén kívül képesek a jármű mozgásából, az út kialakításából származó, hossz- és keresztirányú gyorsulások érzékeltetésére is. A járművezető magatartása, járművének irányítása hatással van a szimulált közlekedés többi szereplőjére.

Szimulátorok: A szimulátorok kiépítettségükkel összefüggésben lévő szolgáltatási szint alapján, ezáltal a felhasználás módja szerint is csoportosíthatók: a járműkezelés, a kormányzás és a pedálok használatának gyakorlására szolgáló szimulátorok, a közúti közlekedés, a forgalmi műveletek gyakorlására alkalmas szimulátorok, a közlekedési magatartás fejlesztésére, rendkívüli helyzetek megismertetésére képes szimulátorok. A közúti közlekedési szimulátorok célja a közúti közlekedés szabályainak gyakorlása, valamint a helyes közlekedési magatartás fejlesztése. Nem célja a járműkezelés és a forgalmi műveletek gyakorlása.

Köszönöm a figyelmet!