„OLYANNAK LÁTOM MAGAM, MINT EGY

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA 3.
Advertisements

Lukács Oktatási Központ -
Tehetséggondozás művészetek
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A tehetség és felelősség
Kreatív probléma megoldási módszerek KKV-k számára
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Magyar Akkreditált Grafológiai Iskolák Fóruma Grafológiai Konferencia augusztus „A tehetség kibontakozásának göröngyei és gyöngyszemei.”
A tehetség fogalomköre
A gondolkodás a legmagasabb szintű megismerés
kreativitás alkotás és építés
Az utógondozás szerepe és fontossága az Igazságügyi Szolgálatnál Dr. Kunfalvi Zoltán, KIMISZ Főigazgató 3 szervezet metszéspontjában A szociális munka.
Tehetség, tehetségazonosítás
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
A szociális munka elméletek főbb jellemzői-I. Pszicho-dinamikai elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991 (81.o.)
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A SIKERES PROJEKT-TEVÉKENYSÉGEK RENDSZERTANA
Gondolkodás, intelligencia
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
A kulturális intelligencia
A könyvtár szerepe a tehetséggondozásban
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
Pannon Egyetem, Gazdaságtudományi Kar
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
Kompetenciafejlesztés3
Egytényezős variancia-analízis
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
A tanulás reneszánsza Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
Mérő László egyetemi tanár ELTE Gazdaságpszichológiai Szakcsoport
Bevezetés a pszichológiába
NEVELÉSELMÉLET.
A team-munka elméleti alapjai
Pedagógiai személyiségértelmezések
Fenomenológiai megközelítés
Általános művészetpszichológia II. 2.rész
Általános művészetpszichológia II. 2.rész
Kötelező irodalom Általános lélektan – IV. GONDOLKODÁS.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Korai tehetségnevelés
INTELLIGENCIA, KREATIVITÁS
A kreativitás és a bölcsesség
Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során
A tehetséggondozás hazai és nemzetközi tendenciái
A figyelem általános értelmezése Készítette: Karakó Miklós.
Pszichológia előadás 2006./2007. tanév őszi szemeszter
Szolnoki Szabolcs, projektmenedzser, SMART Pont Hálózat vezető
Komplex rendszerek – Evolúciós modellek
A talentum A tehetségfejlesztés programja SZOMBATHELY(kick-off)
Tehetségpszichológia
A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita.
Készítette: Csibi-Gungl Adrienn Konzulens : Gáspár János.
A tehetség fogalomköre
Tanítás- és tanuláselmélet V. A kompetencia Knausz Imre.
A tehetséggondozás aktuális kérdései Dr. habil Bodnár Gabriella egyetemi docens NYME BEPK intézetigazgató.
Privát és publikus a kreativitás pszichológiai megközelítéseiben.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Mitől tehetség a tehetség? Székelyföldi Tehetségnap, június 18. Dr. Balogh László Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézet Magyar Tehetséggondozó.
A pszichológiai mérés alapjai
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
*Innovatív társadalom, innovatív közösségek*
Kompetencia kézikönyv A szakmai és személyes bemeneti kompetenciák mérésére vonatkozó módszertani ajánlások munkaadók számára.
LÁTHATATLAN VAGYON MENEDZSELÉSE
*Innovatív társadalom, innovatív közösségek*
*Társadalmi innovációk a térségben* Dr. Szabó-Tóth Kinga
egy kiváló tudós gazdag életművéről
*Társadalmi innovációs példák és gyakorlatok Dr. Szabó-Tóth Kinga
Előadás másolata:

„OLYANNAK LÁTOM MAGAM, MINT EGY Kreativitás, tehetség „OLYANNAK LÁTOM MAGAM, MINT EGY GYERMEKET, AKI JÁTSZIK A TENGERPARTON, ÉS MIKÖZBEN ÖNMAGÁT SZÓRAKOZTATJA, IDŐNKÉNT TALÁL EGY SIMA KAVICSOT VAGY EGY SZOKOTNÁL CSINOSABB KAGYLÓT”. NEWTON

Ajánlott irodalom Budapest  Bernáth László – Révész György (1995): A pszichológia alapjai. Tertia Kiadó, Budapest Landau, E. (1976): A kreativitás pszichológiája Tankönyvkiadó, Budapest Mérő László (1997): Észjárások Tercium Kiadó, Budapest

DIVERGENS GONDOLKODÁS A kreativitás fogalma GUILFORD (1950-es évek): alkotóképesség, teremtőképesség GUILFORD modellje az emberi értelemről ÉRTELEM EMLÉKEZÉS GONDOLKODÁS MEGISMERÉS ÉRTÉKELÉS PRODUKTIVITÁS KONVERGENS GONDOLKODÁS DIVERGENS GONDOLKODÁS

A kreativitás Jellemzői: Mérése:  divergens (elágazó) produkció;  fluencia (folyékonyság, válaszszám);  flexibilitás (hajlékonyság);  originalitás (eredetiség). Mérése:  „Szokatlan használat” teszt (Guilford).

A kreativitás szintjei 1. Kifejező kreativitás 2. Produktív kreativitás 3. Újító (innovatív) kreativitás 4. Teremtő (emergentív) kreativitás

Az alkotás folyamata 1. Előkészületi szint 2. Lappangási stádium 3. Megvilágosodási stádium 4. Kivitelezési stádium A tudattalan történések, az álom, az ábrándozás szerepe az alkotás folyamatában.

A kreativitást segítő tényezők  a hibáktól való félelem csökkentése, egyben az érté- kelés, értelmezés késleltetése;  a bizalom légköre, segítségadás a magányosság ér- zésének a leküzdésében;  játékos helyzetek teremtése, ahol az alkotás folya- matán van a hangsúly.

Tehetség (1) egy vagy több részképesség alapján nyújtott kiemel- Fogalma: egy vagy több részképesség alapján nyújtott kiemel- kedő teljesítmény. Összetevői:  egytényezős elméletek: - az intelligencia egyeduralkodó szerepét hangsú- lyozzák;  kéttényezős elméletek: - intelligencia + kreativitás;

Tehetség (2)  többtényezős elméletek: - GAGNÉ: kompetencia (potenciális lehetőség) + performancia (a megvalósult, specifikus talentum) + „közvetítő folyatok (környezet, személyiség, motiváció). - RÉVÉSZ GÉZA: intelligencia + intuíció és spontaneitás.