Iskola-forradalmak
„Az első (polgári) iskolai forradalom” – XVII-XVIII. Sz. Háttérben: polgárosodás (demokratizálódó tudáskép) reformáció-ellenreformáció (küzdelem a lelkekért) Mindenki járjon iskolába! Népoktatás- tömegoktatás (Apáczai)
„Az első (polgári) iskolai forradalom” – XVII-XVIII. Sz. Protestánsok (Comenius) Osztály Tanév Tanóra (tantárgy) (önkormányzás) Jezsuiták (ellenreformáció) Tanterv Osztályzat (iskoladráma)
A XIX. századra amortizálódik Kosztolányi: Aranysárkány Móricz: Forr a bor Karinthy: Tanár úr, kérem Ady: Pusztuljatok, bilincses iskolák! Móra: Kalcinált szóda
1. Tradicionális iskola (Herbart) A II. „forradalom” – a reformpedagógiák – alternatív pedagógiák – győztek-e vajon? 1. Tradicionális iskola (Herbart) 2.1. Reformiskola – üvegház (Rousseau, Piaget) 2.2. Forradalmi iskola (Makarenko, Zöld Szív) 2.3. A megegyezés iskolája (Dewey, Diákjogi Charta) (eklektikában)
60 70 15 50 20 10 65 30 05 25 TRADICIONÁLIS ISKOLA REFORMISKOLA FORRADALMI ISKOLA AGORA-ISKOLA 60 70 15 50 20 10 65 30 05 25
és/vagy iskolátlanítás? Lifelong learning Life wide learning Y-nemzedék de/és Esélyegyenlőtlenségek, a társadalom dezintegrációja Közösséghiány „Új butaságok” („ős patkány” , hiedelmek)