Kell-e fizikát tanulni? Szabó Gábor az MTA levelező tagja, egyetemi tanár, SZTE Optikai és kvantumelektronikai tanszék elnök, Magyar Innovációs Szövetség.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mi a járható út a hatékony civil kampányokhoz? Különös tekintettel az 1%-os kampányokra egy konkrét példán szemléltetve S. Takács Zsuzsanna január.
Advertisements

A magyar felsőoktatás.
Előadó: dr. Lengyel László Magyar Nemzeti Tanács Felsőoktatási ügyekkel megbízott Tanácsos.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
Elégedettség a felsőoktatással és a hallgatói szolgáltatásokkal a TÁMOP fejlesztési program első eredményei dr. Székely Mózes elnök Felsőoktatási.
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
Dr. Csermely Tibor GÉPJÁRMŰBIZTOSÍTÁSI HELYZETKÉP
Internetes attitűdváltozások a felsőoktatási hallgatók körében 2002–2007 Dr. Vig Zoltán augusztus 26.
Széchenyi István Gimnázium Nyitott nap negyedikeseknek november 27.
Tehetséggondozás a gyakorlatban Opening Doors Program ( )
Tudomány – „természetesen” – a Belvárban! TÁMOP / azonosító számú projekt Szakmai munka az Öveges laboratóriumban Szilágyi Tibor laborvezető.
1. Érettségi vizsga • Itt az iskolában kiosztott jelentkezési lapon • február 15-ig • Érettségi tárgyak: • magyar, matematika, történelem, idegen.
2013. október 10. Bogsch Erik A gyógyszeripar válasz a kihívásra.
2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár
Minőségi oktatás, versenyképesség, oktatási innováció A Microsoft magyarországi innovációs napja Magyar Tudományos Akadémia 2009 november 30 Halász Gábor.
Az MTA Közlekedéstudományi Bizottság Logisztikai Albizottság tevékenysége Dr. Kulcsár Béla tanszékvezető egyetemi tanár BME Közlekedésmérnöki Kar Építőgépek,
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
A természettudományok helye a közoktatásban Szabó Gábor egyetemi tanár, Szegedi Tudományegyetem & ELFT főtitkár.
Miben tud segíteni az egyetemeknek és a kutatóknak a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala? dr. Németh Gábor SZTNH Információs és Oktatási Központ ELTE Pályázati.
Természettudományok és műszaki tudományok területén végzett diplomások száma a éve korcsoportban 1000 főre számolva 2010-re az EU-ban 15 %-os növekedést.
Statisztika Érettségi feladatok
Környei László elnök HunDidac Szövetség EGER október 11.
A JAPÁN FELSŐOKTATÁSI RENDSZER Paál Balázs
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
1 A Gyermekszegénység Elleni Nemzeti Programtól a Legyen jobb a gyerekeknek Nemzeti Stratégiáig MEH–MTA 2006–2007. évi kutatások beszámolója május.
A magyar tudomány az Országgyűlés előtt Vizi E. Szilveszter a Magyar Tudományos Akadémia elnöke.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június.
TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR projekt 1 A NÖVEKEDÉS ÉS A VERSENYKÉPESSÉG REÁLGAZDASÁGI TÉNYEZŐI Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
Felsőoktatás-kutatás és szakpolitikai hasznosulás Magyarországon Tényeken alapuló (evidence based) szemlélet a felsőoktatásban „Adatalapú döntéshozatal.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége PATHWAYS II. Záró konferencia Fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi.
Poszt-szocialista országok eredményei PISA 2003 Cs L M Szl x olvasás matematika.
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
GKI Zrt., A válság: veszély és esély Balatonfüred, október 8. EGVE Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
MTA-MEH projekt Vértes András
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
A világgazdasági régiók növekedése (előző év = 100)
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Az élelmiszeripari versenyképesség és innováció egyes kérdései
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Kutatási kiválóság egytemi-akadémiai együttműködésben: egyetemi perspektíva Szabó Gábor elnök, MRK Egyetemi Tagozat rektor, Szegedi Tudományegyetem
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A Hernád-Pusztavacs Általános Iskola, mint referenciaintézmény Ráczné Kocsis Krisztina szakmai vezető.
Avagy Microsoft Magyarország Innovációs Napja Budapest, november 30. – MTA Eszes Gábor.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
1 „ Beszéljünk végre világosan az energetikáról” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Energetika Október 2.
Versenyképesség MTA-MEH projekt Vértes András.
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
 MoodleMOT  Duális képzés 2014  „A duális képzés célja, hogy a hallgatók a leendő szakképzettségüknek megfelelő munkahelyen, munkakörben összekapcsolják.
Az oktatás, az egészségügyi, valamint a szociális ellátás, mint versenyképességi tényezők Április 6. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató.
Az innovációs folyamatok rendszere, és a decentralizált pályázati források Brunda Gusztáv innovációs menedzser szakközgazdász
Bemutatkozik az EKF Természettudományi Kara Pénzesné Dr. Kónya Erika dékán.
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
Mérés-értékelési gyakorlatok tanulmányozása az európai szakképzésben
Dr. Papanek Gábor Európa versenyképessége
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
Új lendülettel az európai kutatóegyetemek élvonalába
Előadás másolata:

Kell-e fizikát tanulni? Szabó Gábor az MTA levelező tagja, egyetemi tanár, SZTE Optikai és kvantumelektronikai tanszék elnök, Magyar Innovációs Szövetség

…”az oktatás talán a legfontosabb, nemzeti versenyképességet erősítő elem”... “Az a veszély fenyeget, hogy Magyarország - hacsak nem helyez nagyobb hangsúlyt oktatási rendszerének továbbfejlesztésére - elveszítheti relatív versenyelőnyét olyan országokhoz képest, a- melyek felismerték, hogy ezt kiemelten kell kezelni.” Amerikai Kereskedelmi Kamara, 2004 január

”A természettudományok és a matematika művelése alapvetőgaz- dasági és társadalmi szükséglet. A gazdasági növekedés motorja a technológiai innováció. A technológiai fejlődés hosszú története nél- kül országunk kétkezi munkások és öszvérhajcsárok nemzete lenne, ennek megfelelő életszínvonallal.” ”A természettudományok és a matematika művelése alapvető gaz- dasági és társadalmi szükséglet. A gazdasági növekedés motorja a technológiai innováció. A technológiai fejlődés hosszú története nél- kül országunk kétkezi munkások és öszvérhajcsárok nemzete lenne, ennek megfelelő életszínvonallal.” “Mindezek a problémák mélyreható társadalmi vitát igényelnek, de ilyen viták csak hozzáértő állampolgárok között lehetségesek. (És a természettudományos műveltség nem tévesztendő össze a számító- gépes ismeretekkel.)” Committee for Economic Development, 2003

A gazdaság perspektívájából nézve

Gazdasági versenyképesség  innováció

Az innováció helyzete Magyarországon

Európai Innovációs Eredményjelző

Európai Innovációs Eredményjelző M & TT diploma/1000 lakos (20-29 év) Felsőfokú végzettség/100 lakos (25-64 év) Szélessáv penetráció (vonal/100 lakos) LLL részvétel/100 lakos (25-64 év) Fiatalkori képzési szint (legalább 12 osztály)

Term.tud.Mérnök Magyarország 4+0,5 6,6+12,2 Finnország5,6+n 21,3+3,3 OECD átlag 7,4+2,3 12,2+14,7 Diplomák aránya (%) Forrás:OECD Education at a Glance 2007 Forrás: OECD Education at a Glance 2007

BölcsészTárs.tud. Magyarország 27,1+0,8 52,2+78,5 Finnország19,9+13,9 28,8+82,1 OECD átlag 25,3+22,7 36,6+38,2 Diplomák aránya (%) Forrás:OECD Education at a Glance 2007 Forrás: OECD Education at a Glance 2007

Vállalati felmérés (GKI, 2007)

USA 65/172 Finnország94/149 Magyarország73/217 Relatív keresetek és a képzettségi szint ált. iskola/felsőoktatás (%) Forrás: Education at a Glance, 2007 Üzenet a fiataloknak I.

M/T diplomások átlagkeresete (USA) Üzenet a fiataloknak II.

Felhívás (2008 május 10.) „…A Magyar Műszaki Értelmiség Napját szervező társadalmi szer- vezetek, illetve a rendezvényt támogató vállalatok ezért nyomaté- kosan felhívják a döntéshozók figyelmét arra, hogy Magyarország csak akkor állhat stabil fejlődési pályára, ha a műszaki és termé- szettudományok területén mélyreható fejlesztési programok indul- nak a közoktatásban és a felsőoktatásban egyaránt. Az oktatásügy- ben gyors sikereket elérni nem lehet, ezért ezek a programok csak akkor lehetnek hatásosak, ha politikai hovatartozás nélkül hosszú távú nemzeti prioritásnak tekintik azokat, és megfelelő forrásokat rendelnek hozzájuk. A fentiek megvitatására és konkrét programok kidolgozására az aláírók bármikor a mindenkori döntéshozók ren- delkezésére állnak.”

Műszaki és Természettudományi Egyesületek Szövetsége, MOL Nyrt, Magyar Mérnöki Kamara, Richter Gedeon Nyrt, Magyar Mérnök Akadémia, Paksi Atomerőmű Zrt, Magyar Tudományos Akadémia, Magyar Villamos Művek Zrt, Magyar Innovációs Szövetség, Magyar Telekom Nyrt, Magyar Szabadalmi Hivatal, Budapesti Elektromos Művek

”Anglia tíz legszegényebb régiójában az állami iskolákba járó gyermekeknél háromszor kisebb a valószínűsége annak, hogy külön tanulják a természettudományokat.” “Ezek a számok ismételten rámutatnak arra, hogy a szakadék a rosszabb anyagi körülmények között élő gyermekek rovására tovább nő.” BBC hír február 15.

Mi a teendő?

Közoktatási reform Heti fizika óraszámok alakulása Forrás: Halász Tibor tanév év ∑ ∑ , ,53,51,52, , ,5

Európai Innovációs Eredményjelző

A fizika/természettudományok oktatása a tapasztalaton alapuló megismerés, a kísérleti ellenőrzés és a tudományos szigorúság bemutatásával elengedhetetlen tényező a gyermekek kognitív fejlődésének az alakításában. Miért van szükség a fizika oktatására?

Gyerekkoromban egyszer azt hallottam, hogy az átmelegedett üveg elpattan, ha hideg víz freccsen rá. Aznap este, mikor a mama kitette a lábát a konyhából, azon- nal kipróbáltam e tétel igazságát. Egy kis vizet fröcsköltem a lámpaüvegre. Az üveg eltört, én megdöbbentem, a mama pedig belépett. Meglepetten s egyben fölin- dultam támadt rám - Te, te - mért törted el a lámpaüveget? Lesütött szemmel hall- gattam a szemrehányást és növekvő daccal tűrtem a pofonokat, melyek ugyancsak zuhogtak. Anyámat különösen csökönyös hallgatásom ingerelhette. Mért törted el a lámpaüveget? Mit is válaszolhattam volna? A legszemtelenebb hazugságnak lát- szott volna, ha az igazat felelem: Én nem törtem el a lámpaüveget! Eltört, "mert az átmelegedett üveg elpattan, ha hideg víz freccsen rá". Ugyan én fröcsköltem le, de nem azért, hogy eltörjem, hanem, hogy lássam, igaz-e, amit hallottam, s ami oly ér- dekes volt számomra, hogy meg kellet vizsgálnom. Nagyon igazságtalannak érez- tem a fenyítést. De ha védekezésül azt mondom, azért fröcsköltem vizet az üvegre, mert úgy hallottam, hogy akkor eltörik, anyámban azt a hitet keltettem volna, hogy tudatos rosszaság, komoly gonoszság volt, amit tettem. Úgy, hát te tudtad és mégis? Igen, tudtam, de azt is tudtam, hogy a gyereket mindig becsapják, hol gó- lyamesével, hol meg azzal, hogy hercsula lesz ebédre. József Attila

Az SZTE hallgatói önkormányzatának lapja, október

Változó peremfeltételek Szövegértés

Szövegértés Matematika Tapasztalatok (technika ?)

Mire van szükség? Tanárokra

Tanárokra Kísérleti eszközökre Módszertani kutatásokra

Lépni kell, mert nagy a tét!