ELTE PPK Oktatásszervezés gyakorlat - 2013. Árendás Péter Iskolai tanulói értékelési rendszer www.onfejlesztoiskolak.hu.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése Közoktatás 1-4. szintjei - Kapcsolódások.
Advertisements

A mérési rendszer fejlesztése, az érettségi rendszer átvilágítása
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
A tanári munka sikerességének vizsgálata a pedagógiai attitűdök, a tanár-diák viszony és az iskolai élmények összefüggésrendszerében Indoklás.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Kompetenciák; OKM PPK március 31.
Aki tudja, csinálja, aki nem tudja, tanítja, aki tanítani sem tudja…
Képességszintek.
Értékelés a pedagógiában
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Megértési értelmezési folyamatok
Fontosabb fogalmak Képesség :
Ellenőrzés - értékelés
IDEGEN NYELVI KOMPETENCIA: mit és mikor mérjünk?
Pedagógiai kutatás (2) -kötelező tantárgy II. év, távoktatás
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
A számítógépes információs rendszerek A szervezés, tervezés gyakorlati kérdései.
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógiai értékelés történelemből
A neveltségi szint mérése
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
Pedagógiai értékelés történelemből
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
VII. Nevelési Kongresszus – Budapest, augusztus A vezetés szerepe a tanítási-tanulási folyamat eredményességének növelésében
A szervezeti és egyéni teljesítmények mérhetősége, értékelése – a „közös nevező” Budaörs, Árendás Péter Illyés Gyula Gimnázium és Közgazdasági.
ELTE PPK Oktatásszervezés gyakorlat Árendás Péter Iskolai tanulói értékelési rendszer
ELTE PPK VIZSGAANYAG Felhasználva: Holland-magyar KÖVI Tóth Béla által szerkesztett anyagait.
Oktatás-szabályozás ELTE PPK
Oktatásszervezés II. A vezetés szerepe a tanítási-tanulási folyamat eredményességének növelésében vizsgaanyag
ELTE PPK Oktatás-szabályozás ELTE PPK
ELTE PPK Árendás Péter Illyés Gyula Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskola VIZSGAANYAG Felhasználva: Holland-magyar.
Oktatásszervezés II. A vezetés szerepe a tanítási-tanulási folyamat eredményességének növelésében vizsgaanyag
Oktatásszervezés II. A vezetés szerepe a tanítási-tanulási folyamat eredményességének növelésében előadásból: ÉRTÉKELÉS A KIMENETI EREDMÉNYEK ALPJÁN (gyakorlat)
ELTE PPK Oktatásszervezés gyakorlat Árendás Péter Iskolai tanulói értékelési rendszer
Székely István fejlesztési tanácsadó
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
A szövegértési feladatok összeállítása
A tehetségtantervek készítésének módszertana
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Tanárok továbbképzése – a feladatlapok készítésének módszertana
Ha javítani szeretnénk az eredményeken
Illyés Gyula Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskola
ELTE PPK Oktatásszervezés (október)
Weblap-szerkesztés. Információs hálózati szolgáltatások Internet fontosabb szolgáltatásai (szóbeli) Elektronikus levelezési rendszer használata (szóbeli)
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
A közoktatás és az OKKR Dr. Horváth Zsuzsanna és Ütőné Dr. Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Az országos mérések megújult rendszere
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Pedagógus értékelési rendszer
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap „Interaktív elektronikus tananyagok fejlesztése” projekt.
ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN konferencia előadás október 4. Dr. Ranschburg Ágnes
Varga Noémi Judit. Mi köze a szövegnek a matematikához?
Szakmai tanulmányút NORVÉGIA ( – ) A bemutatót készítette: Dr. Csermák Károly Ph.D.
A fizika tanítása 5. lecke Tanítási tervezet. A tanári munka folyamata… Tanterv-tankönyv-tanmenet-óratervezet-óravázlat  A tantervek alapján készülnek.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Írország, Dublin november Kontra Éva Széchenyi István Idegenforgalmi, Vendéglátóipari Szakképző Iskola és Kollégium Kecskemét, Nyíri út 32.
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Regionális konferencia
Norvégiai szakmai út október
Tolna Megyei Önkormányzat Hunyadi Mátyás Középiskolája és Szakiskolája
Tóth Zoltán és Szalay Luca
PEDAGÓGIAI ÉRTÉKELÉS Fejes József Balázs
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Kompetencia alapú szakoktatás
Báthory Zoltán: Pedagógiai értékelés (A mérés, értékelés szerepe a pedagógiai folyamatban és az intézmény-rendszerben). MÉCS konferencia, Kecskemét,
Előadás másolata:

ELTE PPK Oktatásszervezés gyakorlat Árendás Péter Iskolai tanulói értékelési rendszer

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Alapelvek, célok, funkciók Intézményi mérési-értékelési rendszerben (rendszerbe illesztésben) gondolkozni (alrendszerek: pl. tanulói, tanári, vezetői, tantervi) Cél – funkció – eszköz szinkronban gondolkodni Taxonómia rendszert választani (pl. Bloom) Feladatírási, tesztszerkesztési szempontokból áttekinteni az értékelést Tesztdiagnosztikai lehetőségek kihasználtságát vizsgálni Méréselméleti, mérésfilozófiai „vitákhoz” szükséges mérési adatokakkal rendelkezni (input – iskolai hatás - output)

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Tanulói értékelés - tematika Törvényi, tanügyigazgatási háttér, megjelenés (megjelenítés) az intézményi dokumentumokban –PP, SzMSz, házirend, IMIP, stb. Mérésfilozófiák –Tantárgyi tesztek, vizsgák (pl. érettségi) –PISA mérések –Kompetencia mérések Értékelhetőség, mérhetőség, mérési skálák –Nominális, ordinális(rang), intervallum, arány- skála Mit értékeljünk? - rétegfelvételek Motiváció, attitűd, megerősítés

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Tanulói értékelés - tematika Egy adott tanulási egység tudáselemeinek szintezése a Bloom-féle taxonómia rendszer alapján (tanmenetek) Értékelési területek, célok és funkciók –Norma- és kritériumorientált értékelés –Szummatív, formatív és diagnosztikus értékelés –Értékelési hexagonale Az iskolai tudás rétegei –Osztályzatokkal mért (mérhető) tudás –Tesztekkel mért (mérhető) tudás Tantárgyi tesztek Alkalmazási képességet mérő tesztek Gondolkodási képességet mérő tesztek

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Tanulói értékelés - tematika Tesztelméleti alapok, a tesztek jóságmutatói Tudásszint mérő tesztek készítése –Tananyagelemzés –Feladatírás, feladattipológia –Javítókulcs –A teszt elkészítése, kipróbálása, javítása –Ekvivalens tesztek A mérési eredmények elemzése, értékelése –Összefüggés-vizsgálatok –Item-analízis

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Tanulói értékelés - tematika Iskolák összehasonlítása –Kompetencia mérések –Érettségi –Továbbtanulási mutatók Háttérváltozók Neveltségi szint mérések Külső és belső mérések összhangja Vizsgák, vizsgarendszerek (meg)léte Hozzáadott pedagógiai érték

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Vizsgálati szempontok Tudásszintmérő teszt összeállítása egy tanítási egységre vonatkozóan (témazáró) Tudásszintmérő teszt feladatainak elemzése feladatírási, feladattipológiai szempontból Javítási útmutató elkészítése A tanulói értékelés alapfogalmainak pontos használata

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Tartalom (terület) és alkalmazási (műveleti) szint – általában Tartalmi területek: tantárgytól, tananyagtól, témától függő Feladattípus/műveleti szint: Felismerési szint (ismeret) Felidézési (kapcsolási) szint (reprodukció, megértés) Kivitelezési szint (integráció, alkalmazás) Elemzési (diszkussziós) szint (diszkusszió, kreatív műveletek)

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út A tudás mely rétegét mérjük, értékeljük? Gondolkodási képességek (induktív, deduktív, korrelatív gondolkodás) Megértés, alkalmazások (a tudás elmélyültsége, megalapozottsága, újszerű helyzetekben való alkalmazni tudása) Tantárgyi tesztek (év végén, az elsajátított tudást mérik, a megszokott kontextusban) Tantárgyi osztályzatok (iskolai tradíciók, kultúra, jelentős különbségek, stb.)

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Alkalmazási, műveleti szint TevékenységFeladattípus Felismerés (reproduktív) Azonosítás, kiválasztás, sorképzés, összehasonlítás Zárt- végű Többszörös választás Alternatív vál.,illesz. Összehasonlítás Soralkotás Kapcsolás, aktív felidézés (reproduktív) Leírás, jellemzés, megnevezés, felsorolás, feliratozás, ábrázolás Nyílt vé- gű Rövid válasz Hosszú válasz Kivitelezés, szabálykövetés (integratív) Számítások elvégzése, szerkesztés, algoritmuskövetés Hosszú válasz Összefüggő válasz Értelmezés, elemzés (kreatív) Összefüggés kifejtése, bizonyítás, diszkusszió Összefüggő válasz

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Kérdőívek tervezése és szerkesztése 1 A vizsgálni kívánt probléma körülhatárolása Tartalmi vázlat elkészítése A problémák kérdéssé alakítása A zárt kérdések típusai Nyitott kérdések megfogalmazása, kódolása A kérdőív megszerkesztése Kipróbálás, bemérés, sokszorosítás, begyűjtés, feldolgozás

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Kérdőívek tervezése és szerkesztése 2 A vizsgálni kívánt probléma körülhatárolása –Szakirodalmi előzmények feltárása –Hipotézis(ek) megfogalmazása –Vizsgálati koncepció kidolgozása Tartalmi vázlat elkészítése –Fő témakörök –Arányok megtervezése, súlypontok –A kérdések hierarchikus elrendezése –Az egészből a részek felé haladás elve Az alapproblémák al(rész)problémákra osztása Az al(rész)probléma vagy már kérdés, vagy tovább osztandó

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Kérdőívek tervezése és szerkesztése 3 Kérdéssé alakítás –Zárt Előny: kódolás, feldolgozás könnyebb Hátrány: előre megadott, esetleg személytelennek érzett válaszok –Nyitott Előny: érdekesebb, jobban átjön a személyiség Hátrány: nehezebb kódolni, feldolgozni –Kisebb mintán lehet több nyitott kérdés (kódolás a tipikus válaszokkal), nagy mintán célszerű a kérdések nagy részét zárttá tenni (a kódolás miatt).

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Kérdőívek tervezése és szerkesztése 4 Zárt kérdések –Feleletválasztós technikák Dichotóm (alternatív, vagyis igen/nem) Többszörös választás –Rangsorolás (sorbarendezés) –Besorolás, adatok lekérdezése –Skálázás (semleges lehetőség!) Pr.; ptl.; fokszám: 5-7-max. 9 (Miller féle 7 ± 2) Megnevezés: egymás ellentétei, szimmetrikus nyelvi kifejezéssel

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Kérdőívek tervezése és szerkesztése 5 Nyitott kérdések –Előre elkészített kódok –Kódok kialakítása menet közben, a feldolgozás szüli meg a kódokat

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Kérdőívek tervezése és szerkesztése 6 Jóságmutatók –Objektivitás –Érvényesség (validitás) –Megbízhatóság (reliabilitás) A kérdőív megszerkesztése –Bevezető szöveg –Időtartam tervezés –Érthetőség –Áttekinthetőség Kipróbálás, bemérés, sokszorosítás, begyűjtés, feldolgozás

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Tanulók értékelése (szempontok) 0. Háttérváltozók 1. Közösségi aktivitás 2. Értékek definiálása, védelme 3. Karitativitás 4. Fegyelmezettség, szabálykövetés 5. Esztétikai tevékenységek 6. Egészséges életmód 7. Kognitív paraméterek vizsgálata –Tantárgyi –Alkalmazási –Gondolkodási Arányok, kérdéssorrend, kérdéstípus, időtartam, egybeszerkesztés

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Továbbtanulási mutatók A szelektív iskolarendszer hatását (ok és okozat) „alig” szűri A szakiskolákat nem méri a rendszer Plafonhatás (a „legjobbak” nem javulhatnak) Az egyetemek, főiskolák differenciálatlansága A külföldön továbbtanulókat nem kezeli A szakközépiskolásokat együtt kezeli a gimnazistákkal (nem továbbtanulni akarók)

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Érettségi eredmények Valós tudást mér (van tétje) Többmóduszú eloszlások (jegyhatárok) – megbízhatóság (emelt szint – populáció lefedettség) Nincsenek szocioökonómiai jellemzők Szakiskolák kimaradnak

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Kompetencia mérések (a közeljövő csúcsragadozója) Nagy minták évfolyamonként (4., 6., 8., 10.), korábban mintavétel (20 fő/iskola), mára teljes populáció Nincs tétje (valós tudást mér?) Szakiskolákat is méri Objektív javítás (normál eloszlás) Saját társadalmi háttérmutatók használata Mit mér pl. 10.-ben? (ált. isk. vagy kp. isk.)

Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI 2040 Budaörs, Szabadság út Közös munka (Kérdőív) (amire megint vagy maradt idő vagy nem február 27-én)