Nat(ok), pedagógiai program(ok), helyi tanterv(ek)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az iskolai dokumentumok
Advertisements

Tantervi műfajok, a tanterv történeti fejlődése
„Ezt egy életen át kell játszani”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
Nyílt napok látogatottsága
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Tanterv és vizsga Kaposi József.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Drajkó László Microsoft Magyarország
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP /
Dr. habil. Horváth H. Attila
Magyar Pedagógiai Társaság Szomatikus-nevelési Szakosztály
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 TANTÁRGYKÖZI FEJLESZTÉSI TERV.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
Tantervtípusok; NAT-ok
Informatika tanítása ea.
A tanárképzés új szerepl ő je: a mentor Kotschy Beáta Eszterházy Károly F ő iskola Kotschy Beáta Eszterházy Károly F ő iskola 2009.
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
A testnevelési tanterv.
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
HÁLÓZATI TANULÁS Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon TÁMOP nyitókonferencia EGER, szeptember 3.
Kompetenciafejlesztés3
A statisztikai jártásság megközelítései, modellje A (felső)oktatás szerepe Peter Kovacs Associate professor Department of Statistics and Demography, Faculty.
A tanulás reneszánsza Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
NEVELÉSTÖRTÉNET.
Az ember futhat, de nem menekülhet a megmérettetés elől. Az egyetlen gyerek se maradjon ki a mérésből jelszavát hangoztató korban az oktatásban dolgozóknak.
A kreatív iskola Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
A tanulás reneszánsza Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Challenge játékok Harmath Zsolt & Menczel Dániel.
A tehetségtantervek készítésének módszertana
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
IKT ÉS ISKOLAFEJLESZTÉS eLEMÉR Projektkonferencia –2010. okt. 21. Leövey Gimnázium, Budapest.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Reményi Zoltán Budapest
Informatika tanítása ea.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
A gyermekkor csodája Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
A NAT 2007 implementációja Dr. Vass Vilmos Pannon Egyetem,
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
Tantervelmélet Kaposi József.
Tanterv-, és curriculumelmélet műfaji fejlődése
Tervezési folyamat.
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Szent László Középiskola Szekszárd
A curriculumelmélet műfaji fejlődése
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
Előadás másolata:

Nat(ok), pedagógiai program(ok), helyi tanterv(ek) Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK vass.vilmos@ppk.elte.hu www.vassvili.hu 2017.04.04. 2017.04.04.

Nem engedünk a 78-ból!

Kulcskérdés Mi a különbség a tanulásközpontú és a tanításcentrikus tantervi paradigma között?

Miről lesz szó? A Nat-evolúció „A tantervelmélet aranykora” A gondolkodás tanterve „A kreativitás és innováció éve” A 21. század programja Következtetések

A Nat-evolúció „A Nemzeti alaptanterv megalkotásának, bevezetésének és felülvizsgálatának majd két évtizedes folyamata.” (Báthory, 2007)

A Nat-evolúció 1995, 2003, 2007 1989-2009 1971, 1972, 1978, 1980, 1995, 2003, 2007

http://www.siu.edu/~deweyctr http://www.johndewey.org http://dewey.pragmatism.org

Bármely tény bitorolt helyet foglal el a gyermek életében, ha nem kapcsolódik olyasmihez, ami igazán és mélyen érdekli a gyermeket. (Dewey, 1902) Dewey, J.: A gyermek és a tanterv, in: Ballér Endre [szerk.]: Tantervelméleti szöveggyűjtemény, A tantervelmélet forrásai, Országos Pedagógiai Intézet, 1985, 46. o.

Magyarország? „tematika és ügyességek rendszere” „…az elszigetelt tantervi elem, holt anyag.” „…az oktatás anyagának kiszemelése és elrendezése.” „…a tanterv nem nyers konglomerátum, hanem szerves alkotás.” „…az egyes iskolák viszonyaik szerint állapítsák meg a részletes tanmenetet és óratervet.”

„A változóban a változatlant, a sokféleségben az egységet a tantervnek kell feltüntetnie. Ez ama közös alap, melyben az érdekek és viszonyok szétágazó szálai találkoznak. Ez szabja ki amaz egyforma színvonalat, mely felé az egyes iskolák munkásságának irányulnia kell.” (Finánczy Ernő: A gymnasiumi helyi tantervekről)

„Így jutottunk oda, hogy mai nap csaknem minden különvált szak helyt nyert az iskolában-de nincs tanár, aki meg volna elégedve a térrel, melyet tantárgya az iskola keretében elfoglal, az óraszámmal, mely rendelkezésére áll.” (Kármán Mór: A tantervek elméletéhez)

„A tantervelmélet aranykora” 1947-1957 (John Goodlad)

Curriculum A tananyag-kiválasztás forrásai (sources) A tananyag-kiválasztás szűrői (screens) 1. A tanuló tanulási szükségletei, érdeklődései, aspirációi stb. I. A társadalomról, a nevelésről szóló általános filozófiai (pl. a demokrácia). 2. A kortárs társadalom igényei az iskola, a műveltség iránt. II. A tanuláspszichológia által feltárt fejlesztési lehetőségek. 3. A szaktudományok képviselői által relevánsnak tartott tudás köre. Tyler, R. W.: Basic Principles of Curriculum and Instruction. 1949. Chicago. In. Báthory Zoltán: Tanulók, iskolák, különbségek. 2000. Budapest. 131. old.

Tanulás Folyamat Kérdések „Kulcspontok”

A gondolkodás programja Tanulás a gondolkodásért (idő, edzés) Gondolkodás a tanulásért (kérdések, önértékelés, megértés, saját vélemény) Gondolkodás közösen (a többiek megértése, mások gondolatainak elemzése) Saját gondolataim A „nagy” gondolatok Arthur L. Costa

Az interdiszciplináris program „Olyan integrációs technika, amelyik több tantárgy metodológiáját és nyelvezetét alkalmazva központi témákat, folyamatokat, problémákat és tapasztalatokat foglal össze.” (Jacobs, 1989)

20 millió 600 ezer

A gyermekkor csodája Tanulás Képzelet Idő Játék Hibázás Érzelmek 2017.04.04.

A tanulás típusai Érzékszervi Verbális Mozgásos Szociális 2017.04.04.

Megérkeznek az iskolába…

A túlélési kompetencia 2017.04.04. 2017.04.04.

A felejtési kompetencia 2017.04.04. 2017.04.04.

82%

Kreativitás Kifejezés (rajzok, zenék: függetlenség) Produktivitás (alkotás, korlátozás) Feltalálás (felfedezés, kutatás, PBL) Újítás (tudomány, művészet) Teremtés (új elvek) 2017.04.04.

http://www.youtube.com/watch?v=H_hGQuTjI3U

Tanulás 3 R - 4 C Kreativitás és innováció Kritikus gondolkodás és problémamegoldás Kommunikáció Együttműködés 2017.04.04.

Következtetés Struktúrák (ismeret, képesség, attitűd) Standardizálás Kulcsfogalom-rendszerek Kompetencia-térképek Implementáció A kulcskompetenciák értékelése

„Ki remélhet eredményt, ha az emlékezetet a császárok, királyok és vezérek névjegyzéke tölti be? A fejlődésben levő gyermek számára inkább ártalmas ez az eljárás, mint hasznos…” (Ratio Educationis)

Kulcskérdés Paradigma Tanítás Tanulás Alapkérdések Mit tanítsak? Hogyan tanítsam? Miért tanulom? Hogyan tanuljam? A szabályozás iránya Bemenet (in-put) Kimenet (out-put) A tervezés fókusza Tantervi tartalom, tanítási módszertan, tanári tevékenység Kompetenciák, fejlesztési folyamat, tanulói tevékenység, a tanulás megszervezése, tanulási eredmény Értékelés Szummatív Formatív, diagnosztikus

BIZALOM

2017.04.04.

Hasznos honlapok http://www.ltscotland.org.uk/ http://www.australiancurriculum.edu.au/Home http://www.minedu.govt.nz/NZEducation/EducationPolicies/Schools/CurriculumAndNCEA/NationalCurriculum.aspx http://www.curriculum21.com/

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! vass.vilmos@ppk.elte.hu 2017.04.04. 2017.04.04.