Mit tehet egy önfejlesztő iskola az idegennyelv- pedagógiai paradigmaváltás érdekében? XII. Önfejlesztő Konferencia „Magyar közoktatás az alapfoktól az egyetemig” Siklós-Harkány április
Irinyi János Általános és Alapfokú Művészeti Iskola 8184 Balatonfűzfő Irinyi János u. 2. Tel.: Fax:
Élő idegen nyelvek műveltségterület az iskolában ► 3. osztályban heti 1 óra (angol) ► 4-8. osztályokban heti 3 óra (angol – német) ► Nyelvi csoportok létszáma 7-16 fő ► 3 nyelvtanár (1 angol, 2 német) ► A nyelvtanárok két vagy három szakosok: magyar, történelem, orosz, kémia ► Mentori tevékenység
Mi jellemzi ma a nyelvoktatást? ► Kibővített célkitűzés nyelvi ismeretek és alkalmazásuk képessége személyiségfejlesztés tanulni tudás képessége cselekvési kompetencia ► Megváltozott tartalmak autentikus szövegek használata ► Változó metodikai eljárások tanulói aktivitás ► Motiváció
A Világ – Nyelv Program céljai ► Nyelvoktatás hiányosságainak felszámolása ► A pedagógusok nyelvi és módszertani ismereteinek bővítése ► Korábbi tapasztalatok disszeminációja Célcsoportok: Közoktatás Szakképzés Felsőoktatás Felnőttoktatás Egyéb
Paradigmaváltás = szemléletmód-váltás Paradigmává válás folyamata: ► Tudósok felismerik a fennálló paradigma elégtelenségeit → elméletalkotás ► Tudományos közösség érintett csoportjai elfogadják elméletalkotás ► A legitimáló közösség elfogadja a paradigmát ☺érdekelt személyek is ► Minél nagyobb a legitimáló közösség, annál nagyobb hatású a paradigma.
Legitimáció ► A jóváhagyó és felhasználó közösségek azon attitűdje és habitusa, amely révén az érintettek az új kutatási eredményeket tudomásul veszik, észjárásukba, döntéseikbe, praxisuk tervezésébe, szervezésébe, ellenőrzésébe beemelik, létjogosultságát nem vitatják. ► NAT, KERETTANTERVEK
Mit tehet egy intézmény? ► Új célok intézményi szintű elfogadása Beépítése a pedagógiai programba Alapként való használata a helyi tanterv készítésében
► Változtatások a nyelvpedagógia napi gyakorlatában Az új célok alapján a tanítás tartalmának és módszereinek megváltoztatása Projektpedagógia alkalmazása Portfolió használata Interkulturális nevelés beépítése Autentikus anyagok használata (Forrás központ) Nemzetközi kapcsolatok kiépítése (E-Twinning, Comenius) Tantárgyközi kapcsolatok kihasználása Európai dimenzió kiszélesítése (Eu-terem, pályázatok) A mérés-értékelés újragondolása ► Disszemináció És azután?
Disszemináció - az a folyamat, amelynek során egy adott szakmai tevékenységben részt vett személy vagy csoport (szervezet): A) az általa elsajátított, megszerzett információkat, ismereteket, tapasztalatokat, B) az általa megismert és összegyűjtött produktumokat, eredményeket, C) az általa megélt, megtapasztalt szakmai és személyes folyamatok élményét TOVÁBBADJA olyan célszemélyeknek és/vagy célcsoportoknak, akik közvetlenül NEM vettek részt a tevékenységben.
Angol és német nyelv Európa terem és információs központ Forrás - idegen nyelvi tanulóközpont Európai Nyelvtanulási Napló Comenius projekt – német testvériskola IDEGENNYELV
Forrás - idegen nyelvi tanulóközpont 1. ► Tanórai használat Autentikus anyagok használatának elsajátíttatása ► Olvasás, oktató programok használata, önálló szótározás, szövegfeldolgozás Tanóra a Forrás állományának felhasználásával ► Számítógépes nyelvtanulás, multimédia használata ► Tanórán kívüli használat Projekt-készítés Kutatómunka Idegen nyelvi programok, rendezvények ► Vetélkedők, műsorok, ünnepek
Forrás - idegen nyelvi tanulóközpont 2. ► Intézmények közötti együttműködés Vonzáskörzet iskolái számára Módszertani továbbképzés Állományból kölcsönzés Közös programok, rendezvények ► Megyei szintű együttműködés A Forrás központok között Világ – Nyelv Program tematikus hálózata Megyei multiplikátorok közreműködése
Európa terem és információs központ Balaton Régió Európai Információs Pont
Köszönöm a figyelmet!