X. Pius.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A reformáció.
Advertisements

Az I. világháború
Ezért senki se kérkedjék az emberekkel. Hisz minden a tietek: Pál, Apolló, Kéfás, a világ, az élet, a halál, a jelenvalók, az eljövendők: minden a tietek.
Milyennek akarta Jézus Krisztus a közösséget?
Az Eukarisztia titkáról elmélkedve az első kérdés, amelyet szemlélünk, hogy mi is az
2009.jún. 19 – jún. 10. Ebben az időben az egyház a papokra emlékezik. Június 19.-e Jézus Szívének ünnepe, amikor a papokért is imádkozunk világszerte:
A Rio de Janeiró-i Megváltó Krisztus szobra ma egész Brazília jelképe
Mi az Alpha?. A misszióról beszélünk, ami az európai egyház legaktuálisabb feladata. Az adatok szerint az elmúlt évtizedek leghatékonyabb módszere: 25.
SEK, május 9. Forrás: Baritz Sarolta Laura AZ ÜZLET MINT HIVATÁS – UTÓPIA VAGY REALITÁS? In Távlatok.
Dr. Zachar Péter Krisztián: Az első világháborút követő társadalmi átalakítás kérdése: jól-lét diskurzus és kapitalizmus-kritika a két világháború közötti.
(Familiaris Consortio 17.). 1.0 A SZEMÉLYEK KÖZÖSSÉGÉNEK MEGVALÓSÍTÁSA SEGÍTSÉG, TÁMOGATÁS AKADÁLY, GÁT 1,1Egy férfi és egy nő életre szóló, felbonthatatlan.
Megszentelődés Péter levelei alapján Ifi óra - Békés
FERENCES ÉLETÜNK SZENT FERENC KISN Ő VÉREI KÖZÖSSÉGÉBEN.
„Férfinak és nőnek teremtette”
élete visszaemlékezésekben
„pap vagy te mindörökké”
Zene és Liturgia?!.
Szentszék a Szentföldön Vallás és politika a Vatikán és a modernkori Izrael kapcsolatában a cionizmustól napjainkig.
Fordulópontok a millennium értelmezésében Nagy Zsófia Sola Scriptura Teológiai Főiskola.
MAGYARORSZÁG AZ ELSŐ VILÁGHÁBORÚBAN
Nagy Konstantin, Szent Ilona
Assisi Szent Ferenc, a költő és a szent
XV. Országos Családkongresszus A gender ideológia támadása a tisztaság ellen 2008.
Életige október.
Bibliai gondolatok - olasz tájakkal és zenei aláfestéssel
Folyamodjatok az Úrhoz,
Az élet igéje november „Aki szeret engem, megtartja tanításomat. Atyám is szeretni fogja őt, hozzá megyünk és benne fogunk lakni.” (Jn 14,23).
Berczeli Alex: A jakobinusok összeesküvése
Jeanne d’Arc - Szent Johanna „Egyszerű emberek vigasztalására jöttem”
Az Élet Igéje január „A hívők sokaságának egy volt a szíve-lelke. Egyikük sem mondott birtokából semmit sem a saját tulajdonának, hanem mindenük.
Az Élet Igéje június „Ne hasonuljatok a világhoz, hanem gondolkodástokban megújulva alakuljatok át, hogy felismerjétek, mi az Isten akarata, mi.
Az élet igéje december „Ám azoknak, akik befogadták, hatalmat adott, hogy Isten gyermekeivé legyenek.” (Jn 1,12).
Az élet igéje május.
Az élet igéje április „Testvérek, ne panaszkodjatok egymásra…” (Jak 5,9)
Szent Ágoston hatása a kálvinizmusra
VINCÉS TÁBOR Piliscsaba, augusztus Jézus és az Ő tanítása egész életünk alapja. Aki Jézus szavai szerint cselekszik, házát sziklára építi…
Középkori szerzetesrendek
A munka ünnepe a nemzetközi munkásmozgalmak által kiharcolt, minden év máj. 1-jén tartandó ünnepség, hivatalos állami szabad nap, mely a munkások által.
A pécsi egyetem és a magyar jogi oktatás útja
Napkor A mi településünk.
A tridenti zsinat 21/B.
Egyház és a politika kapcsolata
Gaudium et Spes: Kihívások és kilátások Szeptember 10. Előadó: Dr. Tomka Ferenc.
Az Élet Igéje május „… Krisztus nevében kérünk: engesztelődjetek ki az Istennel!” (2Kor 5,20)
1 Továbblépés - Az üzenet.
Királyi papság – szentírási kifejezés : „Mint élő kövek, épüljetek lelki házzá, szent papsággá, hogy Istennek tetsző lelki áldozatokat ajánljatok fel…
Az Élet Igéje február „Akiket Isten Lelke vezérel, azok Isten fiai.” (Róm 8,14).
Az Úrnak hála, tisztelet, Csak néki, senki másnak!
Az Élet Igéje szeptember.
 A Pécsi Püspöki Könyvtárat Klimo György pécsi püspök ( ) alapította meg ben  Eredetileg a püspöki palota dél-nyugati szárnyában volt.
Törpeállamok.
Megszentelt Élet Éve Francesco a meglepetések embere: akit Jánosnak kereszteltek – de Ferencnek hívtak a nagyravágyó ifjú - aki soha nem.
Számokba zárt hitünk Hogyan fest a jövőnk a számok, a statisztika tükrében? Dr. Fábri György.
Szociális és Gyermekvédelmi feladatellátás a Görögkatolikus Metropóliában.
II. József "A kalapos király".
Megszentelt Élet Éve
Vallások és vallásháborúk A XVI. és XVII. század folyamán.
Pápaság A primátus és az Egyházi Állam. 1.Róma püspökének primátusa A.Meghatározás. B.A pápa hármas méltósága. C.A primátus története. 2.A keleti (nagy)
KOLPING-MOZAIK. ADOLF KOLPING ÉLETE I ban született a németországi Kerpenben ig különböző cipészműhelyekben segédként dolgozott ben.
II. Vatikáni Zsinat „Ecclesia semper reformanda”.
Kialakulása, nyugati és keleti
A Szent Szövetség Európája
A reformáció főbb irányzatai
A gyermekek nevelésének megerősítése (VII. fejezet)
Nincs ideális Egyház, de van egy, szent, katolikus és apostoli Egyház.
A világháború előestéjén
A kereszténység hivatalos vallássá válásának folyamata
REFORMÁCIÓ.
FELEKEZETI EGYHÁZJOG 2017/2018. KRE/ÁJK november – december.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Előadás másolata:

X. Pius

Szent X. Piusz pápa (Giuseppe Melechior Sarto), (1835–1914) Mariano Rampolla del Tindaro bíboros - franciabarátság gondolata Ferenc József nevében a krakkói érsek, Puzyna bíboros vétót jelentett be Rampolla ellen. Rampolla visszavonulása (gyöngének nyilvánította magát) „Pio nono, Pio decimo”

X. Pius

X. Pius Apja: parasztember, postás Anyja: varrónő Lakhelye szerinti szeminárium (Pádua) plébános lett Salzano-ban. A nép plébánosa volt, a kicsiké és a szegényeké, tanított, szegényeket, betegeket látogatott

A pápa az 1904-ben kibocsátott Commissum nobis kezdetű konstitúcióban kiközösítés terhe mellett megtiltotta a vétó-emelést, a Vacante Sede Apostolica konstitúcióban összefoglalta a pápaválasztás törvényes rendjét

,,bízván abban, hogy mindazok a szent pápák imádkoznak értem, akik a Pius nevet erényes életükkel megbecsülték, és határozott szelídséggel kormányozták és védelmezték az Egyházat'‘

Európai tendenciák Keresztény szocializmushoz kötődő katolikus megújulás 1912 Bécs, eucharisztikus kongresszus Szekularizációs tendenciák: Portugália: egyházüldözések Franciaország

Francia belpolitika problémái Megosztja a közvéleményt: 1905 – Franciaország: szekularizációs törvény, egyház és állam szétválasztása Francia belpolitika problémái Megosztja a közvéleményt: az állami beavatkozás káros következményeit a vallásos életre, a közösségi és nyilvános vallási megmozdulásokra

A szeparációs törvény és az egyházi reakció Az 1905. december 9-i törvény főbb pontjai: 1. A Francia Köztársaság biztosítja minden polgára számára a lelkiismereti szabadságot. Garantálja a vallások szabad gyakorlását, a közrend érdekében megszabott korlátozások mellett; 2. A Köztársaság hivatalosan nem ismer el, és nem támogat pénzzel egyetlen felekezetet sem; 3. A vallás nyilvános intézményei eltöröltetnek, de vallási egyesületekké alakulásuk lehetőség, amely egyesületek vehetik át a társadalmi életben a szerepüket 4. Az Állami Vagyonkezelési Igazgatóság leltárt készít az egyházi vagyonokról 5. Egy éven belül e felmért vagyont át kell adni a célra alapított vallási egyesületek, ún. „kultuszközösségek” kezelésébe, mely intézmények kizárólagosan biztosítják az egyházak további működését azok belső törvényei szerint 6. Az állam a vallási célokra szolgáló épületeket állami, községi tulajdonná nyilvánítja és vállalja fenntartásukat.

Új püspökök kinevezése – 13 új egyházmegyei vezető 1906: Vehementer Nos, Franciaország püspökeihez címzett, : elítéli az állam és az egyház szétválasztásának elvét 1906 Gravissimo Officii Munere: visszautasítja a kultuszközösségek megszervezésének gondolatát, elsősorban a garanciák hiánya miatt. távolságtartás a politikai megnyilatkozásokban

Enciklikái Il fermo proposito – 1905 Communium rerum – Aostai Szent Anzelmről – 1909 Editae saepe – Borromei Szent Károlyról Lacrimabili statu Dél-Amerika indiánjairól – 1912 Singulari quadam (A munkásszervezetekről )

Szent Anzelm Szent Anzelm nagy fontosságot tulajdonított az értelemnek, A hitet és az értelmet nagyon szoros kötelék fűzi össze, nincs köztük ellentét, hanem egymást kölcsönösen kiegészítik a hit elsőbbségével. Nem az értelem bizonyítja a hitet, hanem a hit kutatja az értelmet.

„Világegyház” struktúrája X. Piusz megszüntette a missziós rendszert az USA-ban (1908) és 11 új egyházmegyét alapított. Kanadában, Mexikóban és Dél-Amerikában is püspökségekkel gyarapodott a helyi egyház. X. Piusz kiváló kapcsolatban állt a magyar katolikus egyházzal > 1905-ben ő szentelte föl gróf Zichy Gyula pécsi, Balás Lajos rozsnyói és Prohászka Ottokár székesfehérvári püspököket.

X. Pius és a modernizmus „Mindent megújítani Krisztusban” – „Instaurare omnia in Christo” Misszió, expanzió, intenzitás a hit tisztaságának megőrzése – ez egyben a modernizmus elleni küzdelmet jelentette. A modernizmus gyűjtőfogalma alatt a kor összes tévedését kell érteni: filozófiai indíttatású szkepticizmus – kétkedések racinalitás: a Szentírás, egyházi személyek „csodátlanítása” a pápaság intézményének megszüntetése - szépirodalmi művekben

X. Piusz nevéhez fűződik a szent zenéről kiadott Inter Sollicitudines kezdetű motu proprio. Az egyházzenei reformirat legfőbb tételei ma is érvényesek, a II. vatikáni zsinat is szentesítette ezeket. X. Piusz ajánlotta a napi szentáldozást ő vezette be a fiatal gyermekek elsőáldozását; Pápasága előtt a hívek csak a bérmálkozás alkalmával áldozhattak először.

a pápa 1907. július 3-án közzétette a Lamentabili sane exitu kezdetű dekrétumot, amely a modernizmus tanításából 65 tételt súlyos tévedésnek ítélt: a „modernek” kórusban hördültek fel a pápa tényközlése ellen. 1907. szeptember 8-án a pápa kiadta a Pascendi Dominici Gregios kezdetű enciklikáját: kellő megalapozottsággal, nagy körültekintéssel tette vizsgálat tárgyává a katolikus tanítással ellentétes nézeteket, s erőteljes hangon elítélte azokat. A pápa a modernizmussal egy tőről fakadó amerikanizmust is elítélte. X. Piusz hasonló határozottsággal ítélte el 1910-ben a francia és az olasz szociális mozgalmat, amely egy szélsőséges mozgalom volt és a kereszténységgel összeegyezhetetlen eszméket vallott.

XV. Benedek

XIV. Benedek (1740-1758) Protestantizmussal való modus vivendi Matrimonia, que (1741) Felismerte, hogy nyitnia kell, normalizálni a viszonyokat Bologna érseke

Programadó enciklikája: Ad beatissimi apostolorum principis (1914) – A világi társadalomnak a pápa békefelhívást intézett. Az Egyházról szóló részben rögzítette pápasága célkitűzéseit: Megerősítette a modernizmus minden megjelenési formájának elítélését. Másik célkitűzése a papság megfelelő képzése volt

„Ad beatissimi Apostolorum” 1914. nov. 1. A szabad teológiai vita határairól. Senki nem fogalmazhat meg különvéleményt az egyház tanítóhivatalával szemben. „A katolikus hit ereje és természete olyan, hogy se hozzáadni, se elvenni nem lehet belőle semmit: vagy egészben elfogadjuk, vagy egészben elvetjük.” Haladás a vallásos gyakorlatban: „Csak az megújítandó, ami benne van a hagyományban,…nem újat, hanem új módon!”

XV. Benedek célja az egyházzal a püspökök Rómával való egységének megőrzése a papi engedelmesség értékének felmutatása, az egyházi tanítás tisztaságának megőrzése a modernizmus veszélyeivel szemben. Az ő idejében jelent meg az új, egységes kánonjogi kódex. Megalapította a Keleti Egyházak Kongregációját, és a római Kelet Intézetet. Sokat tett a misszióért és a bennszülött papság képzéséért

„bennszülött papság”-ról „Éppen abból a néptörzsből, amelynek körében működnek, neveljenek és képezzenek ki papokat… A bennszülött áldozópap ugyanis származás, képességei, vérmérséklet és érzülete révén egészen közel áll földijeihez, és ezért rendkívül alkalmas arra, hogy szívükbe plántálja a hitet”. „Jó és alapos képzésben kell részesülniük, hogy ők maguk is képesek és alkalmasak legyenek a papi hivatás betöltésére…”

A Szentszék és az I. világháború Békefelhívásait válasz nélkül hagyják 1917-es békefelhívását Oroszország, Franciaország és Olaszország még csak válaszra sem méltatták. Ezt követően Benedek letett minden további békeközvetítői próbálkozásáról és a háború utolsó szakaszában már csendben maradt.

Szentszék és az I. világháború a foglyoknak és a sebesülteknek segített nem tett különbséget sem vallási, sem nemzeti tekintetben Az örmények 1921-ben szobrot állítottak Benedeknek Isztambulban Svájcban foglyokat sikerült kicserélni, közel 100 ezer sebesülten segített az egész katolikus világban pénzgyűjtést szervezett és a Vatikán 82 millió aranylírát fordított saját vagyonból a sebesültek, az árva gyermekek és a foglyok megsegítésére. Segítség az elesetteknek, elfogottaknak: A német püspöki karnál működő központok 800 ezer kérést teljesítettek, míg az állami hivatalok nem voltak képesek érdemi segítséget nyújtani, a papi hivatalok segítettek az eltűntek azonosításában

Diplomáciai tevékenység 14-ről 27-re nőtt a Szentszékkel diplomáciai kapcsolatot teremtő államok száma. helyreállította a Szentszék kapcsolatát Franciaországgal, és (250 év után) Angliával. 1920-ban születtek meg a diplomáciai kapcsolatok a Monarchiából kiváló Magyarországgal. komoly lépéseket tett az Olaszországgal közös kapcsolatok normalizálódása érdekében

1917. május 20:Providentissima Mater Ecclesia enciklika (Codex Iuris Canonici) 1915-ben megalapította a Szemináriumok és Egyetemek Kongregációját. A missziós apostolkodásról a Maximum illud enciklikát írta.

Megünnepelte Dante halálának 600. évfordulóját (1921), Szent Domonkos 700. évfordulóját. Szentté avatta Alacoque Margit Máriát (Jézus Szíve-tisztelet) Jeanne d’Arc-ot.

Pacem, Dei Munus Pulcherrimum

1920. szept. 15. „Spiritus Paraclitus” körlevél. A Szentírás sugalmazottságáról. Isten az írót, mint eszközt használta a Szentírás megírásakor. Kiáll mellette, hogy minden szava hiteles.

Egyéb intézkedései Számos határozatban és rendeletben foglalkozott a testiség és szexualitás etikájával. Tisztázta a nő és a férfi felelősségét a puszta örömszerzésre irányuló szeretkezésekben. Ebből kitűnik, hogy innen komoly kihívás érte a katolikus tanokat.