Nacsinák Gergely András:

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jártam a hegyeket, a hegyoldalakat borító erdőket, és csodáltam a természet szépségét, a fenséges tájakat…
Advertisements

Manipuláció helyett szolgálat a társkapcsolatban
Isten célja a gyülekezettel 2: Közösség
Az Élet Igéje április.
Az őskori vallás.
II. rész. Több mint: Jókívánság ! Automatikusan vált!
Krisztus uralma alatt élni 1. András hadművelet Johan Lukasse írása nyomán Megváltóm és Királyom.
A házasság még nem a mennyország
Művészet By: Turi Krisztina.
Advent 4. vasárnapja Advent két szálon fut: várakozunk a Messiás születésének a minden évben való megünneplésére, és próbálunk felkészülni a lelkünkben.
Van Gogh: Parasztcipők – Heidegger: A műalkotás eredete
Paul M. Zulehner: Vágyakozó Istenkeresés Kecskemét: Korda, Ford. Szabóné Révész M. Magda.
TURIYAM Téma: Önmagunk mibenléte
és a legkevésbé teljes az
Liguori Szent Alfonz: Megegyezés Isten akaratával Jel Könyvkiadó 2011.
Értékes gondolatok értékes könyvekből… Gyulay Endre: Ámentől ámenig Tudatos bekapcsolódás a szentmisébe Szent István Társulat, Budapest, 2010.
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
Készítette: Oláh Krisztina Andragógia szak III. évfolyam
A HÚSVÉTI IDŐ SZIMBÓLUMAI
A középkori filozófia főbb kérdései
Ádventi ráhangoló gondolatok
Az Élet Igéje szeptember „Ezért ti elsősorban az Isten országát és annak igazságát keressétek, s ezeket mind megkapjátok hozzá.” (Mt 6,33)
„Az igazság Lelke elvezet titeket a teljes igazságra.” (Jn 16,13).
1 1 1.
Tudatos teremtő vagy öntudatlan ősforrás?
George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet Bartha Dávid.
A Biblia ma is a világ egyik legkelendőbb könyve: a teljes Biblia 275 nyelven olvasható, az Újszövetséget további 495 nyelvre ültették át. A különböző.
Nagyböjt, az újrakezdés lehetősége!
ÖSSZEFOGLALÁS Egy játék és tanulságai Hitünk valósága Minden mindenben.
Buddhista logika és paradoxonok
AzÉletigéje március „Az én eledelem az, hogy annak akaratát tegyem, aki engem küldött, és hogy elvégezzem művét.” (Jn 4, 34)
Az Élet Igéje augusztus Chiara Lubich 1949-es írása.
„Törekedjél inkább igaz lelkületre, életszentségre, hitre, szeretetre, türelemre és szelídségre!” (1 Tim 6, 11).
Az Élet Igéje október „Állhatatossággal fogjátok megmenteni lelketeket.” (Lk 21,19)
* * * "Folyamodjatok az Úrhoz, az Ő hatalmához,
Gyülekezet Koinónia - Közösség.
Születésnapi ünneplésre!!! M E G H Í V Ó. A szívedben.... Ő ott fog találkozni veled. (Hallani fogod a kopogtatását.) Díszvendég: Jézus Krisztus Dátum.
Az élet igéje november „Aki szeret engem, megtartja tanításomat. Atyám is szeretni fogja őt, hozzá megyünk és benne fogunk lakni.” (Jn 14,23).
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Készítette: Jon A. Palmer
ISTEN KIRÁLYSÁGA Készítette: Jon A. Palmer. Isten királysága  Azért vagyunk a földön, hogy megváltoztassuk a forgatókönyveket…
Kicsoda Isten? 4. prédikáció
Az Élet Igéje május Aki szeret engem, azt Atyám is szeretni fogja. S én is szeretni fogom, és kinyilatkoztatom magam neki. ( Jn 14,21)
Az élet igéje április „Testvérek, ne panaszkodjatok egymásra…” (Jak 5,9)
Miért nem valóságos az idő?
1 Továbblépés - Az üzenet.
Az Élet Igéje augusztus.
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
M A N D A L Á K A mandala szó az ősi indiai szent nyelvből, a szanszkrítből származik. Jelentése: kör, ív, körszelet, korong. A mandala egy kör alakú.
Az Élet Igéje október.
Az Élet Igéje február „Akiket Isten Lelke vezérel, azok Isten fiai.” (Róm 8,14).
Az alapvető kommunikáció
Az Élet Igéje szeptember.
Kegyelem által Élet Világosságban.  Jn20,30-31 Sok más jelt is tett Jézus a tanítványai szeme láttára, amelyek nincsenek megírva ebben a könyvben. Ezek.
Filozófiatörténet előadások 1I.
Milyen szép a világ Készítette: Süni.
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
KIVONULÁS KÖNYVE 3:6 – 3:20 exodus az elhívás. ISTEN JELENLÉTÉBEN - Angyalok: Abban az esztendőben, amikor Uzzijjá király meghalt, láttam az Urat. Trónján.
Szerző: Vörös László.  Az indiai vallások egyik fő fogalma.  Sramanák szerint a dukkhától való megszabadulás  Ind filozófia szerint brahmannal való.
Nirvána
Erika F. Puni, PhD Stewardship Ministries Director General Conference.
1. A „két történet” összevetése /1. ( Ter 1,  Ter 2, 4-9 (10-14) ) a) H ASONLÓSÁGOK : – Az ember Isten „alkotása”, „teremtménye”. – A férfi.
A. Az „Ige” kifejezés. János evangélista Jézus Krisztusról mint az „Igéről” ír: - a görög szövegben a Logosz szó szerepel. János a görög filozófiából veszi.
„Diákok a munkaerő-piacon” NTP-SZKOLL
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Kegyelmed elég, több mint elég, Igédben bízom én.
JÉZUS ISTENSÉGÉBE VETTET HIT ALAPJAI
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
A teremtő és gondviselő Atya
KERESZTÉNY FUNDAMENTUMOK
Előadás másolata:

Nacsinák Gergely András: Jóga a középkori Európában? A Jézus-ima története és a hészükhazmus keleti kapcsolatainak kérdései Kairosz Kiadó Budapest, 2010.

A keresztény aszketikában sem a hészükhiára való törekvés, sem a szüntelen ima gyakorlása nem igazán technikai jellegű lépés, amennyiben nem automatikusan hozza meg a kívánt eredményt, s az áhított cél megvalósítása nem a gyakorló elszántságán és teherbírásán múlik Mivel nem egymagában halad az úton, a misztika itt végső soron mindig kapcsolatot jelent. Indiában az aszkézissel elért emberfölötti képességek viszont nem egy külső hatalom ajándékai, hanem a meditáció, az elme átalakításának mintegy magától értetődő velejárói.

A jóga – a szó jelentése: lebírás, leigázás, megtartás – elsősorban a tudat, az értelem megregulázását jelenti. Célja pedig az, hogy a Látót, a tiszta és időtelen alanyiságot megszabadítsa a dolgok, érzetek, észleletek általi meghatározottságtól, felfedve annak valódi természetét. A jógamódszerek tehát az aszkétát a megismerés alanyává és egyszersmind tárgyává is teszik. Ezzel szemben a keresztény misztikában az Istenhez való felemelkedés valamennyi emberi törekvés kezdete és vége. Az ember (…) már az első lépéseknél tapasztalja, hogy erőfeszítései közepette nincs egyedül. A nyugati spiritualitástól eltérően azonban az istenség (Ísvara) szerepe a megszabadulásban rendszerint meglehetősen csekély: mindössze arra korlátozódik, hogy segítségével az ember elérje a megvilágosodást – nemigen több tehát egy számba jöhető praktikus eszköznél, s az aszkétának célja eléréséhez nem is feltétlenül kell igénybe vennie az isten segítségét, aki egyébként nem is rendelkezik az európai istenfogalom ismérveinek legtöbbjével: sem nem mindenható, sem nem teremtő, sem nem időtlen. Voltaképpen nem más, mint a szenvedélyektől nem szennyezett, tiszta Tudat ideálképe. Míg a jógában a megszabadulás egyértelműen emberi teljesítmény, itt az emberi és isteni szándék együttműködésén (görög szóval szünergiáján) múlik.

A jóga ezt (ti. a meditációs pózt) azért alkalmazza, hogy leválassza a tudatosságot az érzéki világról: ne a test uralja a tudatot, hanem a tudat a testet. A testhelyzet maga válik itt (a hatha-jógában) meditációvá, minthogy a test is voltaképp kapott tudat.   Érdekes, hogy amikor az imádságos póz tárgyalásra kerül a hészükhaszta irodalomban, némely szerző ellenkezőleg: a kényelmetlen, természetellenesen görnyedt testtartással járó fájdalomérzetet egyenesen jótékonynak tekinti.

A keresztény aszketikában és misztikában roppant lényeges vonás a személyesség. Ezért a keresztény aszkézis nem csak lemondás mindarról, ami a lelket megrögzött, önös szokásaihoz, régi természetéhez köti, hanem feltöltése mindannak, ami az istenemberi megújuláshoz vezet. A keresztény aszkéta számára az apatheia csak alap: innen lendül tovább a lélek fölfelé, a szív csöndjében halk szóval híva Istenét. Ehhez képest a keleti aszketika inkább a szellemi megismerés eszközeként használja a testiséget, annak valamennyi rezzenésével, képességével és meghatározottságával együtt: a jóga azért, hogy megszabadítsa az egyént az újjászületések körforgásából, a buddhizmus azért, hogy az elmélyedés segítségével ráébredjen valamennyi dolog ürességére, ideértve magát az énképzetet is.

… Mindez gyökeresen különbözik az ima és az elmélkedés keresztény felfogásától, melyben – legyen az a Jézus-ima vagy egy zsoltárvers – sohasem lehet mellékes az ismételt szavak jelentése. Még ha a folytonosan ismételt ima idővel hozzá is járulhat egyfajta „módosult tudatállapot” kialakulásához, ez egyrészt nem cél, másrészt még ekkor sem válik mellékessé a folytonosan recitált szöveg tartalma. A Jézus-ima szüntelen ismételgetése is csak nagy vonalakban hasonlítható a mantrák recitálásának indiai gyakorlatához. A mantra a hangképzés és a beszéd ősi, mágikus hatalmába vetett hiten alapul. Az efféle formuláknak isteni eredetet, ebből következően pedig természetfeletti erőt tulajdonítanak, legyen az védikus idézet, valamely istenség neve, vagy más szentirat, például a buddhista szútra része. Gyakorta az imához semmiben sem hasonlító, önmagukban értelmetlen hangokról és hangzósorokról van szó, amelyek segítik a jógit egy nyelvi és diszkurzív gondolkodás előtti – avagy utáni – tudatállapothoz való eljutásban. A jógában a végső, megszabadító belátás eléréséhez minden lehetséges eszköz megengedett. A keresztény imamódszerek ehhez a változatossághoz képest meglehetősen egysíkúnak, hovatovább kidolgozatlannak is tűnnek: ám nem szabad megfeledkezni arról, hogy ez nem színvonalbeli különbséget, hanem eltérő lelkiséget takar.

A bemutatót készítette: Nagy Péterné Korándi Márta Mani, a manicheizmus atyja utazásai után így ír a két rendszer párhuzamairól: A hészükhazmus és a jóga általánosságban testi gyakorlatsorozat, mely testtartásokkal és légzőgyakorlatokkal, aszketikus erőfeszítéssel az akadályok, vágy és szenvedélyek elnyomására, s ugyanakkor szellemi összeszedettségre törekszik a koncentráción keresztül; olyan szellemi törekvés, mely a testiség ruháját leveti, melyben a lélek közvetlenül megtapasztalja az isteni jelenlétét.” Ha felkeltette érdeklődésedet ez a könyv, vagy olvasnál valami mást a témában, gyere el könyvtárunkba! Várunk szeretettel! Nacsinák Gergely András: Jóga a középkori Európában? A Jézus-ima története és a hészükhazmus keleti kapcsolatainak kérdései A bemutatót készítette: Nagy Péterné Korándi Márta