Vecsenyi János: Vállalkozás 2008. 12. 04. A vállalkozások működtetése 5. előadás: Menedzsment kihívások és megoldások Előadó: Vecsenyi János Vendég Csiki Bege Lajos 3. előadás_ Vecsenyi János: A vállakozások működtetése: Menedzsment kihívások
Vecsenyi János: Vállalkozás 2008. 12. 04. Miről lesz szó ma? A vállalkozás működtetése Csiki Bege Lajos vállalkozó bemutatása A vállalkozás alapfunkciói A vállalkozó szervezet jellemzői A vállalkozói szerepek és szerepkonfliktusok 2008. 12. 04. 3. előadás_ Vecsenyi János: A vállalkozás működtetése: Menedzsment kihívások 3. előadás_ Vecsenyi János: A vállakozások működtetése: Menedzsment kihívások
Mai vendégünk: Csiki-Bege Lajos www.csiki-bege.hu
Csiki-Bege Lajos és vállalkozása Hogyan kezdődött vállalkozói pályafutása, és honnan jött a Csiki-Bege Teherautók ötlete? Melyek voltak a vállalkozás kiépítésének főbb állomásai, kritikus pontjai, és hogyan lett úrrá a nehézségeken? Melyek Csik-Bege Lajos és vállalkozásai előtt álló legfontosabb kihívások? 2008. 12. 04. 3. előadás_ Vecsenyi János: A vállalkozás működtetése: Menedzsment kihívások
2008. 12. 04. 3. előadás_ Vecsenyi János: A vállalkozás működtetése: Menedzsment kihívások
Miért és hogyan lett vállalkozó? Így születtem hamar kezdtem játékot csináltam, eladtam Bizonyítási kényszer volt rajtam erdélyi, falusi magyar Hajtott a vállalkozói énem Mindenben kerestem az üzleti lehetőséget Vettem, használtam, eladtam 2008. 12. 04. 3. előadás_ Vecsenyi János: A vállalkozás működtetése: Menedzsment kihívások
A vállalkozás kiépítésének fő állomásai Az üzleti lehetőség felismerése Felismertem a hiányt és ebben az üzleti lehetőséget Meghirdettem a már nem használt teherautóimat, de jöttek az érdeklődő telefonok Ismertem a beszerzési piacot és a kereskedelmi technológiát Rájöttem, hogy ebből pénzt lehet csinálni Cégindítás Cégalapítás Első telephely Első alkalmazott 2008. 12. 04. 3. előadás_ Vecsenyi János: A vállalkozás működtetése: Menedzsment kihívások
A vállalkozás kiépítésének fő állomásai Működtetés A profil folyamatos bővítése Autókereskedelem: bérbeadás, szerviz, új teherautók, személyautók, autópláza Egészségügyi szolgáltatás: gyermekfogászat, egészségközpont a Plázában Tömegközlekedés: Veresegyháza, Budaörs Csapat- és szervezetépítés családias hangulat, coaching típusú menedzsment, konzultatív döntéselőkészítés-határozott iránymutatással, vennék-e tőle értékesítők felvétele, értékek közvetítése, bizalom, delegálás, menedzserek, képzés Integrált informatikai rendszer kiépítése Ügyfelekről minél többet, ügyfél kapcsolattartás, készletgazdálkodás, pénzügyi folyamatok követése, naprakészség Minőségirányítási rendszer kiépítése ISO 9001 bevezetése, egységes minőség, tisztázott folyamatok Környezetirányítási rendszer bevezetése ISO 14001 Tudatos környezetvédelem, alternatív energiafelhasználás 2008. 12. 04. 3. előadás_ Vecsenyi János: A vállalkozás működtetése: Menedzsment kihívások
A vállalkozó hajtóerői Elégedetté tenni az ügyfélkört Mindig alkotni valami újat, keresni az új kihívásokat A pénz nem Utálom, nem számolom, értékmérő 2008. 12. 04. 3. előadás_ Vecsenyi János: A vállalkozás működtetése: Menedzsment kihívások
Hol vagyunk most? 1. Felkészülés a vállalkozásra 2. A vállalkozás indítása 3. A vállalkozás működtetése A szervezet felépítése A vállalkozó szervezet működtetése A fejlődés, növekedés irányítása 4. Döntés a vállalkozásról A fejlődés, növekedés irányítása Az átmenet kezelése Kihívások, fordulópontok Stratégiai válaszok (termék, technológia, szervezet ...) Változáskezelés (az emberi tényező) Szervezeti struktúra átalakítása A vállalkozó szervezet működtetése Vállalkozó vezetés Vevő-centrikus gyakorlat, Proaktív viselkedés Fókuszstratégia Folyamatos tanulás, tudásmenedzsment A szervezet felépítése Az alaphelyzet kialakítása Marketing és értékesítés Pénzügyek Emberek, irányítás 2008. 12. 04. 3. előadás_ Vecsenyi János: A vállalkozás működtetése: Menedzsment kihívások
Vecsenyi János: Vállalkozás Mi a vállalkozás? 2008. 12. 04. Szervezet változási készség Vállalkozási és Magas Gazellák Gyorsan növekvő vállalkozások Tigrisek Dinamikus, vállalkozó nagyvállalatok Hangyák Hagyományos kisvállalkozások Dinoszauruszok nagyvállalatok Hagyományos, Alacsony Üzleti és működési tapasztalat Magas 2008. 12. 04. 3. előadás_ Vecsenyi János: A vállalkozás működtetése: Menedzsment kihívások 3. előadás_ Vecsenyi János: A vállakozások működtetése: Menedzsment kihívások
A vállalkozás alapfunkciói 2008. 12. 04. 3. előadás_ Vecsenyi János: A vállalkozás működtetése: Menedzsment kihívások
Szervezeti megfontolások Minden vállalkozás szervezet célokkal, (mit, miért) folyamatokkal, (hogyan) struktúrával (milyen munkamegosztásban, kapcsolatokkal) EMBEREKKEL (kikkel) A kis szervezet is szervezet, a kisvállalat nem nagyvállalat kicsiben, mert homályosabb célok, kevesebb tudatosság kialakulatlan vagy kevésbé szabályozott folyamatok tisztázatlan, átfedő, hiányzó munkakörök, szervezeti funkciók kevesebb ember, szorosabb egymásrautaltság, felkészültségi hiányok 2008. 12. 04. 3. előadás_ Vecsenyi János: A vállalkozás működtetése: Menedzsment kihívások
Az első szervezeti struktúra kialakulása Vecsenyi János: Vállalkozás 2008. 12. 04. Az első szervezeti struktúra kialakulása 3. 1.-2. 4.-5. 4.-5. 6. 1.-2. A szervezet kialakításának lépései a vállalkozás 10-20 tevékenységének megnevezése minden tevékenység rövid értelmezése az összetartozó, szorosan egymáshoz kapcsolódó tevékenységek csoportosítása hatáskörök és felelősségi körök meghatározása az egyes tevékenységi csoportok irányítására a vállalkozó (tulajdonos) – menedzser jogosítványainak és hatáskörének tisztázása 2008. 12. 04. 3. előadás_ Vecsenyi János: A vállalkozás működtetése: Menedzsment kihívások 3. előadás_ Vecsenyi János: A vállakozások működtetése: Menedzsment kihívások
A GRPI, amit minden szervezetben tisztázni kell Vecsenyi János: Vállalkozás 2008. 12. 04. A GRPI, amit minden szervezetben tisztázni kell GOALS: A szervezet tisztában van a kulcsfontosságú eredményekkel, és a rövid/közép/hosszú távú célokkal Tervezés Hibaelhárítás Célok ROLES: A munkatársak tisztában vannak azzal, kinek, mi a feladata, milyen a munkamegosztás Szerepek PROCESSES: A szervezetben kialakították az alapvető folyamatokat, döntési eljárásokat és rendszereket Folyamatok/ Eljárások Emberi kapcsolatok The GRPI Model Goals Are the mission and goals of the team clear and accepted by all members? Are they in tune with the team’s environment? Roles Are the roles and responsibilities clearly described and understood? Do the defined roles support the team goals fully? Do the team members have the right competence and resources to fulfill their responsibilities? Processes and Procedures Are there processes and procedures operating in the group (such as problem solving methods, communication procedures, decision making processes, resource allocations that are: Understood and acceptable?…Supportive to the group goals and roles? Interpersonal Relationships Are the relationships among the team members healthy and supportive of good team work? Is there a healthy level of trust, openness and acceptance in the group? INTERPERSONAL RELATIONSIP: A szervezetben világosak a működési értékek és viselkedési normák Forrás: Beckhard (1975) 2008. 12. 04. 3. előadás_ Vecsenyi János: A vállalkozás működtetése: Menedzsment kihívások 3. előadás_ Vecsenyi János: A vállakozások működtetése: Menedzsment kihívások
A vállalkozásmenedzsment alappillérei Marketing és értékesítés Lehetőség PIAC Vállalkozó és csapata EMBER Irányítás és működtetés Pénzügyek Erőforrások PÉNZ I cég INFORMÁCIÓ Információs menedzsment 2008. 12. 04. 3. előadás_ Vecsenyi János: A vállalkozás működtetése: Menedzsment kihívások
A marketing és értékesítési funkció Vecsenyi János: Vállalkozás 2008. 12. 04. A marketing és értékesítési funkció Kritikus pontok Folyamatos figyelés a vevőre, a vevői visszajelzések gyűjtése, piackutatás Az értékesítési hálózat kiépítése, az eladás szerepének felértékelése Az igényekhez igazodó folyamatos termék/szolgáltatás fejlesztés. Marketing és értékesítés Lehetőség PIAC 2008. 12. 04. 3. előadás_ Vecsenyi János: A vállalkozás működtetése: Menedzsment kihívások 3. előadás_ Vecsenyi János: A vállakozások működtetése: Menedzsment kihívások
A kisvállalati marketing A piac szűk, 1-1 termékcsalád szélességű A célközönség jól specifikált Elérésének módozatai is adottak és olcsók: Szakfolyóiratok Konferenciák mellett rendezett kiállítások Szakvásárok „A környék” Az internet és a „gerilla-marketing” A marketing – és nem csak a sales - kulcsfigurája: a disztribútor 2008. 12. 04. 3. előadás_ Vecsenyi János: A vállalkozás működtetése: Menedzsment kihívások
A készpénzforgalom megtervezése és kezelése A pénzügyi funkció Kritikus pontok A készpénzforgalom megtervezése és kezelése A számviteli és pénzügyi rendszer kiépítése A finanszírozási igény meghatározása, és a szükséges források megszerzése Pénzügyek Erőforrások PÉNZ 2008. 12. 04. 3. előadás_ Vecsenyi János: A vállalkozás működtetése: Menedzsment kihívások
Nyitómérleg Zárómérleg Pénzügyi kimutatások Eredménykimutatás Árbevétel - Ráfordítások Nettó eredmény Cash-Flow kimutatás Pénzbevétel - Pénzkifizetés nettó Cash Flow Mérleg Kötelezettségek Eszközök Saját tőke Eredménykimutatás Nyitómérleg Zárómérleg 2008. 12. 04. 3. előadás_ Vecsenyi János: A vállalkozás működtetése: Menedzsment kihívások
Mire van igény a finanszírozáskor? Eszköz /bővítés finanszírozás Működés/likviditás finanszírozás 2008. 12. 04. 3. előadás_ Vecsenyi János: A vállalkozás működtetése: Menedzsment kihívások
A finanszírozás forrásai SAJÁT finanszírozás Belső VAGYON (tőke) finanszírozás (tőkepiac) ADÓSSÁG finanszírozás (pénzpiac) Külső 2008. 12. 04. 3. előadás_ Vecsenyi János: A vállalkozás működtetése: Menedzsment kihívások
A vezetési és irányítási funkció Kritikus pontok A vállalkozó saját vállalkozáson belüli szerepének tisztázása, a működtetés megszervezése A kulcsemberek (munkatársak és (később) professzionális menedzser(ek)) kiválasztása A kapcsolati háló (igazgatóság?) kiépítése (Állandóan értékeli a 3P-t és az új kihívásokat) Vállalkozó és csapata EMBER Irányítás és működtetés 2008. 12. 04. 3. előadás_ Vecsenyi János: A vállalkozás működtetése: Menedzsment kihívások
Az emberek kiválasztása és megtartása milyen munkakör betöltésére van szükség? Milyen feladatokat kell ellátni az adott munkakörben? Milyen képességekre, tapasztalatokra van szükség az adott feladatok ellátásához? Milyen munkabér és jutalmazás tartozik a betöltendő munkakörhöz? Hogyan lehet a kívánatos képességek meglétét megállapítani? A munkaköri profil meghatározása 2008. 12. 04. 3. előadás_ Vecsenyi János: A vállalkozás működtetése: Menedzsment kihívások
Az emberek kiválasztása és megtartása hol hirdessünk, hogyan hirdessünk keresd a képességeket a múlt alapján minimálbér, vagy fizesd meg a legjobbakat a munkajog alapján felkészítés a konkrét feladatokra A képességek fejlesztése Toborzás: Kiválasztás: Munkaszerződés: Munkabér: Betanítás: Továbbképzés: 2008. 12. 04. 3. előadás_ Vecsenyi János: A vállalkozás működtetése: Menedzsment kihívások
Az információs menedzsment funkció Kritikus pontok A vállalkozó kapcsolata a külvilággal A működés leképezése és működtetése A cég eredményesebbé, hatékonyabbá tétele I cég INFORMÁCIÓ Információs menedzsment Irányítás és működtetés 2008. 12. 04. 3. előadás_ Vecsenyi János: A vállalkozás működtetése: Menedzsment kihívások
A vállalkozó vállalat 5 jellemzője 2008. 12. 04. 3. előadás_ Vecsenyi János: A vállalkozás működtetése: Menedzsment kihívások
A vállalkozó szervezet 5 jellemzője 3. Fókusz- stratégia Azt csinálja, amihez a legjobban ért, és azt a piacon a legjobban 5. Folyamatos tanulás Szervezetté teszi a tudást, képessé teszi az embert 2. Proaktív viselkedés Elébe megy az igényeknek 4. Szolgáltatói szemlélet Lelkessé teszi a külső, belső vevőt 1.Vállalkozó vezetés Folyamatosan keresi és kihasználja az újabb üzleti lehetőségeket, bátorítja a cégen belüli vállalkozói ötleteket, megszerzi a szükséges erőforrásokat az új kezdeményezésekhez 2008. 12. 04. 3. előadás_ Vecsenyi János: A vállalkozás működtetése: Menedzsment kihívások
Szerepek és szerepkonfliktusok
Vecsenyi János: Vállalkozás 2008. 12. 04. Alapelv A vállalkozásodon, és ne a vállalkozásodban dolgozz! Forrás: Michael E. Gerber: A vállalkozás mítosza. Bagolyvár, Budapest. 22-104. old. 2008. 12. 04. 3. előadás_ Vecsenyi János: A vállalkozás működtetése: Menedzsment kihívások 3. előadás_ Vecsenyi János: A vállakozások működtetése: Menedzsment kihívások
Vállalkozó-vállalkozó Vállalkozó-menedzser A vállalkozó 3 énje Vállalkozó-vállalkozó A vállalkozásán dolgozik Átlátja a káoszt A látnok - a körülményeket lehetőséggé változtatja Vállalkozó-menedzser A vállalkozásában dolgozik Rendet tesz a káoszban Vállalkozó-szakember A vállalkozásában dolgozik Megcsinálja a dolgokat 2008. 12. 04. 3. előadás_ Vecsenyi János: A vállalkozás működtetése: Menedzsment kihívások
A vállalkozási esettanulmányok bemutatása és megbeszélése
Melyek a vállalkozás fejlődésének kritikus állomásai? Az alapítás indokai Az üzleti modellje Melyek a vállalkozás fejlődésének kritikus állomásai? Melyek a vállalkozás kihívásai? Hogyan tovább? Tanulságok? 2008. 12. 04. 3. előadás_ Vecsenyi János: A vállalkozás működtetése: Menedzsment kihívások
Összefoglalás
Vecsenyi János: Vállalkozás 2008. 12. 04. Összefoglalás A vállalkozás alapfunkciói: Piac: Marketing és értékesítés Pénz: Pénzügy Ember: Vezetés és irányítás Információ: Kapcsolat Vállalkozó szervezet Vállalkozó Proaktív Fókuszáló Szolgáltató Tanuló A vállalkozó 3 énje Vállalkozó Szakember Menedzser 2008. 12. 04. 3. előadás_ Vecsenyi János: A vállalkozás működtetése: Menedzsment kihívások 3. előadás_ Vecsenyi János: A vállakozások működtetése: Menedzsment kihívások
Vecsenyi János: Vállalkozás 2008. 12. 04. Köszönöm a figyelmüket Találkozunk a vizsgán 2009. január 9-én 9-kor 3. előadás_ Vecsenyi János: A vállakozások működtetése: Menedzsment kihívások