Könyvtárosok a tehetségekért – a reformációtól napjainkig

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Tutori tevékenység a gyakorlatban
TÁJÉKOZTATÁS A SZAKMAI VIZSGARENDSZEREK KUTATÁSÁRÓL Dr. Hideg Éva Budapesti Corvinus Egyetem, Jövőkutatás Tanszék Az FKA-KT 4/2006. sz. téma, Megvalósíthatósági.
E-SKILLS (DIGITÁLIS ÍRÁSTUDÁS) AZ ÉRDEKKÉPVISELETI MUNKÁBAN A STRATOSZ SZÁMÁRA KIDOLGOZOTT VÁLTOZAT Készült a MAT támogatásával, az FSZH közreműködésével.
E-learning alapú távoktatásos képzés
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
E-learning alapú távoktatás tapasztalatai a Széchenyi István Egyetemen
2006. szeptember 20. Vámospércs "Új szolgáltatások a könyvtárban az Internetre építve" Moldován István OSZK MEK osztály
Generációk - kultúrák : információszolgáltatás A - Z-ig
E URÓPAI D OKUMENTÁCIÓS K ÖZPONTOK. Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) hálózatát az Európai Bizottság hozta.
A tanári munka értékelése
–– Hétköznapi munka több nyelv és kultúra metszéspontján Papp Annamária Nyelvi és kulturális sokszínűség Bemutatkozik.
Nagy Zsuzsanna Információs köztér, tájékoztatás és az egyetemi könyvtárak változó feladatai Bibliográfiai műhelyek a társadalomtudományi tájékoztatásért.
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az átalakuló tanárképzés és a pedagógiai szolgáltató rendszer kapcsolódási pontjai.
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
DPR kommunikáció alapelvei
Könyvtárhasználati verseny
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Vezetői tájékoztató a SZIE-DPR és SZIE-IMIR projektekről
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
E-learning alapú távoktatásos képzés
1 Munkatársi képzések a Debreceni Egyetemen HEFOP / /1.0 A képzési programmal és annak megvalósításával kapcsolatos akkreditációs.
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Pannon Egyetem A pályakövetési vizsgálatok jövője a Pannon Egyetemen a TÁMOP pályázat fényében Veszprém, március 11.
Széchenyi István Egyetem, Győr
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
2009. október 19. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 7. előadás.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Egyeztetési folyamat A Társadalmi Egyeztetés Eljárási Normarendszere kötet és a RECE programban készült helyzetelemzés.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
1. előadás A vállalkozások indítása és működtetése
Szakmai gyakorlat január 18 - február 7.
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
Nevelési Tudásdepó Csík Tibor projektmenedzser. Az országos lelőhely-nyilvántartás számára rekordok Magyar közoktatás tankönyvei Gyermek- és ifjúsági.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
Merni Mérni MINŐSÉG…bevállaljuk? Alföldiné Dán Gabriella PhD Sopron, március.
Digitális, vagy információs? Műveltség! Koltay Tibor.
Útban a Web 2.0-ás felsőoktatási könyvtárak felé Válaszadás kihívásokra, fejlődési tendenciákra a szabad tudásáramlás szolgálatában Barna Marianna könyvtáros,
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
A projekt indulása K21 - A „Könyvtári minőségfejlesztési 21” modell nyomán Előkészítés, csapatépítés 2008-ban 2009-ben projektté szerveződött Jelenleg.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
„Olvasási és digitális kompetenciák fejlesztése könyvtári szolgáltatásokkal. A PTE Egyetemi Könyvtár a minőségi oktatás és hatékony tanulás szolgálatában”
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
Minőségmenedzsment a felsőoktatásban UNI-EFQM Vas Beatrix ügyvivő szakértő Minőségfejlesztési és Informatikai Központ
KÖNYVTÁRAK MINT TUDÁSKÖZPONTOK. Yoneji Masuda, 1988 információ tengelyű gazdaság felosztása.
Graciela Sbertoli / Vox A kisebb települések önkormányzatainak támogatása az életen át tartó tanulás szemléletének népszerűsítésében MANORKA – zárókonferencia.
ICT (Information and Communication Technologies) IKT (Információs és Kommunikációs Technológiák) IKT pedagógiai értelmezése ○ Informatika tantárgy ○ Más.
A TÁVOKTATÁS LEHETŐSÉGEI ÉS TAPASZTALATAI A FELNŐTTKÉPZÉSBEN DR. ZÁRDA SAROLTA A FELNŐTTKÉPZÉS KIHÍVÁSAI … DEC. 15.
1 Felelősségvállaló szereplő avagy mit tehet a könyvtár a fogyatékosok érdekében.
OVIDIUS Info-Service Co Ltd.
OVIDIUS Info-Service Co Ltd.
OVIDIUS Info-Service Co Ltd.
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
dr. Geges József Ovidius Co. Ltd.
GEGES JÓZSEF Ph.D. OVIDIUS Info-Service Co Ltd.
OVIDIUS Info-Service Co Ltd.
IRODALOMKUTATÁSI MÓDSZEREK Varga Attila Testnevelési Egyetem Sporttudományi Doktori Iskola PhD II. évfolyam Témavezető: Dr.Kokovay Ágnes
Az internet minőségi információ halmazainak feltárásáról
Előadás másolata:

Könyvtárosok a tehetségekért – a reformációtól napjainkig Tehetség, tudás, készségek és önbizalom. Mit tehet a könyvtáros az egyetemi hallgatókért? Könyvtárosok a tehetségekért – a reformációtól napjainkig Magyar Könyvtárosok Egyesülete 41. Vándorgyűlése Debrecen, 2009. július 9-11. Nagy Zsuzsanna

Egyetemi könyvtárak - miért is? Segíti az egyetem fő tevékenységeinek eredményességét: Oktatás és önálló tanulás támogatása Kutatás támogatása Az intézmény sikeres önmegjelenítésének támogatása Küldetésnyilatkozat: „Az Egyetem Központi Könyvtára - mint az egész életen át tartó tanulás alapintézménye – a tudás megszerzését támogatja oktató, információ-közvetítő, szolgáltató és közösségformáló tevékenységével…” Magyar példák.: …karokon folyó képzést és kutatómunkát, és tevékenyen részt vegyen az információs kultúra elsajátíttatásában… (PTE… …Fontos szerepet tölt be az oktatásban, az önálló ismeretszerzés folyamatában az információkultúra könyvtári alapjainak megismertetésével, a módszerek és az információkeresési technikák elsajátíttatásával. (Savaria Egyetem… Tehetség, tudás, készségek és önbizalom. Mit tehet a könyvtáros az egyetemi hallgatókért? Debrecen, 2009. július 10. Nagy Zsuzsanna

A könyvtár szerepe Könyvtári tevékenységek súlya, szerepe változik Külső szolgáltatók, „megvásárolt szolgáltatások” (hatékonyság, költségek, tőkeigényesség, stb.) A könyvtárosok egyik erőssége: az információ kezelésének „tudománya” Egyre fontosabb, mert Információs túlterhelés Eligazodás az információs világban: tanulás munka közösségi és magánélet Tehetség, tudás, készségek és önbizalom. Mit tehet a könyvtáros az egyetemi hallgatókért? Debrecen, 2009. július 10. Nagy Zsuzsanna

Információs írástudás Meghatározások: „Felismeri, hogy szüksége van információra (mennyi, milyen) Megkeresi a szükséges információt (hatékonyan és eredményesen) Kritikusan értékeli az információs forrásokat és az információt A kiválasztott információt meglévő tudásbázisába integrálja Az információt meghatározott cél elérésére hasznosítja Ismeri az információ felhasználás jogi, gazdasági és társadalmi szabályait, az információt etikusan és jogszerűen használja” Forrás: "Information Literacy Competency Standards for Higher Education," American Library Association, September 01, 2006. „…tudja, mikor és miért van szüksége információra, hol találja, hogyan értékelje, hogyan használja fel és adja tovább etikus módon” Forrás: Chartered Institute of Library and Information Professionals, UK (2005) Tehetség, tudás, készségek és önbizalom. Mit tehet a könyvtáros az egyetemi hallgatókért? Debrecen, 2009. július 10. Nagy Zsuzsanna

Kit oktatunk: hallgatók oktatók/munkatársak beiratkozott olvasók Feladat: információs írástudás fejlesztése, információs kultúra terjesztése Hogyan: oktatás egyéni (személyre szabott) tájékoztatás virtuális tanulási/kutatási környezet kialakítása Kit oktatunk: hallgatók oktatók/munkatársak beiratkozott olvasók Tehetség, tudás, készségek és önbizalom. Mit tehet a könyvtáros az egyetemi hallgatókért? Debrecen, 2009. július 10. Nagy Zsuzsanna

Fő célcsoport: hallgatók Y, Z, Google generáció (1982 ill. 1993 után születettek) Jellemzők: IT rutinszerű kezelése, mobil eszközök használata, állandó kapcsolattartás (bárhonnan, bármikor), első tájékozódási pont az internet ill. keresőmotorok, De: gyors, de felszínes áttekintés, nem értékelik a forrásokat, nincs stratégia alkotás, „kivág-másol” technika, a könyvtári források nem elég intuitívek számukra, nem kérik a nyomtatott anyagot, a tulajdonjog és az etikai kérdések érdektelenek számukra Forrás: Information behaviour of the researcher of the future. A CIBER briefing paper, 11 January 2008 Tehetség, tudás, készségek és önbizalom. Mit tehet a könyvtáros az egyetemi hallgatókért? Debrecen, 2009. július 10. Nagy Zsuzsanna

Tehetség, tudás, készségek és önbizalom Tehetség, tudás, készségek és önbizalom. Mit tehet a könyvtáros az egyetemi hallgatókért? Debrecen, 2009. július 10. Nagy Zsuzsanna

Az információs írástudás oktatása Típusai Könyvtárbemutatás Nyomtatott segédanyagok (könyvtárismertető, adatbázis használati útmutató, keresési segédletek, katalógus ismertető, sb.) Előadás/adatbázis bemutató (egyszeri alkalom) Gyakorlattal egybekötött oktatás (számítógépes teremben) Egyéni, egyszeri oktatás (szaktájékoztatás keretében, pl. „Foglaljon könyvtárost”) Beágyazott oktatás (egy-egy tantárgy keretében) Online oktató program Akkreditált Ií modul tantárgyként Tehetség, tudás, készségek és önbizalom. Mit tehet a könyvtáros az egyetemi hallgatókért? Debrecen, 2009. július 10. Nagy Zsuzsanna

Tehetség, tudás, készségek és önbizalom Tehetség, tudás, készségek és önbizalom. Mit tehet a könyvtáros az egyetemi hallgatókért? Debrecen, 2009. július 10. Nagy Zsuzsanna

Az információs írástudás oktatása Tartalom A könyvtári gyűjtemény használata (katalógushasználat is) A könyvtári által biztosított források bemutatása E-adatbázisok/e-források használata Általános információ keresési stratégiák Az információs környezet megismerése (szakterület függő) Az információs igények felismerése és megfogalmazása Az információ kritikus értékelése Az információ etikus és jogszerű felhasználása Saját tudásbázis kiépítése, kezelése (tartalom és technikák) Tehetség, tudás, készségek és önbizalom. Mit tehet a könyvtáros az egyetemi hallgatókért? Debrecen, 2009. július 10. Nagy Zsuzsanna

Értékelés, visszacsatolás Nincs Kérdőíves értékelés (nyomtatott, online) Informális visszajelzés Feladatlap, munkafüzet Feladatok formális értékeléssel (házi dolgozat, beadandó feladatok, vizsga) Tehetség, tudás, készségek és önbizalom. Mit tehet a könyvtáros az egyetemi hallgatókért? Debrecen, 2009. július 10. Nagy Zsuzsanna

Az oktatás modelljei Könyvtári szolgáltatásként (könyvtárbemutató, adatbázis ismertetés, tréning gyakorlattal, online tutorial, workshop,…) Tanterv keretében Szaktárgyakba beágyazottan (pl. kutatás módszertan) Önálló tárgyként Vegyes rendszerben Könyvtáros az általános készségeket Oktató a szakterület specifikus információs készségeit Tehetség, tudás, készségek és önbizalom. Mit tehet a könyvtáros az egyetemi hallgatókért? Debrecen, 2009. július 10. Nagy Zsuzsanna

Nyitott kérdések Intézményi elkötelezettség (intézményi politika, stratégiai célokban szerepel-e, van-e felelőse) A könyvtárosok mint oktatók képzettsége, gyakorlottsága Az oktatás promóciója (e-mail, hírek a honlapon, szóróanyag, plakát, személyes kommunikáció, tantervben meghirdetve Oktatók és könyvtárosok együttműködése Könyvtáros mint háttérszolgáltató Egyenrangúság (?) Szakértelem megkérdőjelezhetetlen Időhiány a a szakmai tartalom oktatásában, stb…. Tehetség, tudás, készségek és önbizalom. Mit tehet a könyvtáros az egyetemi hallgatókért? Debrecen, 2009. július 10. Nagy Zsuzsanna

A továbblépés lehetőségei Változások a felsőoktatásban: a minőség, a tanulási kimenetek, megszerzett kompetenciák fontossága (mérése) Felmérések, empirikus elemzések a tanulási és információ felhasználási szokásokról (hazai helyzet!) Alkalmazkodás a megváltozott igényekhez (lásd üzleti szektor) Hangsúlyeltolódás az egyetemi könyvtárakban (fizikai gyűjtemény → újfajta szolgáltatások) Együttműködés egyetemen belül: oktatókkal, stb. Szállítókkal, piaci szereplőkkel Tehetség, tudás, készségek és önbizalom. Mit tehet a könyvtáros az egyetemi hallgatókért? Debrecen, 2009. július 10. Nagy Zsuzsanna

Köszönöm a figyelmüket zsuzsanna.nagy@uni-corvinus.hu