Vállalatgazdaságtan II

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Advertisements

Etikai Kódex.
Munkáltató és a részvételi intézmények Kisgyörgy Sándor ÉTOSZ.
AZ ÉRDEK ÉS ÉRDEKELTSÉG SZEREPE ÉS JELENTŐSÉGE AZ INTERSZEKTORÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉSBEN Dr. Juhász Gábor.
Szervezetfejlesztési Program
7. A PR (Public Relations) tevékenység (Propaganda / Nyilvánosság)
6. tétel Társas vállalkozások.
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Hivatásos csapatsportágak értékteremtése - számokban (Magyarországon)
Az emberi szükségletek hierarchiájáról
Értékpapír piaci műveletk
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Alapfogalmak.
Mi a COACHING? A COACHING angol eredetű szó, amely edzést jelent. Az üzleti életbe kb. 20 évvel ezelőtt került be, gyökerei a sport pszichológiából eredeztethetők.
A vállalkozás céljai, belső érintettek
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
Jogviszony és jogi felelősség
Családi vállalkozás.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Egyéni döntések a szervezetben
Megújulás és folytonosság a jogi személyek szabályozásában
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Vállalati piaci orientációk (koncepciók)
Tudásszervezetek értékteremtésének anomáliái
Motiváció Biológiai eredetű Túlélési motívumok Szociális motívumok
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság
Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság
Munkaügyi kapcsolatok rendszere Debreceni Egyetem Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar Munkaszociológia április 7.
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Stratégiai döntéshozatal könyvtári környezetben (Könyvtármenedzsment) (4, 5)
A vállalkozás üzemelési formái. 2 A Közkereseti társaság Olyan nem jogi személyiségű gazdasági társaság, amelyben a tagok csak természetes személyek lehetnek,
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Vállalkozás Pro és Contra
A vállalkozási lehetőségekről gyermekgyógyászként Dr. Masszi György.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Vállalati gazdaságtan alapjai A vállalat és környezete
Vállalati Gazdaságtan. Vállalati gazdaságtan Kötelező és ajánlott irodalom Kötelező irodalom: 1.Chikán Attila: Vállalatgazdaságtan, Aula,
Vállalkozás alapítás Ausztriában
Szervezeti kultúra a közszolgálati- és a versenyszférában
Motiváció.
2. Előadás Kötelmi jog - szerződés
Vállalkozások a mezőgazdaságban Mezőgazdasági üzemtan
április 9..
Vállalkozások közötti választás  A vállalkozásnak fel kell mérnie, hogy rendelkezik-e tervezett vállalkozáshoz elegendő anyagi, illetve pénztőkével.
Innováció a vezetésben – vezetés egy innovatív cégben Innovációs speci előadás december 12. Lévai Gábor.
Vállalkozásmenedzsment I.
 A munka, az egyik alapvető szükségletünk.  Munkájuk alapján becsülik meg az embereket. A munka biztosítja a megélhetést.  A családi munkamegosztásban.
Üzleti Jog I. Társasági jog 1. Bevezetés – Gazdasági társaságokra vonatkozó általános szabályok Pázmándi Kinga.
A Polgári törvénykönyv vállalkozásokat érintő legfontosabb változásai Előadó: Dr. Halmos András ügyvéd 3300 Eger, Széchenyi u. 2.
Gazdasági szervezetek működési jellemzői
Vállalkozásmenedzsment
Összeállította: Piacsek László Zoltán
A gazdasági vállalkozások
Gazdasági szervezetek működési jellemzői
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Vállalati Pénzügyek 1. előadás
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
Vállalkozási ismeretek
A vállalat és termelői magatartás
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Vállalatgazdaságtan II Célrendszer (2014 február)

A vállalat céljai A vállalat- szervezet, amelynek működése emberi cselekvéseken keresztül valósul meg Céljai a küldetéséből és a belső érintettek céljaiból, törekvéseiből alakulnak ki. Az egyéni és a szervezeti célok kapcsolata: Az egyének cselekedeteit irányító motivációk széles körűek (az ezzel foglalkozó irodalom rendkívül bőséges) Legáltalánosabb és elfogadottabb Maslow (1966) elmélete: Az ember állandó szükségállapotban lévő lény, egyre többet, jobbat akar

Fiziológiai alapú motivációs elméletek az ösztönökre, a belső feszültségekre, izgalmi állapotokra, érzelmekre vezetik vissza az emberi cselekedeteket A tanulási elméletek arra helyezik a hangsúlyt, hogy a tanulás folyamán az egyén olyan válaszsorozatokat, viselkedési mintákat sajátít el és igyekszik alkalmazni, amelyek számára a legnagyobb jutalmat eredményezik A társadalmi motivációk elméletei arra építenek, hogy az emberekben él az igény arra, hogy másokra reagáljanak, illetve másokat befolyásoljanak (ilyen a közösséghez való csatlakozás vagy a hatalomszerzés igénye) A kognitív motivációk elméletei egyrészt az egyén vágyai, értékei és viselkedése közti harmónia igényéből, az ezek közti eltérések csökkentésére irányuló törekvésekből indulnak, másik vonulatuk pedig a megismerés, a megértés iránti vágyat hangsúlyozza Az individuális motivációk elméletei az egyén tudatos, belső világát, személyiségét, e személyiség megvalósításának motívumát helyezik előtérbe. (Maslow elmélete ebbe a csopoprtba tartozik)

Maslow piramisa Egy szükséglet megjelenése általában a nálánál fontosabb másik szükséglet kielégítésén alapszik. Az emberi szükségletek szigorú hierarchiába rendeződnek. I. szint- szomjúság, éhség, megfelelő hőmérséklet II. szint- teljes biztonság megléte Az I.II szintű igények ritkán bizonyulnak erős ösztönzőnek Ha a z alkalmazottaknak kevés lehetőségük van a III., IV. és V. szintű igényeik kielégítésére a munkában, a munkán kívül keresnek lehetőséget a társas kapcsolatok, teljesítmény-és önmegvalósítási igényeik rendezésére (sport, hobbi, klubok, stb). A dolgozók legnagyobb hasznára az a vezető van, aki lehetővé teszi részvételüket a problémamegoldó és döntéshozó munkába.

Szervezeti célok Az egyéni célok nem azonosak a szervezet céljaival, de nem is függetlenek tőlük. Az egyéni célok úgy köthetők a gazdasághoz, hogy egyrészt megvalósításuknak gazdasági feltételei vannak; másrészt vannak köztük gazdasági természetűek is, amelyeket az egyén a gazdasági tevékenységen keresztül valósít meg. Williamson 8 egyéni célt jelöl meg, amelyet az emberek a munkahelyükön keresztül szeretnének elérni: Jövedelem, biztonság, státusz, hatalom, presztízs, a társadalom szolgálata, szakmai kiemelkedés és hasznosság A vállalat olyan szervezet, amely alapvetően az emberek gazdasági céljainak megvalósítását segíti, de hozzájárulhat más célok megvalósulásához is (társadalmi kapcsolatok)

A szervezeti célok jellemzői Hierarchikusan strukturáltak Ez szolgáltatja a szervezet számára azt a logikus és konzisztens vonatkozási alapot, amellyel meghatározhatók a célok eléréséhez a szükséges tevékenységek és ezek célszerű csoportosítása, összehangolása (minél bonyolultabb a szervezet, annál inkább szükség van erre) Kölcsönös erősítés Erről akkor beszélhetünk, ha a szervezet és a tagjai egyaránt segítik egymást céljaik elérésében. (ha nincs kölcsönös erősítés, akkor a szervezet és a szervezet tagjai egyaránt kárt szenvednek.

Kompatibilitás Az egyéni céloknak összeegyeztethetőnek kell lenniük a szervezet hatékony működésével Fölérendelt (szuperordinált) célok (ezeket tekintjük a szervezeti célrendszer legjellemzőbb vonásának). Ez magyarázza meg a szervezet lényegét: a szervezetek azért léteznek, mert képesek olyan dolgokat megvalósítani, amelyeket az emberek egyedül nem tudnának elérni. A fölérendelt cél a szervezet valamennyi tagjának közös célja, amelyet kooperációval lehet a legjobban elérni: elég átfogó ahhoz, hogy felölelje az összes alárendelt (szubordinált) célt

Egyéni és szervezeti célok kapcsolata Az egyéni célok váltják ki a cselekvéseket A szervezet minden tagjának vannak elképzelései saját céljairól (azokról, amelyeknek teljesülését a szervezetben való részvételtől várja) és a szervezet céljairól A leghatékonyabb szervezetek azok, amelyekben egyrészt az összes tagot illetően valóban összeegyeztethetők az egyéni és szervezeti célok, másrészt pedig a szervezet céljairól gondolt összes egyéni elképzelés lényegében összhangban van egymással: azaz az egyének nagyobbrészt egyetértenek a szervezet céljaival. Az egyéni és szervezeti célok összekapcsolása a vállalatvezetés egyik legbonyolultabb feladata

A vállalatkormányzás Intézményei Magyarországon

Tulajdonosok ( cél a nyereség) Természetes személyek valódi tulajdonos Tőzsdén jegyezett vállalat (részvényesek) Intézményi tulajdonosok Állam illetve intézményei Bankok és más pénzintézetek Vállalatok Egészségbiztosítási illetve nyugdíjalapok Menedzserek (személyesen jobban kötődnek a vállalathoz), céljuk a vállalat növekedése (személyes jövedelemnövelés) Munkavállalók –személyes célok (jövedelem kitüntetett szerepe)

Vállalatkormányzás Részvényesek: szavazhatnak a vállalat sorsát érintő legfőbb kérdésekben, de rendszerint korlátozott a részvételük Igazgatóság: jóváhagyja a stratégiai döntéseket, felügyeli az általános üzletmenetet Felső vezetés: előkészíti az általános üzletmenetet Középvezetés:végrehajtja a felső vezetés döntéseit, saját felelősségi munkaterületére nézve döntéseket hoz Törzskari szakemberek: döntéseket hoznak és készítenek elő szakmai területükön Alsó szintű irányítók: végrehajtják a felsőbb szintű döntéseket, döntést hoznak a napi működésben Nem vezető alkalmazottak: döntenek saját teljesítményükről

Felelősség, profitmotívum Felelős vállalatirányítás: a tulajdonosi értékek védelmére, az üzleti tisztességre és a transzparenciára épülő vállalatirányítás Felelős vállalat koncepció: a vállalatnak társadalmi felelőssége is van, és ennek jegyében működése során mintegy szűrőt alkalmazva racionálisan dönt a morálisan elfogadható alternatívák között

A vállalkozások szervezeti keretei A vállalat az üzleti vállalkozás szervezeti kerete, amely különböző jellemzővel írható le. A legfontosabbak: tulajdonosi viszonyok (ezeket keretbe rendező társasági formák), a gazdálkodási tevékenység jellege, valamint a vállalat mérete. A tulajdonlási viszonyok szempontjából: Egyéni vállalkozás Társaság Részvénytársaság Az üzleti vállalkozások mindhárom formája megtalálható valamennyi piacgazdaságban, rendkívül eltérő azonban egymáshoz viszonyított jelentőségük

Egyéni vállalkozás: egyetlen személy tulajdonába lévő üzleti vállalkozás, aki egyedül fekteti be a vállalkozás működéséhez szükséges tőkét és maga hozza meg a működésre vonatkozó döntéseket. Az üzleti vállalkozás teljes nettó értéke az ő tulajdona, és ő felel a vállalkozással szemben támasztott követelések teljesítéséért is. Társaságok: olyan üzletszerű gazdasági tevékenység folytatására létrejött, személyes vagy tőkeegyesülésre épülő szervezet, ahol a partnerek osztoznak az eredményen és a vezetés felelősségén A társaság üzletszerű gazdasági tevékenység folytatására létrejött szervezet, amely önálló cégnévvel rendelkezik. Cégneve alatt jogokat szerezhet, kötelezettséget vállalhat, tulajdont szerezhet, szerződést köthet és perelhet.

A társaság a tagok olyan üzleti jellegű kapcsolata, amely: A társaságban részt vevők sajátos érdekközösségét fejezi ki, A tulajdonosok személyi vagyonától elkülönült önálló szervezeti és ügyviteli mechanizmusokat hoz létre, Kötelező erejű szerződések keretében közös gazdasági vállalkozásra, illetve koordinációra irányul. Az egyes társaságtípusok közötti főbb különbségek: a társulással járó feltételek, következmények, a társasági tevékenység jellege, az alapítás körülményei, a bejegyzés kötelezettsége, a felelősségi viszonyok

A társaságban részt vevő tagok korlátlan vagy korlátozott felelősséggel tartozhatnak a társaság egészének működéséért. Közkereseti társaság (kkt) esetében a társaság valamennyi tagja korlátlanul és egyetemlegesen felel a tagsággal szemben minden követelésért, teljes személyes vagyona erejéig. A betéti társaság (bt) legalább egy tagjának a felelőssége korlátlan és egyetemleges. A korlátolt felelősségű társaság (kft) tagjai ezzel szemben csak a bevitt törzsbetétük (törzstőkéhez való hozzájárulásuk) erejéig felelnek a társaság tartozásaiért, azaz korlátozott felelősséggel tartoznak A részvénytársaság, ahol a tag (részvényes) -törvény által szabályozott kivétellel – egyáltalán nem felel a társaság kötelezettségeiért