Megújulás Nemzeti Szociálpolitikai Koncepció

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Advertisements

Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
A magyar civil jogi szabályozás várható változásai, Kormányzat – Civil Szektor – Információs Társadalom Dr. Latorcai Csaba Nemzetiségi és Civil Társadalmi.
Szakmai Tanácskozás Miskolc
A köznevelés fejlesztési irányai és eredményei KPSZTI február 12. Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárság MTI Fotó.
„A családi napközi kettős szerepe a női foglalkoztatásban” – 2011
A járási rendszer megújítása
Békés Megyei Államigazgatási Kollégium június A közérdekű munka büntetés végrehajtásának tapasztalatai Békés megyében Békés Megyei Kormányhivatal.
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
A Szociális Ágazati Portál (SZÁP)
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
Győr város szociális ellátórendszerének működtetése az önkormányzati, civil és egyházi szolgáltatók közreműködésével. Páternoszter Piroska főosztályvezető.
A szociális szolgáltatásokhoz kapcsolódó foglalkoztatás tervezett átalakítása 1.Klasszikus határterületi kérdés szociális ellátástámogatott életvitel foglalkoztatás.
A kormányzat szerepvállalása a kibervédelemben Dr. Rétvári Bence államtitkár Változó környezet, változó biztonság - Kiberfenyegetések kihívásai napjainkban.
Szociális igazgatási-szociális szolgáltatási ismeretek
Szakmafejlesztés a gyermekvédelemben
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
VI. Országos Távmunka Konferencia december 6. Az OTP Csoport távmunka tapasztalatai Magyarországon és Romániában.
Nemzeti Egységes Kártyarendszer Vetési Iván miniszteri biztos június 2. KÖZIGAZGATÁSI ÉS IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM.
„ TEszedd ” ( 2011) „Önkéntesen a tiszta Magyarországért” Vidékfejlesztési Minisztérium Környezetügyért Felelős Államtitkárság Budapest dr. Rácz.
A kormányzat és a civil szervezetek kapcsolata Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár.
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Dr. Bujdosó András Imre főosztályvezető
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Stratégiai tervezés.
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A Veszprém megyei Kormányhivatal működésének tapasztalatai
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A járási rendszer megújítása
Távmunka tanácsadói képzés a BME-n
Egészségügyért Felelős Államtitkárság Az alapellátás megerősítésének helyzetértékelése Dr. Beneda Attila január 17.
Jogszabályváltozások az év fordulóján!
Integrált közösségi szolgáltató terek
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
„Híd a jövőbe” Utak és lehetőségek a szociális ellátásban a valódi értékek mentén Szociális Igazgatók és Szakemberek Magyarországi Egyesülete XII. Nemzetközi.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Nemzeti Szociálpolitikai Koncepció
NEMZETI SZOCIÁLPOLITIKAI KONCEPCIÓ 2011
Dudás Zoltán Gyermekvédelmi és Gyámügyi Főosztály
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium EKOP projektjeinek jelene és jövője dr. Rupp Zoltán főosztályvezető E-közigazgatásért felelős helyettes államtitkárság.
Borsod – Abaúj – Zemplén Megyei Kormányhivatal
Nyitrai Imre szociálpolitikáért felelős helyettes államtitkár
Pécs Telep-programok Tenczer tamás EMMI SZÜTFFÁT.
Az NFFF megvalósításának szervezési és szervezeti kérdései
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI Zalai Mihály elnök Békés Megyei Önkormányzat Települési Önkormányzatok.
Integrált irányítási környezet kialakítása. I. Szervezetfejlesztés Az Egyetem szervezeti felépítését részben meghatározza a jogszabály és a Szervezeti.
Családtámogató ellátások
Hajléktalanügy 2015 Hajléktalanellátás Országos Konferenciája
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért.
Az Ország Közepe kistérség szociális ellátó rendszerének korszerűsítése a szolgáltatások és a humán erőforrások fejlesztésével, az intézményi együttműködések.
Budapest Főváros XIII. Kerületi Önkormányzat azaz települési önkormányzati nézőpontok a szociális ellátórendszer átalakításáról.
Esélyegyenlőség, társadalmi felzárkózás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Langerné.
KÖFOP E-ingatlan-nyilvántartás kialakítása (e-ING) Szőnyi Lőrinc.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai.
A járási rendszer megújítása
A szolgáltatási törvény előkészületei 2011
A hazai fogyatékosságpolitika aktualitásai
Szociális terület képzési rendszerének tervezett módosításai
Ifjúsági feladatok az IKSZT-ben
Előadás másolata:

Megújulás 2011 - Nemzeti Szociálpolitikai Koncepció SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOK JÖVŐKÉPE – 2011 Regionális Szociálpolitikai Konferencia Debrecen, Kölcsey Központ - 2011. június 21. Nyitrai Imre helyettes államtitkár Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szociális, Család- és Ifjúságügyért felelős Államtitkárság

A megújulás folyamatának eddigi lépései… 2009. ősz – 2010. tavasz Konzervatív Szociálpolitikai Nyilatkozat / szakpolitikai program Nemzeti Ügyek Politikája - kormányprogram 2010. nyár - ősz átmeneti jogalkotás – Parlament nyári és őszi üléseire Új Megegyezés - 2010 2010. tél – 2011. nyár Nemzeti Szociálpolitikai Koncepció (tervezet) Széll Kálmán Terv végrehajtása 2011. nyár - ősz Új jogszabályok (szolgáltatások, segélyek/ támogatások, gyermek-védelem) Az átmenet szabályozása 2012. január 1. HGCs TAJ drága, bonyolult és fölösleges gondozási szükségletvizsgálat megszüntetése túlzott adminisztráció visszaszorítása évtizedes „elmaradások” felszámolása ésszerű és életszerű szabályozás a szakma véleményének figyelembevételével új szervezeti struktúra elindítása engedélyezési rendszer átalakítása (Kormány- hivatal – Szociális és Gyámhivatal) ellenőrzések egységesítése (Magyar Állam- kincstár + NRSzH + SzGyH + … ) kapacitásszabályozás a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatalhoz telepítve új finanszírozási és nyilvántartási rendszer

A helyzet – és az új Kormány lépései rengeteg féle jogszabály + áttekinthetetlen, folyamatos módosítás ... dereguláció (új alaptörvény, új Szolgáltatási Törvény, új segélyezési tv.) 2013 –ra: a szakmai sztenderdekre épülő szolgáltatások túlzott adminisztráció, különálló ellenőrzések, kötelező közbeszerzési törvény a papíralapú adminisztráció csökkentése, összehangolt ellenőrzések, részleges közbeszerzés-menteség elektronikus adminisztráció, egységes ellenőrzések, teljes beszerzési szabadság alacsony anyagi és társadalmi megbecsültség, csökkenő finanszírozás csökkenő közterhek, kedvezőbb adózás, a munka becsületének visszaadása, stabil finanszírozás 2013 –ra: szakmai életpálya-modell kialakítása, 3-5 éves szerződések általi feladatfinanszírozás 3/17

A szolgáltatások sajátosságai és az elérni kívánt célok Jelenleg Jövőben Szolgáltatások megszervezésére kötelezett: önkormányzatok települések + megyék/Főváros állam közvetlen szolgáltatásvásárló Szolgáltatások tényleges fenntartója: önkormányzatok civil szervezetek egyházi szervezetek civil szervezetek egyházi szervezetek önkormányzatok 4/17

A szolgáltatások sajátosságai és az elérni kívánt célok (tervek) Jelenleg Jövőben Szolgáltatások tényleges fenntartója: 5/17

A szolgáltatások sajátosságai és az elérni kívánt célok (tervek) Jelenleg Jövőben 6/17

A változások összefoglalása I. FINANSZÍROZÁS Eddigi válaszok (a múlt) Új válaszok (a jövő) normatíva csökkentés automatikus lehívhatóság feladat-finanszírozás tendereztetett szolgáltatás-vásárlás 7/17

A változások összefoglalása II. BEMENETI KÖVETELMÉNY Eddigi válaszok (a múlt) Új válaszok (a jövő) belépés szigorítása (gondozási szükséglet- vizsgálattal korlátozva) szükséglet + rászorultság együttes, egységes alkalmazása 8/17

A változások összefoglalása III. KAPACITÁS SZABÁLYOZÁS Eddigi válaszok (a múlt) Új válaszok (a jövő) nincs Ideiglenesen: szakterületi és földrajzi kapacitáskorlátozás (NRSzH) Később: a megyei Szociális Adminisztrációs Központok 9/17

A változások összefoglalása IV. SZOLGÁLTATÁSI SZINTEK Eddigi válaszok (a múlt) Új válaszok (a jövő) Széttagoltan: települési szinteken (lakosságszám alapján) megyék/Főváros országos civil és egyházi szolgáltatók Járási központok döntése alapján: otthonközeli, családi/egyéni szintek előtérbe helyezése Lakhatás esetén (speciális esetekben) országosan: magas és különleges ápolási- gondozási szükséglet esetén + piaci alapon 10/17

A változások összefoglalása V. NYILVÁNTARTÁSI RENDSZER Eddigi válaszok (a múlt) Új válaszok (a jövő) papír alapú, utólagosan ellenőrzött párhuzamosságok megengedettek internet alapú, (kvázi) online kizárt párhuzamosságok 11/17

A segélyek és támogatások új rendszere Igazságos és méltányos rendszer A szükséglet és rászorultság TAJ alapú nyilván-tartás Járási (térségi) szintű rendszer Szociális Számla Munka alapú társadalom Természetbeni támogatások elsősége Egyen-értékű a szolgálta-tásokkal 12/17

A konzultációk tanulságai és a továbblépés… Több konkrétumot várnak a kollégák – jövőkép felvázolása nélkül nem érdemes azonban részletekről beszélni. Az új rendszerben még sokan nem találják a helyüket . Sok külső tényező még nem teljesen nyújt biztos alapot – nem végleges még a közigazgatás új rendszere, az új önkormányzati törvény vitája előttünk áll. Nincsenek külön célcsoportokra specializált állítások (kivéve gyermekvédelem). Az átmenet lépéseinek megtervezése az egyik legfontosabb kérdés. Az önkormányzatok új szerepe: elsősorban szolgáltatásszervezők, ugyanolyan körülmények között, mint a civil és egyházi szolgáltatások fenntartói. Külön képzéseket, továbbképzéseket és tréningeket kell elindítani az új rendszer megismertetésére, a szemléletmód hosszútávú változtatására. A fenntarthatóság megvalósítása: kiszámítható és tervezhető szabályozási, finanszírozási környezet kialakítása. Első lépés: 2012-től a HGCs-alapú finanszírozás első üteme, 2013-től bővítése, majd az alapszolgáltatásokra alkalmazása. Kapacitás-szabályozás 2012-től. Az új, jogosultsági szabályozás általános és részlet kérdései, a megállapítás szabályozásának kérdései. Első lépés: új szolgáltatási és új segélyezési törvény 2012-től, egy év felkészülési idő, 2013-tól járások, járási Kormányhivatalok. A tartalomszabályozás általános kérdései: 2012-től megújuló módszertanok, 2013-tól sztenderdek és iránymutatások bevezetése. A fejlesztési stratégiák (EU) illesztése a Koncepcióhoz 2012-től. 13/17

megyei KORMÁNYHIVATAL járási KORMÁNYHIVATAL Nemzeti Szociális Alap Szak-minisztérium megyei KORMÁNYHIVATAL járási KORMÁNYHIVATAL Szociális Adminisztrációs Központ (SZAK) Magyar Államkincstár hatósági ügyintézés esetmenedzsment Tanácsadó és Támogató Központ (TTK) Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal szolgáltató szolgál-tató - egészségügyi ellátás - képzés-oktatás - rehabilitációs szolg. - munka, közfoglalkoztatás - (határterületi szolgáltatók) Közösségi segítő jelzőrendszeri funkció 14/17

15/20 15/17

Nemzeti Szociálpolitikai Koncepció 2011 - 2020 Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szociális, Család- és Ifjúságügyért felelős Államtitkárság 16/17

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Nyitrai Imre helyettes államtitkár www.szoszak.eu Nyitrai Imre helyettes államtitkár imre.nyitrai@nefmi.gov.hu Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szociális, Család- és Ifjúságügyért felelős Államtitkárság