Szervezeti viselkedés Bevezetés Dr. Gyökér Irén IMVT
Korunk kihívásai Globalizáció Információs forradalom Minőség
SZERVEZET emberek közös tevékenysége révén kialakult társadalmi formáció, olyan rendszer, amelynek működése emberi cselekvéseken keresztül valósul meg cél(ok) megvalósítása, (eredményesség) túlélés, fennmaradás hatékonyság MENEDZSMENT
irányításának folyamata A MENEDZSMENT DEFINIÁLÁSA: Egy szervezetben fellelhető emberi, pénzügyi, fizikai és információs erőforrások tervezésének, szervezésének, vezetésének és irányításának folyamata a szervezet céljainak eredményes és hatékony megvalósítása érdekében.
Menedzsment funkciók Vezetés Tervezés Szervezés Irányítás Visszacsatolás Tervezés Szervezés Irányítás
Tervezés célok kitűzése, elérésük módjának eldöntése Előrejelzés Vállalati politikák kialakítása Célkitűzés Program kidolgozása Ütemterv kidolgozása Költségvetés kidolgozása Eljárások kidolgozása
Szervezés feladatok és erőforrások egymáshoz rendelése, a működés strukturálása Munkakörök kialakítása Erőforrások biztosítása Kapcsolatok létrehozása Szervezeti felépítés kialakítása
Irányítás követelmények előírása, teljesülésük ellenőrzése, beavatkozások Követelmények megfogalmazása Mérés Értékelés Beavatkozás
Vezetés a szervezet tagjai viselkedésének befolyásolása Munkaerő biztosítás Képzés, fejlesztés Felügyelet Döntéshozatal Motiváció Tanácsadás Kommunikáció
Interperszonális szerepek Menedzseri szerepek Információs szerepek Interperszonális szerepek Információ gyűjtő Információelosztó Szóvivő Képviselő Kapcsolattartó Vezető Döntési szerepek Vállalkozó Zavarelhárító Erőforráselosztó Tárgyaló
Menedzseri készségek Technikai készségek Humán készségek Koncepcionális készségek
A menedzsment irányzatok fejlődése
Az emberi erőforrás speciális jellege tartós erőforrás nem raktározható innovatív nem tulajdona a cégnek döntéseket hoz
A szervezetek tanulmányozásának célja: A társadalmat behálózó sokszínű szervezetek működésmódjának feltárása és megértése jobb kialakításuknak és fejlesztésüknek feltétele.
Szervezetelméletek Az elemzés szintje Orientáció Mikro Makro Elméleti- Szervezeti Szervezés elmélet koncepcionális viselkedés Orientáció Alkalmazás Emberi erőforrás Szervezetfejlesztés menedzsment
A vezetők vizsgálódásainak tárgya az egyes emberek beállítódása, viselkedése a munkában, az egyes egységekben vagy az egész szervezetben lejátszódó fontosabb történések, valamint a szűkebb és tágabb környezet eseményei.
A szervezeti viselkedés tanulmányozásának célja segítse a vezetőt a helyzetelemezésben, a befolyásoló tényezők emberekre és szervezetre gyakorolt hatásainak felmérésében és olyan módszereket kínáljon, amelyek a munkaszervezetekben jellemző problémák és lehetőségek kezelésében alkalmazhatók, ezzel hozzájárulva a szervezeti és egyéni célok hatékony megvalósításához.
A vizsgálatok főbb területei
A szervezeti viselkedés tanulásának haszna: Segít a teljesítmények létrejöttének és növelésének megértésében Segíti az egyén fejlődését, empátiás készségének növekedését Növeli az emberi tudást (SIKERES VIZSGA!!!)
A félév során tárgyalt témák Motivációelméletek Hatékony vezetés Csoportmunka Szervezetek struktúrája és kultúrája Kommunikáció Konfliktusok a szervezetben