A Budapesti Művelődési Központ

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Fancsalszki Éva projektmenedzser TÁMOP-2.4.3/A-09/ Június 07.
Advertisements

Dél-Dunántúli Regionális Forrásközpont Szolgáltató Nonprofit Kft.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Az ÁFSZ szervezetfejlesztési törekvései különös tekintettel.
Területi együttműködések, társulások, hálózati tanulás TÁMOP-3.2.2/08/A/2 Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon.
Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat mint képzőintézmény Bencze Györgyné Hajni.
PALLÓ zárókonferencia BMK, január 30. A közművelődési intézmények szerepe és lehetőségei a felnőttképzésben Felnőttképzési információs és segítő.
HUMÁN-TÁR-HÁZ Mottó: A felnőttképzés a kultúra része.
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
1 A felnőttképzés aktuális jogi környezete Nagy Zsolt.
Felnőttképzési tv. és a felsőoktatás Sum István OM
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
Tanácsadási szolgáltatások „ A jövő önkormányzatának alapja Pusztamonostoron – ÁROP-1.A.2/A számú forrás felhasználásával” projektben Bíró Gabriella.
Akkreditált intézmények és programok ellenőrzése Jókai István a FAT elnöke.
Felnőttképzés a közművelődés intézmény- rendszerében Budapesti Művelődési Központ március 14. Klein Marianna Képzési osztály vezetője.
M ű szaki és Természettudományi Egyesületek Szövetsége Szabolcs – Szatmár – Bereg Megyei Szervezete.
Civil szervezetek részvétele a munkaerőpiaci szolgáltatások ellátásában a Közép-magyarországi régióban.
Az állást kereső kerületi lakosoknak nyújtott szolgáltatások a Baross utcai munkaügyi kirendeltségen és a Kesztyűgyári állásbörzéken Szakmai gyakorlat.
Foglalkozási Rehabilitációs Szolgálat működése Előadó: Pátkai Andrásné szolgálatvezető Budapest, 2006.október 24.
Intézmény-akkreditáció a felnőttképzésről szóló évi CI. törvény és végrehajtási rendeletei szerint Eger, november 15.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
A projekt a TÁMOP /2 program keretében, az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg.
PALLÓ Felnőttképzési Tájékoztató Szolgálat A Debreceni Művelődési Központ új felnőttképzési szolgáltatása TÁMOP 3.2.3/09/
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
MÚZEUMI KÖNYVTÁRAK A STATISZTIKA TÜKRÉBEN - FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEK, IRÁNYOK Tóth Máté OSZK - Könyvtári Intézet.
PALLÓ Az élethosszig tartó tanulás információs, felkészítő és segítő hátterének biztosítása a közművelődési intézményekben A projekt a Nemzeti Fejlesztési.
Az ÉRÁK szerepe és tevékenysége a régióban Soós Roland igazgató
TÁMOP / Humánszolgáltatások szabaduló fogvatartottak részére.
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
Széchenyi István Egyetem, Győr
Besenyi Sándor Regionális szakmai munkatárs Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft. Régiós szakmai műhely - Szeged A „FoglalkoztaTárs.
„FoglalkoztaTárs-Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt - TÁMOP / A kiemelt projekt célja Az innovatív és a tranzitfoglalkoztatási.
A referenciaintézmények feladatai, hatáskörei
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Felnőttképzési konzulens tananyag és képzés a Budapesti Művelődési Központban
EGYENLŐ ESÉLYEK Tapasztalatok, teendők, tervek Dr. Derera Mihály igazgató MEOSZ Oktatási, Továbbképző és Távmunka Intézet.
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
A Foglalkoztatási Információs Pontok a Dél-dunántúli régióban Márk László Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
Mentorhálózat a A-11/1 pályázatban A-11/1 „Bentlakásos intézmények kiváltása” Információs nap Budapest, március 1.
A foglalkoztatási paktumok célja Megismerni a térség foglalkoztatási helyzetét Összehangolni a térség gazdasági és humánerőforrás fejlesztési tevékenységeit.
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
"Új látásmód" érzékenység, innováció és közös tanulás a látássérült emberek munkaerő-piaci re/integrációjáért TAMOP /
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
Szakmai fórum BMK, szeptember 19. PALLÓ – segítség a felnőttkori tanuláshoz A segítő szolgáltatás lehetőségei a közművelődési intézményekben.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Munkaintegráció útjai Zalában, a második esély iskolák szerepe.
Foglalkozási Rehabilitációs Szolgálat
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
DÉMÉTER PROGRAM AZ ABA-NOVÁK KULTURÁLIS KÖZPONTBAN TÁMOP 3.2.3/09/ „Építő közösségek”, közművelődési intézmények az élethosszig tartó tanulásért.
„Kiút a hátrányos helyzetből” c. projekt innovatív elemei.
Foglalkoztatási Információs Pontok
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
2014. november Rendek Tímea
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Az intézményi és programakkreditáció alapjai, összefüggése és folyamata Rettegi Zsolt felnőttképzési szakértő.
TÁMOP / A Megyei Művelődési és ifjúsági Központ szerepe a felnőttképzésben előadás.
Digitális kompetencia fejlesztés Digitális írástudással a munkaerő- piaci aktivitás elősegítéséért.
A SEMMELWEIS ALUMNI IGAZGATÓSÁG MODERNIZÁLÁSA
Előadás másolata:

A Budapesti Művelődési Központ Felnőttképzés, mint a közművelődés egyik kiemelt fejlesztési területe A Budapesti Művelődési Központ gyakorlata és tapasztalatai a felnőttképzés területén KKOSZ Országos Konferencia Eger, 2010. november 17. Klein Marianna

Nincs piac információ nélkül A közgazdaságtani Nobel-díj 2010 nyertes Diamond-Mortensen-Pissarides-féle keresési modell (DMP-modell) is igazolja, hogy a piac információ nélkül nem működőképes. Az információs korban az információk gyűjtése és a hátrányos helyzetű célcsoportok számára történő érthető közvetítése az esélyegyenlőség biztosításának feltétele.

Helyünk a stratégiákban „Átmenetileg sem szabad magukra hagyni a munka nélkül maradtakat. Nincs rosszabb annál, ha munkahely hiányában valaki fölöslegesnek érzi magát. Minél tovább tart ez az állapot, annál reménytelenebb az elhelyezkedés, ezért valódi szolgáltatásokkal, tanácsadói hálózat kiépítésével kell segíteni a rászorultakat abban, hogy önbizalmukat visszaszerezzék, hogy a munkaerőpiacon képesek legyenek „eladni” magukat.” p.165 Új Széchenyi Terv

A munkaerőpiac „hozzáférhetővé” tétele … A képzés és az átképzés, amely elvileg a foglalkoztatási rehabilitáció egyik legfontosabb eszköze, hazánkban marginálissá vált. Fontos lenne minél több sikeres kísérleti programot standardizálni, hogy a későbbiekben jogszabályok lehessenek ezekből, és a későbbi pályázatok kiírásánál mint feltétel szerepelhessenek.” p.169 Új Széchenyi Terv Lásd: HEFOP 3.5.4 előzményből következően TÁMOP 3.2.3/1-es konstrukcióknál követelmény a felnőttképzési szolgáltatás

Felnőttképzés – miért a közművelődésben? A közszféra végponti szolgáltatásai közül a közművelődési intézményhálózat rendelkezik a legnagyobb területi lefedettséggel, adott a rendszer Jól ismert intézmények, elfogadottak, könnyen elérhető a lakosság legszélesebb rétege számára Alacsonyküszöbű szolgáltatásokkal alternatívák a hátrányos helyzetű célcsoportok számára is Más programok kapcsán, visszatérően is látogatják

Közművelődési intézmények szerepe a felnőttképzésben További előny: Felnőttképzési múltja, jelene van:a látogatók jelentős része olyan közművelődési formák résztvevője, ahol jellemzően informális,non formális képzések zajlanak (klubok, szakkörök stb.,nem csak felnőtteknek) Ezek a képzések fontos szerepet töltenek be a készségek, kulcskompetenciák fejlesztésében Személyi feltételek:felkészültség az élethosszig tartó tanulás támogatásához, infrastruktúra

Felnőttképzési tevékenység? Folytatnak-e felnőttképzési tevékenységet a közművelődési intézmények? Saját képzésként vagy terembérletben? Statisztikát szolgáltatnak-e róla? (közművelődési, OSAP 1665) Típus: elsődlegesen iskolarendszeren kívüli non formális, informális általános vagy szakmai jellegű képzések Kevesebb nyelvi, esetleg OKJ-s képzések

Felnőttképzés – miért jó ez nekünk? Meglévő igénybevevői kör számára új szolgáltatás > szolgáltatás-bővítés: nagyobb elégedettség Információ szolgáltatásból értékes piaci információhoz jutunk házon belül >mire van igény Az új szolgáltatás használói az alapfeladatok igénybevevői körébe is új rétegeket von(hat)nak be Több lábon állás > kitörési pont, újabb pályázati lehetőségek

Hogyan csináljuk? Előzetesen átgondolva, majd döntést hozni Lépésenként (step-by-step) Piacfigyeléssel > piaci rést találva Igényfelméréssel Erős marketinggel Kapacitást kihasználva > saját képzés-saját oktató Komolyan véve a követelményeket Felnőttképzésért felelős szakember kijelölése (munkaköri leírás)

Döntést előkészítő/megalapozó tényezők Fenntartói támogatottság meg van-e? Tisztázni: Mit jelent a felnőttképzési tevékenység folytatása? Eldönteni: Milyen szinten tervezi a felnőttképzési tevékenységet folytatni: intézményt akkreditáltat, vagy nem? Milyen esetben érdemes akkreditáltani? (Programot és/vagy intézményt) Pl. állami, uniós forrásokra, támogatásra pályázás, rendszeres képzés szervezés stb. esetén

Döntést előkészítő/megalapozó tényezők Felmérni: Az intézmény jelenlegi tevékenységi körébe jelen van-e, illeszkedik-e a felnőttképzés? Van-e igény az intézmény vonzáskörzetében lakók részéről? Átgondolni: Milyen célcsoportok érhetők el? Van-e az intézménynek ezen a területen kialakult kapcsolatrendszere? (szakmai szervezetek, képző intézmények, stb.) Saját munkaerő bevonható-e az oktatásba?

Döntést előkészítő/megalapozó tényezők Képzés mellett milyen felnőttképzési szolgáltatásokat tervez? Melyek ingyenesek, melyek fizetősek? Mikor rentábilis a felnőttképzési tevékenység? Fontos-e a rentábilitás? Közvetlenül és közvetve milyen haszna van az intézménynek belőle?

Mérlegelés-összegzés Szolgáltatás bővítés, mely meglévő, valós igényt elégít ki Közvetlen és közvetett haszna: - pénzt termel - újabb látogatókat hoz - más programhoz kapcsolható, pályázati lehetőséget teremt, együttműködéseket generál Fejlődési lehetőség a közművelődési intézménynek Stb……

Mérlegelés-összegzés „Árnyoldala” Felnőttképzési tevékenység, mint új tevékenység bevezetése: plusz idő, plusz munka, plusz munkaerő – felkészült (megfelelő kompetenciával) Szigorú szabályok mentén folytatható Folyamatos tájékozódás a képzési munkatárs részéről Kevés képzés kevés nyereséget (anyagi) hoz az intézménynek

Út az intézmény-akkreditációig Lépések: Felnőttképzési tevékenység folytatására vonatkozó bejelentési kötelezettség (nyilvántartás) - RMK Képzési program akkreditációja (kulturális, FAT, pedagógus stb. rendszerében - milyen szakmai célcsoportnak tervezzük?) Akkreditált képzési program megvalósítása Intézmény-akkreditáció lefolytatása Felnőttképzési szolgáltatások körének meghatározása

Intézményi akkreditáció célja A versenyelőny biztosítása Az intézmény minőségi működésének biztosítása Az állami támogatásokhoz történő hozzáférés biztosítása A megrendelői bizalom erősítése …..

Intézményi akkreditáció feltételei felnőttképzési szolgáltatásokat nyújt, biztosítja a rendszeres képzés folytatásához, továbbá a felnőttképzési szolgáltatás nyújtásához szükséges személyi és tárgyi feltételeket, tervezi, fejleszti és értékeli tevékenységét, intézményirányítási és döntési folyamatai szabályozottak, a tevékenységéről nyújtandó tájékoztatás, valamint a képzési programok lebonyolítása érdekében információs, ügyfélszolgálati és panaszkezelési rendszert működtet. (24/2004. FMM rendelet 2. §)

A felnőttképzést szabályozó fontosabb jogszabályok 2001. évi CI. törvény a felnőttképzésről 1993. évi LXXVI. törvény a szakképzésről 1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról 2005. évi CXXXIX. törvény a felsőoktatásról www.magyarorszag.hu www.felnottkepzesinfo.hu 18

A felnőttképzési törvény végrehajtási rendeletei 2/2010. SZMM rendelet a felnőttképzési tevékenység megkezdésének és folytatásának részletes szabályairól 7/2002. (XII. 6.) FMM rendelet a felnőttképzést folytató intézmények és a felnőttképzési programok akkreditációs eljárási díjának mértékéről és felhasználásának szabályairól 22/2004. (II. 16.) Korm. rendelet a felnőttképzést folytató intézmények és a felnőttképzési programok akkreditációjának szabályairól 24/2004. (VI.22.) FMM rendelet az akkreditációs eljárás és követelményrendszer részletes szabályairól 123/2007. (V. 31.) Korm. rendelet a felnőttképzési normatív támogatás részletes szabályairól Jogszabályváltozások folyamatos figyelemmel kísérése!

TÁMOP Felnőttképzés: TÁMOP 3.2.3 pályázati konstrukció kapcsán vagy egyéb indíttatásból? TÁMOP: nagy lehetőség az elindulásra Pályázatírás külső pályázatíró céggel, munkatárs bevonása nélkül – megvalósítást nehezítő tényező lehet (tanulási folyamat, tapasztalatszerzés elmarad) A projekt zárása után a felnőttképzési tevékenység folytatása ne csak a fenntartási idő alatt, és csak formailag történjen! A folyamatot önállóan működtetni kell a továbbiakban! Szakmai tudás bent legyen a házban! (pl. minőségbiztosítás)

Felnőttképzési tevékenység nehézségei A pályázatokon kívül végzett felnőttképzési tevékenység más oktatásszervezési feladatokat jelent Képzésszervező alkalmatlansága a feladatra Oktatásszervezési nehézségek: pl. nincs potenciális vevőkör a már fizetős képzésekre (pályázatban ingyenes volt) Felnőttképzési munka mellett más feladatai is vannak a felnőttképzésért felelős munkatársnak, nehezen összeegyeztethető,időhiány

BMK felnőttképzési tevékenysége Hosszú évek óta folytat felnőttképzési tevékenységet Akkreditált felnőttképzést folytató intézmény: 2008. február óta Az intézmény vezetése kiemelt stratégiai pontként kezeli a képzési területet Még nagyobb figyelem a minőségbiztosításra, rendszeresen értékeljük munkánkat, önértékelés Oktatásszervezés, képzési programok fejlesztése, programakkreditáció, szolgáltatások

BMK felnőttképzési tevékenysége Megfelelő humánerőforrás rendelkezésre áll: képzési osztály munkatársainak száma 6 fő Nem csak oktatásszervezés és felnőttképzési szolgáltatás a feladatuk! –mindenki dolgozik más programokban is (pl. pályázati projektekben) Felelőse van a minőségirányításnak- biztosításnak „Képzési csomag”, költségvetés képzésenkét, stat. adatszolgáltatás (1665.OSAP) Dokumentációs lista Tárgyi feltételeink biztosítottak

Rövid statisztika Év elején tervezünk, aztán… Nyilvántartásba vett (bejelentett) képzéseink száma: 52 db – szakmai ill. általános képzések, OKJ-s nincs Akkreditált képzési programjaink száma: 10 db 2009-ben megvalósult képzések száma: 31 db 2010-ben megvalósult képzések száma: 32 db + 24 helyszínen kb.100 db kihelyezett „Kattints rá, Nagyi” képzés évente (szponzorált) - hatalmas dokumentációs munka Képzési program fejlesztés,akkreditálás, megújítás: 6 db

Felnőttképzési szolgáltatások A hátrányos helyzetű lakossági célcsoportok munkaerő-piaci (re)integrációjának, illetve az egyéni lehetőségeiket, pozíciójukat növelni kívánók támogatásának első mérföldköve, a megszólítás és az egyéni élethelyzet szakember által támogatott áttekintése, a releváns információk érthető átadása a felnőttképzési szolgáltatások azon területe, ahol a közművelődési intézményhálózat hiánypótló szolgáltatásokkal piaci réseket tölthet be eredményesen.

Felnőttképzési szolgáltatások köre Olyan szolgáltatás, mely a képzések egyénre szabott kialakításának elősegítésére, a képzés hatékonyságának javítására vagy a munkavállalás elősegítésére irányul. előzetesen megszerzett tudás felmérése pályaorientációs és-korrekciós tanácsadás képzési szükséglet felmérése és a képzési tanácsadás elhelyezkedési tanácsadás álláskeresési technikák oktatása

Felnőttképzési szolgáltatás A képzés egyénre szabott kialakításának elősegítését szolgálhatja például egy elektronikus távoktatási szolgáltatás, amely magában foglalhat tutori/mentori szolgáltatásokat is. Információs kiadványok lakosságnak és szakmai munkatársaknak A többi, kötelezően kifüggesztendő dokumentum mellett az ingyenesen és a költségtérítéssel igénybe vehető szolgáltatások körét is láthatóvá kell tenni!

Felnőttképzési szolgáltatások a BMK-ban Előzetes tudásszint felmérés (képzési programban megjelenik a felmérés és beszámítás módja) Egyéb felnőttképzési szolgáltatás PALLÓ felnőttképzési tájékoztató szolgálat: képzési szükségletek felmérése, képzési információszolgáltatás a PALLÓ információs rendszer működtetése www.felnottkepzesinfo.hu Konzultációs lehetőség – szakmai help desk, műhely

29

PALLÓ felnőttképzési tájékoztató szolgálat HEFOP 3.5.4-ben kifejlesztett program 2006 szeptembere óta működik Alacsonyküszöbű szolgáltatások (ingyenes, bárki számára nyitott, fizikailag is könnyen elérhető, a nyitva tartás igazodik az igénybevevők igényeihez, biztosítja az információhoz való hozzáférés esélyegyenlőségét: személyesen, telefonon, e-mailben, interneten, előzetes bejelentkezés nem szükséges, anonimitás, kommunikáció igazodik az ügyfél sajátosságaihoz)

PALLÓ felnőttképzési tájékoztató szolgálat 3 felnőttképzési konzulens (munkavállalási tanácsadó ill. diáktanácsadó végzettséggel is rendelkeznek) Heti 12 órás ügyfélszolgálat Évente kb.1000 érdeklődő ügyfél Internetes információs rendszer: www.felnottkepzesinfo.hu – évi kb.85 000 látogató Kiterjedt kapcsolatrendszer, szektorok közötti együttműködés FSZH-val együttműködési megállapodás: NPP tartalomszolgáltatója a felnőttképzésinfo.hu

PALLÓ adaptáció - hálózatosodás TÁMOP 1.4.3 – Innovatív, kísérleti foglalkoztatási programok Adaptáció a feltételek vállalásával,felkészítés Adaptációs csomag – help desk 2010 őszétől 4 új iroda nyílt (Bp XIII. ker., Békés, Debrecen, Veszprém), 2011.évben újabb partnerek Internetes információs rendszer (www.felnottkepzesinfo.hu )régiós aloldalai Szakmai döntéshozók felé javaslattétel a modell fenntartását biztosító jogszabályi környezet kialakítására

A jövő Célunk: Piacképes képzési kínálat A mennyiség mellett egyre nagyobb hangsúly a minőségi szolgáltatásokon Együttműködések szektoron belül és szektorok között Innovatív, kísérleti programokkal folyamatos megújulás - Új szakmai módszertani programok fejlesztése

Köszönöm a figyelmet! Klein Marianna Budapesti Művelődési Központ kepzes@bmknet.hu, pallo@bmknet.hu