Versenykultúra felmérés 2010 Eredmények, tanulságok 2010. november.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Advertisements

A sportiskolába járó tanulók szüleinek válaszai a kérdőíves felmérésre (1245 válaszadó)
A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi tevékenysége dr. Grimm Krisztina október 21.
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
A korrupció észlelése, elfogadása és gyakorlata Keller Tamás – Sik Endre Tárki Európai Társadalmi Jelentés, 2009.
Reklámállítások megítélése Balogh Virág május 5.
A KORRUPCIÓ ÉS A MINDENNAPI ÉLET: A MAGYAR KÖZVÉLEMÉNY
FIATALOK AKTIVITÁSA KÖZÖSSÉGFORMÁLÓ TEVÉKENYSÉGEKBEN
Etikai Kódex.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Az állam szerepe az öko- marketingben Tátrai Miklós helyettes államtitkár március 17.
KLASZTER A FOGYATÉKOS EMBEREKÉRT Szakmai konferencia Pécs, szeptember
A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
Megtakarításokról közérthetően mindenkinek
Fenntarthatóság – vállalati szemszögből. Fenntartható növekedés - makro  válságot követő stabilizáció  a növekedés mennyiségi/minőségi tényezői  válság.
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
Egészségügyi fejlesztések értékelése – Életmódprogramok Kiss Norbert Hétfa Kutatóintézet Budapesti Corvinus Egyetem április 25.
Alkalmazható-e a mediáció az interneten elszenvedett jogsérelmek orvoslásában? Dr. Baracsi Katalin családjogi szakjogász, internetbiztonsági szakértő,
ENSZ - ECOSOC EU EU Bizottság - AGIS Európa Tanács Szervezett, határokon átlépő bűnözés elleni harc Társadalmi-közösségi bűnmegelőzés az újszerű és a tradicionális.
Az ÚMFT SLA rendszere - a független értékelő szemszögéből -
Büntetés-végrehajtási
A fogyasztás pszichológiája − Milyen a magyar fogyasztó
JOGI ALAPTAN ESA november 7..
Budapest, december 9. 1 A könyvvizsgálói közfelügyelet szerepe és a Közfelügyeleti Bizottság tevékenysége ben Fekete Imréné.
Átláthatósági jelentések követelményei, tapasztalatok
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
Igénymérés a 2010/2011-es tanévben Beszámoló Összeállította: Fülöp Lászlóné Minőségirányítási vezető.
Fogyasztói igényérvényesítés – közérdekű keresetek
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
A fogyasztóvédelmi társadalmi szervezetek működésének tapasztalatai Dr. Eitmann Norbert, elnök Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület június.
Magyarország IV. középtávú ( ) Fogyasztóvédelmi Politikája Vitaanyag június.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi Bizottság elnöke Budapest, június 16. Fogyasztóvédelem és jogalkotás napjainkban.
Átláthatóság és közbeszerzések 1. Közbeszerzések Tanácsának vizsgálata dr. Tausz Péter Budapest, április 15.
Figyelő Top 200 Üzleti etika és korrupció Alexa Noémi október 11.
A Közigazgatás Korrupció-megelőzési Programja 2012 – 2014 Szentkirályi-Szász Krisztina közigazgatási stratégiáért felelős helyettes államtitkár.
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
A hátrányos helyzetű munkavállalók munkaerő-piaci integrációja, mint a gazdasági stabilitás fontos tényezője Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum.
Átláthatósági megállapodások Transparency International szeptember 29.
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 BÁTAAPÁTI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC. TETT.
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Társadalmi Felelősségvállalás Napja szeptember 24.
1 Válság a fejekben is Nem látják át és nem veszik igénybe a fogyasztóvédelmi intézményrendszert a magyarok - Gulyás Emese - Tudatos Vásárlók Egyesülete.
© 2005 The Gallup Organization T HE G ALLUP O RGANIZATION Országos Kreditmonitoring vizsgálat az oktatók körében - ábrasor
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Szakdolgozat védés A társadalmi felelősség megjelenése a vállalati döntésekben és gyakorlatban Készítette: Harmati Andrea.
A klaszterek jogi szabályozottsága
Megtakarítási módszerek a vállalatok gyakorlatában Berey Zita
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
A nemzeti eljárásrend szabályozása -uniós kitekintés
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika június 13.
Civil szervezetek kapcsolatai Egészségügyi Szakdolgozók Együttműködési Fórum Alapítás 2001.
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 9. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
A Regionális Munkaügyi Tanáccsal szembeni elvárások a munkaadói oldal szemével nézve Készítette: ÉMRMT munkaadói oldal november 12.
A „VÉD” jegy mint a szellemi tulajdonvédelem fontos eszköze Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala Nemzeti Védjegy Osztály Szép Erika.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
2015.május 14.. A kérdőív elkészítésének a célja A szoftvert használók mindennapos problémáinak bemutatása A jelenlegi helyzet javítása a felmérés alapján.
1. / Áttekintés ›Az EU természete ›Mikor lehetséges / alkalmas eszköz az EU jog? ›Az EU jogorvoslat keretei ›Tagállammal szembeni EU jogorvoslat ›Kötelezettségszegési.
Könyvvizsgálók tevékenységére vonatkozó tapasztalatok XIII. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés - Siófok Vámosi Anikó
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Dr. Gyökér Irén, egyetemi docens. Fogalmak Kedvezőtlen helyzet: korrupt magatartás elfogadott B2B kapcsolatokban csúszópénz elfogadott Pályázatokon elnyerhető.
A magánbiztonsági szektor megérett a változásra, problémáink kulcsa a kezünkben van.
A könyvvizsgálók tevékenységének értékelése az MNB ellenőrzések során, együttműködés a könyvvizsgálókkal Vámosi Anikó főosztályvezető Módszertani igazgatóság.
Beszerzések hatékonyság növelése
Fiatalok társadalmi részvétele és érdekképviselete
A kutatás etikai vonatkozásai
Közbeszerzési kartellek és a korrupció elhatárolása
Előadás másolata:

Versenykultúra felmérés 2010 Eredmények, tanulságok november

A kutatás háttere Magánszektor: kulcsszerep a korrupció elleni fellépésben Etikus üzleti magatartás hiánya Átláthatóság, kiszámíthatósá g hiánya Jogszabályi, jogalkalmazási hiányosságok Gazdasági környezet Társadalmi, kulturális okok

A kutatás célja Versenykultúra színvonalának feltérképezése (online kérdőív) Fogyasztói kultúra fejlesztése Versenypolitika hatékonyabbá tétele Tisztességes verseny elősegítése Versenyszabályokra vonatkozó tájékozottság növelése

A kutatás módszertana Módszertan E-kérdőív (39 kérdés) Önkéntes részvétel Anonim válaszadás Feleletválasztás/ félig nyitott E-figyelmeztetések (validálás) Kiválasztott szektorok Informatika Egészségügy és kórház Építőipar Logisztika, szállítmányozás Érintett kérdéskörök Piaci adottságok Versenyellenesség megnyilvánulásai Versenyügyek Versenykultúra, versenyetika

A kutatás eredményei

Válaszadási hajlandóság Alacsony Nem reprezentatív 628 megkérdezett cégből 155 válaszadó Válaszadók közül (összesre vetítve): Teljesen: 43% (11%) Részlegesen: 60% (15%)

A felmérésben szereplő szektorok jellegzetességei Ön szerint mennyire intenzív a verseny cége piacán? Ön szerint mennyire tudatosan versenyez a cége? Tapasztalata szerint mekkora a fogyasztói hűség szerepe termékei tekintetében? Tapasztalata szerint mekkora a szerepe az áru-megkülönböztetés alkalmazásának? Milyen a potenciális versenytársak által gyakorolt nyomás intenzitása ? 3,2% egyáltalán nem jellemző 56,5% nagyon jellemző 2,4% egyáltalán nem jellemző 35,5% nagyon jellemző 1,6% egyáltalán nem jellemző 14,5% nagyon jellemző 12,1% egyáltalán nem jellemző 10,5% nagyon jellemző 3,2% egyáltalán nem jellemző 48,4% nagyon jellemző 58% rendelkezik megfogalmazott versenyetikai elvárásokkal (39% leírt formában) 58% szerint nem érezhető kialakult versenyetika a versenytársak között 37% rendelkezik leírt cselekvési tervvel a versenytársak viselkedésének lereagálására Versenyetikai kérdésekben a hivataloktól nem várnak jelentősebb előrelépést, inkább jellemző a közvetlen rendezés A tendereken nagyrészt ugyanazok a cégek vesznek részt Átlagosan 3-4 céggel találkoznak

Versenyjog-sértő üzleti gyakorlat miatt kiszabott szankciók Pénzbírságok visszatartó hatása: 57% nem megfelelő Engedékenységi politika: 40% nem megfelelő szankcióenyhítő 35% nem tudott a szankciók mértéke vagy megfelelősége, sem az engedékenységi politika alkalmazása tekintetében Magyaro. 50% feletti a visszajelzést adni nem tudók aránya Pénzbírságok mértékét 29% értékelte megfelelőnek Az engedékenységi politikát 19% értékelte megfelelő szankcióenyhítőként EU

Versenysérelmek magánjogi érvényesítése

Versenyjogi tájékozottság Versenyellenes magatartások besorolása Versenykorlátozó megállapodások rangsora

Versenyjogi tájékozottság Mit jelent az engedékenység? Engedékenységi kérelemhez 29% folyamodna, 62% nem tudja, 6% nem folyamodna és 3% kivárna. A megtorlástól több mint 42% tart, de vallja, hogy jobb, ha a piac tisztul és javulnak a versenyfeltételek. 15% tart a megtorlástól mert sok lehet a veszíteni valója. 15% nem tart a megtorlástól, mert úgy gondolja, hogy védik az engedékenységi garanciák. 12% nem tart a megtorlástól, mert nincs veszteni valója.

Büntetőjogi szankciók alkalmazásának értékelése 3% nagyrészt nem értek vele egyet/nem tudom/nincs véleményem 66,7% teljesen egyetértek Közbeszerzési kartellben résztvevő cégek büntetőjogi szankcionálása 4,5% nem értek egyet vele 53% teljesen egyetértek Közbeszerzési kartellben résztvevő cégek versenysértő cégvezetőjének szankcionálása 1,5% nem értek vele egyet 50% teljesen egyetértek Egyes országokban komolyabb büntetőjogi szankciókkal fenyegetik a kartelleket

Összegzés Érdeklődés a versenykultúra iránt (tájékozódás igénye) Felismerik a versenyellenes magatartásokat A versenyt intenzívnek ítélik Tájékozottság alacsony szintje Tájékoztatás nem prioritás Nem lépnek fel a versenyellenes magatartással szemben Engedékenységi politikát nem ismerik Szektoronkénti jellemző különbségek: IT a legversenyzőbb EÜ a legtájékozottabb versenykultúra terén (fellépnek ellene) A kórházak nagyon elzárkózottan kezelik a versenyt, a legkevésbé tájékozottak Válaszadási hajlandóság nagyon alacsony, leginkább elzárkózó verseny szempontjából az építőipar és a logisztikai szektor

Következtetés A magyarországi üzleti kultúra nem a tiszta versenyt helyezi a középpontba Etikus üzleti magatartás hosszú távú profittermelő és kockázatcsökkentő hatását felismerik, gyakran relevánsnak tartják a működés szempontjából, de a versenyellenes magatartást nem szankcionálják, nem ismerik ennek módjait. Szektoronként jellemző különbségek nagyok

A TI ajánlásai (1) Tájékoztatás, figyelemfelkeltő akciókba történő befektetés a verseny tisztasága és hatékonysága érdekében Corporate policy részeként: versenykultúra célok meghatározása, jelentési rendszer kialakítása a munkatársak felé Aktív fellépés a tisztességtelen magatartással szemben: hivatalos eljárás indítása Versenyjoggal kapcsolatos ismeretek bővítése, alapvető fogalmak, cselekvési keretek (pl. engedékenységi politika, informátori díj, közbeszerzési szankciók, pályázatból történő kizárás) Partnerekkel az üzleti kondíciók mellett: tisztességességi követelmények megfogalmazása a keret-megállapodásokban Üzleti élet szereplői felé:

A TI ajánlásai (2) Közszféra felé: Üzleti szektor szereplői felé tájékoztató anyagok, közlemények, publikációk (eljárás rövid, egyszerű ismertetése határidők feltüntetésével) Eredményesen zárult ügyek ismertetése (a cégek elutasító viszonyulását enyhítendő) Együttműködési, jelzési, jelentési kötelezettségek tisztességtelen ügyekben (pl. bírósághoz fordulás, eljárás kezdeményezése hatáskörrel rendelkező szervnél) Eljárási határidők minél hatékonyabb kihasználása Közbeszerzésekkel összefüggésben büntetőjogi eljárások megindítása Gazdasági Versenyhivatal: Versenyellenes magatartásokkal kapcsolatos további tájékoztatások, egyes magatartások között elhatárolások tisztázása Engedékenységi politika, ezen alapuló ügyek megismertetése

A TI ajánlásai (3) Civil szektor felé: Tisztességes / tisztességtelenség ellen fellépő cégek támogatása Tájékozódást és eszmecserét elősegítő rendezvények tartása Anonimitást választó cégek korrupcióval és tisztességtelenséggel szembeni fellépési szándékait becsatornázva eljárások indítása Szakmai tömörülések, versenykultúra témájú események szervezése közös fellépés Tagsági feltételek: csak a tisztességesen tevékenykedő cégek csatlakozhatnak egy adott szerződéshez, szervezethez Tagsági és etikai szabályok következetes betartatása, szankciók érvényesítése