Jean-Jacques Rousseau

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Biblia Levelez ő Iskola „Idegen vagyok a földön, ne rejtsd el el ő lem parancsaidat”
Advertisements

Szent Pál Korintusiaknak írt 1.levele 13.
ÖRÖK ÉRTÉKEK Életünk döntések sorozata: Mózes példája; Zsid.11,24-26; „Hit által tiltakozott Mózes, amikor felnőtt, hogy a fáraó leánya fiának mondják.
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Nemzetközi Médiakonferencia Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat
Tanyapedagógia Gazdálkodási gyakorlat a magyar iskolai oktatásban.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Az egészségügy és az egészség „ügye” „Képes vagy-e EGÉSZ-séget ÉP-íteni?
RENESZÁNSZ – ‘újjászületés’
2012.FEBRUÁR 20-MÁRCIUS 13. Deák Ferenc Általános Iskola, Iregszemcse felső tagozat.
„vissza a természethez!”
és a legkevésbé teljes az
A KÖZÉPKORI NEVELÉS.
Albert Einstein idézetek.
„Férfinak és nőnek teremtette”
© Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl
A gyermek a modern európai társadalmakban
„A gyermek évszázada” Szabolcs Éva.
Jean-Jacques Rousseau ( )
A romantika irodalmából
A felvilágosult abszolutizmus
Albert Einstein idézetek.
Felvilágosodás Bevezető óra.
Gyermekkor és gyermekkortörténet a kezdetektől napjainkig,különös tekintettel a középkór és reneszánsz gyermekképére.
Bevezető előadás ANDRAGÓGIA IFJÚSÁGSEGÍTŐKNEK Az akkreditált, iskolai rendszerű, felsőfokú szakképzésben 1. előadás.
AZ ÉLET ÉVSZAKAI Volt egy öreg ember, akinek volt négy fia. Hogy a fiai világot lássanak és tanuljanak elküldte őket a messzi távolba egy körtefa felkutatására.
Miért ünnepeljük még ma is a reformációt?
A romantika.
A magyar felvilágosodás
A KORAI FELVILÁGOSODÁS EURÓPÁBAN
A felvilágosodás nevelésügye Európában
Bevezetés a neveléstudományba
Polgári jog 2. Tulajdonjog.
Nevelés az ókorban Egyiptom Róma Görögország.
Terhes örökségeink A társaddal együtt megkapod a rokonságát és a múltját is: gyermekkora élményeit, hiányait és lelki sebeit Lehet, hogy csak később tudod.
- Előkelő athéni családból származott - Fiatalként politizált, de csalódott a demokráciában, ezért a filozófia felé fordult, Szókratész tanítványa lett.
Kocsy Lola : A testőrírók
Voltaire és Rousseau 23/B.
Kapcsolat a vér szerinti családdal © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 3. Nevelőszülői módszertan.
Kulturológia története III.
Szentimentalizmus Készítette: Domján Gáborné.
DORMÁND.
Gaudium et Spes: Kihívások és kilátások Szeptember 10. Előadó: Dr. Tomka Ferenc.
AZ PÉNZÜGYI SZABADSÁG MEGTEREMTÉSÉNEK ÚTJA
Készítette: Ócsai Gerg ő „Gondolkodom, tehát vagyok” Tovább.
Jn 14,26 A Vigasztaló pedig, a Szentlélek, akit az Atya küld az én nevemben, megtanít majd titeket mindenre, és eszetekbe juttat mindent, amit mondtam.
Utazás a jövőbe.
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
A felvilágosodás legjelentősebb gondolatai és főbb képviselői -források alapján -tudományos világkép kialakulása a kora újkorban ( kopernikuszi fordulat,
Igazságügyi pszichiáter szerepe a büntetőeljárás rendőri szakában
FEKETE VALÉR (SIOR) PÁSZTORVÖLGYI ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM.
A felvilágosodás jellegzetes műfaja: a levélregény
FELVILÁGOSODÁS.
A ROMANTIKA életérzése, világszemlélete stílusirányzata A XIX. század
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A gyermekkép történeti alakulása
Húsvét bennünk! „Ébredj fel, aki alszol, támadj fel a halálból, és felragyog neked a Krisztus.” Efézus 5,14.
A magyar felvilágosodás irodalma
Theologia pastoralis Assisi Szent Ferenc mondása:
A FELVILÁGOSODÁS PEDAGÓGIÁJA
Gazdálkodási gyakorlat a magyar iskolai oktatásban
Franciaország 1714-től a forradalomig
 A korszak a Fr. Forradalommal kezdődött  Kor jelszava: Merj gondolkodni!  a felvilágosodás magában foglalja a 17. század nagy részét, de:  mások.
lelki egyensúlyunk megőrzéséért?
Az enciklopédia szó jelentése
A felvilágosodás kora A klasszicizmus.
Ókor Egyiptom Róma Görögország.
A felvilágosodás kora.
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
Felvilágosodás kora A VILÁG MEGISMERÉSE.
Előadás másolata:

Jean-Jacques Rousseau 1712-1778

A felvilágosodás korának klasszikusa, egyidejűleg preromantikus Egyrészt a felvilágosodás szabadság-vágyának felhangosítója, másrészt a fel-világosodás észkultusza elleni romantikus tiltakozás úttörője Jellemző rá: a kíméletlen társadalom-bírálat és a könnyes érzelmesség

Életútja: 1712. Genf, – 16 évesen „világgá megy” – „a mama”: Mme de Warens – 1742, Párizs (zenetanár), majd Velence (a követ titkára), majd ismét Franciaország – 1762: az Emile miatt menekülnie kell Fran-ciaországból; – Svájc, majd Anglia (üldöztetési kényszerképzetek) – 1770: újra Franciaország; 1777: Ermenonville (Csokonai: „... mint egy Russzó Ermenonvillében”) –1778.

Szülőháza és szobra Genfben, a Chambéry ház, ahol Madame Warrens-sal élt 1735-36-ban

Ermenonville

Sírja a párizsi Panthéonban

Művei 1750: a dijoni akadémia kérdése és Rousseau pályaműve: Javított-e az erkölcsökön a tudományok és művészetek újraéledése? Az író válasza: nem! 1754: Értekezés az emberek közötti egyenlőtlenség eredetéről és alapjairól – szerinte minden baj oka a magántulajdon 1761: Júlia vagy Új Héloise 1762: Társadalmi szerződés (Contrat social) a népfelség! Emil vagy a nevelésről Életében kiadatlan: Vallomások (megjelent 1781-ben; őszinteség vagy az őszinteség fitogtatása? már-már exhibicionista magamutogatás

Rousseau jelszava: „Vissza a természethez Rousseau jelszava: „Vissza a természethez!” (l: Értekezés a tudományokról és a művészetekről, 1750) Miért? Azért, mert a kultúra olyan szükségleteket ébreszt, amelyek folytán az ember kiszolgál-tatottsága nő, szolgalelkűvé lesz, elgyöngül a teste is, lelke is (kultúrakritika, kultúrpesszi-mizmus) A művészetek erkölcsrombolók, a „buja” festmények megrontják a fiatalokat; felnőttként ezért is lesznek képmutatók, hidegek, gyanakvók, magamutogatók, gyűlölködők, egyszóval erkölcstelenek

A tudományok eredete a babona (l. pl. csillagjóslás), a becsvágy (l A tudományok eredete a babona (l. pl. csillagjóslás), a becsvágy (l. retorika), a hiú kíváncsiság A tudományok hatása veszedelmes, mert illúziókat ébreszt A történelem tanúsága szerint a szellemi élet fellendülése hanyatlást eredményez (l. Egyiptom, Hellász, Kína, Bizánc) Az iskola csupán ismereteket nyújt, de nem nevel A jó példa: Spárta

Vissza a természethez a nevelésben (L.: Emil vagy a nevelésről, 1762) Az ember a természettől fogva jó, a rosszat a társadalom táplálja belé, ezért a gyermeket távol kell tartani a civilizáció hatásától, a várostól; iskola és könyvek nélkül kell nevelni A gyermek nem kicsinyített felnőtt, aktivitásra kell szoktatni, engedni kell egyéniségét kibontakozni; ismerje meg a kétkezi munkát (Emil asztalosmesterséget tanul), az ismeretek túlhalmozása helyett érzelmileg fejlődjön

A „természeti állapotban” minden ember egyenlő és szabad Értekezés az emberek közötti egyenlőtlenség eredetéről és alapjairól, 1755 A magántulajdon megjelenésével vált szükségessé a munka, ez az oka a bűnnek, a háborúnak, a nyomorúságnak. „ez az enyém” „Ne hallgassatok erre a szélhámosra; ha elfelejtitek, hogy a gyümölcs mindenkié, a föld pedig senkié sem, el vagytok veszve!”

Vissza a faluhoz, a természet szépségeihez, Vissza a természethez – az érzelmekben (Lásd: Júlia vagy Új Héloise, 1761) Vissza a faluhoz, a természet szépségeihez, a falusi emberhez, a paraszthoz Összegezve: a romlott emberi természetet újjá kell formálni új törvényekkel (Lásd: Contrat social – Társdadalmi szerződés)