K A O T I K U S H E T E R O G E N I T Á S É S M I T I K U S T I S Z T A S Á G R E I S E N B Ü C H L E R S Á N D O R R Ö V I D F I L M J E I B E N.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Globalizáció Globalizáció:
Advertisements

A m ű v é s z e t e k A művészet a görög tekhné és technika,
R E I S E N B Ü C H L E R S Á N D O R „A magyar filmművészet legmagányosabb alkotójának ”, „az animáció remetéjének ” pályaképe visszaemlékezések, vele.
Az én világom Somogyi J (verse).
RÁD GONDOLUNK... Emlék - Megemlékezés - Kiállítás El Kazovszkij festőművész kiállítása
A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán
A REMÉNYSÉG JELEI IMAHÉT KEDD Az emberek és a természeti erőforrások kizsákmányolása A misszió lehetőségek ideje.
Gazdaság és technika II. - Tóth Attiláné dr. Gazdaság és technika II. Film, mozi Tóth Attiláné dr.
Vizuális képességek fejlődése
A házasság még nem a mennyország
Művészet By: Turi Krisztina.
PEREM-KÖZÉRZET ÉS CSALÁDMODELlEK A KORTÁRS VAJDASÁGI MAGYAR NOVELLÁKBAN Sz. Móra Regina 2008.
Rítus és színház. Isten – szól a mese – a teremtés hetedik napján azt tapasztalta, hogy halálos unalom uralkodik mindenek felett, és akkor rájött, hogy.
Avagy a jövő börtönei és bűnözői Schlachta Fruzsina.
Európa fogalma, fekvése, határai
A szerelem istene: Erósz, Amor, Cupido
A vizuális nyelv fejlődése a kamaszkorban
A négy fő elem szerepe mindennapjainkban
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
A hatágú csillag (12 oldalú poligon) kerülete K1= (4/3)K0= 4,
Könnyűzenei lexikon: Omega
MŰVÉSZETTÖRTÉNET Előadó: dr. Újvári Edit főisk.docens
Szerint a természet értelmetlen rendezetlenségével szemben az emberi kultúrát a szervezettség és fegyelmezett rend jellemzi. A mûvészet célja, hogy új.
Ókori Egyiptom művészete
Környezetállapot-Értékelés Program A PROGRAM JÖVŐ„KÉP”E KvVM – MTA TAKI – Széchenyi István Egyetem Bulla Miklós.
8.1 Az OMM felbomlása és következményei
„Korunk vívmánya a számítógép, mint kreatív eszköz az alkotó művész kezében” Művészetek Háza Veszprém április május 01. „Digitális Művészetek.
1. Egy széler ő m ű park építése a tenger közepén A XXI. század néhány mérnöki csodája.
Képversek 30/A.
A vendégek befogadásáról és gyámolításáról „A vendégek s a jövevények akkora hasznot hajtanak, hogy állhatnak a királyi méltóság hatodik helyén… Mert.
Jedlik Ányos igaz története Jedlik Ányos István ( )
7. évfolyam 6. lecke (vázlat)
A futurizmus.
Globális problémák, diák szemmel
A Napóleoni-háborúk, avagy a káoszelmélet alkalmazása a történelemben
Rajzfejlődés-áttekintés
Az én világom Somogyí J (verse).
A korai avantgárd és a film
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
a kifejező és az ábrázoló jelleg
Európa fogalma, fekvése, határai
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
Várkonyi Mária1 Sára Sándor A mozgókép mestere.
A valószínűségi magyarázat induktív jellege
Bepillantás egy boldogabb világba: Anika illúziója és a mozinézők illúziója 10/C.
Charlie Chaplin 14/C. Élete: 1889-ban Londonban látta meg a napvilágot. Apja otthagyta őket, az anyja pedig elmegyógyintézetbe került. Árvaházban töltötte.
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
World Wide Web Szabó Péter Számítástechnika-technika IV. évfolyam.
Pálfi Szabolcs filmes „Alapvetően animációs filmekkel akartam foglalkozni, hamar rájöttem, hogy az animáció kreatív eszköz ahhoz, hogy egyedül vagy kevés.
II. foglalkozás.
Mai üzenetünk Teremtő erőink.
Az őszirózsás forradalom
AZ „AUTÓK SZOCIOLÓGIÁJA” Rémai Dániel 2007 Minden jog fenntartva!
3. A FILMELBESZÉLÉS KIALAKULÁSA
Az Olasz Reneszánsz Írta és Rendezte: Auerbach István.
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
7. NÉMET EXPRESSZIONIZMUS
HALÁL a művészetben Készítette: Barna Eszter 9.a.
István király és a magyar keresztyén egyház kezdetei.
a kubizmus kubus = kocka
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
Készítette: Szabó Dóra Ellenőrizte: Gerő Sándor Karácsfalvai Sztojka Sándor Görögkatolikus Líceum.
a kifejező és az ábrázoló jelleg
TÁRGYELEMZÉS FIESZL FANNI.
Az enciklopédia szó jelentése
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Nemzeti Színház szeptember 21.
Előadás másolata:

K A O T I K U S H E T E R O G E N I T Á S É S M I T I K U S T I S Z T A S Á G R E I S E N B Ü C H L E R S Á N D O R R Ö V I D F I L M J E I B E N

Boldog világvége, Reisenbüchler Sándor rövidfilmjei alapvetően kétféle, az adott koncepciónak, „üzenet”-nek leginkább megfelelő vizuális stílusvilágot építettek fel. Barbárok ideje, Békéltető expedíció, A Nap és a Hold elrablása, 1968.

Reisenbüchler filmjeiben a korszak valóságos, gyakran sokkírozó eseményeire, dermesztő jelenségeire, a civilizációs miliő fenyegető prognózisaira hívja fel a figyelmet. Ennek eszközei a nézőt intellektuálisan és érzelmileg is mozgósítani kívánó, radikálisan baloldali indíttatású eisensteini montázsépítkezés és a percepció határán lévő, villámgyorsan pergő képárammal operáló Huszárik- Tóth-féle montázsasszociációk. Boldog világvége, A fény pillanata, Barbárok ideje,

Filmjei építőkövei talált újságfotókból, korabeli fényképekből, illusztrált magazinokból, művészeti albumok kivágott reprodukcióiból összeválogatott és aprólékosan megkomponált kollázsok. Rajtuk a hatvannyolcas lázadások forradalmárai, az őket leigázó tankok, a harmadik világ elgyötört arcai, le- mészárolt tetemei, az orosz ikonográfia szentképei vagy éppen a Walt Disney- esztétika által fémjelzett tömegkultúra émelyítő giccsképei villannak fel, gyakran a percepció határán a másodperc törtrészére. A fény pillanata, Az 1812-es év, Barbárok ideje,

Az Egy portré századunkból, a Barbárok ideje, Az 1812-es év, az Ecotopia, a Boldog világvége, A fény pillanata non-narratív kísérleti animációk. Tükrözik a Filmfőiskolán 1965-ben a Herskó-osztályban végzett rendezőnek a hatvanas évekre jellemző cselekvő, a világot filmekkel megváltani akaró filmkészítői attitűdjét. E vizualitás a zenei ellenpontozás révén a klasszikus szimfóniák esetében végzetes drámaisággal, a mulatós zenék vagy ostoba táncdal-slágerek felcsendülésekor pedig keserű iróniával párosul. A fény pillanata, Az 1812-es év, 1972.

A Nap és a Hold elrablása, a Pánik, a Gépmadár-avatás, a Békéltető expedíció a Mars bolygóra, az Isten veled, kis sziget!, az Allegro Vivace, a Zöld intelmek minden napra az előző filmekkel megegyező szerzői indíttatással, a rendezőnek a történelem ciklikusságába vetett reményteliségével, a természetes környezet, az emberiség iránt érzett felelősségtudatával és szinte propaganda-értékű technikai civilizációellenességével készültek. Képi világukban viszont a filmes montázs- és a fotókollázs-szerkesztés ellenében a képzőművészeti ihletettség dominál. Békéltető expedíció …, A Nap és a Hold…, Isten veled…, 1987.

A filmek a jelképekből építkező kelet-európai folklórt, illetve Heinz Edelmann Sárga tengeralattjárójának vibráló pop artos szín- kavalkádját és formaritmusát idézik. Ezen túlmenően (a Zöld intelmeken kívül) mind a hat film – az előző csoportba sorolt animációkkal ellen-tétben – egy-egy történetet mond el (A Nap és a Hold elrablására és az Isten veled, kis sziget!-re maga a rendező is úgy hivatkozik, mint modern mesefilmekre). A képek a Reisenbüchler Sándor által rendezett Zöld intelmek minden napra (1992) című film más-más alkotó által jegyzett epizódjaiból vannak. Orosz István: Zöld intelmek/ Ember Sikur Mihály: Zöld intelmek/Zerge Keresztes Dóra: Zöld intelmek/Virág

A jellegzetes, mágikus-mitologikus folklór szimbólumokat felvonultató alkotások (A Nap és a Hold elrablása, az Isten veled, kis sziget!), a Jules Vernét adaptáló két burleszk (a Gépmadáravatás és a Békéltető expedíció) vagy a sci-fi képregényekből, a katasztrófa- filmek King Kong-i monstrumának populáris mitológiájából építkező Pánik mind-mind absztraháló, mítoszteremtő igénnyel készült filmek. Békéltető expedíció!, Pánik, Vázlat az Isten veled, kis sziget! c. filmhez, 1987.

Ehhez az igényességhez gondosan meg- tervezett formavilág társul, ilyen A Nap és a Hold elrablásában a Háborút, a világ- ban uralkodó Rosszat jelképező fekete szörnyeteg, az Isten veled, kis sziget! hatalmas, virágzó, lüktető életfája, vagy a sziget édeni természetéhez tartozó organikusan hullámzó vonalak és a vízi erőmű indusztriálisan szögletes egyeneseinek kontrasztja. Isten veled, kis sziget!, 1987.

Ez a grafikai tervezettség az archaikus vizuális és narratív motívumokon túl a képi szerkesz- tésben és a dramaturgiában is tetten érhető: míg az előző csoportba sorolt filmek a fel- gyorsult huszadik, huszonegyedik századi világ eklektikus sokeleműségének stíluskavalkádját a legkülönfélébb újságfotók és fényképrészletek vizuális dömpingjével teremtették meg, addig Reisenbüchler ezekben a filmekben letisztult, egységesen stilizált formavilágokat hozott létre. Képek az Allegro vivace c. filmből a Film-Színház-Muzsika c. folyóirat árpilis 28-i számában. A fény pillanata, 2002.

Reisenbüchler filmjei szinte tálcán kínálják, hogy képi kompozícióik alapján miként rendszerezzük őket. Egyfelől az adott korszak, a jelen vagy a nem is olyan távoli jövő természeti és tárgyi világának kaotikus heterogenitását jelenítik meg, másfelől ugyanennek a világ- nak egy letisztultabb, mitikus, balladisztikus változatát ábrázol - ják. Mondandójukat tekintve azonban mindegyik film szinte monomániásan ugyanarról szól: az emberiséget fenyegető univer- zális problémákról, a fogyasztói társadalmak felelőtlen önpusztítá- sáról, a természetet gátlástalanul leigázó technika következményei- ről, a globalizációból eredő ökológiai katasztrófák miatti aggodalom sugárzik belőlük. Isten veled, kis sziget!, Boldog világvége, 1999.